Longtail zoekwoorden: de meest onderschatte content marketing strategie!

Longtail zoekwoorden: de meest onderschatte content marketing strategie!

Het focussen op longtail zoekwoorden is de meest onderschatte content marketing strategie. Longtail zoekwoorden bestaan uit 3 of meer zoekwoorden, het zijn vaak artikelen geschreven voor hele specifieke onderwerpen.

Maar al te vaak willen SEO bedrijven en webmasters hoog scoren voor zoektermen zoals “zoekmachine marketing” en “zoekmachine optimalisatie”. Dit zijn zwaar beconcurreerde termen aangezien de websites die hierop willen ranken meestal gespecialiseerd zijn in het hoger komen in de zoekresultaten.

Waarom geen shorttail zoekwoorden?

Het kost ontzettend veel tijd om voor bovengenoemde zoekwoorden in de top 10 van Google te komen. Daarnaast is er geen enkele garantie dat het überhaupt lukt om zo hoog te scoren voor die termen en mocht het lukken dan duurt het misschien wel jaren. Waarom zou je dat willen?

Hieronder staat een afbeelding waarbij je ziet dat het keyword weliswaar een hoog zoekvolume heeft maar daartegenover staat een hoge concurrentie.

shortail zoektermen strategie

Al die tijd loopt de website bezoekers en omzet mis omdat in mijn ogen gewed wordt op één paard waarvan niet eens zeker is of het haalbaar is…

Waarom de longtail content strategie?

Google heeft inzicht gegeven in de verhouding tussen longtail en shorttail zoekopdrachten. Wat opviel is dat er veel vaker gezocht werd op longtail keywords dan op shorttail. De verhouding zie je hieronder in de afbeelding.

zoekopdrachten in google

Wanneer je de content strategie focust op het schrijven van long tail zoekwoorden  heeft dit een aantal voordelen:

Hogere conversies

Langere zoekwoorden hebben over het algemeen een hogere conversie dan short tail termen omdat het vaak gaat over een heel specifiek probleem of onderwerp. Dit is vrij logisch te verklaren omdat de bezoeker heel specifiek weet waar hij naar op zoek is.

Sneller hoog in de zoekresultaten

Doordat longtail zoekwoorden minder concurrentie hebben komen ze sneller hoog in de zoekresultaten. Het volgende voorbeeld zet het geheel in perspectief:

Je hebt een shorttail zoekwoord waar 6.000 keer per maand op wordt gezocht en je staat op de 13e plek in Google (wat al heel goed zou zijn). Daarnaast heb je een longtail zoekwoord waar 600 keer per maand op wordt gezocht en je staat in de top 3.

Het mag duidelijk zijn dat het interessanter is om te focussen op het long tail keywords. Ze scoren makkelijker, sneller en zorgen voor een hogere conversie.

Hoe vind ik longtail zoektermen?

Gebruik je verstand 😉 We gaan ervan uit dat de doelgroep waarvoor je schrijft bekend is. Verplaats je in de bezoekers en ga nadenken wat hen bezig houdt en wat ze eventueel voor vragen zouden kunnen hebben.

Een artikel met het antwoord op een vraag is per definitie een longtail zoekwoord. Daag bezoekers uit om vragen te stellen op deze manier krijg je veel informatie over wat men wil weten, je zou daar vervolgens een artikel over kunnen schrijven.

In de zoekmachine Google zit een handig hulpmiddel verwerkt om lange zoekwoorden te vinden, namelijk Google Suggest.

google suggest zoekwoorden

Wanneer je een zoekterm invoert in de zoekbalk dan verschijnen er automatisch meerdere resultaten waar je mogelijk in geïnteresseerd zou kunnen zijn. De zoekbalk wordt door Google aangevuld om je suggesties te geven (vandaar Google Suggest).

Zoek op verschillende fora. Uiteraard wel fora die gerelateerd zijn aan jou niche of doelgroep. Fora’s zijn er om vragen te stellen dus kijk daar rond voor inspiratie. Daarnaast zijn er ook nog veel websites waar men vragen kunnen stellen zoals bv. Yahoo Answers en de Nederlandse variant goeievraag.nl.

Tot slot kan Google Analytics geraadpleegd worden. Klik op verkeersbronnen>zoekmachineoptimalisatie>zoekopdrachten. Je krijgt hier een overzicht van alle zoektermen die je website op gevonden is.

Om dit overzicht te krijgen moeten wel Google webmasterhulpprogramma’s zijn ingeschakeld. Dit is tevens een bron van inspiratie.

Dit waren een aantal mogelijkheden. Er zijn nog veel andere manieren om longtail zoekwoorden te vinden, wees vooral creatief!!

Reacties, likes en tweets worden zeer gewaardeerd!! Dus kom maar op 😉

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Gert-Jan Buze
Door

Gert-Jan Buze

op 25 Dec 2013

Hoi Mark, Ik heb nu nog keywords, maar ik ga in mijn vrije dagen dit omzetten naar longtail zoekwoorden. Als ik zelf iets zoek of wil weten op google, dan zoek ik ook in zinnen op. Bijcoorbeeld: Hoe kan ik mijn website beter laten vinden? Ik neem aan dat je dit bedoeld?Groet, Gert-Jan Buze

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 02 Jan 2014

@Gert-Jan Buze: Dat is inderdaad wat we bedoelen met longtail zoekwoorden. Succes!

Niek
Door

Niek

op 14 Dec 2014

Hallo Mark, Ik heb sinds kort een nieuwe web-site laten bouwen in wordpress, nu ben ik hem aan het optimaliseren, maar de plugin SEO van Joast vraagt alleen 1 focus keyword. Als ik meerdere of long tail zoekwoorden invul keurt hij dit niet goed. Wat nu? Groet Niek

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 15 Dec 2014

Hoi Niek, ik raad je aan om maar één zoekterm invullen als focus keyword en daar het bericht voor te optimaliseren. Die kan uiteraard wel uit meerdere woorden bestaan, zoals b.v. een longtail zoekterm. Wat keurt de tool niet goed? Wordt de indicator niet groen? Of komt de zoekterm niet voor in title, heading, URL etc.?

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact