Hoe zorg je dat mensen je blog ook gaan lezen? (Het Eddy Murphy-effect)

Teveel keus, uit teveel aantrekkelijke jonge vrouwen.

Eddy Murphy, als Afrikaanse prins uit een faraway kingdom (Coming to America, 1988) verveelt zich dood. Zijn paleis is afgeladen met schaars geklede schoonheden. In bad, in bed; tot op de wc zelfs staan ze voor hem klaar. Maar hij is overvoerd. Hij hoeft niet meer. Hij wil the real thing.

Je bezoeker is net zo overvoerd.

We bevinden ons in de derde fase van het content marketing-tijdperk

In de jaren 1990 was het al heel wat als je een website wist te regelen. In de jaren 2000 leerden we dat teaching sells. En op dit moment zijn onze bezoekers daar wel een beetje klaar mee. Met al dat gratis aanbod.

Met dankbaar inschrijven op een nieuwsbrief omdat je een ebook kado krijgt. Met commentaar leveren op blogs. (Het is niet voor niks dat grote blogs als Copyblogger de comments hebben afgeschaft. Ze kregen er de laatste tijd te weinig. Dat stond zo sneu.)

Aan de ene kant omdat er veel troep bij zit.

Aan de andere kant omdat er gewoon tevéél is

We zijn moe.

We zijn moe van schreeuwers. Van webinars die informatie beloven maar een keiharde sell opleveren. Van het knippen en plakken uit Amerikaanse marketingmethodes. Nog steeds.

En we zijn moe van alle middelmatigheid. Van het zoveelste blog over emailmarketing. Over gezond eten. Over nagellak.

In Nederland hebben we nog een béétje geluk

Onze blogosphere loopt achter. Onze niches zitten nog niet allemaal vol. Maar het is een kwestie van tijd.

Ook wij zijn een beetje uitgekeken op al die verkoop op Twitter en Facebook. Ook wij gaan in de toekomst andere filters gebruiken om door de troep te kunnen baggeren.

Wat heeft dat voor gevolgen voor jouw blog?

Ga er maar van uit dat je lezer negatief leest

Als hij op je site komt denkt hij niet:

Hee, wow, een nieuwe website! Wat zou ik hier nou weer allemaal voor moois kunnen vinden?

 Hij denkt:

 Nou, nog even klikken op deze link, zal wel niks zijn, maar anders moet ik aan de afwas.

Ga er van uit dat je lezer landerig is. Verveeld. Dat je zijn aandacht niet zomaar verdient. Maar dat je heel erg je best moet doen.

Hoe?

Je lezer krijgt overal middelmatige stoelen aangeboden

Maar niet bij jou.

Jij bent slim: jij stopt een extra kussen in zijn rug.

Waarom is een extra kussen belangrijk?

Een bezoeker beslist in een oogwenk of je site hem aanstaat. Heb je weleens gehoord over die 5 seconden? Vergeet ze maar. Hoe landeriger je lezer is, hoe minder tijd je krijgt. Eén seconde misschien. Als je geluk hebt.

Dus de eerste indruk van je site moet perfect zijn. En een beetje verrassend. Zó verrassend dat je bezoeker verder gaat kijken. Die eerste indruk is geen kwestie van tekst, titel of tagline: het is een kwestie van design. Een kwestie van witregels, contrast, ademruimte.

Je lezer moet zich letterlijk kunnen ontspannen

Hij moet zich meteen in goede handen voelen. Zoals je je vol vertrouwen kunt overgeven aan een goede arts. Of aan een fatsoenlijke aannemer. Of een vriend, van wie je weet dat hij het beste met je vóór heeft.

Wat houdt dat in? Perfect uitgevogelde usability.

Usa-wat?

Als je niet weet wat dat is: lees het blog van Bart van de Biezen. Die legt het je wel uit. je moet er even een paar avonden voor gaan zitten. Maar dan snap je dat op alles op een website met alles samenhangt:

  • helderheid
  • rust
  • spanning
  • contrastwerking
  • hoe je blik over de pagina zwerft
  • kleurkeuze
  • fontkeuze
  • lettergrootte
  • regelafstand
  • leesregelbreedte
  • enzovoorts en zo verder.

Kort samengevat: als je het goed doet denkt je lezer: phew

Hij ontspant zich. Hij vertrouwt je. Hij gaat lezen.

Echt lezen.

Hoe kom ik aan zo’n site?

Zelf zoeken, tussen alle WordPress themes op Themeforest. Of laten maken. Als je tenminste zeker wet dat je designer het snapt. Usability.

Ga er niet vanuit. 90% van de webbouwers snapt er niks van.

Maar dat kost me allemaal verrekte veel tijd, die heb ik niet

Even goede vrienden. ’t is jouw bedrijf.

Is dit nou gewoon niet méér iets voor de grote jongens?

Nee hoor. Goede usability verhoogt de conversie. Ook van kleinere sites. Kijk maar eens naar het zeldzaam uitgebreide verslag op de site van Van de Biezen van hoe hij een nieuwe site maakte voor een autoverhuurbedrijf.

Helaas willen bedrijven zelden openbaar maken hoeveel beter hun website na zo’n operatie rendeert. Maar neem maar van mij aan dat dat goed zit.

Ook voor zelfstandigen en kleine bedrijven loont het de moeite een kenner naar de gebruiksvriendelijkheid van je site te laten kijken. En als dat niet uit kan: haal je buurman van de straat en zet hem voor je website. Vraag hem de belangrijkste opdracht uit te voeren. Een product kopen. Een blog lezen. Inschrijven op je nieuwsbrief. Laat hem hardop denken terwijl hij het doet. En vraag hem achteraf welke gevoelens hij had, en waarom.

Okee, okee. En ben ik dan klaar?

Sorry. Dan begint het pas.

Dan ga je die supergoeie content maken, elke week.

Toch?