Veel bezoek aan je website is goed, maar veel bezoek dat actie onderneemt is beter. Wanneer wij aan de slag gaan met conversie optimalisatie (oftewel CRO, Conversion Ratio Optimization), dan is het doel om de effectiviteit van bezoek te verbeteren.
Het conversieratio staat daarbij centraal. Dat getal (bijvoorbeeld 2 staat voor 2% van je bezoekers) laten stijgen is het belangrijkste doel. Bedenk maar eens wat het je oplevert: verdubbeling van je conversie betekent een halvering van je marketingkosten!
De eerste vraag die beantwoord moet worden, is: wat is een conversie? Enkele opties:
Kortom, allemaal manieren om in contact te komen met (potentiële) klanten.
Vraag nu de online marketing scan aan!
Om de conversie van je webshop of website kunnen optimaliseren, is het noodzakelijk om diverse elementen van de website te analyseren en het gedrag van bezoekers te onderzoeken. Een effectief en resultaatgericht plan bestaat uit het uitvoeren van volgende stappen:
Om alle belangrijke gegevens boven tafel te krijgen, maken we gebruik van geavanceerde tools zoals heatmaps, A/B-tests en het manipuleren van de kleuren, opbouw en content van pagina’s. Hierdoor ontstaat een volwaardig beeld van bestaande knelpunten en de effecten van veranderingen die we aanbrengen. Deze tools zijn onmisbaar, want immers: meten is weten.