8 Twitter strategieën [infographic]
Twitter strategieën kunnen ingezet worden om via dit social mediakanaal meer bekendheid te krijgen, nieuwe doelgroepen te bereiken en een band op te bouwen met volgers.
In deze infographic wordt een verdeling gemaakt in verschillende categorieën.
Elke categorie kent weer eigen unieke kenmerken, die leiden tot het succesvol inzetten van dit marketinginstrument met korte termijn en lange termijn resultaten.
Maak een duidelijk profiel
Het is altijd belangrijk om je bedrijfsprofiel duidelijk neer te zetten, zodat het profiel herkenbaar is voor bezoekers.
Het wordt aangeraden om een persoonlijke foto te gebruiken en niet een logo van het bedrijf. Gebruik ook zoekwoorden in de omschrijving en neem een link op naar je website.
Volg doelgericht
Bij het gebruik van dit social mediakanaal kun je zelf tweets volgen op basis van de hashtag en wordt ook de gelegenheid geboden om van de app gebruik te maken om tweets te plaatsen.
Volgers kunnen in een lijst worden opgenomen en het is ook belangrijk om aan de eigen branche gerelateerde tweets te volgen. Tweets kunnen vooraf al gemaakt worden om op een later tijdstip geplaatst te worden.
Integratie
Een van de belangrijke Twitter strategie is de integratie van dit sociale netwerk op de eigen website of blog. In dat opzicht is het aan te raden om een button te plaatsen.
Naast het plaatsen van een button op de site wordt ook aanbevolen om in andere uitingen, zoals in een nieuwsbrief te laten weten dat het bedrijf actief is op het sociale netwerk.
Wees innovatief
Innovatie met betrekking tot het gebruik van Twitter biedt kansen op succes, waarbij er diverse technieken kunnen worden toegepast. Bijvoorbeeld het aanbieden van een loyaliteitsprogramma of het gebruikmaken van creatieve tweets.
Gebruik #hashtags
Het is aan te raden om van #hashtags gebruik te maken bij het plaatsen van berichten.
Ook dat kan weer op verschillende manieren vorm krijgen, zoals het promoten van een wedstrijd met een hashtag of voor evenementen die georganiseerd worden.
Retweet
Binnen de strategie is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan retweets. Het is bekend dat links het meest geretweet worden, zodat daarmee rekening kan worden gehouden.
Om eigen geplaatste tweets te laten retweeten kan er gebruik worden gemaakt van een wedstrijd, waarbij degene die retweet kans maakt op bijvoorbeeld het winnen van een prijs of korting.
Besteed tijd aan onderzoek
Bij sociale netwerken is het belangrijk om tijd te besteden aan onderzoek. Zo is het van belang om te weten wat er onder de bezoekers leeft.
Vraag bijvoorbeeld gerust om feedback van bezoekers en doe onderzoek om komende trends te voorspellen en daar op in te spelen.
Communiceer met je achterban
Communiceren en in gesprek blijven met de doelgroep, collega’s en concurrente is een onderdeel van de marketingstrategie.
Vraag collega’s bijvoorbeeld om feedback en advies en zorg ervoor dat je steeds nieuwe connecties opdoet.
Bovengenoemde onderdelen zijn in de Twitter strategieën natuurlijk met elkaar verbonden, het ene onderdeel versterkt het andere onderdeel.