Social media strategie in 13 stappen [infographic]

Social media strategie in 13 stappen legt een goede basis voor het sociale online succes dat een bedrijf kan bereiken. Dreamgrow heeft een infographic gemaakt waar de stappen tot succes een voor een behandeld worden.

Het opzetten van een social media strategie vergt kennis van zaken en je kan niet zomaar beginnen met Facebook, Twitter of Google Plus. De onderstaande 13 stappen kunnen jouw bedrijf helpen om een succesvolle social media campagne op te zetten.

Maak een beschrijving

De eerste stap is het maken van een beschrijving van je product of dienst in een enkele zin. Geef duidelijk aan waar het om draait.

Wie praat over het onderwerp?

De tweede stap is erop gericht om te ontdekken waar en wie erover het onderwerp praat dat aan jouw product of dienst gerelateerd is. Zoek naar online conversaties die met je branche of merk te maken hebben.

Bepaal een doel

De derde stap is belangrijk, want daarmee wordt het doel bepaald dat je voor ogen hebt met de inzet van social mediakanalen.

Zoek communities

Analyseer de resultaten van de conversaties die je hebt gevonden en stel vast wie over jouw merk, branche of product praat.

Stel een doelgroep vast

Stel een doelgroep vast waarbij je de meeste kans maakt dat die groep overtuigd wordt van hetgeen er wordt meegedeeld.

Kent het publiek jouw bedrijf?

Wat weet het publiek en de doelgroep over jouw bedrijf? Is er al contact met doelgroep, dan is het tijd om de interactie aan te gaan.

Breng een simpele boodschap

Breng een simpele boodschap waar de doelgroep echt wat aan heeft. Verwerk een voordeel voor de gebruikers in de boodschap, zodat de respons hoger wordt.

Maak een schema

Stap 8 van de social media strategie richt zich op het maken van een schema om regelmatig content te plaatsen.

Benut de kanalen

Bij stap 9 is de tijd gekomen om verschillende social mediakanalen te gebruiken om de content en je boodschap te verspreiden. Plaats buttons op de website, zodat bezoekers informatie kunnen delen.

Ga de conversatie aan

In contact komen en blijven met de doelgroep en potentiële klanten is belangrijk. Start zelf conversaties en reageer op anderen. Censureer geen kritische meningen.

Meet de resultaten

Na de eerste tien stappen te hebben doorlopen is het belangrijk om de resultaten te meten op basis waarvan de strategie eventueel aangepast kan worden.

Ga zorgvuldig met de tijd om

Het is belangrijk om voldoende tijd te nemen om aan sociale activiteiten te besteden, maar niet zoveel dat andere prioriteiten blijven liggen.

Bepaal een budget

Het kan zijn dat je zaken moet uitbesteden waarvoor andere bedrijven ingehuurd moeten worden en dat kost geld. Ook adverteren kost geld. Bepaal dus een budget dat je wilt besteden.

Met de bovenstaande 13 stappen voor het realiseren van een social media strategie wordt de basis van sociaal online succes voor je bedrijf gelegd.