Lokale zoekmachine optimalisatie (local SEO)

Lokale zoekmachine optimalisatie (local SEO)

Lokale zoekmachine optimalisatie ofwel (local SEO) wordt steeds belangrijker en niet alleen om hoger in de zoekmachine te komen, maar ook omdat klanten in je eigen omgeving je dan eenvoudig kunnen vinden.

Bovendien wordt de naamsbekendheid in de regio vergroot. Je kunt met het toepassen van local SEO dus van meerdere voordelen profiteren.

Google heeft in 2012 de Venice update gerealiseerd, waardoor toen al meer de nadruk is komen te liggen op de lokale organische zoekresultaten.

Door je website op lokaal niveau te optimaliseren richt jij je op een deel van de totale markt door in je eigen omgeving bekendheid te krijgen. Je kunt daarvoor een aantal stappen ondernemen.

Vermelding in Google places

Een van de stappen die je kunt ondernemen is een vermelding van je bedrijf in Google Places te laten opnemen.

Er is per fysieke locatie één vermelding toegestaan en een bedrijfsvermelding moet over een postadres beschikken. Google geeft aan dat 97 procent van consumenten online naar lokale bedrijven zoekt.

Met Google Places maak je gratis gebruik van een lokaal platform en je kunt er zelf alles aan doen om je bedrijf te laten opvallen. Zo kun je foto´s toevoegen, bedrijfsgegevens maar ook de openingstijden van je bedrijf vermelden.

Places Zakelijk biedt bovendien de mogelijkheid dat anderen je bedrijf kunnen beoordelen en aanbevelen. De recensies (zowel positief als negatief) worden weergegeven in de lokale zoekresultaten en zullen mits deze goed zijn, bijdragen aan de lokale vindbaarheid van jou bedrijfswebsite. De beoordelingen zijn overigens ook te zien bij de lokale bedrijfsresultaten in Google Maps.

google places

De lokale vermelding is nu ook beschikbaar in Google+, zodat de informatie eenvoudig met vrienden gedeeld kan worden en mensen op een eenvoudige manier de mogelijkheid krijgen om een recensie te schrijven. Je kunt na je aanmelding bij Google+ heel eenvoudig een lokale Google+ pagina aanmaken.

In de toekomst zullen recensies een grote rol gaan spelen op gebied van lokale SEO en wellicht ook op gebied van algemene zoekmachine optimalisatie. Tot enige tijd geleden was het Google nog niet echt gelukt om de menselijke factor onderdeel te laten zijn van de criteria om websites te beoordelen.

Afstand tot het centrum

Google kan aan de hand van je adres de afstand van het centrum van de vestigingsplaats van je bedrijf berekenen. Hoe dichter je bij het centrum zit, des te positiever was dat altijd voor de lokale zoekmachine optimalisatie.

Tegenwoordig wordt er minder rekening gehouden met de afstand tot het centrum, maar is het nog wel altijd van belang dat je bedrijf in de betreffende plaats gevestigd moet zijn om lokaal te kunnen ranken.

Verspreidt je gegevens

Het is belangrijk om bij de verspreiding van je gegevens over het internet exact dezelfde bedrijfsinformatie te gebruiken, zoals je deze hebt ingevoerd bij Google Places. Je kunt de bedrijfsgegevens bijvoorbeeld plaatsen op een relevante lokale website of in lokale bedrijven gidsen uit je omgeving. Daarnaast kan de website ook aangemeld worden bij landelijke bedrijfsgidsen.

Hieronder een lijstje met de belangrijkste gratis bedrijfsgidsen: (er zijn er nog tientallen)

http://www.yalwa.nl
http://www.locanto.nl
http://www.allebedrijvenin.nl (zoek de gids voor de stad waarin het bedrijf is gevestigd)
http://www.hotfrog.nl
http://www.ilocal.nl

Je hebt ook nog de Telefoongids maar deze is betaald als je je website wilt vermelden.

Uiteraard dien je bij iedere vermelding in een bedrijvengids de juiste stad aan te geven en je zal merken dat dit invloed heeft op de lokale zoekresultaten.

Onpage SEO

Offpage SEO is belangrijk voor de lokale zoekmachine optimalisatie, maar je kunt voor de local SEO ook onpage te werk te gaan.

Zo kun je webpagina´s maken die toegespitst zijn op de plaatsen in je regio. In het artikel, de title en meta beschrijving neem je dan het zoekwoord met locatie op. In het geval van deze website ziet dat er dan zo uit:

Ompro zoekmachine marketing |’s-Hertogenbosch

Door je website te optimaliseren voor de lokale zoekresultaten kom je sneller onder de aandacht van je doelgroep in je eigen regio. Uiteraard kunt u altijd contact opnemen als u geholpen wilt worden door een van onze SEO specialisten.

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
rob giesbers
Door

rob giesbers

op 05 Sep 2014

Hallo Mark,Bedankt voor deze waardevolle info. Ga ik zeker toepassen als mijn bedrijf online gaat. Groet, Rob Giesbers

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact