Author rank lives on, Google Authorship is gone

Author rank lives on, Google Authorship is gone. Helaas…, of toch niet?

Na een periode van drie jaar heeft Google op 28 augustus 2014 afscheid genomen van het vooraf veelbelovende Google authorship (auteurschap).

John Mueller (w ebmaster trend analist bij Google) kondigde aan via Google+ dat Google geen auteursinformatie ( rel=author) meer zal gebruiken en vertonen in de zoekresultaten. Author rank zonder authorship, kan dat wel dan?

Google Author rank zal echter wel blijven bestaan en worden doorontwikkeld en kan dus nog steeds voordelen hebben voor jouw website.

De aanleiding voor het beëindigen van het Google Authorship

In januari 2014 begon Google al met het verminderen van foto’s in zoekresultaten. Ruim vier maanden later in juni 2014 stopte Google met het vertonen van auteurfoto’s in de zoekresultaten, destijds werd nog wel de auteursinformatie zoals de naam en kringen vertoond.

Kort daarna werd deze informatie ook niet meer vertoond wat al snel opgevolgd werd door de val van het Google auteurschap. In de onderstaande afbeelding het chronologische verloop van het verdwijnen van de auteursinformatie uit de zoekresultaten van Google dat hierboven beschreven wordt.

Verschil tussen Google auteurschap en author rank

Het Google auteurschap gaf bloggers de kans om hun identiteit (lees: Google+ profiel) te koppelen aan de pagina’s of blogs die zij schreven of waar ze aan bijdroegen. De identiteit werd achter de schermen van de website gekoppeld door middel van de  rel=author markup.

Door de koppeling van de auteur met de content, verscheen er naast de normale snippet in de zoekresultaten, een auteursfoto en auteursinformatie zoals de naam en het aantal kringen. Op deze manier werden de snippets verrijkt.

Voor veel bloggers was dit een positieve ontwikkeling omdat de foto in Google meer vertrouwen wekte bij de gebruiker en hun website viel ook meer op. 

Author rank is eigenlijk een term die niet bedacht is door Google maar die ontstaan is door discussie in de SEO wereld. Het concept dat de identiteit van de auteur ervoor kan zorgen dat een pagina hoger of lager scoort in Google is echter wel iets wat in de loop van tijd ontstaan is in de algoritmes van Google.

Author rank kwam opnieuw onder de aandacht door het boek The New Digital Age van Eric Schmidt (CEO van Google). Daarin stond het volgende:

Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.

De bovenstaande quote schetst dus dat “anonieme” content zonder identificatie van de auteur minder goed scoort, dan content waar wel een identiteit aan gekoppeld is. Het mag duidelijk zijn dat authorship en author rank twee verschillende dingen zijn en niet met elkaar te vergelijken zijn.

Het auteurschap was een manier om je te identificeren in Google door middel van een auteursfoto en auteursinformatie. Author rank zijn verschillende (ranking) factoren die bepalen wat de reputatie van een auteur in een bepaald vakgebied, op basis daarvan beoordeelt Google of ze een stuk content hoger of lager plaatsen in de zoekresultaten.

Wat betekent dit allemaal voor mij?

Nu het Google auteurschap beëindigd is, is Google nog steeds in staat om te beoordelen wie de auteur is van een bepaald artikel of welke auteurs regelmatig bijdragen aan welke websites. Voor dat het authorship er was, identificeerde Google de auteur aan de hand van het “geschreven door” venster (ofwel: bylines).

Ook het “over de auteur” venster zoals hieronder droeg en draagt nog steeds bij aan de identificatie van de auteur. Het enige verschil is dat dit niet meer gekoppeld wordt met het Google+ account.
Het verdwijnen van Google authorship heeft dus in principe geen gevolgen voor jouw website of reputatie als auteur. Authorship was slechts één ranking factor terwijl author rank bestaat uit meerdere ranking factoren.

Naast de ranking factoren die betrekking hebben op de auteur reputatie zijn er nog ca. 200 ranking factoren die Google gebruikt om de autoriteit van een website te beoordelen. Maak je dus vooral niet te druk over author rank.

Wat te doen met rel=”author” tag, moet ik deze verwijderen? Als je al gebruik maakte van rel=”author” tag dan kun je deze gewoon laten staan. Google heeft aangegeven niet meer te kijken naar deze tag, je hoeft dit dus ook niet perse te verwijderen. Wellicht dat authorship of althans het concept daarvan zijn herintreding zal maken in de toekomst.

We raden je ook ten zeerste aan om door te gaan met het implementeren van de zogenaamde markup informatie (zoals schema.org) aangezien het semantisch zoeken zich steeds meer ontwikkelt. Hierdoor zijn Google en andere zoekmachines beter in staat om webpagina’s beter te begrijpen. Hier schrijven we later nog een uitgebreider artikel over.