Not provided in Google Analytics
Not provided in Google Analytics heeft betrekking op de zoekwoorden die volgens de zoekmachine Google om privacyredenen niet meer getoond worden.
Dit zorgt ervoor dat reactieve zoekmachine optimalisatie op basis van ingetypte zoekwoorden wat lastiger wordt maar er zijn nog steeds een aantal manieren om aan deze zoekwoord informatie te komen.
De ontwikkeling zorgt ervoor dat je dus niet meer kunt nagaan welke zoekopdrachten je bezoekers hebben gegeven en daarbij op jouw website zijn uitgekomen.
De gegevens uit de organische zoekresultaten blijven verborgen doordat het zoekverkeer via de secure search verloopt en dat betreft een beveiligde verbinding.
Doordat het aandeel van de zoekwoorden die als ‘not provided’ worden weergegeven op honderd procent is gezet, is het van belang om op zoek te gaan naar andere manieren om onderzoek te doen naar keywords en zoekopdrachten, waarmee je met je website kunt scoren.
Dat kan door van verschillende instrumenten gebruik te maken, zoals van de Google Webmaster tools en de analyse van paginabezoek in Google Analytics.
Google Webmaster tools als analyse-instrument
Google Webmaster tools kun je gebruiken als instrument om te analyseren via welke zoekwoorden bezoekers op jouw website uit te komen.
Je krijgt alleen een wat beperkter inzicht dan voorheen, maar kunt via Zoekverkeer -> Zoekopdrachten nog wel een overzicht te zien krijgen van de zoektermen die gebruikt zijn.
Zo kun je ontdekken welke termen zijn gebruikt en welke pagina’s van je website populair zijn. Op basis daarvan kun je verder gaan met optimalisatie van de pagina’s voor de zoekmachine.
Het is mogelijk om filters in te stellen bij “vertoningen” en/of “klikken”. Wanneer je alleen zoekwoorden wil vertonen met >1500 vertoningen en meer dan 5 klikken, dan kun je op basis daarvan bekijken welke pagina’s je gaat optimaliseren.
Voorbeeld: het zoekwoord “zoekmachine optimalisatie” wordt 3500 keer vertoond, en er is 70 keer op geklikt, dat is een click-through ratio (CTR) van 2%. Het doel van het verder optimaliseren is het verhogen van de CTR, ofwel zorgen dat we meer kliks krijgen uit die 3500 vertoningen.
Als de CTR verhoogd kan worden dan krijgen we dus meer bezoekers naar die specifieke webpagina, en dus op de website. Dit is slechts één techniek, er zijn er nog een aantal.
De informatie die via Webmaster tools verkregen kan worden is overigens niet altijd even nauwkeurig en houdt bijvoorbeeld ook geen rekening met long tail zoekwoorden. In dat opzicht is er altijd nog meer werk aan de winkel en kun je deze informatie het beste als indicatie gebruiken.
Analyseer paginabezoek in Google Analytics
Google Analytics kan nog uitstekend gebruikt worden om te ontdekken welke pagina’s op je website het meest bezoek ontvangen via de zoekmachine. Je komt daar via Gedrag -> Site-inhoud -> Bestemmingspagina’s.
De pagina’s die het meest bezocht worden, zijn uiteraard waardevol en bieden een bron van informatie om deze verder te optimaliseren maar ook om andere, minder bezochte pagina’s te optimaliseren. Je kunt hier dezelfde techniek toepassen zoals bij de informatie uit het Google Webmaster Tools programma.
Zorg dat je een autoriteit wordt
Naast het gebruiken van Google Webmaster tools en Google Analytics om inzicht te krijgen in belangrijke zoekwoorden, is het belangrijk om de focus op een ander aspect te richten, namelijk op het uitgroeien tot een autoriteit.
Een goede website reputatie is nu en in de toekomst het belangrijkste criterium om hoog te scoren in Google. Je kan je reputatie kenbaar maken aan Google via Google Authorship (Google Auteursschap).
Wil je direct starten met het opbouwen van je website reputatie dan raad ik je aan om eens de 24 SEO tips door te nemen.