Page content

SEO specialist inhuren? Voorkom dat het een fiasco wordt!

article content

SEO specialist inhuren? Voorkom dat het een fiasco wordt!

Dus je wilt een SEO specialist inhuren? Je website ziet er strak uit maar wordt slecht gevonden en staat niet op de 1e pagina van Google.

Potentiële klanten weten niet eens dat je bestaat!

Wij hebben een aantal goede tips 😉

Door tijdgebrek en beperkte technische kennis kom je er zelf niet aan toe.

Waar moet je precies op letten? Hoe vind je een goede SEO specialist met kennis van zaken?

Kun je het beste een freelancer inhuren of een bureau inschakelen? Kortom wat kun je het beste doen als je je SEO wilt uitbesteden

Dit zijn allemaal vragen waar je zo antwoord op krijgt….

Glad ijs

Je kent waarschijnlijk het gezegde “je begeeft je op glad ijs”.

Eigenlijk vind ik dit een rare uitdrukking. Ooit ijs gezien dat niet glad is…??

Toch vond ik dit een mooie metafoor om aan te duiden dat het vinden en in zee gaan met een SEO expert de nodige risico’s met zich mee brengt.

Je hoort maar al te vaak slechte verhalen over SEO specialisten en bureaus.

En geloof me!

Ik loop al sinds 2007 mee in het SEO wereldje. Velen maken er echt een puinhoop van.

Iedere week krijg ik wel een aanvraag of ik de Google posities van iemands website kan herstellen.

Vaak hebben ze hun SEO uitbesteedt aan een louche partij of hebben ze zelf geëxperimenteerd (lees:gemanipuleerd)

Hoe komt dit dan?

Dit heeft de maken met het grote aantal aanbieders die pretenderen verstand te hebben van zoekmachine optimalisatie.

Daarnaast is de markt ontzettend intransparant voor consumenten zoals u, omdat men nauwelijks technische kennis en inzicht heeft in het vak SEO.

Maar….moet ik dan maar niet op zoek gaan?

Zeker wel!!! Laat je hier niet door tegen houden.

Op zich valt het allemaal wel mee, maar je moet goed weten waar je op moet letten.

Ik ga nu precies uitleggen waar je op moet letten… Zodat jij wel een goede specialist vindt!

Practice what you preach

Ik ga dit niet letterlijk vertalen want dan krijg je een vreemde zin 😉

Dit betekent zoiets, als iemand (de specialist) een advies geeft aan een ander (jou in dit geval) dat men dit zelf ook op deze manier aanpakt.

Zelf ben ik een groot voorstander van dit principe.

Op Ompro.nl geven we alleen adviezen die we zelf daadwerkelijk ook toepassen.

Zoals bijvoorbeeld SEO trends voor 2017 of meer bezoekers zonder nieuwe content toe te voegen.

Neem contact op!

Anders gezegd. Zorg ervoor dat je een SEO expert vindt die zelf ook heeft toegepast wat hij jou adviseert.

Is de SEO specialist zelf goed vindbaar?

Dit ligt eigenlijk een beetje in het verlengde van de vorige tip. Kijk altijd hoe goed de specialist zijn eigen website op orde heeft.

Is de website goed ingedeeld en gebruiksvriendelijk? Is de website goed vindbaar in Google of andere zoekmachines?

Kijk dus of hetgeen waar jij de persoon in kwestie voor nodig hebt, diezelfde zaken ook in orde heeft.

Waarom zou je je SEO uitbesteden aan iemand die zelf zijn zaken niet eens op orde heeft?

Ik garandeer u dat….

Ik kan ervoor zorgen dat u binnen 3 maanden in de top 3 van Google staat voor dat beconcurreerde zoekwoord.

SEO garanties

Of binnen één maand het aantal bezoekers kan verdubbelen.

Zegt iemand zoiets, dan moet je even oppassen. In sommige gevallen is dit mogelijk hoor, maar het gebeurt vaker dat dit niet het geval is.

Niemand kan garanties geven op het gebied van SEO.

Vaak is dit een gebrek aan creativiteit, onderscheidend vermogen of een verkooptrucje om je over de streep te trekken.

Gebruik vooral je eigen verstand en intuïtie. Wees op je hoede als iemand dit soort zaken garandeert.

SEO uitbesteden? Think long-term

De garanties die in de vorige tip werden genoemd komen helaas vaak voor.

Een zoekmachine optimalisatie specialist die je supersnel hoog in Google kan laten komen door bepaalde trucjes.

Pas daar mee op!

Dit zijn echt korte termijn doelen die vaak ook alleen op korte termijn werken. Je zou denken….mooi toch? Dan doe ik dat toch iedere keer opnieuw.

Het tegendeel is waar.

Je website kan door dit soort manipulatieve tactieken schade oplopen en in veel gevallen dalen of zelfs helemaal verdwijnen uit de zoekresultaten.

Denk dus echt op lange termijn en hou Google niet voor de gek!

Track record

Vraag de SEO specialist voor welke klanten hij heeft gewerkt en wie zijn huidige klanten zijn.

Wat voor soort klanten zijn dit, liggen ze een beetje in het verlengde van wat jij doet.

Kortom, spit zijn track record door. En niet alleen de positieve recensies maar ook de negatieve. Met name deze laatste zijn waardevol.

Je kunt kijken waar en waarom het mis is gelopen. Je kunt hier mijn SEO referenties bekijken.

Heeft de specialist bijvoorbeeld gouden bergen beloofd of heeft de website reputatie schade opgelopen in Google.

Dit zijn tevens de meest voorkomende problemen.

Als aanvulling daarop kun je ook de naam/bedrijfsnaam Googelen. Je mag dat ook bij mij doen 😉

Tegenwoordig zijn Google recensies ook een waardevolle bron omdat alleen de plaatser de recensie kan wijzigen/verwijderen.

Een beetje tekst hier, een beetje linkbuilding daar

Vraag altijd naar de werkwijze en aanpak.

Als iemand vaag blijft en hier niet dieper op ingaat, dan is hij waarschijnlijk niet trots op de manier waarop hij te werk gaat.

Het achterhouden of vaag houden van de aanpak kan duiden op duistere praktijken.

Als iemand openheid van zaken geeft, dan is dat vaak een goed teken.

Een gespecialiseerde SEO specialist

Zoekmachine optimalisatie is een breed vak. Zoek dan ook een specialist, die gespecialiseerd is in hetgeen dat jij wilt bereiken met je website.

Wil je jezelf gaan positioneren als expert door kennisdeling via je website?

Schakel dan iemand in die gespecialiseerd is in content marketing.

Voor het opbouwen van website reputatie zoek iemand die gespecialiseerd is in het opbouwen van autoriteit.

Stel: Je gaat voor 1e keer parachute springen (DUO sprong).

Dan is het geruststellend als je instructeur een ervaring rot is in parachute springen en niet in paragliding.

Nog een laatste voorbeeld: Je bent al een redelijk ervaren bergbeklimmer en besluit dat je de Mount Everest wil beklimmen.

Dan wil je graag dat de beste Sherpa’s met jouw meegaan.

Bepaal dus vooraf wat voor jouw bedrijf of website noodzakelijk is. Laat je hierover adviseren.

Neem contact op!

Google vs. bezoekers

Tijdens een gesprek merk je al vrij snel of iemand de focus legt op de optimalisatie voor Google of voor bezoekers.

Verplaatst hij zich wel in jouw doelgroep?

Zelf ben ik een voorstander van het schrijven voor bezoekers omdat dat op de lange termijn de beste SEO strategie is.

Uiteraard is er niets mis met het optimaliseren van pagina’s maar overdrijf hier zeker niet mee.

Kijk ook eens naar deze SEO checklist voor webpagina’s.

Over-optimalisatie ligt op de loer. Het kan werken op korte termijn,  maar Google wordt steeds slimmer in het detecteren van dit soort praktijken.

Volgens de richtlijnen

Vraag of de SEO technieken die men gebruikt binnen de richtlijnen van Google vallen. Dit is uiterst belangrijk!

Niet alleen omdat je website dan het minste risico loopt om getroffen te worden door algoritme updates.

Maar ook omdat deze richtlijnen de belangen van Google gebruikers behartigen.

Jouw doelgroep dus! Google heeft er belang bij als websites volledig zijn ingericht voor bezoekers.

Dit draagt allemaal bij tot de ultieme gebruikservaring.

Wow u vraagt veel!

Prijs is voor veel bedrijven een belangrijke vergelijkingsfactor bij het maken van een beslissing.

Maar wat is nu een goede prijs voor SEO? Wat is te duur en waar moeten je alarm bellen gaan rinkelen?

Dit is heel lastig te zeggen helaas. En er is ook geen eenduidig antwoord voor. Iedere situatie is namelijk uniek.appels en peren vergelijken SEO

Iedere website, iedere markt, iedere SEO expert en zo kunnen we nog wel even doorgaan…

Het is vaak appels met peren vergelijken…

Moz.com voerde in 2012 een onderzoek uit naar de SEO prijzen van verschillende landen van 600 SEO bureaus.

Tegenwoordig bestaat er ook zoiets als No cure no pay SEO.

Klanten gaan dan pas betalen als hun website op de 1e pagina van Google staat voor een bepaald zoekwoord.

Voor veel mensen is dit een uitkomst.

Persoonlijk ben ik hier geen voorstander van en wel om het volgende…

Zodra SEO bureaus merken dat het niet gaat lukken om op de 1e pagina te komen, dan is er een grote kans dat ze stoppen.

Of erger nog, dat ze zo gaan manipuleren (over-optimaliseren) dat het wel lukt om een aantal maanden op pagina 1 te komen.

Maar dat vervolgens de website reputatieschade oploopt in Google.

Het uurtarief van een SEO specialist varieert tussen de €70-€200. Afhankelijk van de ervaring en expertise.

Uiteraard zijn er ook specialisten met lagere uurtarieven maar ervaren SEO specialisten hebben veelal minder uren nodig. Daarnaast is de kans op lange termijn succes, bij ervaren specialisten vele malen groter.

SEO expert in lokale vindbaarheid

Tegenwoordig is lokale vindbaarheid zeer belangrijk. Voor 9 van de 10 websites is dit noodzakelijk.

Met name voor zogenaamde “brick and mortar businesses” ofwel stenen winkels die het voornamelijk van klanten uit de omgeving moeten hebben.

Daarvoor moet de SEO consultant de vestigingsplaats en adres informatie op de hele website doorvoeren.

Hier vind je meer info over lokale SEO.

Vraag dus om aan te tonen welke technieken gebruikt worden en welke successen behaald zijn op het gebied van Lokale SEO.

Een plan op maat

Zoals al eerder vermeld behoeft iedere situatie een andere aanpak.

Komt een SEO expert dus met een standaard template dan is dat vaak een slecht teken.

Over het algemeen zijn veel SEO technieken toepasbaar op veel websites, maar er moet vaak wel het e.e.a. op die specifieke situatie worden aangepast.

Neem contact op!

Dit hangt ook samen met de doelen van de klant (u dus).

Service en terugkoppeling

Service en terugkoppeling is vaak waar het grote (prijs) verschil tussen specialisten wordt gemaakt.

Het bieden van een goede service kost een bedrijf nu eenmaal geld en daar betaal jij voor.

Maak duidelijk afspraken over wanneer er wordt teruggekoppeld en hoe er wordt gecommuniceerd als er aanpassingen worden gedaan aan de website.

Dit is in veel gevallen noodzakelijk bij zoekmachine optimalisatie.

Succes moet gemeten worden!

Vraag ook hoe ze het succes van je SEO campagne meten.

Gebruiken ze Google Analytics om de vooruitgang te meten?

Bijvoorbeeld de posities van de website in Google, het aantal backlinks en het soort links, het aantal bezoekers, via welke zoekwoorden bezoekers op je website komen, conversies enz.

succes van seo campagne meten

Zelf houd ik wekelijks de statistieken bij van dit blog. Hier een leuk artikel over de quick wins van iedere website. (op basis van statistieken)

Samen weet je altijd meer

Wil je SEO uitbesteden, raadpleeg altijd meerdere SEO experts. In veel gevallen kun je altijd een eerste (gratis) consultatie gesprek aanvragen.

Neem contact op!

Dit geeft je een goed inzicht in de mogelijkheden en wellicht nieuwe ideeën.

Maak hier gewoon gebruik van 😉

Daarnaast is het makkelijker om op die manier dichter bij je keus te komen bij welke SEO consultant jij het beste gevoel hebt.

Het loopt op de klippen

Net zoals iedere relatie kan ook dit op de klippen lopen. Informeer goed naar de contractvoorwaarden voor wanneer iemand de samenwerking wilt beëindigen.

Vooral met langdurige SEO pakketten moet je goed opletten.

Huur mij in als SEO specialist

Veel bedrijven vinden SEO lastig, hebben er geen tijd voor of hebben er een hekel aan. Dan kun je mij inhuren als SEO specialist. Ik help je graag!

Neem contact op!

Toch zelf je SEO doen?

Wil je nu toch zelf je eigen website hoger in Google krijgen dan raad ik je aan om deze handige SEO tips door te nemen.

Heb jij nog tips?

Mocht jij verder nog aanvullingen of ervaringen met SEO specialisten hebben, dan kun je dat hieronder in het reactieveld delen!

Comment Section

12 reacties op “SEO specialist inhuren? Voorkom dat het een fiasco wordt!


Door Bob van Biezen op 11 maart 2015

Hallo Mark,

Er zitten een aantal mooie vragen tussen. Wellicht voor ondernemers een tikkie moeilijker, maar ik zou altijd om referenties vragen en voor deze websites een backlinkanalyse uitvoeren. Dit vertelt veel meer over de werkmethodes (op het gebied van linkbuilding) van een bedrijf dan het sales gesprek.

Wat betreft je conclusie over de prijzen ben ik het echter niet helemaal met je eens. Misschien een pure sang technische SEO specialist die vanaf dat tarief begint, maar er is een hele groep die voor minder werkt (vooral in Nederland). Prijzen tussen de 55 euro en 75 euro per uur zie ik dan ook genoeg voorbij komen. Ook Nederlanders (ZZP’ers) die in het buitenland wonen kunnen tegen een scherp tarief werken omdat zij hun kosten laag houden. Ook denk ik dat er binnen SEO projecten onderscheid gemaakt moet worden in de werkzaamheden. Contentontwikkeling kan bijvoorbeeld tegen een lager tarief worden aangeboden dan de technische optimalisatie.

Groeten,

Bob

PS. Misschien een ideetje, vijf vragen aan het artikel toevoegen incl. het juiste antwoord / strekking die ondernemers kunnen stellen aan de SEO partij tijdens het salesproces. Voor mij is dit vaak een methode om de algemene kennis van een SEO partij te testen. Heb mensen (die SEO diensten verkochten) op gesprek gehad die me niet konden uitleggen wat een panda of penquin update was.


Door Mark van Tuel op 11 maart 2015

Bob,

Goede aanvullingen! Wat betreft de tarieven, dit zijn gemiddelden. Sommige zijn lager, andere hoger.

Uiteraard heb je te maken met strategie uren, uitvoering uren e.d. Dan heb je nog pakketten/abonnementen die omgerekend een ander uurloon hebben omdat ze vaak voor langere tijd lopen. Het is appels met peren vergelijken 😉

Ga je suggestie op de onderwerpen lijst zetten!


Door Tom de Ven op 11 maart 2015

Bedankt voor dit artikel Mark, hier kan ik wat mee.



Door Loes Fijma-Jurgens op 12 maart 2015

Hoi Mark,
Ik vind dat al je artikelen duidelijk zijn en als ik een echte ondernemer zou zijn, zou ik graag m’n site laten beheren. Maar helaas zal ik het zelf moeten doen, ik heb de site gemaakt voor een vriend in Marokko die op deze manier hoopt klanten te genereren. Ik ben dan ook hoofdzakelijk erg blij met al jouw duidelijke tips, die ik als ik tijd heb zal gaan toepassen.
Groeten Loes


Door Mark van Tuel op 12 maart 2015

Bedankt voor je reactie Loes! Veel succes met het verder optimaliseren van de website.


Door Adrian op 13 maart 2015

Beste Mark,

In november 2014 ben ik in zee gegaan met Flexper. Ze zouden onderzoeken of onze bedrijven iets voor elkaar konden betekenen. Ze beloofde me gouden bergen op de eerste pagina van google, maar dit is niet gebeurd. Tot nu ik heb geen klant gekregen en ik vind hun software slecht.
ik kom met geen mogelijkheid onder het contract uit en betaal 290 euro per maand. Mijn gevoel is dat ik behoorlijk opgelicht ben. Wat is U mening over dit bedrijf.

Met vriendelijke groet,
Adrian


Door Mark van Tuel op 16 maart 2015

Dat is balen Adrian! Helaas komen dit soort gevallen te veel voor. Zelf heb ik geen ervaringen met dit bedrijf.




Door Stefan Wohlert op 1 april 2015

Zeer goed geschreven artikel met helaas veel waarheden erin. De afgelopen jaren heb ik mijzelf ook gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en merk dat bij veel SEO bedrijven vooral tips en tricks geprobeerd worden om een hogere ranking te krijgen.

Zelf probeer ik op mijn website al zo transparant mogelijk te zijn over de onderdelen van zoekmachine optimalisatie en hoe ik dit aanpak.

Mijn filosofie: Zie Google als je gemiddelde klant, dus zorgt dat je website aanbiedt waar de gemiddelde klant naar op zoek is.


Plaats een reactie


*