Google Auteursfoto bij je website? (Stappenplan)
Ook een Google auteursfoto bij je website? Met behulp van het stappenplan hieronder is het betrekkelijk eenvoudig om jouw auteursfoto te laten verschijnen in de zoekresultaten van Google.
Het is mogelijk om aan ieder artikel van een website een auteursfoto toe te voegen. Door een auteursfoto aan je website te koppelen wordt de zichtbaarheid van jou in de zoekresultaten aanzienlijk vergroot. Daarnaast wekt een auteursfoto vertrouwen bij de zoekende partij omdat men de foto van de auteur achter het artikel ziet.
Laten we eerlijk zijn, een zoekresultaat met een foto valt nu eenmaal meer op dan een zoekresultaat zonder foto. Update juli 2014: Google verwijdert de auteursfoto uit de zoekresultaten . Het is dus tegenwoordig niet meer mogelijk om een auteursfoto bij je website te laten verschijnen in Google.
Met de komst van social media kanalen zoals Facebook, Twitter en Google Plus, krijgen ook de zoekresultaten van Google een steeds socialer karakter. De sociale factor wordt ook in zoekmachines een steeds belangrijkere component.
Hoe werkt het auteursfoto principe?
Voordat een auteursfoto aan een website gekoppeld kan worden, dient men eerst te beschikken over een Google Plus account. Google gebruikt de informatie van Google Plus profielen om zoekresultaten te verrijken. De auteursfoto die vertoond wordt in de zoekresultaten is dus de profielfoto van je Google+ profiel.
Zoekresultaten met een auteursfoto worden ook wel rich snippets genoemd. Het rich snippet principe gaat nog veel verder dan alleen auteursinformatie maar daar gaan we nu niet op in.
Google Auteursfoto en SEO
Naast het gegeven dat een auteursfoto bij je website meer opvalt en vertrouwen wekt heeft het ook invloed op zoekmachine optimalisatie. Een auteursfoto kan ervoor zorgen dat jouw website hoger in Google komt. Hoe dat werkt leg ik hieronder uit.
Doordat je Google plus profiel gekoppeld is aan een artikel heeft de lezer de mogelijkheid om het artikel te plussen of te delen (hetzelfde als Liken bij Facebook) met zijn netwerk. Een lezer van het artikel kan het artikel een +1 geven als hij of zij de inhoud interessant vindt en de moeite waard om te delen.
Wanneer iemand met een autoriteit in dezelfde branche het artikel een +1 geeft dan is het heel goed mogelijk dat deze +1 ervoor zorgt, dat die betreffende pagina hoger in Google gaat scoren. (Tip: lees ook het artikel over Google Author rank)
Voorbeeld:
Ik blog vaak over zoekmachine optimalisatie.
Wanneer een collega, die ook actief is in dezelfde markt een artikel van mij zou plussen of delen, dan is het mogelijk dat dat betreffende artikel hoger gaat scoren in de zoekmachines.
Dan is er nog een ander belangrijk (indirect) SEO voordeel. Doordat een auteursfoto meer opvalt in de zoekresultaten is de click-through ratio (CTR) hoger dan bij de andere zoekresultaten. Dit betekent dat gebruikers van Google vaker op jouw website zullen klikken. Omdat gebruikers vaker op het zoekresultaat klikken gaat Google ervan uit dat jouw website waardevoller is dan de andere resultaten. Dit kan ervoor zorgen dat jouw pagina hoger in Google gaat scoren. Hier een interessant onderzoek van Moz.com over de invloed van kliks op de zoekresultaten.
Stappenplan Google Auteursfoto toevoegen
1. Creëer een Google Plus profiel en maak een persoonlijke foto
Als je er nog geen hebt, maak dan eerst een Google Plus profiel aan en vul alle gegevens zo volledig mogelijk in. Vervolgens maak een duidelijke foto en upload deze. Het mag dus niet een logo of andere afbeelding zijn. Daarna dient het zogenoemde Google auteurschap te worden aangevraagd via de pagina.
2. Bewerk het persoonlijk profiel
Direct daarna kun je het persoonlijk profiel bewerken, waarna je “bijdrager aan” kunt selecteren om vervolgens de url van de site in te voeren. Na het invoeren klik je op “opslaan”.
3. Controleer of het werkt
Om te controleren of het ook daadwerkelijk werkt, dien je nog even te controleren bij het +1 tabblad of “Dit tabblad weergeven op je profiel” aangevinkt is. Deze dient namelijk aangevinkt te zijn om je foto uiteindelijk te tonen in de zoekresultaten van Google.
4. Google Plus en url aan site en WordPress toevoegen
Om de url en Google Plus toe te voegen aan je site kun je de plugin van WordPress SEO by Yoast gebruiken. Na de installatie daarvan ga je naar “Gebruikers”–>“Je profiel” waar je voornaam en achternaam ingevuld moeten zijn.
In WordPress kun je daarna eenvoudig de url en Google Plus toevoegen via het profiel bij contactinformatie. Zorg er vervolgens voor dat je de wijzigingen opslaat. De plugin zal dan steeds bij het plaatsen van een blogbericht of een pagina de Google Plus en link gebruiken.
In het bovenstaande stappenplan worden de niet-technische stappen uitgelegd. Mocht het nog niet gelukt zijn of heb je geen WordPress dan raden we je aan om de (technische) auteursfoto instructies van Google te volgen. Lukt het je niet zelf besteedt het dan uit.
Rich snippet testing tool
Wil je weten of het allemaal goed gelukt is? Gebruik dan de Google rich snippets tool om dat te controleren. Bij deze tool plak je de url van een artikel van jezelf om vervolgens te zien of je foto ook wordt vertoond. Je moet natuurlijk wel even geduld hebben.
Na al de vier stappen doorlopen te hebben is het een kwestie van afwachten tot het moment dat de Google auteursfoto ook daadwerkelijk in de zoekresultaten te vinden is.
De zoekmachine zal eerst de website weer bekijken, waarna de auteursfoto pas naast het zoekresultaat te zien zal zijn.
Auteursfoto ineens verdwenen of weg?
Het kan gebeuren dat Google de auteursfoto van jouw website ineens niet meer vertoont. Uiteraard dien je eerst alle bovenstaande stappen nogmaals te doorlopen om te controleren of alles goed staat ingesteld.
Zoals met alle nieuwe ontwikkelingen die Google doorvoert, wordt ook van de auteursfoto op grote schaal misbruik gemaakt. Om de enorme toevloed aan auteursfoto’s een halt toe te roepen is Google selectief in het toelaten van auteursfoto’s in de zoekresultaten, dit is ook een logische stap. Als ieder zoekresultaat een foto bevat, dan vervalt de kracht van de auteursfoto en het opvallen in de zoekresultaten. Naar verwachting worden in de toekomst voornamelijk foto’s van auteurs vertoond die autoriteit hebben.
Het kan echter ook zijn dat je een logo van het bedrijf hebt toegevoegd als auteursfoto, dat is niet toegestaan door Google. In de richtlijnen wordt duidelijk uitgelegd dat de foto een duidelijk en zichtbare foto van het gezicht moet zijn.