Social media check: wat zegt men over jouw bedrijf of website?
Een social media check is een ideaal instrument om te ontdekken wat anderen over jouw bedrijf of website te melden hebben.
Het is natuurlijk van belang om te weten wat er gaande is, zodat je tijdig kunt reageren op vragen, uitleg kunt geven of bijvoorbeeld een actie van een nadere toelichting voorzien.
Het reageren op berichten op Facebook, Twitter of andere social mediakanalen kun je tegenwoordig ook zien als een vorm van klantenservice.
Er maken steeds meer bedrijven van de mogelijkheid gebruik om bij vragen van klanten er direct op in te springen en antwoord te geven als er bijvoorbeeld een vraag of klacht is ingediend.
Gebruik de feedback voor verbeteringen
Je kunt de feedback in de richting van je bedrijf of website gebruiken om verbeteringen aan te brengen. Als er steeds mensen zijn die eenzelfde vraag of klacht hebben, dan kun je daar wat aan doen.
Het effect van een goede oplossing is dan meteen meetbaar als er geen vragen of klachten over dat onderwerp te vinden zijn op de social mediakanalen.
Welke tools kun je gebruiken?
Met betrekking tot de social media check kunnen er diverse tools gebruikt worden om onder meer te monitoren, managen en te luisteren en te reageren.
Om erachter te komen wat anderen van je website of bedrijf vinden, kun je van de tools in de categorie social media dashboards gebruikmaken.
De dashboards tools hebben namelijk als doel om naar je doelgroep en het brede publiek te luisteren, maar ook om erop te reageren en vervolgens zelf weer actie te creƫren door berichten te verzenden. Dergelijke tools bieden een schat aan informatie over de status van je bedrijf en over de ontwikkeling ervan.
De dashboards tools zijn ideaal om een connectie aan te gaan met je doelgroep, waarbij bepaalde keywords de basis vormen voor het ontvangen van de berichten die over jouw bedrijf of website gaan.
Je kunt onder meer gebruikmaken van de social media tools als SocialMention, TweetDeck, HootSuite, Seesmic en Media Injection. Maar er zijn er nog veel meer.
Door de feedback van gebruikers van je website of klanten van je bedrijf te volgen, weet je wat er speelt en kun je daar op inspelen.