Laat webpagina’s sneller laden met Paginatiming voor Sitesnelheid (Analytics)
De laadsnelheid van een webpagina is voor zowel Google als voor een optimale gebruikerservaring een belangrijke factor.
In Google Analytics is het mogelijk om de laadsnelheid van webpagina’s te meten en te verbeteren met behulp van “paginatiming voor sitesnelheid“.
Als de webpagina laadtijd gemeten is, worden er tevens zogenaamde “pagespeed suggestions” gedaan ofwel (webpagina snelheid suggesties). Google Analytics scant en analyseert de pagina’s op jouw website en geeft hierover advies hoe je ervoor kunt zorgen dat webpagina’s sneller laden.
Meet de laadtijd
Het is handig om eerst de laadtijd van een pagina te meten en dat doe je door van het rapport Sitesnelheid gebruik te maken, dat in het menu aan de linkerkant van Google Analytics te vinden is via Inhoud. Je selecteert dan Paginatiming en ziet wat de gemiddelde laadtijd is van de website en van alle webpagina’s.
Het is aan te raden om minimaal tien metingen te verrichten om te concluderen wat uiteindelijk de gemiddelde laadtijd is. Niet voor elke bezoeker zal de snelheid namelijk worden vastgelegd in het rapport.
Je kunt een analyse maken van de pagina’s die het minst snel laden, waarbij de drukbezochte pagina’s die veel verkeer opleveren uiteraard als eerste aan de beurt zijn om verbeterd te worden. Je kunt een pagina selecteren en de pagespeed tool van Google gebruiken om aan de hand van de gegeven suggesties verbeteringen door te voeren.
PageSpeed suggesties
Aan de hand van de suggesties van PageSpeed kun je verbeteringen aanbrengen die specifiek voor de betreffende pagina relevant zijn. Er wordt een uitleg verstrekt over de relevantie ook wordt informatie verstrekt over de wijze waarop de suggesties op je website geïmplementeerd kunnen worden.
Het komt vaak voor dat er sprake is van webpagina’s, die over een dynamische inhoud beschikken. Daarbij kun je denken aan advertenties die elke keer veranderen op het moment dat de pagina wordt geladen. Dat kan een reden zijn waarom de gegevens in het rapport PageSpeed kan afwijken ten opzichte van de suggesties voor de pagina in Google Analytics.
Meet de resultaten
Als de laadtijd is geoptimaliseerd voor je website, dan kun je de resultaten gaan meten. Daarbij kun je verschillende aspecten betrekken, zoals de verhouding tussen de laadtijd en het vertrekpercentage. Als het goed is moet het bouncepercentage gedaald zijn als de laadtijd van een webpagina na de optimalisatie sneller gaat.
Een ander aspect, waarbij er resultaten gemeten kunnen worden is de verhouding tussen de verbeterde laadtijd en de conversie. Er kan gemeten worden of de snellere laadtijd ook voor een hogere conversie zorgt. Dit zijn slechts enkele variabelen die je kan vergelijken maar er zijn er nog meer…
Een snelle laadtijd is niet alleen van belang voor SEO doeleinden, maar ook voor de tevredenheid van de bezoekers. Door van de informatie en functionaliteiten van Google Analytics op het gebied van Paginatiming en Sitesnelheid gebruik te maken, kun je de laadtijd van je webpagina’s verbeteren.