Wat is jouw belangrijkste SEO vraag?
in SEO

Wat is jouw belangrijkste SEO vraag?

Zoekmachine optimalisatie ofwel SEO is een bijzonder vak. Honderden aspecten bepalen hoe hoog jouw website in Google wordt geplaatst.

Wanneer je bezig bent met het optimaliseren van je website, zullen er vaak dingen zijn waar je tegen aan loopt of waar je niet zeker van bent.

Tegen welke problemen loop jij aan? Waar heb je moeite mee?

Ik wil je hieronder vragen om jou:

Nummer 1 SEO vraag te stellen aan mij en ik zal deze beantwoorden!

Hier heb ik alvast enkele SEO vragen opgesteld om je een idee te geven:

  • Heb je geen idee hoe je een pagina moet optimaliseren?
  • Is het nog belangrijk om naar Google Pagerank te kijken?
  • Hoe optimaliseer ik de metatags?
  • Heeft het nog zin om mijn website aan te melden bij directories of dochterpagina’s?
  • Wat zijn Longtail zoekwoorden?

★★★ Stel hier jouw belangrijkste SEO vraag!! ★★★

Stel hieronder jouw nummer 1 SEO vraag!

Hoe meer vragen er gesteld worden des te beter! Ik zal alle vragen hieronder beantwoorden… Als de vragen uitgebreider worden zal ik daar een blogpost over schrijven.

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Noor
Door

Noor

op 08 Jul 2013

Steeds vaker zie ik fotootjes in de zoekresultaten van Google. Hoe krijg ik deze ook op mijn website? Dank u

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 08 Jul 2013

Beste Noor, De fotootjes die je bedoelt zij Google auteursfoto’s (ofwel Google Authorship). Iedereen met een website kan een dergelijke foto plaatsen op zijn website. De auteursfoto is onderdeel van Google Plus en het is vrij eenvoudig om deze toe te voegen aan je website. Een auteursfoto is niet hetzelfde als een +1. Neem even kijkje bij dit artikel over https://ompro.nl/google-plus/5-redenen-waarom-je-bedrijf-google-plus-1-zou-moeten-gebruiken/" title="google plus" target="_blank" rel="nofollow">Google plus. (punt 5) Een auteursfoto plaats je als volgt op je website: 1. Maak een Google Plus profiel incl. het uploaden van een goede foto. 2. Vraag het https://plus.google.com/authorship" title="google auteurschap" target="_blank" rel="nofollow">Google Auteurschap aan 3. Ga vervolgens naar je Google Plus profiel, bewerk je profiel en ga vervolgens naar "bijdrager aan". Hier vul je de url in van je auteursprofiel op je website, in mijn geval: https://ompro.nl/profile/mark/ 4. Vervolgens zijn er nog https://support.google.com/webmasters/answer/2539557?hl=nl" target="_blank" rel="nofollow">twee stappen die je moet nemen deze vind je hier Ik hoop dat je hier wat mee kan! Ik zal hier binnenkort ook een uitgebreidere handleiding voor schrijven.

Martijn
Door

Martijn

op 10 Jul 2013

Beste Mark, Met linkbuilding is het gebruikelijk dat je ook een backlink plaatst op je eigen site, maar dan heb je straks een pagina vol met (lelijke) links. Is daar geen andere oplossing voor? Ik hoor het graag van je.

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 10 Jul 2013

Beste Martijn, Tegenwoordig kent Google nauwelijks waarde toe aan linkpagina’s, voorheen was dit een veel voorkomende manier om links te plaatsen op je website. Wanneer het gaat om hoge kwaliteit links die gerelateerd zijn is het een optie om deze backlinks te verwerken in de content van je website. Stel je wil links uitwisselen met een website, probeer dan overeen te komen dat jouw link wordt geplaatst in een artikel en niet op een linkpagina (dit geldt ook voor de andere partij). Vervolgens dien je niet alleen een link te plaatsen maar gebruik te maken van een anker tekst link (anchor text link). Hiermee wordt extra waarde aan de link gegeven en is hij onderdeel van de tekst. Uiteraard hangt dit ook af van het karakter van de website, op bedrijfswebsites zal dit vanwege de policy vaak lastiger zijn, op informatieve websites is dit een aanrader. Het is ook mogelijk om aan een bedrijfswebsite een kennisbank te koppelen waar je informatie geeft over de producten of diensten die je biedt, hier kun je dan de links in verwerken.

Ruud
Door

Ruud

op 12 Jul 2013

Bij een domeinnaam is het belangrijk voor SEO om je dienst of product in de url te hebben. Maakt dit uit of het met of zonder koppelstreepje is voor de zoekmachineresultaten? Dus bijvoorbeeld goedkoopdrop.nl of goedkoop-drop.nl

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 12 Jul 2013

Tegenwoordig kijkt Google minder naar de domeinnaam. Voorheen werd veel misbruik gemaakt van domeinnamen die bestonden uit veel zoekwoorden. Google straft volgepropte domeinnamen tegenwoordig af. Wat betreft het koppelstreepje maakt het nauwelijks uit wat betreft zoekmachine optimalisatie. Het koppelstreepje gebruik je meer om de domeinnaam goed leesbaar te houden voor je bezoekers. Het gaat erom dat de domeinnaam zo “logisch” mogelijk is en gericht is op de bezoeker. Des te beter kunnen je bezoekers de url onthouden en keren ze wellicht terug naar je website.

Joris
Door

Joris

op 14 Jul 2013

Wat moet je met een zoekwoord die per ongelijk enorm goed scoort? Vb: Mijn site gaat over schoenen. Ik er iets over geschreven over schoenen op het strand. Daarbij met een leuke foto van het strand. Nu staat mijn afbeelden op nummer 1 bij google afbeeldingen en krijg ik enorm veel traffic van binnen op dat plaatje. Zoveel dat het nummer 1 keyword is waar ik op word gevonden. Tjah wat moet je hiermee? Gewoon laten staan of werken aan "SED" (Search Engine De-optimaliseren)? Of juist de pagina verbeteren en dat mensen m'n blog lezen?

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 15 Jul 2013

Beste Joris, Ik kan niet beoordelen in hoeverre de pagina geoptimaliseerd is voor het betreffende zoekwoord. Als de pagina per ongeluk scoort en je hebt hem niet bewust geoptimaliseerd waarom zou je hem dan de-optimaliseren? Je hebt waarschijnlijk de pagina geschreven voor bezoekers en dan is dit het resultaat. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of het gerichte bezoekers zijn. Zoeken ze alleen naar een mooie afbeelding of sluit de doelgroep aan bij je website? Zo niet, dan kun je proberen om ze je website inhoudelijk te laten bezoeken en ze verder te helpen.

Pieter van der Ent
Door

Pieter van der Ent

op 11 Nov 2013

Wat voor invloed heeft dubbele content op je google ranking? Sinds een paar maanden hebben we naast www.entry-vouwgordijnen.nl ook www.entry-vouwgordijnen.be. De inhoud van deze 2 websites zijn voor 95% hetzelfde. Omdat de .nl in een paar maanden tijd ca. 15 plaatsen gezakt is vermoed ik dat dit misschien wel eens met de dubbele content te maken heeft. Klopt dit vermoeden of heeft de dubbele content alleen invloed op de nieuwste . be site en niet op de oudere .nl?

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 11 Nov 2013

Beste Pieter, Ik vermoed niet dat de daling van je website “alleen” te maken heeft met duplicate content doordat je dezelfde content gebruikt op 2 verschillende extensies. Die verschillende extensies noemt men ook wel topleveldomeinen (TLD). In deze video

#t=113" title="TLD en duplicate content" target="_blank" rel="nofollow">geeft Matt Cutts antwoord op een soortgelijke vraag die al eens gesteld was Daarnaast kun je nog twee dingen doen om er zeker van te zijn dat Google dit niet ziet als dubbele content. 1. Tegenwoordig is er een https://support.google.com/webmasters/answer/2620865?hl=nl" title="annotatie TLD Google" target="_blank" rel="nofollow">speciale annotatie om onderscheid te maken tussen een taal die in meerdere landen voorkomt. In het geval van jouw website: Voor een .nl domein: link href=”http://www.url.be/pagina-x/” hreflang=“nl-BE” rel=”alternate” /> (Zet nog wel even het minder dan teken < vóór de code hiernaast) Voor een .be domein: link href=”http://www.url.nl/pagina-x/” hreflang=“nl-NL” rel=”alternate” /> (Zet nog wel even het minder dan teken < vóór de code hiernaast) Hiermee laat je aan Google weten dat jouw website gericht is op een bepaald land waarbij je tevens de bijbehorende taal vermeldt. 2. Daarnaast kun je ook via Google Webmaster tools m.b.v. Geotargeting aangeven dat je websites hebt met dezelfde talen (content) in diverse landen. Succes!

Chelsea Bosters
Door

Chelsea Bosters

op 04 Dec 2013

Beste mark, Ik heb je gisteren ook even gemailt maar toch vraag ik me nog iets af. Marketingmed.nl loopt aardig goed qua social shares. op dit moment vallen de bezoekers vanuit Google alleen flink tegen en ondanks dat er vele blogs worden geplaatst door verschillende experts wordt dit er niet beter op. Ik heb je gemailt dus hoop dat je de mail kan beantwoorden en evt. gelijk tips hierover kan geven;)

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 05 Dec 2013

Chelsea, Ik heb je website bekeken en je doet al veel dingen goed, bijvoorbeeld het gebruik van Wordpress, gebruik van categorieën en het optimaliseren ervan. Ik heb twee tips voor je waarmee je waarschijnlijk beter zult gaan scoren in Google. Tegenwoordig is het ontzettend belangrijk om massa te creëren, je kunt beter één grote website met veel kwalitatieve artikelen hebben dan meerdere kleinere websites met enkele artikelen. Blijf doorbouwen aan je website, blijf nieuwe artikelen plaatsen maar bewaak ook absoluut de kwaliteit ervan. Dit lijkt een open deur maar is het niet. Daarnaast kan de interne link structuur beter en probeer deze ook te optimaliseren. Momenteel wordt er te weinig intern gelinkt naar andere pagina´s op je website. (het kan natuurlijk ook zijn dat je relatief weinig pagina's hebt om te linken) Dan zou ik aan de slag gaan met de bovenstaande tip. Denk ook aan Succes!

Rob Kouw
Door

Rob Kouw

op 06 May 2014

Hi Mark, Goede leerstof die jij verspreidt. Er is bij mij één vraag die de boventoon voert: hoelang moet het doorgaans duren voordat er iets te merken is op het gebied van hoger in de ranglijst verschijnen? Bijvoorbeeld: als ik vandaag een website oplever aan een klant, hoelang gaat er dan overheen voordat er een goed resultaat op te merken is. Is er een goede analyse tool buiten Lipperhey en Google webmaster programma's om te zien of de site voldoet aan de eisen op het gebied van techniek, SEO en populariteit? Alvast bedankt voor jouw reactie. Groeten, Rob

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 08 May 2014

Rob, Dit is een vraag die nauwelijks te beantwoorden is en waar ook geen eenduidig antwoord voor bestaat. Dit hangt volledig af voor welke zoektermen de website hoog moet scoren. Je kunt je voorstellen dat het eenvoudiger is om voor een longtail zoekterm scoren dan voor een shorttail zoekterm. Hierbij speelt concurrentie een grote rol. Daarnaast is het ook afhankelijk van de omvang en reputatie van de website en nog vele andere factoren... Ik raad je in ieder geval aan om gebruik te maken van Google Analytics en de Google webmaster tool om Google op te hoogte te brengen van jouw website en structuur ervan. Deze twee programma kun je overigens ook koppelen, zo krijg je nog waardevollere informatie. Succes!

Rowdy Groothedde
Door

Rowdy Groothedde

op 20 Jun 2014

Hey Mark, Hoe kun je ervoor zorgen dat de berichten die je publiceerd op Wordpress, automatisch ook op je Facebook(bedrijvenpagina) komen?. Is hier een plugin voor of gaat dit anders? Alvast bedankt!

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 24 Jun 2014

Beste Rowdy, Hier zijn http://wordpress.org/plugins/search.php?q=auto+publish " title="auto post plugins" target="_blank" rel="nofollow">diverse auto post plugins voor. Je hebt ze specifiek voor Facebook maar er zijn ook plugins die auto posten op meerdere sociale netwerken. Succes!

Soerin van der Aa
Door

Soerin van der Aa

op 10 Oct 2014

Beste Mark, Op lange termijn zit ik eraan te denken om voor mijn schoonouders een webshop op te zetten. Voor webshop ontwikkeling heb je veel verschillende platformen: Magento, Wordpress (open source) maar ook bijv. Seoshop, Mijnwebwinkel etc. Weet jij welk platform het meest 'SEO vriendelijk' is? Mvg, Soerin van der Aa

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 13 Oct 2014

Soerin, Magento is van origine e-commerce software en wordt veel gebruikt en biedt veel mogelijkheden. Wordpress is van origine blog software maar kan ook gebruikt worden als webshop software. Beide platformen zijn uitermate geschikt om in te richten voor SEO, uiteraard zullen er verschillen zijn maar die zullen marginaal zijn. Denk dat het eerder goed is om te kijken naar de functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast hangt het er ook vanaf hoe je de webshop wilt bouwen, op zichzelf staand programmeren of met een kant en klaar webshop systeem. Succes!

ron
Door

ron

op 01 Jan 2015

hoi Mark, Mijn vraag gaat over dubbele content, m.b.t. een zelfde pagina, eigenlijk je hele site. Wat ik begrijp ziet google je pagina als volgt : 1) https:\site.nl 2) https:\www.nl Het verschil met of zonder www, kennelijk dien je binnen jooomla dit om te leiden dat de ene automatisch naar de andere gaat! Kan jij aan mij of aan ons allen hier in jip en janneke taal uitleggen, hoe ik dit in joomla 3.3 kan klaar krijgen? Graag zie ik je antwoord te gemoet, vind het toch wel een uitdaging ! Bedankt, alvast groet Ron

ron
Door

ron

op 01 Jan 2015

Wat ook handig zou zijn, is dat je kan zien ergens of dit wel of niet het geval is voor je eigen site! Waar kan ik dit testen?

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 05 Jan 2015

Hoi Ron, je begrijpt het goed. Google ziet dit als twee aparte websites en er kan dus sprake zijn van duplicate content. Hoe je dit instelt zou je even met een Joomla deskundige of webdesigner moeten bespreken..

Matthijs
Door

Matthijs

op 12 Mar 2015

Hoi Mark, Ik heb een vraag als ik met een zoekwoord longtail of shorttail beter wil scoren in google, welke pagina's moet ik dan optimaliseren want volgens mij geeft google niet altijd dezelfde pagina weer bij een zoekopdracht dit is random.

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 12 Mar 2015

Het kan voorkomen dat Google voor dezelfde zoekopdracht verschillende webpagina's laat zien. Je kunt dus met meerdere pagina's scoren voor dezelfde zoekterm. Vaak is één van die pagina's geoptimaliseerd voor die specifieke zoekterm. Deze zou ik dan verder optimaliseren. Succes!

Peter
Door

Peter

op 30 Mar 2015

Hoi Mark, Ik heb een vraag over de backlinks naar onze website. Er zijn meerdere linken naar onze website, maar als ik via google het volgende invul: link:website.nl Komen er geen backlinks staan. ook geen interne links. Indien ik een andere website invul komen externe en interne link te voorschijn. Hoe komt dat en wat moet ik er voor doen dat onze linken daar wel staan?

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 31 Mar 2015

Hoi Peter, het kan zijn dat deze nog niet geïndexeerd (opgemerkt) zijn door Google. Bij sommige websites kan dit weken tot maanden duren. Dit is afhankelijk van de o.a. de website populariteit en hoe vaak Google terugkomt op de website. Om je backlinks te checken met de https://moz.com/researchtools/ose/" title="Open site explorer Moz" target="_blank" rel="nofollow">OpenSiteExplorer of via Google webmaster tools. Interne links check je door in Google het volgende in te typen: site:url Dit kan ook via Google webmaster tools. Succes!

Annemieke
Door

Annemieke

op 22 Oct 2015

Samenstellingen los of aan elkaar schrijven. Maakt het nu wel of geen verschil voor je vindbaarheid? Er is veel over gezegd en geschreven, maar ik vind geen duidelijk antwoord. De een (bijvoorbeeld Onze Taal) zegt dat Google inmiddels slim genoeg is om de losse woorden in samenstellingen te herkennen, de ander zegt dat je toch de schrijfwijze moet aanhouden waarop wordt gezocht. Eventueel kun je dat op een creatieve manier doen. Er moet toch een eenduidig antwoord zijn op die vraag?

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 23 Oct 2015

Hoi Annemieke, Goede vraag! Dit blijft een beetje grijs gebied. SEO is helaas geen exact vak ;-) Het enige dat vast staat is dat Google de beste zoekmachine is en dat wil blijven. Dat kunnen ze alleen bereiken door de bezoeker centraal te stellen en de best mogelijke resultaten bovenaan te zetten in de zoekresultaten. Ik denk dat je vooral moet kijken naar hoe de bezoeker het wil zien. Als je goed schrijft voor bezoekers dan merkt Google dat ook op. Succes!

Annemieke
Door

Annemieke

op 23 Oct 2015

Dank je wel!

brigitte
Door

brigitte

op 16 Feb 2016

Als je een fashionblog hebt met een Engelse naam, Nederlandse teksten en .nl domein en je wilt SEO toepassen is het dan 'slecht' of 'minder goed' als je teksten Nederlands zijn maar je extensie Engelse termen bevat: Bijvoorbeeld /blog/beauty/ of /blog/my-outfits/In de fashion wereld worden namelijk vaak Engelse termen gebruikt. Hoe kun je hier het beste mee omgaan als je in eerste instantie in de NL zoekmachine beter gevonden wilt worden. Ik hoor het graag.

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 19 Feb 2016

Goede vraag! De vraag is hoe je het anders kan benoemen? Dan zal het minder pakkend worden verwacht ik. Je zou er bijvoorbeeld van kunnen maken blog/mijn-outfits maar dat is minder aantrekkelijk en catchy. Mensen die een modeblog bezoeken verwachten nou eenmaal termen zoals beauty en outfits. Ik zou dit zeker handhaven omdat voor hen herkenbaar is. Kwa SEO zou ik je geen zorgen maken, dit is echt verwaarloosbaar ;-) Tip: optimaliseer wel je de blogs en pagina's goed (ook voor longtail zoektermen). Succes!

René
Door

René

op 27 Apr 2016

Ik ben bezig met een commerciële webshop die is bedoeld voor een bepaald publiek. Nu zou ik nog een shop willen beginnen voor een ander publiek. Het handigst zou zijn als ik een multistoreadmin zou maken, maar dan worden de zelfde teksten en foto's gebruikt voor de beide shops. Ik heb begrepen dat Google niet houdt van duplicaten. Vraag zou dat de ranking van de shops nadelig beïnvloeden en hoe kan ik dat oplossen als ik wel dezelfde teksten en foto's wil gebruiken?

Rob
Door

Rob

op 17 Nov 2017

Goedenavond, Een vraag waarbij ik al enige tijd naar een antwoord aan het zoeken ben. Ik heb een platform voor meubels, waarbij we gebruik maken van filters. Wanneer men bijvoorbeeld bij tafels de kleur 'bruin' aanvinkt, wordt de meta-title en meta-title automatisch aangepast met het woordje 'zwarte' ervoor, bij zwart bijvoorbeeld. Ditzelfde gebeurd met de meta-description. Uiteraard laten we geschreven content wegvallen wanneer een filter gebruikt wordt om duplicate content te voorkomen. Echter vroeg ik me af hoe die gefilterde pagina's straks geindexeerd gaan worden. Dien ik alles zelf te laten fetchen door Google via Search Console, of zal dit op den duur opgepakt worden door Google? Zie bijvoorbeeld Kleding.nl, die exact hetzelfde lijkt toe te passen bij hun kledingstukken. Zij zijn goed vindbaar in de zoekmachine op bijna elke combinatie. Het lijkt me sterk dat zij elke maand de maximale 500 fetches handmatig hebben doorgegeven. Ik ontvang heeeeeel graag een antwoord! :) Rob

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact