10 meest gemaakte SEO fouten
We zien maar al te vaak dat er op websites fouten worden gemaakt bij de zoekmachine optimalisatie. In dit artikel worden de 10 meest gemaakte SEO fouten opgesomd.
Het doel van dit artikel is voorkomen dat jouw website dezelfde fouten maakt.
Wanneer je deze SEO fouten weet te voorkomen zal je website hoger scoren in Google en zal je meer bezoekers naar je website krijgen.
Website niet regelmatig updaten
Zoekmachines hechten waarde aan websites die regelmatig van een update worden voorzien, bijvoorbeeld door nieuwsberichten te plaatsen of andere content op regelmatig basis toe te voegen.
Het is dan ook belangrijk om regelmatig verse content aan je website toe te voegen.
Geen rekening houden met statistieken
Google Analytics is ideaal om inzicht te krijgen in statistieken van de website. Als er nooit naar statistieken wordt gekeken, zal bijvoorbeeld ook niet ontdekt worden dat het bouncepercentage erg hoog ligt.
Website statistieken zijn bijzonder waardevol en kunnen je inzichten geven waar het goed en minder goed gaat op je website.
Over-optimalisatie van Webpagina’s
Een andere SEO fout die vaak gemaakt wordt is de over-optimalisatie van bepaalde webpagina’s. Hierbij over-optimaliseert men de pagina te veel voor een bepaald zoekwoord.
Wanneer men een zoekwoord te vaak laat terug komen in een artikel kan dit gezien worden als spam en zal Google dit bestraffen.
Naast dat het onprettig is voor de zoekmachines geldt dit ook voor bezoekers die de content nauwelijks kunnen lezen.
Over-optimalisatie kan ook plaatsvinden doordat men de metatags en met name de title tag en description tag volpropt met zoekwoorden waarbij er niet wordt gedacht aan de leesbaarheid van de tekst.
Een webpagina mag absoluut geoptimaliseerd worden maar overdrijf hier zeker niet mee!
Geen belangrijke zoekwoorden opnemen
Een website kan enorm veel informatie bevatten en ook nog eens over interessante content beschikken.
Dat is voor bezoekers fantastisch, maar als er geen belangrijke en relevante zoekwoorden verwerkt zijn in de content en in de meta title en meta description van een webpagina, dan zal het voor de zoekrobot lastig zijn om de inhoud op waarde te bepalen.
Geen unieke content gebruiken
Het gebruiken van zogenoemde duplicate content wordt door Google niet gewaardeerd en is dan ook niet echt bevorderlijk voor het optimaliseren van de website voor de zoekmachine. Zorg dus altijd voor unieke teksten.
Weinig waardevolle backlinks
Het ontbreken van waardevolle backlinks is een andere veel gemaakte SEO fout. Veel website beschikken weliswaar over veel backlinks maar vaak zijn dit links van lage kwaliteit of links die niet relevant zijn.
Google vindt het zeer belangrijk dat je website op den duur op een natuurlijke wijze backlinks krijgt. Het is beter om 10 kwalitatieve, relevante links te hebben dan 100 niet relevante backlinks.
Kortom, kwaliteit voor kwantiteit. De basis voor het krijgen van goede backlinks is het creëren van waardevolle content speciaal voor bezoekers, dan volgt de rest vanzelf.
Afbeeldingen en video’s niet optimaliseren
Een afbeelding of video op de website wordt als waardevolle content gezien, maar Google kan weinig als afbeeldingen en video’s niet geoptimaliseerd zijn. Voorzie elke afbeelding of video dan ook van alt tags en van een beschrijving met daarin het zoekwoord.
Buiten dat geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s zorgen voor een sterker artikel, ga je ook scoren in bijvoorbeeld Google afbeeldingen en Youtube.
Verkeerde anchor tekst kiezen
Zowel bij interne links als externe links is het belangrijk om aandacht te besteden aan de anchor tekst en title van de link. We raden je aan om de anchor tekst te optimaliseren zodat zowel de bezoekers als de zoekmachines zien waar de link over gaat.
Te veel intern linken
Intern linken naar andere webpagina’s is goed, maar een tekst moet niet vol met interne links zitten.
Daarnaast mogen de interne links niet over-geoptimaliseerd zijn met steeds hetzelfde zoekwoord als ankertekst. Google heeft in 2012 de Penguin update doorgevoerd om linkspamming te bestraffen.
Geen social media gebruiken
Social media signalen zijn voor Google een teken dat een website gewaardeerd wordt en het niet gebruiken van sociale netwerken als Facebook, Google Plus, Pinterest en Twitter.
Tijdens het schrijven van dit artikel is het nog niet bewezen dat Google kijkt naar social media signalen maar de kans dat dit gaat gebeuren is zeer groot.
Je kan een like of plusje zien als een soort van backlink. Zie ook het artikel over social media de nieuwe backlinks.
De bovengenoemde 10 meest gemaakte SEO fouten zijn met meer inzet en aandacht op een simpele manier te voorkomen, doe hier je voordeel mee ;-)