Google verwijdert auteursfoto uit de zoekresultaten, en nu?

Vorige week, 25 juni 2014 kondigde John Mueller via Google+ (hoofd van Google Trends) aan dat de Google Auteursfoto zal verdwijnen uit de zoekresultaten van Google.

De Google auteursfoto is onderdeel van het Google Authorship programma en daarmee kunnen Google Plus gebruikers hun profiel koppelen aan een artikel waar ze auteur van zijn. De auteursfoto (profielfoto van G+) werd vervolgens vertoond in de zoekresultaten, tot vorige week dus.

De auteursfoto gaf een mooie mogelijkheid om jezelf te onderscheiden van concurrenten in de zoekresultaten tussen de resultaten zonder foto.

Waarom verdwijnen auteursfoto’s uit de zoekresultaten?

De belangrijkste reden die Google aandraagt is dat ze bezig zijn met het visueel opschonen van de zoekresultaten en om een betere mobiele ervaring te creëren. Foto’s in de zoekresultaten zouden met name op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets (te) veel ruimte in beslag nemen.

John Mueller geeft ook aan dat de uitgevoerde experimenten aantonen, dat het klik gedrag van de vereenvoudigde snippet nagenoeg hetzelfde zijn als ervoor.

Wat verandert er in de zoekresultaten?

Google verwijdert twee belangrijke onderdelen uit de zoekresultaten, de auteursfoto zoals al eerder genoemd en de circle count (kringen indicator). De circle count gaf aan in hoeveel kringen de auteur was opgenomen. Hieronder een afbeelding hoe de snippet eruit zag met foto.

En zo ziet het vereenvoudigde zoekresultaat zonder auteursfoto eruit…

Veel webmasters zijn enigszins teleurgesteld omdat ze blij waren met de auteursfoto’s. Het maakte de zoekresultaten visueler en men had de overtuiging dat de foto’s zorgde voor een hogere click-through ratio ook al is dit nooit bewezen. Voor vele zoekopdrachten bevatte ieder zoekresultaat op den duur een auteursfoto dus je kunt je afvragen wat dan de toegevoegde waarde van auteursfoto’s nog is….

Persoonlijk denk ik dat de onderliggende gedachte om auteursfoto’s uit de zoekresultaten te verwijderen te maken heeft met de Google Adwords advertenties boven de zoekresultaten en wellicht ook ernaast. Adwords advertenties zijn nagenoeg identiek aan de gratis zoekresultaten maar doordat er foto’s naast de gratis resultaten stonden, leidde dit wellicht de aandacht af van de advertenties. (uiteraard is dit een kwestie van gissen)

Hoe weet ik of dit invloed heeft op mijn authorship CTR?

Als je al gebruik maakt van het Google auteurschap programma dan kun je de click-through ratio’s analyseren via de Google webmaster tools. Klik vervolgens op in de linkse sidebar op “Labs” –> “Auteursstatistieken”. Je ziet nu hoe vaak jouw auteursinformatie is verschenen in de zoekresultaten, hoe vaak deze vertoond is, hoe vaak erop geklikt is en wat de gemiddelde positie was.

In het bovenstaande voorbeeld (van Ompro.nl) zie je dat de snippet ruim 170.000 keer is vertoond in die periode en dat er 5665 keer is geklikt. Omgerekend is dit een auteur click-through ratio van 5665/171.802*100= 3,30%.

Wil je nu weten wat de aanpassingen van het Google auteurschap voor invloed hebben op jouw website? Bereken dan de CTR (op dezelfde manier als hierboven) voor en na de verandering door het aanpassen van de data in het webmaster tools programma.

Houdt er wel rekening mee dat het verschil tussen een top 10 en top 5 positie in Google grote invloed heeft op de CTR.

De toekomst van het Google Auteurschap

Ondanks dat de Google auteursfoto’s niet meer worden weergegeven in de zoekresultaten zal het Google Auteurschap belangrijk blijven op verschillende vlakken. Zo wordt nog steeds de auteursnaam vertoond in de snippet wat zal bijdragen aan je Author Rank als auteur. Daarnaast zal Google constant door ontwikkelen aan een systeem om content van top auteurs hoger te laten scoren in Google en te belonen met andere privileges.

De toekomst van Google Plus is enigszins onzeker gezien het feit dat het sociale netwerk Google+ op een laag pitje heeft gezet. Hoe de opmaak van de zoekresultaten zich zal gaan ontwikkelen in combinatie met het auteurschap is eveneens onzeker.

Daarnaast mag het duidelijk zijn dat de inhoud en attractiviteit van title en description tag, na het verdwijnen van de auteursfoto nog belangrijker is geworden. Onlangs werd het optimaliseren van de snippet nog als tip aangedragen in dit artikel.

Lezersvragen: (Hieronder kun je reageren…)

  • Wat voor effect heeft het verdwijnen van de auteursfoto’s gehad op jouw website?
  • Hoe denk jij dat het auteurschap zich gaat ontwikkelen in de zoekresultaten?

Delen via social media wordt ook zeer gewaardeerd ;-)