Page content

Meer bezoekers zonder ’t toevoegen van nieuwe content (2 tips)

article content

Meer bezoekers zonder ’t toevoegen van nieuwe content (2 tips)

Wat me altijd opvalt bij zoekmachine optimalisatie is dat het vrijwel altijd gaat om het creëren van nieuwe content en doen aan content marketing.

We creëren artikelen, verspreiden het, zorgen dat het gedeeld wordt en dat er naartoe wordt gelinkt etc. etc.

Waarom zou je niet kijken naar de bestaande content?

In dit artikel leggen we je uit hoe je meer bezoekers kunt krijgen zonder nieuwe content toe te voegen.

Dit zijn slechts twee manieren van de misschien wel honderden die er zijn om meer bezoekers te krijgen.

Onlangs publiceerde we nog een artikel over de “quick wins van iedere website” waarbij gekeken werd naar bestaande content en hoe je daarmee hogere posities kon verwerven.

Maak de (rich) snippet beter en zorg dat deze matcht aan de content

Als iemand Googlet dan verschijnt er een zoekresultaten pagina met 10 resultaten. Ieder zoekresultaat (snippet) zegt iets over de inhoud van de bron. Dus wat je kan doen is de titel van de snippet iets scherper formuleren zodat meer mensen erop klikken of de description completer maken zodat deze meer de inhoud van het artikel dekt.

rich snippet uitleg

Daarnaast helpt het ook in sommige gevallen om de url aan te passen, diverse studies tonen (bron 1) (bron 2) aan dat de url in de snippet invloed heeft op klikgedrag van gebruikers.

Het gaat er dan niet alleen om dat de snippet geoptimaliseerd wordt maar de snippit moet ook matchen aan de inhoud van de content. Dit is een hele belangrijke! Na het lezen klikt men op het zoekresultaat en de inhoud van het artikel matcht niet aan hetgeen er in de snippet verteld werd dan is de kans groot dat men direct wegklikt.

Nu zijn er twee dingen die zich voltrekken, ten eerste is de bezoeker klikt weg en is ontevreden, ten tweede verhoogt dit de bouncerate. Een hoge bouncerate is dodelijk voor iedere website, uiteraard is hoogte hiervan bij iedere website en markt anders.

De bouncerate is voor Google een goede indicator voor de kwaliteit/indruk van het artikel maar ook een indicator van hoe de snippet matcht met de inhoud van het artikel. Het is belangrijk dat de snippet goed matcht aan de lading van het artikel, op die manier wordt de bezoeker niet misleidt. 😉

Ompro.nl praktijk voorbeeld snippet verbeteren

Op ompro.nl nemen we maandelijks de al goed scorende pagina’s door om te kijken of we de metatags (title, description en soms de url) kunnen optimaliseren. In dit praktijkvoorbeeld nemen we als voorbeeld dit artikel over het hoog komen in Google, toevallig 😉 Dit artikel is in eerste instantie alleen voor bezoekers geschreven en niet specifiek geoptimaliseerd voor een zoekwoord.

Dit artikel scoorde al redelijk en stond op de 6e-7e positie in Google voor het zoekwoord “hoog in Google” (april 2014). Uiteraard is dit goed maar het kan altijd beter…

Oude snippet van het voorbeeld artikel: (april 2014)

Titel: Schrijf een artikel dat hoog in Google scoort (SEO checklist)
Description: Schrijf een artikel dat hoger in Google scoort en krijg meer bezoekers naar je website. (incl. stappenplan)
URL: ……./schrijf-een-artikel-dat-hoog-in-google-scoort-seo-checklist

We besloten om de snippet van dit artikel beter te optimaliseren, niet alleen voor de zoekmachines maar voornamelijk voor bezoekers in de hoop een betere CTR te krijgen.

Wat is aangepast aan de titel?

Het zoekwoord waarvoor het artikel zou moeten scoren is verder naar voren gezet omdat Google meer waarde toekent aan de eerste woorden van een titel. Op zich ook best logisch omdat het de eerste woorden zijn die gelezen worden door de bezoeker.

De titel is nu compacter en strakker geformuleerd, op deze manier wordt de bezoeker geholpen om sneller te beoordelen of ze willen verder lezen of niet. De titel bevat nu ook meer leestekens zoals het plusje waardoor het oog van de scannende bezoeker eerder zal vallen op de titel. Het doel hiervan is om een hogere CTR te krijgen omdat het resultaat meer opvalt dan de andere zoekresultaten die alleen maar tekst bevatten.

Wat is aangepast aan de description?

Net zoals bij de titel is het zoekwoord vooraan geplaatst, wederom om dezelfde reden. Daarnaast geeft de description een goede inleiding op het artikel en omschrijft de inhoud van het artikel beter.

Wat is aangepast aan de url?

Oude url: schrijf-een-artikel-dat-hoog-in-google-scoort-seo-checklist
Nieuwe url: hoog-in-google-seo-checklist

De url is compacter gemaakt voor gebruikers maar ook voor de zoekmachines. Hoe korter de url des te meer waarde wordt toegekend aan iedere keyword in de url. De url is nu keyword rich en bevat de belangrijkste zoekwoorden waarvoor we willen scoren. Hieronder de aangepaste snippet.

Nieuwe hoog in Google snippet

Resultaat van de snippet aanpassingen

In april 2014 stond de pagina voor het betreffende zoekwoord op een 6e-7e plaats in Google. In mei 2014 staat dezelfde pagina met de aangepaste snippet voor het gewenste zoekwoord op een 3e plaats in Google en is dus gestegen. Dit geeft wel aan wat de kracht is van een goede snippet. Dit was slechts voor één pagina maar dit kun je ook net als wij, maandelijks doen.

Verbeter de paginawaarde en website structuur

Maar al te vaak zien we pagina’s die doorlinken naar pagina’s die eigenlijk helemaal geen toegevoegde waarde hebben of van matige kwaliteit zijn. Deze tip richt zich er op om de paginawaarde te verhogen door kwalitatief slechte en irrelevante interne links te elimineren.

Neem eens een kijkje op je eigen website, gegarandeerd dat wanneer je wat dieper in de website navigeert, op den duur pagina’s tegenkomt die linken naar andere pagina’s die niet relevant zijn of naar pagina’s waarvan je denkt hoe heb ik dat ooit kunnen plaatsen??

Om de paginawaarde te verhogen is het verstandig om de overbodige en irrelevante interne links op te schonen of te verbeteren. Met opschonen wordt bedoeld, verwijder links die irrelevant zijn. Met het verbeteren bedoelen we de kwaliteit verhogen van pagina’s waar naartoe gelinkt wordt. Op die manier linkt de pagina naar meer kwalitatieve pagina’s.

De structuur van een website is ontzettend belangrijk voor zowel de bezoekers als voor Google. (tip: de optimale website structuur) Het doel hiervan is om dieper gelegen pagina’s toegankelijker en vindbaar te maken met minder kliks. Zorg er tevens voor dat de interne link structuur niet dieper gaat dan het derde of vierde niveau.

Kortom pagina’s dienen beter bereikbaar en toegankelijker te zijn. Bezoekers hoeven dan minder vaak te klikken en voor zoekmachines is de website dan beter indexeerbaar. Door het opruimen van de irrelevante en low quality links en het optimaliseren van de website structuur is de kans vele malen grotere dat je beter gaat scoren in Google.

Comment Section

3 reacties op “Meer bezoekers zonder ’t toevoegen van nieuwe content (2 tips)


Door Seph Fontane Pennock op 24 juni 2014

Super artikel Mark!

Heel gaaf dat je ook een daadwerkelijk experiment deelt met succesvolle resultaten.

Vette opt-in box trouwens! 😉



Door Rowdy Groothedde op 1 juli 2014

Hoi Mark,

Dit artikel laat zien hoeveel liefde je voor je werk hebt!
Bedankt voor de praktische tip en de uitleg.

Hoeveel kringen moet je hebben met Google+ voordat de kringen zichtbaar worden in de zoekresultaten? De auteursfoto en de naam zijn al zichtbaar.

Plaats een reactie


*