arrow_drop_up arrow_drop_down
10 april 2019 
in SEO

25 SEO tips voor online succes in 2020

25 SEO tips voor online succes in 2020 – Zoek wat rond op internet en je vindt de meest uiteenlopende lijst aan SEO tips en trucjes om je webpagina’s hoger te laten scoren in Google. SEO verandert echter snel en het is daarom zaak om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Op deze pagina vind je 25 praktische SEO tips.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en draait in het kort om maximale zichtbaarheid creëren in Google, met het doel om gratis verkeer naar je website te genereren. Dat doe je door jouw webpagina’s hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten.

In de organische zoekresultaten toont Google de webpagina’s die het best aansluiten bij een  specifieke zoekterm. Hierbij is ook de achterliggende zoekintentie belangrijk: welke informatie wil de gebruiker achterhalen door dit zoekwoord in te typen?

Door middel van zoekwoorden onderzoek is te achterhalen op welke termen jouw potentiële klanten vaak zoeken. Op deze manier is een inschatting te maken hoeveel bezoekers het elke maand oplevert wanneer een hoge positie behaald wordt voor een bepaald zoekwoord.

Over het algemeen zijn zoekwoorden met een hoog zoekvolume moeilijk om hoog op te scoren, aangezien de concurrentie ook graag op dit woord goed gevonden wil worden.

Drie pijlers van SEO

Hoe kun je dan hoog scoren in Google voor een bepaalde zoekterm? Dat doe je door je website te optimaliseren op basis van de drie pijlers van SEO: website-techniek, content en autoriteit.

Met goede website-techniek wordt een snelle, veilige en gebruiksvriendelijke website bedoeld, met content de kwaliteit van informatie op een pagina en autoriteit draait voornamelijk om links vergaren vanaf andere websites. De eerste twee pijlers heb je volledig zelf in de hand, deze spelen zich namelijk af op de eigen website. De laatste pijler is de lastigste, aangezien je daar afhankelijk bent van webmasters van andere websites.

Wil je écht aan de slag met SEO? Dan kun je het best je SEO uitbesteden aan een ervaren bureau of specialist. Wil je het liever zelf doen, dan helpen we je graag op weg met onze 25 tips voor SEO succes in 2019.

SEO tip #1: Maak je website veilig met SSL

Google houdt van veilige websites. In 2014 gaven ze op hun blog al aan dat een versleutelde verbinding een ranking signal zal worden. Ofwel, websites met een versleutelde verbinding zullen hoger gepositioneerd worden ten opzichte van websites zonder.

Een versleutelde verbinding creëer je door een SSL-certificaat toe te voegen aan je website. Dit certificaat zorgt ervoor dat alle data die verstuurd wordt tussen een webserver en een browser niet door derden onderschept kan worden en geheim blijft.

HTTPS SSL website beveiliging

Maak je gebruik van WordPress, dan kun je deze gemakkelijk installeren door middel van de plugin Really Simple SSL. Maak je geen gebruik van dit CMS, dan adviseren we om je webbouwer om raad te vragen.

Let bij het installeren van een SSL certificaat wel op dat je je oude pagina’s redirect naar je nieuwe pagina’s en dat je in Google Search Console en Google Analytics aangeeft dat je url’s gewijzigd zijn. Google ziet http url’s namelijk als compleet andere pagina’s dan de https varianten.

SEO tip #2: Snelle laadtijd

Bezoekers houden van snelle websites en daarom is de laadsnelheid van een webpagina een belangrijke ranking factor voor Google. Als het lang duurt om een pagina te laden, zullen bezoekers het resultaat wegklikken en een nieuw resultaat uit de SERP proberen: een indicatie voor Google dat de gebruiker op deze pagina niet vindt wat hij of zij zoekt, wat een lagere positie tot gevolg heeft.

Google heeft een eigen gratis tool ontwikkeld om pagina snelheid te testen, genaamd PageSpeed Insights. Voer een pagina-url in en Google geeft een score (gebaseerd op laadsnelheid) en suggesties ter optimalisatie om je pagina’s sneller te maken.

Afbeeldingen zijn één van de meest voor de hand liggende problemen bij langzame pagina’s. Zorg daarom dat je afbeeldingen altijd (waar mogelijk) opslaat als jpg en dat je de afmetingen en kwaliteit zo laag mogelijk houdt.

Ook kun je gebruik maken van lazy loading, zodat een afbeelding pas gedownload wordt als deze in beeld komt bij de gebruiker.

SEO tip #3: Responsive design

Met een responsive design wordt een vormgeving bedoeld waarbij een websitebezoeker verschillende versies van de website krijgt te zien, afhankelijk van het device waarop hij of zij de website bekijkt. Over het algemeen wordt hiermee een telefoonscherm, tablet of desktop bedoeld.

Wanneer een bezoeker een website op zijn mobiele apparaat bekijkt en de desktop-variant te zien krijgt, is de kans groot dat hij of zij anno 2019 het resultaat wegklikt en een nieuw resultaat probeert. Google kijkt mee, concludeert uit het snelle wegklikken dat de bezoeker geen fijne ervaring heeft op jouw website en zal jouw pagina lager positioneren in de zoekresultaten.

Zorg daarom dat bezoekers op elk apparaat een fijne gebruikerservaring hebben op jouw website. Is jouw website niet responsive, dan adviseren we om na te denken over een redesign. De meeste moderne WordPress themes hebben standaard een responsive design.

SEO tip #4: Meta-titel optimaliseren

De meta-titel is de titel van het resultaat zoals deze in Google getoond wordt. Deze stel je als HTML-code in de head-sectie van je pagina in. Werk je met WordPress, dan kun je hiervoor een gratis plugin als Yoast SEO gebruiken.

De meta-title mag maximaal 580 pixels zijn, wat ongeveer 65 tekens zijn. Maak je hem langer, dan zal Google deze afkorten, wat er niet professioneel uitziet. Om de lengte van je meta-titel te testen kun je deze gratis SERP preview tool gebruiken.

Zorg naast een goede lengte ook voor een prikkelende titel die de gebruiker lekker maakt om op jouw resultaat te klikken. Beschrijf bijvoorbeeld een USP om gebruikers over te halen jouw pagina te bekijken. In het geval van een product- of dienstenpagina is dat bijvoorbeeld de korte levertijd, gratis leverkosten of vrijblijvende offerte mogelijkheid.

SEO tip #5: Meta-omschrijving optimaliseren

Naast de meta-titel is het ook belangrijk om de meta-omschrijving in te stellen. Dit is de samenvatting die onder de meta-titel getoond wordt in de zoekresultaten. Ook deze stel je in de head-sectie in, of met een plugin als Yoast.

De meta-omschrijving mag in 2019 maximaal 155 tekens zijn. Meer tekens en Google kort hem in. Laat je hem leeg, dan genereert Google er zelf één. Dit pakt meestal niet goed uit.

In de meta-omschrijving geef je in één a twee korte zinnen aan wat de bezoeker kan verwachten als hij of zij op jouw resultaat klikt. Een tip is om je belangrijkste zoekwoord op te nemen. Deze wordt namelijk dikgedrukt, waardoor het resultaat extra opvalt. Ook kun je emoticons en symbolen opnemen om extra op te vallen.

SEO tip #6: Zorg voor een correcte indeling

Webpagina’s dienen correct opgebouwd te worden door middel van koppen: bovenin staat de h1 kop, vervolgens wordt de pagina opgedeeld in meerdere h2 koppen per subonderwerp. Deze h2 secties kunnen weer onderverdeeld worden in h3 koppen en die weer in h4-koppen, enzovoort.

Op deze manier ontstaat een duidelijke hiërarchie in de pagina. Handig voor bezoekers om snel de informatie te vinden die ze zoeken en voor Google om te begrijpen waar deze pagina over gaat.

De H1 kop verdient extra aandacht: op elke pagina staat er maar één en deze plaats je zo hoog mogelijk op de pagina. De H1 kop vat in één zin samen waar deze pagina over gaat. Belangrijk voor zowel Google als je bezoekers!

SEO tip #7: Focus je op één zoekterm per pagina

Gebruikers typen een bepaalde zoekterm in Google in en verwachten resultaten te zien die aansluiten bij deze zoekopdracht. Hoe meer ruis of onnodige informatie, hoe groter de kans dat een gebruiker wegklikt en een ander resultaat probeert. Zorg daarom dat je specifieke pagina’s maakt voor specifieke zoekwoorden.

Verhuur je bijvoorbeeld verschillende vervoersmiddelen (bijvoorbeeld busjes, auto’s en fietsen) maak dan één pagina voor de zoekterm busje huren, één voor auto huren en één voor fiets huren en vertel op die pagina alles wat een bezoeker wil weten in relatie tot dit onderwerp.

Door middel van zoekwoorden onderzoek kun je achterhalen waar jouw doelgroep naar zoekt in relatie tot jouw dienstverlening of de producten die je verkoopt.

SEO tip #8: Ga voor long tail

Een algemene zoekopdracht waar veel volume op zit, noemen we een short tail zoekwoord. Een voorbeeld is bijvoorbeeld sportschoenen, waar gemiddeld 12.100 keer maand op gezocht wordt.

Maar wat zegt zo’n zoekterm nu echt? Is een gebruiker op zoek naar sportschoenen voor binnen of buiten gebruik? Mannen- of vrouwenschoenen? Witte of zwarte schoenen? Voor voetbal, fitness of lifestyle?

Long tail zoekwoorden content strategie

Door algemene opdrachten verder te onderzoeken kunnen we long tail zoekwoorden ontdekken die de zoekintentie duidelijker maken. Bijvoorbeeld sportschoenen fitness heren, waar gemiddeld 50 keer per maand opgezocht wordt. Vervolgens kunnen we pagina’s aanmaken voor deze specifieke termen.

SEO tip #9: Lokale SEO

Vooral in de dienstverlening is lokale SEO belangrijk. Mensen nemen graag diensten af van bedrijven in de buurt. Ben je als gebruiker bijvoorbeeld op zoek naar een kapper, dan wil je deze waarschijnlijk vinden in je eigen dorp of stad, niet honderd kilometer verderop.

Je kunt je bijvoorbeeld richten op een lokaal zoekwoord als kapper den bosch. Hier wordt weliswaar minder keer op gezocht per maand dan kapper, maar je concurreert dan alleen met kapperszaken in de regio die ook een pagina hebben op basis van dit specifieke zoekwoord.

Zorg daarnaast ook dat je vindbaar bent via Google Maps. Dat doe je door je aan te melden bij Google Mijn Bedrijf.

SEO tip #10: Begin met bloggen

Potentiële klanten hebben veel vragen omtrent de aanschaf van een nieuw product. Ben je bijvoorbeeld toe aan nieuwe vloerbedekking, dan vraag je je misschien af wat het verschil is tussen laminaat en parket en wat de voor- en nadelen van beiden zijn.

Door je kennis over deze onderwerpen te delen en de vragen van gebruikers te beantwoorden in blogberichten, laat je zien dat jij veel kennis hebt over je vakgebied.

Door te bloggen ben je niet pas zichtbaar in de aankoopfase van de klantreis, maar al tijdens de oriëntatiefase. Eenmaal op jouw blog kun je bezoekers vervolgens doorsturen naar je product- of dienstenpagina’s, zodat zij meteen over kunnen tot aanschaf of contact.

SEO tip #11: Focus je op killer content

Waar het vroeger makkelijk was om met een simpele webpagina te scoren in Google voor zoekwoorden met veel zoekvolume, is dat tegenwoordig niet meer zo makkelijk. Er komt steeds meer online concurrentie bij, veel ondernemingen zetten in op SEO én Google wordt slimmer!

Vandaag de dag is het daarom zaak om te streven naar de beste content van het web over een specifiek onderwerp. Als er al honderd uitgebreide artikelen zijn geschreven over een bepaald onderwerp, waarom zou Google dan jouw stuk van een paar honderd woorden bovenaan laten zien wanneer een gebruiker op zoek gaat? De kans is groter dat jouw resultaat achteraan de rij aansluit en niemand er ooit op klikt. Zonde van de moeite!

Voer een zoekwoord in waar jij je op wilt scoren in Google en bekijk de resultaten. Welke informatie kun jij nog toevoegen aan de huidige top resultaten?

Geven de meeste artikelen bijvoorbeeld tien tips? Geef er dan twintig! Geven anderen in vijfhonderd woorden antwoord op een complex onderwerp waar veel meer over te vertellen valt? Schrijf dan een stuk van duizend woorden! Ga voor killer content!

SEO tip #12: Voeg afbeeldingen en video toe

Naast de beste webtekst schrijven over een bepaald onderwerp, kun je je content ook verder verrijken met afbeeldingen en video’s.

Afbeeldingen zijn voor bezoekers veelal een fijne visuele ondersteuning. Sommige zaken zijn nu eenmaal beter visueel dan tekstueel uit te leggen. Daarnaast zorgen afbeeldingen voor afwisseling, wat de leesbaarheid ten goede komt.

Video’s zijn een goede ondersteuning voor praktische onderwerpen die beter in bewegend beeld uitgelegd kunnen worden. Daarnaast is het goed voor de time on page van een bezoeker: een indicator voor Google dat een bezoeker op jouw website vindt wat hij of zij zoekt.

SEO tip #13: Vergeet de alt-tag niet!

Afbeeldingen zijn nog altijd een blinde vlek voor Google. Door met een simpele HTML-code je afbeeldingen een alt-tag mee te geven, omschrijf je de afbeelding voor de zoekmachine.

Het is een SEO best practice om voor elke afbeelding op je site een alt-tag in te stellen. Zo help je Google jouw website beter te begrijpen, wat goed is voor je algehele ranking.

Bij visueel ingestelde zoekintenties zijn alt-tags extra belangrijk om te optimaliseren. Zo wordt je namelijk ook zichtbaar wanneer een gebruiker via Google Afbeeldingen zoekt. Vergeet dus niet je belangrijke zoekwoorden en synoniemen in de alt-tags op te nemen!

SEO tip #14: Voeg synoniemen toe

Niet iedereen gebruikt dezelfde woorden. Sommigen gebruiken de zoekterm witte sportschoenen en anderen witte sneakers, terwijl ze wel allebei dezelfde zoekintentie hebben.

Door synoniemen toe te voegen aan je webteksten, zorg je dat jouw webpagina’s ook gevonden en getoond worden, wanneer mensen afwijkende woorden gebruiken.

Staan je pagina’s eenmaal een tijdje live, dan is er een goede kans dat deze data al voor je verzameld is in Google Search Console. Log in bij Search Console, ga naar ‘Prestaties’ > ‘Pagina’s’ en klik op een pagina waar jij synoniemen voor wilt ontdekken. Ga nu naar ‘Zoekopdrachten’ en bekijk de lijst aan zoekwoorden waar deze pagina op gevonden wordt.

SEO tip #15: Zoekmachine-vriendelijke url’s

Een zoekmachine-vriendelijke url is een url die zowel voor bezoekers als zoekmachine meteen duidelijk is.

Wanneer een gebruiker over een link hovert met zijn muis, moet aan de url al te zien zijn wat hij kan verwachten op deze pagina. Een zoekmachine moet door de url te scannen ook al een idee hebben waar deze pagina over gaat. Neem daarom altijd je belangrijkste zoekterm in de url op! Zorg daarom dat je url bijvoorbeeld niet ompro.nl/297fhvw1 is, maar ompro.nl/seo-tips.

Houdt je url’s daarnaast kort en clean. Voeg geen onnodige informatie toe, zoals een publicatiedatum of andere nutteloze info. Dus niet ompro.nl/blog/december/2018/category/seo/seo-tips, maar gewoon ompro.nl/seo-tips of ompro.nl/blog/seo-tips. Easy!

SEO tip #16: Voeg interne links toe

Door pagina’s onderling aan elkaar te linken, vergroot je de kans dat gebruikers langer op jouw website blijven rondhangen – een belangrijke indicatie voor Google dat bezoekers jouw site als relevant ervaren!

Link op je categoriepagina’s naar blogs die jij over dit onderwerp geschreven hebt en link in je blogs naar andere blogs over hetzelfde onderwerp voor meer verdieping.

SEO tip #17: Boost belangrijke pagina’s met interne links

Intern linken is ook een goede manier om aan Google aan te geven wat de belangrijkste pagina’s van jouw website zijn. Heb je bijvoorbeeld twintig blogs geschreven over een bepaald productcategorie uit je webshop, link dan vanaf al deze blogartikelen naar deze categorie.

Een tip om snel webpagina’s te vinden van waaruit je naar je belangrijkste pagina’s kan linken is door “<belangrijkste zoekwoord van belangrijke pagina> site:jouwsite.nl” in te typen in Google. Bijvoorbeeld “SEO uitbesteden site:ompro.nl”. Google laat dan alle webpagina’s op jouw site zien waar de tekst “SEO uitbesteden” staat. Nu hoef je alleen nog maar de link op de betreffende pagina’s toe te voegen.

SEO tip #18: Laat gebruikers niet doodlopen

Wanneer een bezoeker de informatie heeft gevonden waar hij of zij naar op zoek was, is de kans groot dat jouw webpagina weer weggeklikt wordt en de bezoeker weggaat zonder conversie. Zonde!

Zorg daarom dat je gebruiker niet doodloopt onderaan een pagina. Biedt verdieping naar andere relevante artikelen of verwijs naar een gratis tool of een waardevolle downloadable.

SEO tip #19: Voeg CTA’s toe

Veel bezoekers scannen een tekst en pikken eruit waar ze naar op zoek zijn, waardoor ze het einde van een pagina vaak niet eens halen. Een andere manier om doorklikken binnen je website toch te stimuleren, is door call-to-action’s toe te voegen door je tekst heen.

Een effectieve vorm is om aan het eind van een segment een relevante button toe te voegen waarin een bezoeker verleidt wordt om door te klikken. Verleidt de bezoeker bijvoorbeeld om contact op te nemen, je producten te bekijken of om één van je gratis tools te gebruiken.

SEO tip #20: Maak een sitemap aan

Een sitemap is een simpel XML-bestand dat je toevoegt aan je website. Hierin staan de webpagina’s beschreven waaruit deze website bestaat en wordt de onderlinge hiërarchie getoond. Dit is handig voor Google om jouw website snel te crawlen en te begrijpen hoe jouw website is opgebouwd.

Een sitemap kun je zelf maken, of kun automatisch genereren in WordPress met een plugin als Yoast. Vergeet hem niet aan te melden in Search Console wanneer je hem gemaakt hebt!

SEO tip #21: Voorkom 404 foutmeldingen

Een gebruiker krijgt een 404 foutmelding te zien wanneer hij of zij een pagina bezoekt die niet (meer) bestaat. Dit kan gebeuren door een verkeerde url in te typen of door op een dode link te klikken.

404 foutmeldingen zijn niet goed voor de gebruikservaring en dus ook niet goed voor je SEO. Voorkom deze ervaring door je links regelmatig na te lopen en te checken of al je interne en externe links nog correct ingesteld zijn. Hier kun je een gratis desktop programma als Screaming Frog of SEO Powersuite voor gebruiken.

SEO tip #22: Minimaliseer 301 redirects

Naast 404 foutmeldingen doe je er ook goed aan het aantal 301 redirects te minimaliseren. Een 301 redirect is een pagina die doorverwijst naar een andere pagina. Bijvoorbeeld omdat een pagina van naam is veranderd of samengevoegd met een andere pagina.

Door te linken naar een redirect vertraag je de laadtijd, wat niet goed is voor je SEO. Zorg daarom dat je zo veel mogelijk direct naar de bronpagina linkt.

Ook 301 redirects kun je in een handomdraai scannen met Screaming Frog of SEO Powersuite.

SEO tip #23: Vraag links aan

Zoals we aan het begin van deze pagina al even benoemden, is autoriteit één van de belangrijkste – en moeilijkste! – pijlers van SEO. Een hoge online autoriteit vergaar je voornamelijk door links te krijgen van andere websites.

Het actief vergaren van links is een ingewikkelde aangelegenheid en wordt door SEO specialisten ook wel linkbuilding genoemd. Toch zijn er wel linkbuilding tactieken die je prima zelf kunt uitvoeren.

Een makkelijke manier om links te vergaren is door “<bedrijfsnaam> -site:jouwsite.nl” in te typen in Google. Bijvoorbeeld Ompro -site:ompro.nl. Google laat dan alle webpagina’s zien die jouw bedrijfsnaam noemen. Bekijk de resultaten en check of deze websites jouw bedrijf alleen benoemen of ook een link hebben geplaatst naar je website. Geen link? Vraag hem dan aan bij de desbetreffende webmaster! Ze waren al zo vrij om je te benoemen, dan kan een linkje er waarschijnlijk ook nog wel vanaf.

Een andere tip is om bij partners, sponsors, klanten en leveranciers een link naar je website aan te vragen. Wanneer je prettig samenwerkt, is de kans groot dat ze jou willen benoemen op hun website.

SEO tip #24: Optimaliseer Google Mijn Bedrijf

Zoekt een gebruiker in Google op jouw bedrijfsnaam, dan toont de zoekmachine de gegevens van je Google Mijn Bedrijf pagina direct naast de zoekresultaten. Een geweldige manier om meer zichtbaarheid voor je onderneming te genereren. Zorg daarom dat je je Google Mijn Bedrijf pagina optimaliseert!

Een gebruiker ziet dan meteen de openingstijden en andere belangrijke informatie. Door middel van afbeeldingen en video geef je een duidelijk sfeerbeeld mee en door actief reviews te genereren zorg je voor meer betrouwbaarheid en professionaliteit.

SEO tip #25: Maak je data inzichtelijk

Twee must have tools voor iedereen die zich met de SEO van zijn website bezig houdt zijn Google Search Console en Google Analytics. Beide tools geven je toegang tot data van Google die je nergens anders kunt krijgen.

Met Search Console bekijk je voornamelijk de technische staat van je website en ontdek je welke zoekwoorden mensen gebruiken om jouw webpagina’s te vinden. Met Analytics heb je inzichtelijk hoe vaak bepaalde pagina’s bezocht worden, hoe lang mensen op jouw pagina’s blijven en hoe ze door de website heen klikken.

Aan de slag!

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips te bedenken om jouw website online beter vindbaar te maken. Maar met deze 25 praktische SEO tips kun je zélf aan de slag om van jouw website een SEO succes te maken! Kom je er toch niet uit met deze SEO tips dan kun je ook altijd kiezen voor een SEO training.

Waarschijnlijk is door het lezen van de tips ook wel duidelijk geworden dat SEO geen trucje is of een knop die je snel even omzet. Er is hard werken, luisteren naar je doelgroep en veel tijd en moeite voor nodig om tegenwoordig te scoren in Google.

Wil jij liever blijven doen waar je goed in bent – namelijk: ondernemen! – en de SEO liever overlaten aan ervaren SEO specialisten? Neem dan vooral contact met ons op. We helpen je graag om van jouw website een SEO succes te maken!

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
Cookie erbij?