Zoekwoorden onderzoek SEO

Zoekwoorden onderzoek voor SEO

Zoekwoorden analyse en van A tot Z incl. zoekwoorden tools

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Wanneer we spreken over SEO, hebben we het over zichtbaar zijn in de organische zoekresultaten op het moment dat onze doelgroep op zoek gaat naar onze diensten of aanverwante onderwerpen. Maar welke zoektermen gebruikt onze doelgroep wanneer zij op zoek gaan? Om dat te achterhalen voeren we keyword research uit.


Zoekwoorden onderzoek ofwel keyword research is voor veel SEO specialisten hét startpunt wanneer zij nieuwe pagina’s gaan toevoegen of bestaande pagina’s gaan optimaliseren. Daarnaast is het een essentieel onderdeel voor vele disciplines binnen online marketing, denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een blogstrategie of contentkalender. 


SEO zoekwoorden onderzoek draait in eerste instantie om volume. We verzamelen zoveel mogelijk relevante en nieuwe zoekwoorden binnen één onderwerp. Vervolgens analyseren we deze op volume, concurrentie en zoekintentie, waardoor het grootste deel weer afvalt. Tot slot houden we alleen de echte pareltjes over zoals de belangrijk short tail en long tail zoekwoorden. Op basis van de juiste zoekwoorden kunnen we vervolgens nieuwe webpagina’s toevoegen aan onze website.


Waarom dit allemaal zo uitgebreid moet? Omdat content creëren een tijdrovende aangelegenheid is en we liever één keer uitgebreid SEO onderzoek kunnen doen, dan tien webpagina’s of blogartikelen schrijven die vervolgens niet voorbij pagina twee in Google komen. Zonde van je tijd! Daarnaast wordt de kans op goede rankings groter bij een goede keyword analyse.


Bij Ompro gaan we doelgericht te werk en volgen we de volgende vijf stappen wanneer onze SEO specialisten keyword onderzoek uitvoeren:


1. Onderwerp bepalen (voor content)

2. SEO zoekwoorden verzamelen (short tail en long tail)

3. Zoekvolume bepalen 

4. Concurrentieonderzoek

5. Zoekintentie bepalen

Stap 1: Onderwerp bepalen

Sommige bedrijven richten zich maar op één product of dienst, maar veel bieden er meerdere aan. Om efficiënt te werk te gaan, voer je een apart SEO zoekwoorden analyse uit per onderwerp. Goede analyses resulteren doorgaans ook voor de beste posities en rankings.


Zo bieden wij bijvoorbeeld linkbuilding aan, maar ook SEO teksten. Beide onderwerpen hebben raakvlakken, maar wanneer iemand op zoek gaat naar het ene is hij (waarschijnlijk) niet geïnteresseerd in het andere. Het is daarom belangrijk om beide diensten apart te benaderen.


Voor webshops wordt er meestal ook onderscheid gemaakt tussen sub-onderwerpen. Zo kan een schoenenwinkel bijvoorbeeld zoekwoordenonderzoek uitvoeren naar sportschoenen maar ook naar dames sportschoenen of dames voetbalschoenen. Daarnaast kun je je ook nog op specifieke merken of producten richten.


Maak een lijst van de onderwerpen waar jij SEO onderzoek voor wilt uitvoeren. Behandelt jouw website veel onderwerpen en weet je niet goed waar te beginnen? Begin dan bij het onderwerp waar je momenteel de meeste winst op binnenhaalt, of waar de grootste verbetering mogelijk of wenselijk is.

Hulp nodig met SEO zoekwoorden onderzoek?

Stap 2: Zoektermen verzamelen


Heb je het onderwerp bepaald? Mooi, dan gaan we beginnen!


Zoals eerder in dit artikel al even benoemd, beginnen bij het verzamelen van een gigantische berg SEO zoekwoorden. Hier gebruiken we verschillende SEO tools en technieken voor. De reden dat we dit doen, is omdat elke tool zijn gerelateerde zoekwoorden net op een andere manier genereert, waardoor we veel verschillende resultaten binnenkrijgen. Zo vinden we misschien net dat ene interessante zoekterm dat de concurrentie nog niet gevonden heeft.


Bij Ompro gebruiken we onder andere de volgende tools en technieken voor het genereren van zoveel mogelijk nieuwe en gerelateerde zoekwoorden:


Google Search


Het klinkt misschien als een open deur, maar we beginnen een zoekwoorden analyse altijd door het onderwerp eerst eens in te vullen in de zoekmachine van Google.


  • Waar gaat dit onderwerp over?
  • Welke webpagina’s laat Google in de top 10 zien?
  • Welke zoekwoord suggesties geeft het ons onderaan de pagina?


Google Suggest


Door enkele keren door te klikken op de gerelateerde zoekopdrachten kunnen we onze eerste lijst aan gerelateerde zoekwoorden (waar gegarandeerd op gezocht wordt!) alvast toevoegen aan onze lijst.


Tip: om nog meer uit Google Search te halen is door de plugin Keywords Everywhere toe te voegen aan je Chrome browser. Deze plugin toont voor elke zoekopdracht meteen een lijst met aanverwante zoekopdrachten in een lijstje naast de organische zoekresultaten.



Google Keyword Planner


Google biedt ook een gratis tool aan waarmee je zoekwoorden onderzoek via Google kunt uitvoeren: de Keyword Planner. Eigenlijk is deze tool bedoeld om de juiste zoekwoorden te genereren om Google Ads op in te richten, maar we kunnen het ook gebruiken voor SEO.


We kunnen vrijblijvend gebruik maken van de gigantische hoeveelheid data die Google verzamelt. Zo zien we in de keyword planner bijvoorbeeld de trends in zoekvolumes van een bepaald zoekterm bekijken over een bepaalde periode, en zien we meteen het zoekvolume.


Keywordt tool unieke zoekwoorden


Een andere fijne feature is dat we een lijst als bovenstaande (met 426 zoekterm ideeën) met één druk op de knop kunnen exporteren en toevoegen aan onze lijst.


suggesties voor zoekwoorden


Keyword Tool


Een handige tool om van short tail keywords (bijvoorbeeld sportschoenen) de long tail zoekwoorden (bijvoorbeeld sportschoenen dames of sportschoenen fitness) op te zoeken is Keyword Tool.


Je voert je zoekopdracht en je land in en de tool genereert automatisch een lijst.


Keyword tool


De gratis variant laat geen zoekvolumes zien, maar dat is in deze fase ook nog niet belangrijk. We zijn namelijk alleen nog maar zoveel mogelijk zoekwoorden aan het verzamelen binnen één onderwerp. En deze lijst kun je met een druk op de knop kopiëren om toe te voegen aan je lijst.


Keyword tool gebruiken


KWfinder zoekwoorden tool

Ook gebruiken we KWfinder. Deze tool richt zich voornamelijk op de juiste zoekwoorden met een lage concurrentiescore, waardoor het zoekwoorden weer net op een andere manier genereert.


Ook maakt de tool het mogelijk om te zoeken op vragen, waardoor je interessante vraagstukken kunt ontdekken om blogartikelen en content over te schrijven.


KW finder zoekwoorden onderzoek


Ook hier kunnen we (met de betaalde versie) weer met één druk op de knop alle zoekwoorden kopiëren en toevoegen aan onze lijst.


Ahrefs SEO tool


Een iets andere vorm van SEO zoekwoorden onderzoek dan we tot nu toe besproken hebben, is door de concurrentie te bespioneren. Hier gebruiken we de betaalde SEO tool Ahrefs voor.


Door de websites van concurrenten in te voeren, krijgen we een lijst te zien met zoektermen waar de concurrentie nu op gevonden wordt.


Zo werkt dat bijvoorbeeld in Ahrefs: Ook deze zoekwoorden voegen we met een druk op de knop toe aan onze lijst!



Hulp nodig met zoekwoorden analyse?

Stap 3: Zoekvolume bepalen van zoektermen

Nu we een flinke lijst aan zoekwoorden hebben, kunnen we beginnen met filteren. We beginnen hierbij met het zoekvolume.

Met zoekvolumes bedoelen we het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand voor een specifiek zoekwoord over een bepaalde periode. Het aantal zoekopdrachten uit het verleden is natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar voor veel zoekopdrachten kunnen we er vanuit gaan dat mensen hier ook in de toekomst op blijven zoeken. Zo zal niet van de één op de andere dag opeens alle interesse in een zoekterm als sportschoenen verdwijnen.


Om het aantal zoekopdrachten te bepalen kunnen we onze gehele lijst nu bijvoorbeeld in de oude Keyword Planner van Google invoeren en vervolgens sorteren op zoekvolume. Zelf gebruiken wij hier echter Ahrefs voor omdat dit een meer betrouwbare impressie van de zoekvolumes geeft.


Bepaal vanaf welk volume het voor jou de moeite waard is om tijd te investeren om er een nieuwe webpagina voor aan te maken. Voor webshops die kleding verkopen, zal het aantal zoekopdrachten van 20 misschien niet interessant zijn, maar bij een ICT product voor een zeer specifieke niche kan dit een geweldig keyword zijn. Nu exporteren we de lijst en verwijderen alle zoekwoorden onder een bepaald zoekvolume.


Tip: wanneer er nu nog keywords in je lijst staan met een opvallend hoge zoekvolumes, bepaal dan of dit keyword relevant is binnen dit onderwerp. Is het antwoord ja, doe dan een aanvullend zoekwoordenanalyse voor long tail keywords en voeg ook deze toe aan je lijst van je keyword research. Dit kun je later verwerken in je content.

Stap 4: Concurrentieonderzoek doen

Om onze lijst verder te filteren op bruikbare en de juiste zoekwoorden, is het van belang om de concurrentie per zoekwoord in kaart te brengen. Bestaan er al veel webpagina’s op basis van een specifiek keyword? En staan deze pagina’s ook nog op websites met veel domeinautoriteit? Dan is het waarschijnlijk verstandiger om je hier niet op te richten.


Over het algemeen geldt: hoog zoekvolume + lage concurrentie = goed zoekwoord!


Om de concurrentie per keyword in kaart te brengen gebruiken we SEMrush. Met deze betaalde tool kunnen we snel en overzichtelijk inzicht krijgen welke zoekwoord-combinaties haalbaar zijn om op te scoren in Google.



We sorteren onze lijst nu op concurrentie en vergelijken de score met onze eigen domeinautoriteit. Zo kunnen we bepalen welke juiste zoekwoorden nog over blijven om ons op te richten.

Stap 5: Zoekintentie bepalen 

Van de honderden (of misschien wel duizenden) zoekwoord-combinaties waar we na stap 1 mee zijn begonnen, zijn na het SEO onderzoeken van het aantal zoekopdrachten en de concurrentie per zoekwoord nu waarschijnlijk nog een handjevol bruikbare keywords over.


Als laatste stap is het nu van belang om deze zoekwoorden op zoekintentie te controleren. Dit is een belangrijk onderdeel van online marketing, zowel voor SEO als voor Google Ads.


Met zoekintentie bedoelen we de reden dat iemand een zoekwoord intypt in Google. Soms is deze reden al af te lezen aan het woord zelf, maar veel vaker ook niet. Zo is bij sportschoenen dames kopen de zoekintentie duidelijk: deze persoon wil webpagina’s te zien krijgen waar zij dames sportschoenen kan kopen. Dit zijn short tail zoektermen.


Maar soms is de zoekintentie minder voor de hand liggend. Bijvoorbeeld bij het zoekwoord Sportschoenen en capuchons waar gemiddeld 40 keer per maand op gezocht wordt. Dit zijn long tail zoektermen.


Door het keyword in te typen in Google wordt het echter meteen duidelijk: Sportschoenen en capuchons is de titel van een hiphop nummer. Geen interessant zoekwoord voor een online schoenenwinkel dus.


Over het algemeen zijn er drie soorten zoekintenties te onderscheiden:


1. Locatie: de zoeker is op zoek naar een fysieke danwel digitale locatie. Bijvoorbeeld: Sportschoenen Scapino

2. Informatie: de zoeker is op zoek naar specifieke informatie. Bijvoorbeeld: Hoe sportschoenen wassen

3. Kopen: de zoeker wil een product aanschaffen. Bijvoorbeeld: Sportschoenen heren sale


Ga per keyword na wat de zoekintentie van een bepaald woord is. Is het niet relevant voor je website, verwijder het zoekwoord dan uit de lijst.


Door de zoekintentie per zoekwoord te bepalen, weet je ook meteen of bij dit zoekwoord een informatie pagina als een blogbericht het meest geschikt is, of een pagina waar iets gekocht kan worden.

Aan de slag met zoekwoorden onderzoek!

Met bovenstaand stappenplan gaan onze specialisten bij Ompro doelgericht te werk om winnende zoekwoorden te vinden voor onze klanten, zodat zij het maximale rendement uit hun investering krijgen. Zoals je gelezen hebt in dit artikel gebruiken wij hier zowel gratis als betaalde tools voor.


Wil je ook aan de slag met zoekmachine optimalisatie? Laat dan je zoekwoorden onderzoek door Ompro uitvoeren! Zo weet je zeker dat je doelgericht te werk gaat en je niets aan het toeval overlaat! 

Hulp nodig met zoekwoorden onderzoek?