Online marketing strategie

Online marketing strategie

Zet een succesvolle online strategie op met ons bewezen succesvolle stappenplan!

Online marketing strategie - Het succesvol inzetten van online

Wanneer je digitale marketing succesvol in wilt zetten voor jouw organisatie, doe je er goed aan te werken vanuit een uitgedachte online strategie. In dit artikel leggen we uit wat een online marketing strategie is, aan welke online kanalen je kunt denken en delen we ons stappenplan om een succesvolle online strategie op te stellen.


Wat is een online marketing strategie?


Een online marketing strategie is een werkwijze waarmee jij de online doelen van jouw organisatie behaalt. Zie het als een aanvalsplan waarin je alle facetten opneemt om jouw doelgroep te bereiken en vervolgens jouw dienstverlening of producten aan te verkopen. 


Bij het opstellen van de online strategie en inzetten van online kun je aan de volgende vragen denken: (tip: breng ook de customer journey in kaart)


● Wat is mijn doel? Wat wil ik met online marketing bereiken?

● Wie is mijn doelgroep?

● Door middel van welke kanalen kan ik deze doelgroep bereiken? 

● Wie zijn mijn concurrenten?

● Hoe kan ik deze doelgroep overtuigen om voor mijn dienst of product te kiezen?


Door (onder andere) deze vragen te beantwoorden, vorm je als vanzelf een online marketingstrategie voor jouw online activiteiten. 


Bekijk voor meer verdieping het online marketing strategie stappenplan verderop in dit artikel.

Waarom is een online strategie belangrijk?

Een voetbalcoach zegt voor een wedstrijd niet tegen zijn spelers ‘Kijk maar wat jullie vandaag weer doen’, maar bedenkt een strategie op maat voor deze specifieke wedstrijd. Hij onderzoekt wie zijn tegenstander is en ontdekt zijn zwakke plekken. Hij selecteert zijn beste spelers en bedenkt een winnende opstelling voor de aankomende wedstrijd. Misschien bereid hij zelfs bepaalde combinaties voor een hoekschop of vrije trap voor.


Waarom hij dit doet? Om de kans op succes zo groot mogelijk te maken! En om diezelfde reden stelt een succesvolle online marketeer een online strategie op.


                                                            SEO bedrijf Ompro


Door een online strategie op te stellen breng je focus aan in jouw online aanpak. Je hoeft niet overal aanwezig te zijn om je doelgroep te bereiken, maar je moet enkel op de juiste plekken aanwezig zijn. Door te onderzoeken waar je doelgroep zich online bevindt, minimaliseer je de kans dat je tijd besteed aan zaken die geen rendement opleveren.


Een internet marketing strategie ervoor dat je doelgericht te werk gaat en dat er eenheid en synergie ontstaat binnen de verschillende online kanalen die je inzet. Door te starten met een online strategie, zet je een doel aan de horizon waar je stap voor stap naar toewerkt, meetbaar en efficiënt. Het in kaart brengen van de customer journey is hierin een essentieel onderdeel.

Hulp nodig met je online marketing strategie?

Welke online marketing kanalen kun je inzetten?


Welke online kanalen jij het best kunt inzetten om jouw doel te bereiken, is altijd afhankelijk van het type product of dienst dat je aanbiedt en in welke branche of niche je je begeeft. En nog belangrijker: waar jouw doelgroep zich bevindt


Daarnaast is er vaak niet één online kanaal dat je het best in kunt zetten, maar een combinatie van verschillende kanalen die elkaar versterken. Dit is waar het om draait in een online marketing strategie en duidelijke customer journey.


                                                      Online marketing strategie opstellen


Onderstaande lijst is verre van volledig, en er ontstaan altijd weer nieuwe innovatieve mogelijkheden, maar geeft een idee van de mogelijkheden van online marketing voor jouw strategie.


SEO - Zoekmachine optimalisatie


SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie dus. Wanneer gebruikers een zoekopdracht intypen in een zoekmachine als Google, toont de zoekmachine resultaten die naar zijn mening het best aansluiten bij deze zoekvraag.


Door middel van zoekwoorden onderzoek kunnen we bepalen of jouw doelgroep zoekmachines gebruikt om jouw dienstverlening of producten te vinden. Als dat inderdaad het geval is, kan er vervolgens een SEO strategie bedacht worden om jouw pagina’s zo hoog mogelijk te krijgen (en te houden) voor relevante zoekwoorden.


SEO is voor veel bedrijven een geliefd kanaal wat ons altijd de basis in een online marketingstrategie. Wanneer het goed wordt ingezet, is de kans namelijk groot dat je voor lange tijd gratis verkeer genereert naar jouw website. SEO is daarmee een duurzame oplossing waarbij een eenmalige investering voor zeer lange tijd resultaat oplevert.


Google Ads - Adverteren in Google


Scoren je pagina’s (nog) niet zo hoog in Google, maar wordt er wel veel gezocht naar jouw product of dienst? Dan kun je starten met Google Ads, ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd. Dit zijn de betaalde resultaten die boven de organische zoekresultaten worden getoond.


Google Ads en SEO zijn een goede combinatie, omdat je website al relevante bezoekers binnenhaalt, zelfs als je nog niet zo goed gevonden wordt in de organische resultaten. Wanneer je webpagina’s beter beginnen te scoren, kun je je Google Ads budget altijd verminderen.


Google Shopping


Naast zoekadvertenties bestaat er binnen zoekmachine marketing nog een plaats waar je online aanwezig kunt zijn, namelijk in de Google Shopping resultaten. De Google Shopping resultaten worden boven de organische zoekresultaten getoond.


Deze vorm van SEA is erg visueel ingesteld, in tegenstelling tot de andere tekstadvertenties. Google Shopping advertenties zijn daarmee met name interessant voor organisaties in de B2C retail branche, waarbij uiterlijk een belangrijk kenmerk van het product is.


Als je in de Google Shopping resultaten wilt worden opgenomen, zul je Google een handje moeten helpen door jouw artikelen in het Google Merchant Center toe te voegen aan shopping feeds. Ompro helpt je hier graag bij!


Linkbuilding - Online autoriteit opbouwen


Je website-techniek is helemaal goed, je webpagina’s zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines en je content is beter dan al het andere dat er online over hetzelfde onderwerp te vinden is. Maar toch toont Google de webpagina’s van jouw concurrenten boven die van jou!


Als je je herkent in bovenstaande situatie, dan heb je waarschijnlijk een autoriteitsprobleem. In het kort betekent dit dat er meer websites naar je concurrenten linken dan naar jouw webpagina’s. Om te zorgen dat Google jouw pagina’s verkiest boven die van je concurrenten, kun je daarom linkbuilding aan je digitale marketingstrategie toevoegen.


                                                        SEO uitbesteden Ompro marketing


Door te investeren in linkbuilding zorg je dat jouw website steeds meer aanzien krijgt in de ogen van Google en zullen je pagina’s steeds beter gaan scoren in de organische zoekresultaten.


SEO/SEA analyses


Wanneer je als organisatie besluit om SEO en SEA in te zetten, doe je er goed aan te starten met een uitgebreide analyse. Zo weet je welke zoekwoorden waardevol zijn om op in te zetten en krijg je een indicatie van de te maken investering.


Bij Ompro beginnen we nooit zomaar met advertenties inkopen en SEO content te maken. Door onze analyses weten we waar de kansen liggen en gaan we doelgericht te werk!


Social media kanalen


Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit een online strategie. Jong en oud brengt tegenwoordig dagelijks vele uren door op Facebook, Instagram en LinkedIn. Jouw doelgroep dus ook!


Social media kanalen zijn voor B2B bedrijven een geweldige manier op de radar te blijven bij jouw prospects. In B2C kun je via deze kanalen inspireren en zelfs meteen producten verkopen door middel van een berichtje.


E-mail marketing (automation)


Ook e-mail marketing is een goede manier om jouw doelgroep te bereiken. Door constant aan een e-maillijst te werken, bereik je jouw doelgroep rechtstreeks in hun eigen inbox.


Een voordeel ten opzichte van veel andere online kanalen: je mag zelf bepalen hoe lang je boodschap is, hoe deze eruit ziet en wie hem te zien krijgt!

Hulp nodig met je internet marketing strategie?

Een online strategie in 4 stappen

Nu je weet wat een online marketing strategie is, waarom jouw bedrijf er één nodig heeft en welke online kanalen je allemaal kunt inzetten, vraag je jezelf natuurlijk af hoe je zo’n strategie opstelt. Bij Ompro gebruiken we hiervoor de volgende vier stappen.


Stap 1: Doelstellingen bepalen


De eerste stap is altijd om het doel van je online marketingactiviteiten te bepalen. Wat wil je bereiken?


Doelstellingen zijn altijd SMART: Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Oftewel: wat gaan we wanneer doen, hoe gaan we dit meten en is dit haalbaar?


Een voorbeeld van een doelstelling is: Eind 2019 is het organisch verkeer met 50% gestegen

Stap 2: Analyse huidige situatie

Om te bepalen wat je kunt veranderen of toevoegen aan je huidige aanpak, doe je er goed aan om een analyse te maken van de huidige situatie.


We kijken hierbij naar je Google Analytics, Search Console, Ads account en je social media kanalen. Wat werkt en wat niet in jouw specifieke situatie? Door je sterke punten uit te vergroten en je zwakke punten te verbeteren of te elimineren, weet je al snel waar de kansen liggen.

Stap 3: Online kanalen bepalen

Stap drie in het opstellen van je online marketingstrategie is het bepalen van de kanalen. Op basis van de analyse van je huidige situatie, de branche waar je je in begeeft, maar ook door inzicht en ervaring kunnen we bepalen welke mix van online kanalen voor jouw product of dienst de juiste keuze zijn.


Op basis van uitgebreid zoekwoorden onderzoek en een concurrentie-analyse bepalen we of SEO en SEA voor jouw product of dienst relevant en haalbaar is. En door jouw doelgroep te onderzoeken kunnen we bepalen op welke social media kanalen zij voornamelijk actief zijn.

Stap 4: Optimalisatie en implementatie

Dit is de laatste en leukste stap in het opstellen van een online marketingstrategie. Nu we weten wat we gaan inzetten, is het tijd voor actie! Om zo effectief mogelijk te werk te gaan, beginnen we (waar mogelijk) eerst met optimalisatie van de huidige content.


Als de basis staat als een huis, gaan we hier steeds meer aan content toevoegen en starten we met de uitrol van de overige  kanalen. Dit monitoren we elke maand en sturen we bij waar nodig. Zo behalen we steeds meer rendement op jouw investering!

Online marketing strategie laten opstellen door Ompro

In dit artikel heb je gelezen wat een online strategie is en waarom je er verstandig aan doet om er één op te stellen of uit te laten voeren. Het inzetten van online wordt dan overzichtelijker en succesvoller.


Ook heb je geleerd welke kanalen je kunt inzetten en welk stappenplan we bij Ompro hanteren voor een doelgerichte online marketing aanpak.


Wil je ook aan de slag met online marketing? Laat dan je online strategie of digitale marketingstrategie uitvoeren door de specialisten van Ompro! 

Hulp nodig met je online marketing strategie?