Customer journey mapping - Klantreis in kaart brengen
Hoe beslissen potentiële klanten dat zij behoefte hebben aan jouw dienst of product en dat jouw oplossing voor hen de juiste is? Ze komen tot die conclusie door een bepaalde customer journey af te leggen. In dit artikel leggen we uit wat dit is en waarom het belangrijk is om de customer journey voor jouw business in kaart te brengen.
Wat is een customer journey?
Jouw organisatie verkoopt een product of dienst omdat deze voorziet in een bepaalde behoefte bij een potentiële klant. De reis tussen het punt dat deze behoefte ontstaat en de daadwerkelijke afname van jouw product of dienst, noemen we de customer journey. In normaal Nederlands ook wel de klantreis genoemd.
Een klant typt niet uit het niets de url van jouw diensten- of productpagina in, om vervolgens jouw oplossing af te nemen.
Logischer is dat een klant de volgende stappen doorloopt:
1.Eerst ontstaat er een behoefte of een probleem
2.Daar worden mogelijke oplossingen voor bedacht
3.De verschillende aanbieders van deze oplossing worden vergeleken
4.De klant kiest een oplossing in de vorm van een product of dienst
5.Bevalt deze oplossing, dan wordt de reis beëindigd.