Page content

Vandaag hoger in Google komen en blijven!

article content

Vandaag hoger in Google komen en blijven!

Je wilt vandaag hoger in Google komen? Het liefst helemaal bovenaan natuurlijk….

Dat gaat lukken. Dit artikel gaat je daarmee helpen. No worries ;-).

Vaak laat men zich afschrikken door allerlei lastige SEO termen maar het is echt niet zo moeilijk als je denkt, geloof me!

Met een gezonde dosis verstand kom je al een heel eind.

In dit artikel ga ik precies uitleggen (stap-voor-stap) hoe je met je website of webwinkel hoog in Google kunt komen.

Zie dit stuk als een praktische SEO handleiding waarmee je zowel bestaande als nieuwe pagina’s en blogs kunt optimaliseren.

Ik zal al mijn SEO tips en tactieken met je delen.

Waarom jij bovenaan in Google MOET staat!

Dead body on page 2 of search results

Zie de SEO quote hiernaast. Dit zegt al genoeg, niet?

Ga je zelf eens na, hoe vaak klik je verder dan de eerste resultaten pagina?

Nog wat leuke Google facts:

90% van alle zoekers kijkt niet verder dan de eerste resultaten pagina van Google.

De 1e positie in Google levert maar liefst 30-35% van alle zoekopdrachten op.

Ik denk dat je nu wel overtuigd bent. Laten we beginnen!

Richt je op de juiste zoektermen

Neem de pagina erbij waarmee je bovenaan in Google wilt komen. Kijk vervolgens welke vraag deze pagina beantwoordt.

Welke zoekterm past daar het beste bij? Wat typt de zoeker in als hij deze vraag stelt?

Eén woord? Een korte term? Een lange term? Een hele zin?

Welke zoekwoord combinatie voert de gebruiker in

Vaak zoeken mensen op meerdere woorden. Of men voert letterlijk de vraag in. Dit doen ze om een beter antwoord te krijgen op hun vraag.

Als ik jou dit vraag:

Op welke term wil je bovenaan in Google komen? Dan noem jij waarschijnlijk een zoekwoord combinatie op van 1 of 2 woorden.

Is dit niet het geval dan ben je een uitzondering, geloof me 😉

In de praktijk krijg ik vaak te horen dat men wil scoren op korte zoektermen zoals: herenfiets, mountainbike, damesfiets, rijschool, advocatenkantoor, hypotheek etc. etc.

Zeer algemene termen die verre van specifiek zijn. Dit worden ook wel shorttail zoektermen genoemd.

Voorbeeld:

Als ik zoek op de term “herenfiets”.

Wat zegt dat dan over waar ik naar op zoek ben?

Ja, een herenfiets maar wat en hoe? Wil ik een fiets kopen? Tweedehands of nieuw? Online of in een fysieke fietsenwinkel? Ben ik me alleen aan het oriënteren?

Afijn, je snapt hem. Eigenlijk is een shorttail zoekterm veelal een nietszeggende term (te breed) voor jou om snel hoger in Google te komen.

Uiteraard straalt het een stukje autoriteit uit als je met je fietswinkel scoort op de term “herenfiets” maar daar zit niet de kracht.

Het is arbeidsintensief (lees: kost veel tijd) om te ranken voor korte zoektermen. Het kost veel tijd omdat de concurrentie sterk is. Daarnaast is de conversie vaak laag.

De kracht zit ‘m in de langere zoektermen, bestaande uit 3, 4, 5 soms wel 7 woorden. Hoe specifieker, hoe beter vaak.

Deze lange zoekwoord combinaties worden ook wel longtail zoektermen genoemd.

Om nog even terug te komen op het voorbeeld van de herenfiets.

Een longtail term zou kunnen zijn: “Blauwe herenfiets met lederen zadel” of “Lichtgewicht herenfiets met 21 versnellingen en vering”.

Als men zoekt op een van deze termen dan wordt specifiek gezocht naar een product. Dit resulteert altijd in een hogere conversie.

Nu weet je hoe je de juiste zoektermen moet bepalen. Dan gaan we nu zoveel mogelijke tips om je website of webwinkel nog beter te laten scoren in Google.

Hoger in Google met de beste pagina van het internet!

Voordat je pagina hoger in Google komt dien je jezelf het volgende af te vragen: Is dit de beste pagina van het web over dit onderwerp?

Zo ja, dan zit je goed.

Zo nee, dan kun je de pagina beter maken zodat deze naadloos aansluit bij de behoeften van zoeker. Hoe specifieker, hoe beter.

Je kunt bijvoorbeeld de teksten verbeteren of het geheel wat visueler maken met bijvoorbeeld afbeeldingen, maar hier komen we nog op terug.

De pagina dient namelijk antwoord te geven op de vragen en problemen van de gebruiker.

De gebruiker moet direct zien waar de pagina over gaat en of jij zijn probleem kunt oplossen. Je hebt vaak maar 2 seconden om de bezoeker te overtuigen dat hij moet doorlezen.

Als dat in orde is kun je deze SEO checklist (PDF) gratis downloaden en gebruiken om de webpagina te optimaliseren voor Google.

Tip: Voor een optimaal resultaat, print deze checklist!

Houdt er overigens wel rekening mee dat hoger in Google komen geen doel is maar een middel.

Meesterlijke titelDe beste titel

De titel moet werkelijk een meesterwerk zijn.

De bezoeker moet geteased worden en niet kunnen wachten om de pagina aan te klikken. Hij moet het gevoel hebben dat hij iets verliest als hij niet verder klikt.

Een meesterlijke titel dient aantrekkelijk te zijn, begrijpbaar voor de doelgroep, concreet en moet vooral duidelijk maken wat het voor hem oplevert. (what’s in it for me?)

Een “alles komt goed” inleiding

De inleiding wordt vrijwel altijd gelezen. Omdat het een goede indruk van de inhoud geeft. Je hebt dus maar één kans om de bezoeker mee te slepen in de pagina.

Beschrijf het probleem van de zoeker. Stel vragen.

En laat duidelijk zien dat jij degene bent die zijn probleem kan oplossen. Stel hem gerust. Alles komt goed!

Scanbare koppen

Internet gebruikers scannen.

Voordat ze op een pagina komen lezen ze je titel, inleiding en scannen ze de koppen. Ga je zelf maar na. Voor je bepaalde of je het artikel ging lezen ben je even naar beneden gescrold?

(Tussen)koppen nodigen lezers uit verder te lezen. Maak ze dus woest aantrekkelijk!

Ook zoekmachines zoals Google worden blij van een pagina met koppen en tussenkoppen. Omdat ze aangeven wat de belangrijk elementen van een tekst zijn.

Sexy woorden

Woorden mogen sexy zijn. Beter leesbaar!

Dit je kun je doen door woorden vet te drukken, cursief te maken of door te halen. Door tekst te benadrukken help je lezers beter de tekst te scannen.

Het toepassen van teksteigenschappen kan belangrijke onderdelen van de webpagina accentueren.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Visuele contentJe kent het spreekwoord vast wel! Bezoekers zijn dol op visuele content. Jij toch ook?

Ga je zelf maar na. Hoe saai is een webpagina zonder afbeeldingen of video?

Even wat feitjes over visuele content:

  • Wordt maar liefst 600.000 maal sneller opgenomen dan gewone tekst
  • Wordt 40x sneller gedeeld op social media
  • Krijgt 90% meer views

Daarnaast onthouden mensen 80% van wat ze zien en slechts 20% van wat ze lezen. Overtuigd?

Ventileer je expert status

Laat lezers merken dat jij alles weet over het onderwerp. Je begrijpt het probleem als geen ander. Hebt er veel ervaring mee. Weet er alles van.

Jij bent degene die zijn probleem kan oplossen. Dat is hetgeen wat ik ook doe met de artikelen op mijn SEO blog.

Als de bezoeker daarvan overtuigd is zal deze meer artikelen gaan lezen op je website.

Zorg ervoor dat bezoekers verder lezen

Dit kun je doen door slim te linken naar relevante artikelen.

Artikelen die aanvullend zijn aan het onderwerp van de webpagina. Je maakt je website dan nog completer 😉

Link niet alleen naar pagina’s binnen je eigen website! Maar ook naar andere relevante en sterke pagina’s op andere websites.

Voor bezoekers is dit waardevol maar ook zoekmachines waarderen dit.

Omdat je hun helpt aan te geven wat andere waardevolle pagina’s zijn. Anders zou je er niet naar linken toch?

BOOM! De Afsluiter

“And on that bombshell, it’s time to end”

Deze ken je vast wel? Jeremy Clarkson, presentator van het Britse autoprogramma Topgear sluit daarmee het programma af.

Dat moet jij ook doen met je pagina, een dikke afsluiter!

Afsluiting van de webpagina

Benoem nog een keer het probleem en vat de webpagina samen. Vergeet niet om het zoekwoord erin te verwerken!

Daarnaast is de lezer op een punt dat hij niet verder kan, of althans niet weet wat hij moet doen.

Help hem! Maak duidelijk wat je van de lezer verwacht.

Wil je dat: Hij verder leest op je website? Informatie aanvraagt? Zich inschrijft? Content deelt via social media? Of een reactie achterlaat?

Maak het zo makkelijk mogelijk 😉

Verbeter en deel opnieuw!

De webpagina is nu verbeterd, completer en nog waardevoller dan voorheen. Lezers krijgen nu een beter antwoord op hun vraag en weten wat ze te doen staat.

Een pagina die is geüpdatet kan gerust opnieuw gedeeld worden via de sociale media.

Deel de pagina opnieuw via Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn.

De sociale boost zal een positieve invloed hebben op de rankings van je pagina.

Zou je mij ook willen helpen om dit artikel te boosten? Klik dan hieronder op één van de buttons:

Nog meer hoger in Google tips?

Dit waren een aantal tips om je website hoger in Google te krijgen. Is dit nog niet genoeg dan kun je ook nog mijn gratis ebook “Bovenaan in Google” downloaden. Daarin vind je 27 direct toepasbare SEO tips.

Je kunt ook nog een kijkje nemen bij de Google tips voor 2016. (+ handige infographic)

Ik raad je ook nog aan om eens de SEO recycle methode toe te passen. Deze methode kan zorgen voor zeer snelle resultaten (video instructies)

Wil het maar niet lukken om hoger in Google te komen dan kijk deze lijst met SEO missers eens door.

Concurrenten verslaan met een SEO specialist

Vind je toch allemaal te lastig of wil het gewoon je SEO uitbesteden, dan hier nog 17 tips om een goede SEO specialist te vinden.

Comment Section

6 reacties op “Vandaag hoger in Google komen en blijven!


Door Raymond op 9 mei 2014

Hoi Mark,
Wat een complete uitleg over seo optimalisatie.
Ik heb er al veel over gelezen en wat me opvalt is dat je het niet heb over het gebruik van synoniemen van je keyword in je content. Is dat niet ook een punt om betere seo teksten te schrijven?
Mvg raymond


Door Wim op 30 januari 2016

Heel leuk, maar ik vraag mij af wat het kost als ik de seo laat doen.


Door Mark van Tuel op 1 februari 2016

Beste Wim, ik heb je een mail gestuurd! Groet, Mark van Tuel


Door Andre Smulders op 2 juni 2016

Hallo Mark,
Een goede uitleg lijkt mij , maar als je het allemaal niet begrijpt en je niet weet wat je bv. in het CMS systeem moet doen om het aan te passen dan ga je op zoek naar iemand die er verstand van heeft, net een nieuwe site laten bouwen staat 4 maanden op de eerste pagina van Google en valt daarna naar de 5 de pagina terwijl de oude site reeds 15 jaar op de eerste pagina heeft gestaan, Misschien zou je me kunnen helpen?


Door Tom op 27 juni 2016

Bedankt voor de uitstekende tips, hier kan ik zeker wat mee!


Door Rob op 23 september 2016

Hallo,
Goed artikel om te lezen en veel toch wel herkenbaar. Onze website(s) staat redelijk goed in de ranking. Eerlijke website , duidelijke informatie voor de bezoeker enz enz maar toch gezakt in ranking de laatste maanden. Wellicht kan je mij een voorstel doen? Rob

Plaats een reactie


*