arrow_drop_up arrow_drop_down
2 april 2019 
in SEO

Vandaag hoger in Google komen en blijven!

Je wilt vandaag hoger in Google komen? Het liefst helemaal bovenaan natuurlijk…. Het liefst helemaal bovenaan natuurlijk….

Dat gaat lukken. Dit artikel gaat je daarmee helpen.

Wanneer je webpagina’s hoog scoren in Google, genereer je veel gratis verkeer richting je website. Maar hoe doe je dat, hoger in Google komen? Hoe zorg je dat Google jouw pagina’s boven die van je concurrenten toont? We leggen het aan je uit in 8 praktische stappen.

Wat is SEO?

Dead body on page 2 of search resultsWil je bovenaan in Google getoond worden, dan zul je aan de slag moeten met SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization en betekent in het kort dat je jouw website zo inricht dat deze vindbaar is voor zoekmachines en volgens de regels van Google is opgebouwd.

SEO is niet iets dat je aan kunt zetten of wat je installeert op je website. Het is ook geen kwestie van trucjes om het algoritme van Google te manipuleren.

Moderne SEO betekent dat je je website zo inricht dat de bezoeker een optimale gebruikservaring heeft en de informatie vindt waar hij of zij naar op zoek is.

Heb jij de allerbeste webpagina gemaakt over een bepaald onderwerp? Dan zal je beloond worden met een plekje bovenaan in Google!

3 pijlers van SEO

Google’s doel is om de beste pagina over een bepaald onderwerp te tonen wanneer een gebruiker op zoek gaat naar deze informatie. Om de juiste webpagina op de juiste positie te tonen gebruikt Google honderden ranking factoren.

In het kort zijn deze ranking factoren op te delen in drie pijlers:

    • Techniek – Is de pagina veilig te bezoeken? Laadt de pagina snel? Is het design responsief? Is er een sitemap voorhanden en is robots.txt goed ingesteld?
    • Content – Sluit de content aan bij de zoekintentie van de gebruiker? Is deze relevant, waardevol en verrijkt met afbeeldingen en video? Wordt er correct gebruikgemaakt van (tussen)koppen? Is de leesbaarheid fijn en zijn meta-tags goed ingesteld?
    • Autoriteit – Hoe lang bestaat de website al? Hoeveel wordt er door andere websites verwezen naar jouw website, door middel van links?

De specialisten van Ompro hebben voor veel klanten successen geboekt door de website en bijbehorende webpagina’s te optimaliseren op basis van deze drie pijlers.

Bovenaan in Google in 8 stappen

Nu je weet wat SEO is en wat de pijlers van SEO zijn, is het tijd om aan de slag te gaan. Hoe je hoger in Google komt, hebben we voor je platgeslagen in 8 praktische stappen. Laten we bij het begin beginnen.

Stap 1: Maak webpagina’s op basis van zoekwoorden

Het is niet zo dat werknemers van Google de hele dag door webpagina’s lezen en deze vervolgens handmatig rangschikken. Hier worden bots en algoritmes voor gebruikt. Door de woorden te scannen die gebruikt worden in een tekst op een webpagina, weet Google waar een pagina over gaat.

Gebruik je bijvoorbeeld vaak de woorden bureaustoel, zitten, RSI, ergonomisch, stoel en prijs en kopen op een webpagina, dan weet Google dat een bezoeker op deze pagina waarschijnlijk ergonomische bureaustoelen kan aanschaffen.

Een zoekwoord is een woord dat jouw potentiële klanten in de zoekbalk intypen wanneer zij via zoekmachines op zoek gaan naar de producten of diensten die jouw onderneming aanbiedt. In bovenstaand voorbeeld is dat zoekwoord bijvoorbeeld ergonomische bureaustoel kopen, waar gemiddeld 70 keer per maand op gezocht wordt.

Zoekopdracht

Door webpagina’s te maken op basis van zoekwoorden, zorg je dat zowel Google als bezoekers jouw website kunnen vinden wanneer zij op gaan naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Door zoekwoorden onderzoek uit te voeren, kun je achterhalen welke termen jouw doelgroep hiervoor gebruikt.

Tip: Wanneer je webpagina’s gaat maken op basis van zoekwoorden, is het aan te raden om deze zo specifiek mogelijk op één onderwerp af te stemmen en de zoekwoorden die dit onderwerp ondersteunen. In je tekst kun je vervolgens meerdere zoekwoorden opnemen die praktisch over hetzelfde gaan en synoniemen om ook gevonden te worden wanneer mensen net wat anders intypen, zoals bijvoorbeeld ergonomische werkstoel.

Stap 2: Hoger in Google met de allerbeste content

De pagina die het best antwoord geeft op een bepaalde zoekvraag, wordt beloond met de hoogste positie in Google. Nu je weet op basis van welke zoekwoorden je webpagina’s gaat aanmaken, is het dus zaak dat deze pagina’s het best antwoord geven op de achterliggende zoekvraag van de gebruiker.

Inventariseer welke pagina’s van concurrenten goed scoren voor een bepaald zoekwoord waar jij ook op gevonden wilt worden. Dat doe je door het zoekwoord simpelweg in te typen in Google.

Neem de pagina’s door en bedenk hoe je jouw webpagina nog beter kunt maken. Geeft je concurrentie tien tips? Geef er dan twaalf op jouw pagina! Geeft de concurrentie in vijfhonderd woorden antwoord op een complex onderwerp waar veel over te vertellen valt? Schrijf dan een stuk van duizend woorden!

Het is zinloos om een pagina met dunne content te maken op basis van een zoekwoord waar al veel goede pagina’s over te vinden zijn. Wanneer een bezoeker minder goed geholpen is met jouw nieuwe pagina dan wat er nu al te vinden is, waarom zou Google dan besluiten om toch jouw pagina bovenaan te laten zien? Ga daarom altijd voor kwaliteit en probeer meer te doen dan wat er nu al online te vinden is over dit onderwerp.

Heb je de allerbeste pagina gemaakt over een bepaald onderwerp? Vergeet dan niet om de tekst verder te verrijken met afbeeldingen en video’s. Goed voor de afwisseling, leesbaarheid en time on page. Zorg ook dat je je content regelmatig ververst en update. Bezoekers en Google houden van recente content en dit zal je huidige posities dan ook een nieuwe boost geven.

Stap 3: Val op in de SERP

Gebruikers van Google typen een zoekwoord in de zoekbalk in en de zoekmachine toont vervolgens de resultaten voor dit zoekwoord in de SERP – de Search Engine Result Page.

SERP

Door op te vallen in de SERP zorg je dat bezoekers eerder op jouw resultaat klikken. Een paar manieren om op te vallen in de zoekresultaten van Google zijn:

  • Een aantrekkelijke meta-titel schrijven
  • Aantrekkelijke meta-omschrijving schrijven
  • Sterren onder je resultaat door middel van rich snippets
  • Emoticons en symbolen in de meta-omschrijving opnemen

Opvallen SERP

Om data te verzamelen over wat gebruikers van jouw pagina vinden – zoals: hoe lang bezoekers op jouw pagina blijven, of ze weer terug gaan naar de SERP om een ander resultaat te proberen, etc – is het belangrijk dat mensen op jouw resultaat klikken. Door op te vallen in de SERP vergroot je de kans dat mensen tot jouw pagina aangetrokken worden, ook al sta je (nog) niet op de nummer één positie in Google.

Stap 4: Lokaal scoren

Een klein zoekwoord met een hoog maandelijks zoekvolume kent meestal veel concurrentie. Het is immers een lucratief zoekwoord waar veel concurrenten graag op gevonden willen worden om gratis verkeer richting hun website te genereren.

Bij algemene consumentenproducten zie je bijvoorbeeld vaak Bol en Coolblue naar voren komen. Deze websites hebben over jaren veel autoriteit en naamsbekendheid opgebouwd en hebben een leger aan in-house SEO specialisten die niets anders doen dan zorgen dat hun pagina’s bovenaan komen en blijven. Erg lastig om daar de concurrentie mee aan te gaan!

In een erg verzadigde markt is lokaal hoog scoren in Google is dan vaak makkelijker.

Door je bijvoorbeeld niet te richten op het algemene zoekwoord auto huren (gemiddeld 40.500 zoekopdrachten per maand) kun je ook kiezen voor mensen die lokaal op zijn naar jouw dienstverlening en het zoekwoord auto huren den bosch (gemiddeld 720 zoekopdrachten per maand) gebruiken. Je concurreert dan alleen met bedrijven die een pagina hebben die specifiek is geschreven voor dit zoekwoord, wat er een stuk minder zullen zijn dan de algemene term.

En vergeet ook Google Maps niet! Door je Google Mijn Bedrijf registratie te optimaliseren

zul je ook hoog in Google Maps getoond worden. Deze resultaten worden voor veel locatiegebonden zoekwoorden in kaartvorm getoond, nog boven de organische resultaten. Erg belangrijk dus!

Lokale zoekresultaten

Stap 5: Professioneel én conversiegericht design

Nu je webpagina’s hebt gemaakt op basis van relevante en strategisch gekozen zoekwoorden, is het tijd om eens kritisch te kijken naar de opmaak van je website en de onderliggende webpagina’s.

Een professioneel ogende websites zal meer vertrouwen wekken bij bezoekers, dan een website die van slechte code uit elkaar valt of een ouderwets design hanteert.

Bezoekers van je website zullen wegklikken en op zoek gaan naar een ander resultaat, wat een indicatie voor Google is dat de gebruiker geen fijne ervaring op jouw website heeft. Hierdoor zul je een steeds lagere positie krijgen.

Zorg daarom voor een website die er professioneel en modern uitziet en responsief is. Met responsief bedoelen we dat de website zowel op desktop als mobiel een andere layout hanteert, zodat deze geoptimaliseerd weergegeven wordt op elk device.

Zorg ook voor een fijne leesbaarheid. Gebruik witruimte, tussenkoppen en opsommingen en wissel korte en lange alinea’s af. Schrijf fijne teksten die mensen graag lezen. Schrijf voor bezoekers, niet voor zoekmachines!

Maar richt je website ook op conversie in. Vergeet niet dat je website draait om het verkopen van producten en diensten. Duizenden bezoekers per dag is misschien goed voor je ego, maar als ze nooit je product of dienst afnemen of contact met jou zoeken, heb je er natuurlijk alsnog niet zoveel aan.

Stap 6: Maak je website veilig en snel

De laadsnelheid van je website en de veiligheid van de bezoekers zijn enorm belangrijke factoren waarop Google een website beoordeelt.

Duurt het lang voordat een pagina geladen is, dan is de kans groot dat een bezoeker je pagina al wegklikt voordat deze geheel geladen is en op zoek gaat naar een ander resultaat in de SERP. Een hoge bouncerate, geen fijne gebruikservaring voor de bezoeker en dus niet goed voor je SEO.

Je kunt je website beveiligen door een SSL certificaat toe te voegen. SSL (Secure Sockets Layer), is een encryptie-protocol dat een versleutelde verbinding tussen een webserver en een internetbrowser tot stand brengt. Dit certificaat zorgt ervoor dat alle data, die tussen de webserver en de browser van de gebruiker wordt verstuurd, geheim blijft en niet onderschept kan worden.

Google vindt deze veiligheid enorm belangrijk. Websites met een SSL certificaat zien daarom over het algemeen een voordeel in de rankings ten opzichte van website zonder dit certificaat. Je herkent websites met een SSL aan de https:// ten opzichte van http:// aan het begin van de url.

Vraag nu onze gratis online marketing scan aan!

Stap 7: Interne link structuur optimaliseren

Door intern te linken (links naar pagina’s binnen je eigen website) kun je aangeven welke pagina’s het meest belangrijk zijn binnen jouw website. Ook bevordert het doorklikken naar andere pagina’s binnen je website wanneer een bezoeker eenmaal op een pagina is binnengekomen. Ook dat is een indicatie voor Google dat bezoekers op jouw website vinden wat ze zoeken en een fijne ervaring hebben. Goed voor je SEO dus!

Door te linken naar je belangrijke pagina’s in het hoofdmenu, de footer, in je webtekst en via afbeeldingen geef je aan welke pagina’s het belangrijkst zijn. Zorg daarom dat je belangrijke SEO pagina’s meer interne links krijgen dan minder belangrijke pagina’s zoals de over ons pagina.

Een andere manier om meer interne links toe te voegen is door te bloggen over aanverwante onderwerpen. Zo kan ik hier bijvoorbeeld linken naar onze dienstenpagina over zoekmachine optimalisatie en geef ik op die manier aan dat dit een belangrijke pagina is binnen de website.

Stap 8: Links, links, links!

Je hebt een snelle en veilig te bezoeken website met een professioneel responsive design, met meerdere pagina’s met geweldige content gebaseerd op relevante zoekwoorden. Je hebt je interne linkstructuur geoptimaliseerd, je meta-omschrijving en -titel geoptimaliseerd en je hebt je gericht op lokale zoekwoorden.

Maar tóch blijft Google de pagina’s van je concurrenten hoger tonen dan jouw pagina’s! Hoe kan dit?

Als bovenstaand het geval is heb je waarschijnlijk een probleem met je autoriteit, de derde en moeilijkste pijler van SEO. Je concurrentie ontvangt dan waarschijnlijk meer (of betere) links naar hun pagina’s dan jij doet.

Door aan de slag te gaan met linkbuilding kun je dit probleem oplossen. Met linkbuilding bedoelen we het actief genereren van links richting jouw website. Belangrijk hierbij is om een natuurlijk linkprofiel samen te stellen: allerlei soorten links van hoge en lage kwaliteit en relevantie.

Linkbuilding wordt door veel specialisten als één van de moeilijkste pijler van SEO gezien, omdat het niet op je eigen website plaatsvindt en je het dus niet volledig zelf in de hand hebt, ten opzichte van on-site pijlers als content en techniek. Door deze moeilijkheid is het wel één van de meest belangrijke van de drie pijlers en valt er veel winst te behalen als je dit goed aanpakt.

Hoger in Google scoren

Hoger in Google komen betekent investeren in SEO. De basis is een goede website techniek, waar je vervolgens de best mogelijke content aan toevoegt. Heb je dat voor elkaar, dan draait het allemaal om een fijne gebruikservaring en links.

Heb je hulp nodig bij het inrichten of optimaliseren van je website, of bij één van de andere zaken zoals benoemd op deze pagina? Neem dan contact met ons op. Onze SEO specialisten helpen je graag om jouw website hoog in Google te laten scoren!

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
Cookie erbij?