Google’s 200+ ranking factoren

Is het algoritme van Google ingewikkeld? Ongetwijfeld. Dat is niet zo gek ook, als je je bedenkt dat Google vele miljarden websites kent. Google organiseert informatie in een index en maakt het wereldwijd toegankelijk voor haar gebruikers.

Wanneer je een zoekopdracht uitvoert inleng Google, raadpleegt Google die enorme index. De zoekmachine bepaalt wat de beste paar resultaten zijn van die miljarden websites. En dat alles binnen luttele seconden, nadat je een zoekterm hebt ingetikt.

Niemand weet precies welke ranking factoren Google vandaag de dag gebruikt om een website te beoordelen. Wat bijvoorbeeld twee jaar terug nog een rol zou kunnen spelen, is nu misschien niet meer van toepassing. Een goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld Google+, het sociale netwerk van Google of Google Rankbrain.

Het kan zijn dat Google zo’n factor dan niet meer gebruikt. Daarnaast is Google ook geheimzinnig over welke er het meest toe zouden doen. Er bestaan ook veel meningen over. Daardoor is er niet één objectieve lijst van ranking factoren te maken die belangrijk zijn voor Google. We kunnen er eigenlijk alleen over speculeren. Bekijk ook eens de SEO trends voor 2017.

Wat we wel kunnen doen, is onze ervaring gebruiken en nagaan wat andere experts zeggen, zoals Brian Dean in zijn artikel ‘Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List’. In dit artikel vind je dan ook een lijst met alle ranking factoren waarvan we weten dat ze er voor Google toe doen. Ze zijn niet allemaal bewezen, maar we durven wel te wedden dat je iets nieuws zult ontdekken.

De ranking factoren zijn gerangschikt per categorie: factoren met betrekking tot het domein, pagina, website, backlinks, interactie met gebruikers, gegevens van gebruikers, social media, merk, spam op de website en spam buiten de website om.

200+ ranking factoren van Google

Domein ranking factoren

  1. Aantal jaar dat het domein bestaat (volgens Google)

Deze factor gaat over de tijd nadat Google voor het eerst een domein heeft geïndexeerd. Softwareontwikkelaar Matt Cutts werkt bij Google en hij heeft in 2010 iets opvallends gezegd. Hij heeft namelijk verkondigd dat het verschil niet zo groot is tussen een domein dat 6 maanden bestaat en een domein dat een jaar bestaat. Met andere woorden, er is wel degelijk een verschil op basis van de leeftijd van een domein. Hoe ouder het domein, hoe beter. Het zou alleen geen heel grote rol meer spelen anno 2017.

  1. Zoekwoord verschijnt in het top level domain (TLD)

Het TLD is wat er achter een punt komt na het domein. Het wordt ook wel extensie genoemd. Dat is bijvoorbeeld .nl of .com. Er bestaan steeds meer varianten, zoals .nu of .join. Als je focus zoekwoord voorkomt in het TLD, dan is dat gunstig om goed te ranken in Google. Stel dat iemand de zoekterm ‘nu afvallen’ intikt, dan maakt de website ‘www.afvallen.nu’ een goede kans om hoog te ranken.

  1. Zoekwoord staat vooraan in het domein

In het verlengde van de vorige factor geldt ook dat het gunstig is als het zoekwoord vooraan in het domein voorkomt. Als bijvoorbeeld iemand in Google zoekt naar ‘gezond afvallen’, dan zou de website ‘gezondafvallendoejezo.nl’ een hoge ranking kunnen krijgen. Dit domein zou in dit opzicht beter zijn dan bijvoorbeeld ‘zokunjegezondafvallen.nl’.

  1. Geregistreerde periode voor domein

De gedachte hierachter is dat waardevolle domeinen vaak geregistreerd en betaald zijn voor een paar jaar om ze zo veilig te stellen. De datum waarop een domein verloopt, kan een teken zijn van de waarde ervan. Lees hier meer over het opbouwen van domein autoriteit.

  1. Zoekwoord in het subdomein

Een subdomein is het gedeelte dat voor het feitelijke domein kan verschijnen. Bij ‘blog.jouwsite.nl’ is bijvoorbeeld ‘blog’ het subdomein. Als hierin een zoekwoord voorkomt, dan is dat gunstig voor SEO.

  1. Geschiedenis van het domein

Als een domein al verschillende eigenaren heeft gehad, dan is dat nadelig voor SEO. De waarde van het domein neemt dan af voor Google en kan zelfs de bestaande links naar de website teniet doen.

  1. Exact Match Domain (EMD)

Een EMD is een domein waarin een zoekterm exact voorkomt. Denk bijvoorbeeld aan ‘www.mobielvergelijken.nl’ of ‘www.laptopkopen.nl’. Dit werkt voordelig als je een kwalitatieve website hebt met goede content. Het werkt echter nadelig als je een zwakke website hebt of als de website doorverwijst naar een ander adres. Dan ziet Google een EMD slechts als snelle en makkelijke manier om verkeer te trekken. Met een EMD kan het ook lastig zijn om in te zetten op merkbekendheid.

  1. Openbare of privé WhoIs informatie

WhoIs informatie is online te vinden en gaat over wie het domein. Je kunt er bijvoorbeeld vinden wie het host en wat de status ervan is. Als deze informatie privé gehouden wordt, dan is dat een teken dat er misschien iets te verbergen valt.

  1. Reputatie van de eigenaar bij Google

Google kan een persoon aanmerken als spammer. In dat geval kan Google via WhoIs informatie nagaan welke websites nog meer door diegene worden beheerd. Die websites kunnen vervolgens ook een lagere ranking krijgen.

  1. Extensie als landcode

Heb je bijvoorbeeld .nl of .be als extensie, dan helpt dat om goed te ranken in respectievelijk Nederland en België. Het beperkt wel de mogelijkheden om goed te ranken buiten dat land.

Pagina ranking factoren

  1. Zoekwoord in titel van de pagina

Na de tekst op een pagina is de titel de belangrijkste content. Het is dan ook van groot belang om hierin het zoekwoord op te nemen.

  1. Zoekwoord vooraan in de titel van de pagina

Als je dan toch het zoekwoord in de titel zet, dan kun je het er beter direct vooraan zetten. Volgens Moz in het artikel ‘What Is a Title Tag?’ helpt dit om goed te ranken ten opzichte van pagina’s met titels waarvan het zoekwoord aan het eind staat. Bovendien is de titel prominent zichtbaar in het zoekresultaat, zodat het snel relevant lijkt voor de gebruiker van Google.

  1. Zoekwoord in beschrijving van de pagina

Deze beschrijving verschijnt in het zoekresultaat. Zet het zoekwoord erin en dat is nog een teken voor Google dat de pagina relevant is voor die zoekterm.

zoekresultaat ompro zoekterm in metatags

  1. Zoekwoord in H1 titel

Expert Chris Butterworth heeft aangetoond dat pagina’s met een geoptimaliseerde H1 titel over het algemeen beter scoren dan pagina’s die dat niet hebben.

  1. Zoekwoord in H2 en H3 tussenkoppen

Vermeld je het zoekwoord hier ook, dan is dat nog een signaal dat de pagina relevant is. Bekijk ook eens deze hoger in Google tips.

  1. Gebruik van zoekwoord in een document

Als het zoekwoord in een document relatief vaker voorkomt dan andere woorden, dan is dat een teken dat het document relevant is.

  1. Zoekterm volgorde

Niet alleen de frequentie of plaats van een zoekwoord doen ertoe, maar ook de volgorde. Stel dat iemand zoekt naar ‘sneakers Adidas heren’. Een pagina die geoptimaliseerd is voor zoekwoorden in diezelfde volgorde, zou waarschijnlijk beter ranken dan een pagina die geoptimaliseerd zou zijn voor ‘heren sneakers van Adidas’.

  1. Lengte van de content

Pagina’s met uitvoerige content (+2000 woorden) krijgen hogere rankings dan pagina’s waarvan de content meer summier is. In dat geval zitten wij met dit artikel wel goed. Content lengte hangt namelijk samen met de positie in Google. Dit artikel bestaat uit maar liefst 7000+ woorden 😉

content lengte correlatie positie google

  1. Zoekwoord komt regelmatig voor op de pagina

Voorheen gold dat een zoekwoord zo vaak mogelijk voor moest komen op een pagina. Nu gaat die vlieger niet meer op. Wel is het nog steeds gunstig voor SEO om het woord (en synoniemen!) regelmatig te gebruiken.

  1. Zoekwoord vooraan in de content

Het is voordelig voor SEO om het zoekwoord in de eerste 100 woorden (of ten minste in de eerste paragraaf) te noemen. Zelf adviseer ik altijd in de eerste zin, zover mogelijk vooraan.

  1. Zoekwoord in URL

Als je dan toch bezig bent om het zoekwoord op prominente plekken naar voren te laten komen, dan mag je de URL niet vergeten. In het populaire cms WordPress kun je dit makkelijk voor elkaar krijgen.

zoekterm in url wordpress

  1. LSI woorden

LSI staat voor: latente semantisch index. Oké, we geven toe dat dit het niet veel duidelijker maakt. Het gaat erom dat Google woorden snapt die een dubbele betekenis hebben. Als je schrijft over ‘Leiden’, dan kan dat bijvoorbeeld gaan over de stad of over het werkwoord. Als je de stad bedoelt, gebruik dan verwante woorden in de content zoals gemeente en Zuid-Holland.

  1. LSI woorden in titel en beschrijving

Gebruik LSI woorden niet alleen in de content, maar ook in de titel en de beschrijving van de pagina.

  1. Laadsnelheid via HTML

Dit is een belangrijke ranking factor. Op internet vind je verschillende tools (waaronder een van Google zelf, PageSpeed Insights) die de prestatie qua snelheid weergeeft.

  1. Laadsnelheid in Chrome

Via Chrome gegevens kan Google aanvullende laadgegevens verzamelen, zoals serversnelheid.

  1. Dubbele content (duplicate content)

Een pagina met content die niet uniek is (de content komt ook voor op andere pagina’s van de website), wordt al snel benadeeld door de zoekmachine. Dat kan nogal eens het geval zijn voor een webshop. Denk bijvoorbeeld aan terugkomende informatie over verzendkosten of voorwaarden.

  1. Originele content (unieke content)

Content moet origineel zijn en niet lijken op content van eerder geïndexeerde websites.

  1. Canonical URL

Dankzij een canonical URL kun je aangeven dat content niet als dubbele content gezien moet worden.

In onderstaande afbeelding kun je zien dat de webshop van Van Haren op twee verschillende pagina’s precies dezelfde tekst heeft geplaatst. Het gaat om de pagina’s voor damesschoenen en de collectie damesschoenen die net binnen is. Waarschijnlijk heeft de webshop hier een canonical code voor ingesteld, omdat het anders met vuur speelt.

voorbeeld canonical url

  1. Afbeelding optimalisatie

Zorg dat ze niet te groot zijn en geef ze een relevante titel, alt tekst en beschrijving.

  1. Content updates

Content die regelmatig wordt geüpdatet, wordt beloond. Het belang van deze factor is te zien aan het feit dat Google de datum van een artikel al in het zoekresultaat toont. Zo weet de gebruiker direct of het recente informatie is. Zo ja, dan is de kans op een klik op het zoekresultaat over het algemeen groter.

content updaten google zoekresultaten

  1. Omvang van content update

Een aanpassing van maar een paar woorden heeft minder invloed dan een aanpassing die hele paragrafen toevoegt of juist verwijdert.

  1. Updates in de loop der tijd

De frequentie waarmee een pagina wordt geüpdatet is ook van belang. Het is belangrijk om te weten of dat bijvoorbeeld wekelijks of jaarlijks.

  1. Kwaliteit van externe links

Linken naar kwalitatieve externe websites verbetert je betrouwbaarheid voor gebruikers. Is het je al opgevallen dat wij ook externe links opnemen? Google doet in onderstaande video wel vaag over het nut van externe links opnemen. Daarentegen kan het nooit kwaad en kan het de bezoeker alleen maar helpen.

  1. Onderwerp van externe links

Linken naar relevante externe websites helpt Google om te achterhalen waar je pagina over gaat. Als je schrijft over Leiden (de stad) kun je bijvoorbeeld linken naar organisaties die met de stad verbonden zijn.

  1. Spelling en grammatica

Goed taalgebruik kan ook een signaal van betrouwbaarheid afgeven. Wel gaf Google’s softwareontwikkelaar Matt Cutts in een video aan dat het niet perse gebruikt wordt als factor, maar dat goed taalgebruik opvallend genoeg wel samenhangt met een goede ranking.

  1. Nuttige extra content

Als het van toepassing is, dan kun je extra content toevoegen als tools die vragen om interactie. Het bindt de bezoeker en is ook nog eens gebruiksvriendelijk. Dat kan bijvoorbeeld iets zijn waarmee je kan berekenen hoeveel je kan besparen of hoeveel je kan lenen. Albert Heijn heeft dit handig gedaan op de website en app. Daar staan veel recepten. Als je een lekker recept hebt gevonden en wilt gaan maken, dan kun je met één klik de ingrediënten op je boodschappenlijstje zetten. Handig toch?

albert heijn recepten content

  1. Aantal externe links

Externe links hebben is goed, maar zorg dat genoeg eigen content als tegenhanger hebt. Anders lijkt het net alsof de pagina zelf weinig goede content te bieden heeft.

  1. Multimedia

Afbeeldingen, video en andere types content verhogen de kwaliteit van de pagina. Net zoals in dit artikel.

  1. Aantal interne links naar een pagina

Als een pagina relatief veel interne links heeft, dan is dat een teken dat dat een belangrijke pagina op de website is.

  1. Kwaliteit van interne links naar een pagina

Als een pagina links heeft van belangrijke pagina’s binnen een domein (zoals pagina’s waarop veel reacties zijn achtergelaten), dan wordt die pagina belangrijk binnen de website.

  1. Doodlopende links

Een pagina kan beter niet zulke links hebben, omdat ze afbreuk doen aan de betrouwbaarheid. Het lijkt dan dat de pagina niet meer beheerd wordt. Check dus of al je links werken. Je kunt hiervoor ook Google Search Console raadplegen.

  1. Leesbaarheid

Er is geen twijfel over of Google dit als factor hanteert. De meningen verschillen daarentegen wel over hoe goed de leesbaarheid moet zijn om gunstig te zijn voor SEO. Is gemiddelde leesbaarheid goed genoeg of getuigt dat slechts van middelmatige content? Aan jou de keus.

  1. Aantal affiliate links

Een affiliate link is een link naar een website die een product verkoopt die jij promoot. Teveel van deze links doet afbreuk aan de waarde van de pagina. Het doet de pagina voorkomen alsof het alleen maar een simpele doorverwijspagina is.

  1. HTML fouten

HTML fouten een teken kunnen zijn van een zwakke website. Via de tool van W3C kun je deze opsporen.

  1. Domein autoriteit

Een pagina met een domein die veel autoriteit heeft, heeft meer kans om goed te scoren dan een pagina van een domein met weinig autoriteit.

  1. PageRank

Pagina’s met een goede PageRanks (autoriteit) zullen over het algemeen ook goede rankings hebben.

  1. URL lengte

Gebruikers letten nauwelijks op de url die bovenin beeld staat. Maar wanneer de URL erg lang is, gaat dat wel ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Korte URL’s zijn duidelijk meer gericht op gebruiksgemak.

  1. URL pad

Een pagina met een URL die nauw verwant is met de homepagina, krijgt relatief gezien meer autoriteit. Zo heeft bijvoorbeeld de URL ‘webshop.nl/dames’ meer autoriteit dan ‘webshop.nl/dames/kleding’.

  1. Redacteurs

Hoewel Google het nooit heeft bevestigd, heeft de zoekmachine een patent voor een systeem dat mensen rankings kunnen beïnvloeden.

  1. Categorie van de pagina

Een categorie die relevant is aan het zoekwoord, heeft duidelijk voorsprong op een pagina die dat niet heeft. Met WordPress is het eenvoudig om een categorie voor een pagina in te stellen.

categorieen wordpress

  1. Categorie in URL

Je kunt de categorie laten terugkomen in de URL, zoals: ‘webshop.nl/dames/schoenen’. Dames is hierbij de categorie. In het zoekresultaat kan de categorie dan ook worden aangegeven. Zo ziet het er extra relevant uit ziet voor de gebruiker, waardoor de kans op een klik vergroot wordt.

  1. Tags van de pagina

Tags zijn vergelijkbaar met categorieën. Een WordPress website kan tags instellen. Dat is ook gunstig voor SEO. Tags lijken op categorieen maar zijn toch anders.

  1. Referenties en bronnen

Het getuigt van kwaliteit als je referenties en bronnen vermeldt.

  1. Opsommingstekens en nummering

Deze helpen om de content te structuren, waardoor het gebruiksvriendelijker wordt. Gelukkig voor ons kunnen we ons hier volop mee uitleven in deze blog 😉

  1. Prioriteit in sitemap

Een pagina kan een prioriteit toegekend worden in een xml sitemap. Dat kan de ranking beïnvloeden.

  1. Aantal zoekwoorden waarmee een pagina vindbaar is

Het is mogelijk dat een pagina voor meer dan een zoekwoord vindbaar is. In dat geval ziet Google de pagina als kwalitatief sterk.

  1. Pagina leeftijd

Liever een relatief oude pagina die regelmatig geüpdatet wordt dan een gloednieuwe pagina, aldus Google.

  1. Gebruiksvriendelijke lay-out

Bij zo’n lay-out is de belangrijkste content meteen zichtbaar.

  1. Geparkeerd domein

In het Engels klinkt het toch wat mooier: parked domain. Hoe dan ook, geparkeerde domeinen hebben geen eigen website, maar verwijzen naar een andere bestaande website. Ze zouden makkelijker communiceren zijn. Aandachtspuntje is wel dat Google niet zo gecharmeerd is van geparkeerde domeinen en ze minder hoge rankings geeft.

  1. Nuttige content

Kwalitatieve content is niet altijd nuttig. Een wetenschappelijk onderzoek met jargon zal namelijk niet door iedereen makkelijk verwerkt worden. Bedenk je daarom ook dat content bruikbaar moet zijn.

Website ranking factoren

  1. Unieke en waardevolle content

Zorg dat je website iets interessants of nieuws te melden heeft. Google is namelijk waakzaam voor ‘thin affeliate sites’, zoals de zoekmachine het zelf noemt.

  1. Contact pagina

Google heeft op haar online informatie sectie een complete gids met richtlijnen. Een daarvan is dat websites met een contactpagina een streepje voor hebben. Extra streepje als die contact informatie overeenkomt met de WhoIs informatie.

  1. TrustRank

Je kan nog zoveel aan je website werken, maar zorg eerst dat Google je website vertrouwt! Het is een algoritme waarmee de betrouwbaarheid van een website wordt bepaald. Het is het broertje van PageRank die beter rekening houdt met spamwebsites.

  1. Site structuur

Met een goede structuur kan zowel Google als de bezoeker je website begrijpen.

goede website structuur

  1. Site updates

Een hoge frequentie waarmee een website wordt geüpdatet is belangrijk om goed vindbaar te blijven in Google.

  1. Aantal pagina’s

Het aantal pagina’s geeft blijk van de autoriteit van een website. Hoe meer pagina’s, hoe meer de website zich onderscheidt van een zwakke affiliate websites.

  1. Aanwezigheid van sitemap

Hiermee kan Google een website makkelijker er beter indexeren. Het resultaat: een betere vindbaarheid.

  1. Site online

Als de website regelmatig offline is vanwege onderhoud of problemen met de server, dan kan dat zorgen voor slechtere rankings. Zorg dus voor een goed hostingbedrijf. Kijk bij het kiezen van een hostingprovider onder andere naar het uptime percentage.

  1. Locatie van de server

Dit kan invloed hebben op hoe goed de website vindbaar is in verschillende gebieden. Dit is vooral van belang als je internationaal opereert.

  1. SSL certificaat

Je website hoort vandaag de dag eigenlijk gewoon een SSL certificaat te hebben, waarmee het de bezoeker een beveiligde internetverbinding biedt. Met een SSL certificaat krijg je https in plaats van http in de navigatiebalk te zien. Dit is voor Google ook een belangrijk signaal van betrouwbaarheid.

SSL beveiligde website ompro

  1. Vermelden van voorwaarden

Deze voorwaarden horen te gaan over de geboden dienst en privacy aangelegenheden. Als je deze vermeldt, dan geef je de zoekmachine nog een teken van betrouwbaarheid.

  1. Unieke meta descriptions

Als je meta descriptions simpelweg kopieert, kan het je vindbaarheid aantasten. Ondanks dat de meta omschrijving geen ranking factor is voor Google.

  1. Breadcrumbs

Het is onderdeel van de navigatie waarmee zowel Google als de gebruiker geholpen is. Het geeft aan waar de bezoeker is op de website, zoals: ‘Je bent hier: kleding > Dames > Jassen > Winterjas’. Hiermee kan de gebruiker ook makkelijk naar een pagina terug gaan.

  1. Mobielvriendelijk

Het was al even duidelijk, maar nu is het eigenlijk echt definitief. Zonder een mobiele versie van de website of webshop maak je vrijwel geen schijn van kans meer om goed gevonden te worden in Google. Denk ook eens aan AMP van Google.

  1. YouTube

YouTube lijkt voorrang te krijgen in de zoekresultaten. Laat het toevallig nu net zo zijn dat YouTube ook van Google is…

  1. Gebruiksgemak

Websites die lastig te gebruiken zijn, hebben nog werk aan de weg. Of liever gezegd, werk aan gebruiksvriendelijkheid. Zoals je kunt lezen in ons blog over SEO en UX, is focus op gebruiksvriendelijkheid onmisbaar geworden.

  1. Google Analytics en Google Search Console

Het is niet onomstotelijk vastgesteld, maar geruchten gaan dat deze tools gebruiken zorgt voor een betere ranking. Niet onbelangrijk voor Google is natuurlijk ook dat de zoekmachine zo data kan verzamelen.

  1. Reviews

Ook reviews helpen om goed gevonden te worden in Google. Dus toch maar blijven vragen om een review…

reviews in google zoekresultaten

  1. Leeftijd van linkende domein

Het is sterker om een link te krijgen van oudere domeinen dan van nieuwe domeinen.

  1. Aantal linkende domeinen

Het aantal domeinen die een link naar je website opnemen, is een belangrijke factor.

  1. Autoriteit van linkende domeinen

De autoriteit van de website bepaalt mede de waarde van een link.

  1. Aantal links van verschillende IP adressen

Dit geeft aan dat meerdere websites met verschillende achtergronden je website belangrijk genoeg vinden om naar te linken.

  1. Aantal linkende pagina’s

Het aantal pagina’s met een link naar je website geeft ook aan hoeveel autoriteit je website heeft.

  1. Autoriteit van linkende pagina’s

Dit wordt aangegeven met PageRank. Een link op een pagina met een hoge autoriteit is uiteraard belangrijker dan een link op een pagina met minder autoriteit.

  1. Alt tags voor links naar afbeeldingen

Deze kunnen ook aangeven dat afbeeldingen relevant zijn.

  1. Links van domeinen met .edu of .gov

Websites die eindigen op .edu of .gov zijn hoog aangeschreven, omdat ze van hoge officiële instellingen zijn. Als die een link opnemen, krijgt je website automatisch meer waarde.

  1. Links van concurrenten

Concurrenten betekenen in deze zin websites die in dezelfde lijst van zoekresultaten voorkomen. Een link van deze websites heeft veel waarde.

  1. Sociale betrokkenheid op de pagina

Als een artikel veel shares of likes heeft op social media en het artikel heeft een link naar je website opgenomen, dan is dat gunstig voor de waarde van die link.

  1. Bad neighborhood links

Dit zijn links naar websites die bekend staan om te spammen. Als ze voorkomen op je website, dan kan Google denken dat je zelf ook in een bad neighborhood zit. Het kan je ranking negatief beïnvloeden. Het is dus geen gek idee om je externe links nog eens te controleren.

  1. Link in post

Een link die wordt genoemd in een post als reactie op een artikel, is niet zo waardevol als een link die wordt genoemd in het artikel (content) zelf.

  1. Link van homepage

Als de link staat op de homepagina van een website, dan geeft dat extra waarde aan de link.

  1. Locatie link in content

Links aan het begin van de content hebben meer waarde dan links die aan het eind worden genoemd.

  1. Locatie link op pagina

Links naar je website zie je liever verschijnen in de content, dan bijvoorbeeld onderaan in de footer of in de sidebar.

  1. Nofollow link

Zo’n link zorgt ervoor dat de zoekmachine de link niet volgt en dus ook niet indexeert via jouw website. Deze worden over het algemeen gebruikt in reacties die mensen kunnen plaatsen. Als je ze normaal gebruikt, dan heeft dat geen negatief effect op je rankings. Maar wanneer je ze zo vaak plaatst dat het gaat opvallen en ze lijken op spam, dan Google je website er wel voor benadelen. Dit heeft Matt Cutts toegelicht in de video ‘Can nofollow links hurt my site’s ranking?’.

  1. Diversiteit van linkende websites

De links horen normaal verdeeld te zijn over allerlei websites. Als er daarentegen een groot deel komt van dezelfde (type) website, dan kan dat een teken zijn dat de links niet normaal verkregen zijn.

  1. Oneerlijke links

Links die oneerlijk verkregen zijn, zijn minder waardevol. Dat zijn bijvoorbeeld links die komen van partners of waarvoor betaald is.

  1. Context van links

De context van de links speelt ook mee om de waarde te bepalen. Weinig content op een pagina of een link die ergens anders dan in de content voorkomt, dragen niet veel bij aan de waarde van de link.

  1. Veel doorverwijzingen (301 redirect)

Dit zijn verwijzingen met code 301. Dit doe je gewoonlijk als je url verandert. Als je ongewoon veel doorverwijzingen hebt, kan dat een teken zijn dat je te makkelijk verkeer wilt krijgen op je website.

301 redirect seo

  1. Anchor tekst van backlink

Dit is de zichtbare tekst zelf van een hyperlink. Het geeft in kleine mate aan waar de gelinkte website over gaat. Meer hierover kun je vinden in dit artikel van Moz over anchor teksten. Hier is de anchor tekst trouwens ‘artikel van Moz over anchor teksten’.

  1. Anchor tekst van interne link

Hetzelfde geldt voor anchor teksten van interne links.

  1. Link title attribution

Net als dat je afbeeldingen alt tags kunt geven, kun je links title attributes geven. De tekst verschijnt dan als je met je muis op de link gaat staan, maar er nog niet op klikt. Je geeft extra informatie over de link mee. Dit kan ook enigszins de waarde van een link verhogen.

  1. TLD van linkende domeinen

Als de linkende domeinen bijvoorbeeld een TLD hebben zoals .nl of .be, dan helpt dat om beter te ranken in Nederland en België. Het beperkt wel de ranking mogelijkheden in andere landen.

  1. Links van relevante website

Een link die komt van een website die qua onderwerp verwant is met jouw website, heeft meer waarde dan een link van een website die irrelevant is.

  1. Links van relevante pagina

Het geldt ook voor pagina’s de relevant zijn met de pagina waar de link naar verwijst.

  1. Links als aanbeveling of afrader

Google kan nu waarschijnlijk ook achterhalen of een link wordt genoemd als aanbeveling of juist in een negatieve review. Dat zegt Carson Ward over ‘sentiment analysis’ in ‘How Negative Emotion Could Hurt Your Rankings’.

  1. Links in tekst met zoekwoord in titel

Als de link voorkomt in een tekst waarvan de titel het zoekwoord bevat, dan hecht Google extra waarde aan de link. Het is een aanwijzing dat een expert naar je website verwijst.

  1. Regelmatig nieuwe links

In het Engels is hier een mooie term voor: ‘positive link velocity’. Vrij vertaald in het Nederlands klinkt het toch wat knulliger, maar niet minder belangrijk. Het houdt in dat regelmatig nieuwe links krijgen en SEO boost geven. Althans, wel alleen als Google die links indexeert.

nieuwe en verloren backlinks SEO

  1. Regelmatig links verliezen

Op zijn beurt heeft het Engels hier ook een term voor: ‘negative link velocity’. Als er links naar je website verdwijnen in de index van Google, dan is dat nadelig voor je vindbaarheid in de zoekmachine.

  1. Links van goede bronnen

Google hecht extra waarde aan links die komen van websites die als autoriteit worden gezien voor bepaalde onderwerpen. Hier heeft Google een speciaal algoritme voor. Dit algoritme zet een stapje verder dan PageRank, omdat het ook kijkt naar het onderwerp van een pagina.

  1. Links van autoriteiten

Een autoriteit is een website die een goede PageRank heeft. Als die een link opneemt, dan is die link daar duidelijk belangrijker dan wanneer een zwakkere website een link plaatst.

  1. Link als Wikipedia bron

Velen denken dat dit nuttig kan zijn om beter gevonden te worden in Google. Hoewel het wel gaat om een nofollow link, denken wij toch dat het inderdaad kan zorgen voor meer vertrouwen en autoriteit.

  1. Context rondom links

De woorden die rondom links staan, kunnen Google helpen om na te gaan waar de gelinkte pagina over gaat.

  1. Link leeftijd

Oudere links zijn sterker dan links die recent zijn geplaatst. De leeftijd valt immers niet te manipuleren, zoals je kunt lezen in de blog ‘Is Backlink Age an Important SEO Factor?’.

  1. Links van ‘echte’ websites vs. spam websites

Google merkt het verschil tussen een echte website en spam website, waarschijnlijk door de verschillen in interactie. Links van spam websites hebben duidelijk weinig tot geen waarde.

  1. Natuurlijke links

Een website die links op een natuurlijke manier heeft gekregen in de loop der tijd gaat hoog ranken en is bestand tegen updates van Google.

  1. Onderling links regelen

Google is op haar hoede voor links die onderling onrechtmatig tot stand worden gebracht. De richtlijnen voor link schemes kun je online raadplegen.

  1. Plaatser van de link

Wie heeft de link geplaatst? Was dat de webbeheerder of een bezoeker? Google kan hier het onderscheid tussen maken. Hierbij kijkt Google bijvoorbeeld naar een eventueel subdomein. Denk bijvoorbeeld aan een link die komt van www.blog.wordpress.com vs. iamhappy.wordpress.com.

  1. Links van 301

Een pagina met code 301 geeft aan dat een pagina definitief is verhuisd naar een andere url. Die doorverwijzing (ook een link) kan minder waarde hebben dan een link op een normale pagina. Hier zijn wel de meningen over verdeeld. Matt Cutts zegt namelijk in een video over ‘What percentage of PageRank is lost through a 301 redirect?’ dat er geen verschil is.

  1. Microformats

Microformats zijn simpele codes op de achterkant van de website om bepaalde data (zoals contactgegevens) aan te geven. Ze helpen mensen om eenvoudig content te zoeken, delen of op te slaan. Websites met microformats hebben meer kans om goed te ranken.

  1. DMOZ

Met een vermelding in DMOZ rank je beter. Wacht even, DMOZ? Dat is een Open Directory Project van vrijwilligers om het gehele internet in kaart te brengen. Het is lastig om erin opgenomen te worden, maar levert dan ook wat op als het eenmaal is gelukt.

  1. Aantal links op linkende pagina

Een link is natuurlijk meer waard als er maar een paar links genoemd worden dan wanneer er heel veel zijn.

  1. Links van forum profielen

Hiermee wordt nogal eens gespamd, dus Google is waakzaam voor links van zulke bronnen.

  1. Content lengte van linkende pagina

Content lengte weerspiegelt de kwaliteit van een pagina. Een link die wordt genoemd in lange content is waardevoller dan een link op een summiere pagina.

  1. Kwaliteit van linkende content

Google kijkt ook naar de kwaliteit van de content waarin de link staat. Is die grammaticaal goed geschreven en zijn er multimedia gebruikt, dan is het een sterke link.

  1. Sitewide links

Sitewide links zijn links die op meerdere pagina’s van de linkende website voorkomen. Als de links verwijzen naar dezelfde pagina, dan telt Google ze als een enkele link. Zie hierover ook de video van Matt Cutts waarin hij de vraag ‘How does Google consider site-wide backlinks?’ behandelt.

Interactie ranking factoren

  1. Organische CTR voor een bepaald zoekwoord

Vaak aangeklikte organische zoekresultaten hebben een relatief hoge CTR (click trough rate) en krijgen hierdoor een betere ranking. Je kunt de CTR op verschillende manieren verbeteren.

  1. Organische CTR voor alle zoekwoorden

De CTR van alle zoekwoorden van een pagina of website speelt ook een rol om goed te ranken.

  1. Bounce rate

Bounce rate staat voor het percentage bezoekers die na het bezoeken van een pagina de website alweer verlaten. Het is wenselijk om een lage bounce rate te hebben, omdat Google het ziet als een aanwijzing van de kwaliteit van de website. Toch is niet iedereens het eens dat bounce rate meespeelt voor de ranking.

  1. Directe bezoekers

Via de browser Google Chrome kan Google bijhouden hoeveel direct verkeer een website krijgt, doordat bezoekers de link direct in de navigatiebalk hebben ingegeven. Goede websites krijgen meer direct verkeer dan zwakke websites.

  1. Terugkomende bezoekers

Via Google Chrome kan de zoekmachine ook bijhouden of bezoekers na een eerste bezoek terugkeren naar de website. Terugkomende bezoekers zorgen voor een SEO boost.

  1. Geblokkeerde websites

Voorheen stond de zoekmachine gebruikers toe om via Google Chrome bij de zoekresultaten een website te kunnen blokkeren. Daarna deed Google dat met de Panda update. Nu zijn we een aantal updates verder en is het niet meer mogelijk.

  1. Bladwijzers

Pagina’s krijgen een kleine SEO boost als er een bladwijzer van is aangemaakt in Google Chrome.

  1. Toolbar gegevens

Google heeft bevestigd dat ze gegevens van de toolbar (werkbalk in Internet Explorer) gebruikt om zoekresultaten te ranken. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de laadsnelheid van een website.

  1. Aantal reacties

Betrokkenheid door het aantal opmerkingen op een pagina is ook een blijk van interactie en kwaliteit.

  1. Dwell time

Dwell time is de tijd die bezoekers op een website doorbrengen na een zoekactie in Google. Vanzelfsprekend wil je dat bezoekers een lange tijd erop besteden.

Gebruikers ranking factoren

  1. Nieuw nieuws

Voor bepaalde zoekopdrachten laat Google nieuwe artikelen relatief hoog scoren. Hiervoor is de term QDF (Query Deserves Freshness) in het leven geroepen.

  1. Diversiteit

Als een zoekwoord meerdere betekenissen heeft (zoals het woord ‘blik’), laat Google diverse zoekresultaten verschijnen. Zo kan de zoekmachine in ieder geval een gok in de goede richting wagen. Hiervoor bestaat de term QDD (Query Deserves Diversity).

google suggesties meerdere betekenissen

  1. Browse geschiedenis

Websites die je vaak eerder hebt bezocht terwijl je ingelogd was bij Google zijn beter vindbaar voor jou.

  1. Zoekopdrachten geschiedenis

Eerdere zoekopdrachten kunnen invloed hebben op latere zoekopdrachten. Als je bijvoorbeeld eerst zoekt naar restaurants, en daarna naar Amsterdam, dan is Google geneigd om zoekresultaten over restaurants in Amsterdam hoger te laten ranken in tweede zoekopdracht.

  1. Geografie

Zoekresultaten met een lokaal IP adres en extensie met een relevante landcode kunnen hoger ranken voor zoekopdrachten die worden uitgevoerd.

  1. Safe search

Als deze modus aan staat, dan verschijnen er geen ongepaste pagina’s in de zoekresultaten.

  1. Google+

Auteurs en websites die je hebt toegevoegd op Google + Circles krijgen hogere rankings. Update: Google stopt met Google +

  1. Klachten n.a.v. DMCA

DMCA (Digital Millennium Copyright Act) is een wetgeving over auteursrecht. Dat werd aangescherpt met de komst van het digitale tijdperk. Als er veel meldingen zijn over websites die de wetgeving schenden, dan krijgen die websites lagere rankings.

  1. Domein diversiteit

Met de Bigfoot update is er meer domein diversiteit in de zoekresultaten. Dat houdt in dat er meer pagina’s van een website verschijnen. Daarentegen worden er wel minder verschillende domeinen in de zoekresultaten genoemd.

  1. Transactionele zoekopdrachten (1)

Voor zoekopdrachten die gericht zijn op een aankoop, laat Google aankoopgerichte zoekresultaten zien.

  1. Transactionele zoekopdrachten (2)

Daarnaast toont Google ook resultaten met afbeelding om direct online te kunnen shoppen. Google doet hiermee een aanzet om ook een verkoopkanaal te worden.

google shopping zoekresultaten

  1. Lokale zoekopdrachten

Lokale zoekresultaten met Google+ krijgen voorrang boven reguliere zoekresulaten.

  1. Google news box

Bepaalde zoekopdrachten activeren Google news box, waardoor de zoekmachine nieuws prominent weergeeft.

  1. Grote merken

Door de Vince update krijgen grote merken een boost in de zoekresultaten voor short tail zoektermen (die bestaan uit 1, 2 of 3 woorden). Matt Cutts geeft hierover meer uitleg in de video ‘Is Google putting more weight on brands in rankings?’?

  1. Afbeeldingen

De zoekopdrachten die je uitvoert voor Google Image Search, hebben invloed op de organische zoekresultaten voor een reguliere zoekopdracht. Lees meer over afbeeldingen en SEO.

  1. Verrassingsresultaten

Hiermee wil Google de zoekmachine een beetje geestig maken. Je zoekt ergens naar en je krijgt iets verrassends als resultaat. Ben je nieuwsgierig geworden, zoek dan eens naar ‘easter eggs results’.

  1. Dominant domein

Als een zoekterm een duidelijke relatie heeft met een merk, dan laat Google vooral resultaten zien van verschillende pagina’s van de website van dat merk. Hierdoor fungeert Google eigenlijk als interne zoekmachine van een website.

Social media ranking factoren

  1. Aantal tweets

Het aantal tweets kan net als links invloed hebben op de ranking in Google, zoals is aangetoond bij een onderzoek van een webdesign bureau uit Engeland.

  1. Autoriteit van Twitter account

Ooh bij tweets geldt dat de autoriteit van de bron ook een rol speelt. Een account dat al een tijdje bestaat met veel volgers heeft veel autoriteit.

  1. Aantal Facebook likes

Ook het aantal likes op Facebook speelt een rol voor de ranking.

  1. Aantal gedeelde berichten op Facebook

Google ziet gedeelde berichten als een link naar je website. Een bericht delen is een stap verder dan alleen iets liken, dus gedeelde berichten hebben meer invloed op ranking dan likes. In een onderzoek van Moz was het gedeelde berichten op Facebook zelfs het aspect dat de meeste correlatie vertoonde met goede rankings.

  1. Autoriteit van Facebook account

De likes en gedeelde berichten door populaire Facebook accounts zijn extra waardevol.

  1. Pinterest pins

Pinterest is enorm in opkomst. Het is dan ook niet gek dat Google data van Pinterest ook laat meespelen voor het ranken van zoekresultaten.

  1. Stemmen op sociale sites

Reddit, Stumbleupon and Digg zijn websites waar mensen op kunnen stemmen. Ook deze stemmen hebben invloed op de ranking.

  1. Google+

Google+ is het eigen sociale netwerk van Google, dus uiteraard laat de zoekmachine activiteit hierop ook meewegen in de resultaten. Google heeft hier onlangs de stekker uitgetrokken.

  1. Autoriteit op Google+

Natuurlijk speelt autoriteit ook op dit social media kanaal een rol. Een account met veel volgers legt meer gewicht in de schaal dan een account die nieuw is met maar een paar volgers.

  1. Auteurs met gezag

Google+ had een experiment waarmee gezag van auteurs gemeten kon worden, maar dat werd geen succes. Toch kan de zoekmachine op een manier online profielen verifiëren. Zo krijgen geverifieerde auteurs meer gezag en hogere rankings.

  1. Content op social media

Google gebruikt informatie van het delende account en tekst rondom een link op social media om na te gaan waar de content over gaat.

  1. Sociale activiteit website breed

De sociale activiteit op alle pagina’s van een website kan de autoriteit van de website verbeteren. Hierdoor kunnen alle pagina’s op die website beter ranken.

Merk ranking factoren

  1. Branded anchor tekst

Dit is een link op een website waarbij het merk of de url wordt genoemd, zoals ompro.nl. Het is een simpele, maar sterke factor om zoekresultaten te beïnvloeden. Nu moeten niet alle anchor teksten ‘branded’ zijn, maar zoekresultaten moeten er ook idealiter in voor blijven komen.

  1. Branded zoekopdrachten

Zoekopdrachten waarbij een merknaam wordt ingetypt laat vooral zoekresultaten verschijnen die met dat merk te maken hebben.

  1. Facebook pagina en likes

Als een website deze heeft, alleen dan al kan een website hoger ranken.

  1. Twitter account en volgers

Ditzelfde geldt voor het hebben van een twitter account en volgers.

  1. LinkedIn bedrijfspagina

Ook een LinkedIn bedrijfspagina helpt om beter te ranken.

  1. Werknemers op LinkedIn

Als mensen op LinkedIn vermelden dat ze voor je bedrijf werken, dan is dat ook gunstig voor SEO.

  1. Legitimiteit op social media accounts

Legitimiteit wordt gemeten via interactie op een account. Een account kan nog zoveel volgers hebben, maar als er weinig wordt geplaatst en er is weinig interactie, dan heeft het nog niet veel legitimiteit.

  1. Merk in nieuwsberichten

Grote bedrijven worden vaak in het nieuws genoemd, dus ze verschijnen ook in Google News. Sommige grote bedrijven hebben zelfs hun eigen Google News feed op de eerste pagina.

  1. Vermeldingen

Merken worden vaak genoemd zonder dat ze daarvoor gelinkt worden. Toch kan Google de vermelding oppikken.

  1. Aantal RSS abonnees

Met RSS kunnen uitgevers content standaardiseren. Zo hoeven ze het maar een keer te publiceren om het in meerdere programma’s weer te laten geven. Abonnees krijgen deze content. Het aantal abonnees is een aanwijzing voor de populariteit en speelt mee voor de ranking.

  1. Fysieke bedrijfslocatie

Grote bedrijven hebben kantoren. Via Google Maps kan Google nagaan of het bedrijf een eigen locatie heeft en dus een groot bedrijf is.

  1. Belasting betalen

Volgens Moz gaat Google na of het bedrijf wel belasting betaalt, omdat dit ook een indruk kan geven over het bedrijf.

Spam op website ranking factoren

  1. Panda maatregel

Websites met zwakke content krijgen na de Panda update een maatregel, waardoor ze minder goed vindbaar zijn in Google.

google panda update

  1. Linken naar bad neighborhoods

Zelf linken naar bad neighborhoods kan er ook voor zorgen dat je lager gaat ranken in Google.

  1. Redirects

Verkeerd redirecten (ook wel cloaking genoemd) is uit den boze. Je kan er niet alleen lagere rankings mee krijgen, maar zelfs helemaal uit de index van Google verwijderd worden. Dan ben je helemaal niet meer vindbaar in de zoekmachine.

  1. Popups en afleidende advertenties

Deze worden geassocieerd met zwakke websites. Ze zijn dan ook niet gunstig voor SEO.

  1. Website overoptimalisatie

Google is waakzaam voor pogingen om te pagina teveel te optimaliseren. Denk hierbij aan overmatig gebruik van zoekwoorden.

  1. Pagina overoptimalisatie

Met de Penguin update kan Google specifiek alleen de teveel geoptimaliseerde pagina’s van een website benadelen in de rankings.

  1. Advertenties boven de vouw (above the fold)

Vooral deze advertenties zijn nadelig voor SEO, zoals Google laat weten in een bericht over pagina lay-out.

  1. Affiliate links verbergen

Je kunt hiermee te ver gaan (een voorbeeld van cloaking), waarna je lager kan gaan ranken in Google.

  1. Affiliate websites

Google houdt affiliate websites extra goed in de gaten. Zo’n website kan namelijk snel een ‘thin affiliate’ zijn. Toch kunnen er ook goede affiliate websites zijn, waar Google verschillende richtlijnen voor heeft opgesteld.

  1. Automatisch aangemaakte content

Google is hier geen fan van. Zulke content heeft weinig waarde en heeft dan ook weinig kans op goede rankings.

  1. Overmatig PageRank sculpting

PageRank sculpting is het bewust beïnvloeden van PageRank door middel van nofollow links. Overmatig gebruik daarvan is niet legitiem.

  1. IP adres aangemerkt als spam

Als Google een IP adres van een server als spam heeft aangemerkt, dan merken waarschijnlijk alle websites op de server nadelige effecten in hun ranking. Daarom is het hebben van een eigen dedicated server veiliger.

  1. Overmatig gebruik meta tags

Ongewoon veel zoekwoorden in een meta tags zijn onnatuurlijk en niet gebruiksvriendelijk. Ze proberen het algoritme te slim af te zijn, maar Google benadeelt zoekresultaten met zulke meta tags wel degelijk.

Spam buiten de website ranking factoren

  1. Onnatuurlijke toevloed van links

Opeens veel links krijgen is een teken van spam.

onnatuurlijk backlink profiel

  1. Penguin maatregel

Door een maatregel van Penguin werden sommige websites veel minder goed vindbaar in Google. Die websites overtraden de richtlijnen voor webmasters van de zoekmachine.

  1. Zwak backlink profiel

Een backlink profiel is zwak als er relatief veel links komen van reacties of forums, omdat ze een teken kunnen zijn van een onnatuurlijke manier van links verzamelen.

  1. Relevantie van linkende domein

Websites met onnatuurlijk veel links van websites die niet verwant waren, zijn vatbaar voor de Penguin maatregel.

  1. Onnatuurlijke links waarschuwing

Google verstuurt duizenden waarschuwingen om webbeheerders te laten weten dat er onnatuurlijke links voor hun website zijn. Daarna volgen er vaak lagere rankings (maar niet altijd).

  1. Links vanaf hetzelfde IP adres

Onnatuurlijk veel links van hetzelfde IP adres geeft aan dat ze op dezelfde server staan en dat er opzettelijk links worden uitgewisseld.

  1. Slechte anchor teksten

Deze kunnen een aanwijzing zijn voor spam of een gehackte website.

  1. Handmatige straf

Google deelt ook handmatig maatregelen uit voor websites die zich niet aan de richtlijnen houden. Dit was het geval voor de website Interflora.

  1. Links verkopen

Links verkopen kan PageRank beïnvloeden, maar ook erg je vindbaarheid verslechteren.

  1. Google Sandbox

Nieuws sites die plotseling veel links krijgen, worden soms in de Google Sandbox geplaatst. Hierdoor kunnen ze minder goed gevonden worden in de zoekmachine.

  1. Google Dance

Dit staat voor updates van Google waarmee de zoekmachine kan achterhalen of een website het algoritme probeert te omzeilen.

  1. Disavow tool

Hiermee kunnen webbeheerders links afwijzen die zorgen voor een negatieve invloed op SEO.

disavow tool Google

  1. Verzoeken tot heroverweging

Als je een maatregel krijgt waardoor je slechtere rankings krijgt, kun je altijd nog een verzoek tot heroverweging indienen.

  1. Tijdelijke link schema’s

Er zijn mensen die tijdelijke links creëren en ook weer snel weghalen. Dit is spam en Google kan ze toch wel in het vizier krijgen.

Nu je dit weet…

Denk je misschien: ik heb nog veel werk aan de winkel! We kunnen ons voorstellen dat de vele bovenstaande ranking factoren je overweldigd hebben. Laat de informatie dan even rusten en ga er later mee aan de slag. Ons advies is om te beginnen met het optimaliseren van die factoren die het makkelijkst te implementeren zijn en het grootste effect hebben. Een SSL certificaat regelen is bijvoorbeeld iets wat je zelf eenvoudig kunt doen en dat al een belangrijke blijk van betrouwbaarheid is voor Google.

Weet ook dat de ontwikkelingen in online marketing land nooit stil staan. Als je op de hoogte denkt te zijn na het lezen van deze blog, dan moeten we je teleurstellen. Sommige factoren kunnen ondertussen alweer achterhaald zijn. Het goede nieuws is dat je ook niet alles precies hoeft te weten. Niemand weet immers hoe het algoritme van Google precies werkt. Eigenlijk is het zo dat je vanzelf beloond wordt met goede rankings als je een website maakt voor de gebruiker. Bedenk wat je zelf prettig of juist vervelend zou vinden aan een website. Op een logische manier denken, jezelf in de bezoeker verplaatsen en een website bouwen brengen je vaak al een heel eind.

Vooruitzicht op ranking factoren

Hoe de toekomst van ranking factoren eruit ziet? Dat kunnen we niet precies zeggen. Wat we wel weten, is dat Matt Cutts in 2013 heeft gezegd: ‘It’s harder to fake authorship than buy links’. Autoriteit is dus belangrijk. Maar belangrijker nog, we kunnen van dit citaat leren dat Google juist díe aspecten belangrijk vindt die niet te faken zijn. Zet daarom vooral hier op in en laat die goede rankings maar komen.

Heb je vragen of opmerkingen over de ranking factoren van Google? Voel je dan vrij om hieronder een reactie achter te laten. Na het lezen van dit artikel weet je natuurlijk dat je ons zo gelijk een kleine SEO boost geeft 😉 Je kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen.

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact