HTTPS voorrang Google zoekresultaten (4 misopvattingen)
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 augustus 2014 
in SEO

HTTPS voorrang in Google zoekresultaten (4 misopvattingen)

HTTPS beveiligde websites krijgen een grotere kans om hoger in Google te scoren dan HTTP sites. Google kondigde vorige week officieel aan dat beveiligde websites (HTTPS) hoger geplaatst zullen worden in de zoekresultaten, dan niet beveiligde (HTTP) websites. De mate waarin je website beveiligd is, wordt dus een ranking factor.

Moet ik me nu zorgen maken als ik nog geen HTTPS website heb? Nee, ik zou me geen zorgen maken. Er is veel ophef omtrent dit onderwerp in SEO land, maar het is min of meer een storm in een glas water.

Laten we eerst een kijken wat de motivatie vanuit Google is.

Motivatie van Google over website beveiliging

De motivatie van Google kan als volgt worden samengevat:

Website beveiliging (HTTPS) kent een hoge prioriteit bij Google. Google wil het internet steeds veiliger maken, zo ook de eigen producten. Daarnaast hebben het toenemende aantal HTTPS websites ervoor gezorgd dat de afgelopen maanden  testen zijn uitgevoerd met de beveiliging van websites als ranking factor.

Vooralsnog is “website beveiliging” een ranking factor met relatief weinig invloed in vergelijking tot andere belangrijke ranking factoren zoals bijvoorbeeld de kwaliteit van content.

Verschil tussen HTTP en HTTPS

De onderstaande video legt in 2 minuten uit wat het verschil is tussen HTTP en HTTPS.

HTTPS boven HTTP, dit komt niet uit de lucht vallen!

De meeste leken maar ook “SEO deskundigen” schrikken zich dood door dergelijke berichten vanuit Google, maar deze mededeling komt uiteraard niet uit de lucht vallen.

In mei 2011 beantwoordde Google via het webmasters Youtube kanaal al een kijkersvraag: “Can switching to HTTPS harm ranking?”

Zo blogde Barry Swartz in november 2012 al dat Matt Cutts op een Ycombinator hacker topic had gereageerd dat men zich vrij moest voelen om over te stappen naar HTTPS.

In mei 2014 verscheen op Seroundtable een blog dat Matt Cutts een “niet officiële” uitspraak had gedaan, dat hij graag zou zien dat een SSL website beveiliging een ranking factor zou worden.

HTTPS misopvattingen op een rij:

1. Wordt mijn website gestraft als ik geen HTTPS beveiliging heb?

Een website wordt niet gestraft als deze geen HTTPS beveiliging heeft. Momenteel is het zo dat een beveiligde website een heel licht voordeel heeft in de zoekresultaten op niet beveiligde websites.

In de toekomst zal de weging van deze ranking factor langzaam zwaarder worden, maar van afstraffen is geen sprake.

2. HTTPS websites zijn beter dan HTTP websites.

HTTPS en HTTP zeggen iets over de beveiliging van een website. De beveiliging van een website zegt uiteraard niets over de inhoud en kwaliteit van de website. Een HTTPS website hoeft dus niet per definitie beter te zijn dan een HTTP website.

Momenteel is het zo dat websites die een beveiliging hebben dit ook echt nodig hebben, denk daarbij bijvoorbeeld aan banken, verzekeraars of webshops. Deze websites voeren transacties uit en hebben te maken met vertrouwelijke gegevens, hier is het strikt noodzakelijk dat de websites goed beveiligd zijn. Voor iedere markt en iedere soort website gelden andere beveiligingseisen.

3. Zonder HTTPS scoort mijn website nooit hoog in Google.

Complete onzin! In de toekomst zullen beveiligde sites een licht ranking voordeel hebben ten opzichte van niet beveiligde sites. Google heeft ook aangegeven dat weging van de ranking factor “website beveiliging” naar mate de tijd vordert toe zal nemen omdat ze iedereen de kans willen geven om over te stappen.

Ranking factoren Google

Maar om nou te zeggen dat een website zonder beveiliging nooit hoog in Google kan komen… Website beveiliging is slechts één van de ruim 200 ranking factoren die Google gebruikt om een website te beoordelen.

Vergelijk het met het volgende: een bedrijf kan niet succesvol worden zonder  een “nieuw gebouwd” bedrijfspand. Het succes van het bedrijf is niet alleen afhankelijk van een bedrijfspand, het is uiteraard een factor en het hangt er ook vanaf wat de aard van het bedrijf is, maar er zijn nog honderden factoren die invloed hebben op het succes.

Zo moet men de juiste beslissingen maken, de juiste contacten hebben, een goede accountant hebben voor eventuele constructies, goed personeel hebben etc. etc. Het bedrijfspand is slechts één factor voor een bedrijf om succesvol te worden. Hetzelfde geldt voor website beveiliging als ranking factor.

4. Zonder HTTPS win ik het het niet van mijn concurrenten.

Het antwoord hierop overlapt het antwoord op de derde misopvatting. Wat als over enkele jaren vrijwel alle websites een HTTPS en SSL beveiliging hebben? Dan wordt het ranking voordeel verwaarloosbaar. Daarnaast hangt het uiteraard af van de markt waarin je opereert of https noodzakelijk is of niet, voor veel websites is het HTTPS protocol overbodig. Hebben jouw concurrenten een https beveiliging dan is het wellicht ook raadzaam om ook jouw website op deze manier te beveiligen.

Het belangrijkste is om te denken vanuit de bezoekers, richt en vul de website zo in dat bezoekers jouw website zien als de beste en bescherm deze ook zo! Heb je te maken met vertrouwelijke gegevens of processen dan is een https omgeving noodzakelijk. Gebruiken jouw concurrenten HTTPS dan zul jij dit waarschijnlijk ook moeten gebruiken, maar om nou te zeggen dat je zonder HTTPS niet kunt winnen gaat een beetje ver…..

Moet ik me SEO technisch zorgen maken ?

Nee… Je hoeft je geen zorgen te maken. De ranking factor “website beveiliging” geeft beveiligde websites een zeer licht voordeel in de zoekresultaten.

De komende tijd zal Google de weging van HTTPS iets zwaarder laten meewegen bij het beoordelen van websites.

Bij het beoordelen van de website beveiliging in het algoritme kijkt Google voornamelijk naar het relatieve gewicht in jouw markt, gebruiken veel van je concurrenten wel HTTPS dan kan het een licht nadeel zijn als jouw website géén HTTPS beveiliging heeft. Het feit of je site wel of geen beveiliging heeft is slechts één van de ruim 200 ranking factoren die Google gebruikt bij het beoordelen van websites voor hun positie in de zoekmachine.

Dus maak je wat betreft SEO niet teveel zorgen over dit verhaal. Het belangrijkste is dat je denkt vanuit de bezoeker, zorg ervoor dat ze jouw website zien als de beste in jouw markt!

Interessante bronnen: (extra verdieping)

HTTPS as ranking signal (officieel bericht Google webmaster central)

Google starts giving ranking boost secure HTTPS/SSL (searchengineland)

Google rewards websites with HTTPS security in search rankings (Forbes)

Google’s I/O 2014 conferentie (video over wat is HTTPS is en hoe werkt het)

Luuk

Door

Luuk

op 10 September 2014

Leuk artikel! Ik heb al het e.e.a. gelezen over https beveiliging en het eventuele voordeel in de zoekresultaten. Begrijp ook uit je verhaal dat het per website verschilt. We hebben een webshop met baby artikelen. Wat zou jij adviseren?

Mark van Tuel

Door

Mark van Tuel

op 10 September 2014

Luuk, als je een webshop hebt dan raad ik je sowieso aan om te gaan werken met een https beveiliging omdat je te maken hebt met transacties en andere vertrouwde gegevens. Niet zozeer voor het SEO voordeel dat je dan hebt maar met name om de veiligheid van klanten gegevens te waarborgen. Men zal dan eerder geneigd zijn om iets te bestellen in je webwinkel als deze goed beveiligd is, oftewel het zal conversie verhogend werken.... Win-win situatie ;-)

Luuk

Door

Luuk

op 10 September 2014

Bedankt Mark voor je reactie. Heb je artikel ook even geliked.

Mark van Tuel
Mark van Tuel
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
Cookie erbij?