Page content

SEO uitbesteden? Lees eerst deze tips!

article content

SEO uitbesteden? Lees eerst deze tips!

SEO uitbesteden…. Het kan goed gaan maar nog veel vaker, gigantisch fout!!

Maar goed, laten we het eens van de positieve kant benaderen.

Hoe kun jij er nou ervoor zorgen dat SEO uitbesteden zo goed mogelijk verloopt?

Dat ga ik je haarfijn uitleggen 😉

De beslissing om dan toch eindelijk een SEO expert of bedrijf in te huren heeft vaak een langere voorgeschiedenis.

De beslissing maak je in enkele minuten, de overweging duurt vaak langer.

Is het wel slim om SEO uit te besteden? Kan ik het niet beter zelf doen of iemand intern aannemen? Wat als de Google richtlijnen voor webmaster niet worden gevolgd?

Allemaal vragen die tijdens deze overweging door je hoofd spoken.

Laten we eerst eens kijken of je jouw SEO überhaupt wel moet uitbesteden…

Ben je ondernemer of SEO-er?

Als (zelfstandig) ondernemer of organisatie ben je goed in je eigen vak. Jij bent de specialist.

Waarom zou je jezelf dan gaan bezig houden met SEO?

Neem nou als voorbeeld de boekhouding en belastingaangiftes. Dat besteden de meeste van ons ook uit aan een belastingadviseur of accountant.

Waarom? Omdat het een vak op zich is, de gevolgen van “eigen fouten” kunnen grote gevolgen hebben.

Je kunt ook zelf je boekhouding doen maar voordat je alle kennis verworven hebt en alles kunt toepassen ben je heel wat weken/maanden verder.

Daarnaast is de kans op fouten vele malen groter!

Accountants kennen de regels, althans dat mag je hopen 😉 maar ook de mazen in de wet die in het voordeel van jou of je bedrijf kunnen werken. Waar heb je bijvoorbeeld recht op en waarop niet…

Denk ook aan bepaalde fiscale constructies waarmee je geld kunt besparen. Vaak verdienen dit soort specialisten zichzelf terug.

Hetzelfde geldt voor het uitbesteden van je SEO.

Neem contact op!

Het verdiepen in SEO kost maanden, het juist toepassen kost ook nog een aantal maanden. SEO is een kwestie van trial and error. Proberen, testen, oeps foutje, proberen, testen…

Het is nu eenmaal geen exacte wetenschap zoals bijvoorbeeld wiskunde. Waar een plus een twee is.

Even een eenvoudig reken voorbeeldje:

Laten we zeggen dat je uurtarief €40 per uur is. Om een jezelf een beetje te verdiepen in SEO heb je toch al snel 50 uur nodig. Dan nog zeker 50 uur voordat je het een beetje kunt toepassen.

Tel eens uit. Dat is ruim € 4.000 aan omzet die je misloopt en niet aan opdrachtgevers kunt besteden en factureren.

Plus alle frustraties/irritaties die het met zich mee brengt 😉

TIP: Onlangs heb ik 29 websites gereviewed. Daarvan heb ik de pijnlijkste SEO missers gebundeld in een informatief artikel.

Je SEO uitbesteden bij een SEO specialist of bureau is niet alleen prettig omdat je zeker weet dat het goed gebeurd (gedegen vooronderzoek is wel noodzakelijk). Maar het verkleind ook de risico’s.

Daarnaast bespaar je een hoop tijd en zijn de resultaten vaak ook stukken beter. De specialist ziet nu eenmaal meer en (grotere) kansen op gebied van SEO dan jij.

Overtuigd?

SEO uitbesteden: maar waar dan?

Je kunt je SEO uitbesteden aan allerlei bedrijven. Veel (internet) marketing gerelateerde bedrijven doen er SEO “even bij”.

Denk hierbij aan marketingbureaus, webdesigners, communicatie bureaus etc.

Pas hier altijd wel mee op!

Veel pretenderen namelijk verstand te hebben van SEO. Helaas is de realiteit anders…

Ik begrijp dat het rustig voor je gemoedstoestand is om je grafisch ontwerp, webdesign en SEO bij dezelfde partij onder te brengen. Maar het gaat vaker fout dan goed.

Zijn er dan wel full service bureaus die wel goede SEO kunnen leveren?

Absoluut, waarschijnlijk de grote bureaus, maar het zijn er niet veel…

Daar heb je dan wel een flink budget voor nodig.

Echte hardcore SEO bureaus of specialisten, daar heb je als ondernemer of organisatie de grootste kans van slagen.

Neem contact op!

SEO bureau’s zijn vaak wat kleiner en hebben ook niet te maken met grote overheadkosten. Vaak resulteert dit in aantrekkelijkere prijzen en betere resultaten.

Hier een handig artikel met 17 tips voor het inhuren van een SEO specialist.

Realistische verwachtingen

Het succesvol uitbesteden van SEO begint uiteraard bij realistische verwachtingen.

Ik spreek vaak ondernemers die totaal surrealistische verwachtingen hebben van SEO.

Denk daarbij aan verwachtingen zoals:

Ik wil volgende maand mijn bezoekersaantallen verdriedubbeld hebben.

Over twee maanden wil ik op positie 1 staan voor het zoekwoord “autoverzekering” of “personal training”.

Er zijn natuurlijk gevallen waar dit mogelijk is maar in de meeste gevallen helaas niet.

SEO gaat nu eenmaal niet over een dag ijs. Het kost vaak 3-8 weken voordat de eerste resultaten zichtbaar worden.

Om ook op lange termijn goed te blijven scoren in Google zul je een gedegen SEO strategie en aanpak moeten hebben.

Op Ompro.nl krijgen we bijna dagelijks nieuwe SEO aanvragen. We stellen dan de volgende vragen:

  • Op welke zoektermen wil je graag gevonden worden?
  • Hoeveel bezoekers/omzet heb je nu?
  • Naar hoeveel bezoekers/omzet wil je toe?
  • Wat zijn je korte termijn doelen?
  • Wat zijn je lange termijn doelen?

Op basis van deze antwoorden kunnen we ons een goed beeld vormen of de potentiële klant realistische verwachtingen heeft van een SEO campagne. Stel deze vragen ook eens aan jezelf.

SEO uitbesteden: Wat kost het?

Dat is hetzelfde als ik je vraag: wat kost een auto?

Geef daar eens een eenduidig antwoord op…

Het is een begrijpelijke vraag die vaak gesteld wordt maar dat antwoord verschilt per auto.

De prijs van een auto is namelijk afhankelijk van het merk, model, leeftijd, motor, dealer, uitvoering etc. etc.

Hetzelfde geldt voor het uitbesteden van SEO.

Voor hoeveel zoektermen wil je gevonden worden?

Hoeveel bezoekers heb je en naar hoeveel wil je toe?

Wat zijn de korte en lange termijn doelen?

Hoe competitief is de markt?

Wil je lokaal gevonden worden of landelijk?

Kortom allemaal factoren die invloed hebben op de prijs van SEO.

Neem contact op!

Interesse om je SEO uit te besteden of SEO advies in te winnen? Neem dan hier eens een kijkje >>>

Goedkoop is “vaak” duurkoop

Een veel gebruikt gezegde dat ook voor SEO uitbesteden geldt.

Er zijn mega veel spelers actief in de SEO markt. Er zijn een aantal goede maar nog veel meer “matige tot slechte”.

Prijs wil niet altijd iets zeggen over de kwaliteit. Zodra je SEO trajecten voorbij ziet komen van €29 per maand of €499 per jaar dan zou ik er nog eens goed over nadenken.

Het blijft lastig om een goed SEO bedrijf te vinden. Twijfel je kijk dan of de SEO expert voldoet aan deze richtlijnen.

SEO zelf doen

Het kan natuurlijk ook zijn dat je de SEO liever in eigen handen wil houden of dat je er momenteel geen budget voor hebt.

In dat geval raad ik je aan om mijn gratis e-Book “Bovenaan in Google” te downloaden. Daarin staan 27 direct toepasbare SEO tips voor je website of webwinkel. Dat kun je ook onderaan deze pagina doen.

Je kunt ook gebruik maken van alle gratis SEO informatie op Ompro.nl. Dat er natuurlijk niet voor niets is.

Wil je echt gaan knallen met SEO en direct de juiste stappen zetten, dan is deze SEO cursus (Groeien met SEO) wellicht iets voor jou 😉 (klik op de link voor meer informatie)

 

Comment Section

0 reacties op “SEO uitbesteden? Lees eerst deze tips!

Plaats een reactie


*