arrow_drop_up arrow_drop_down
31 maart 2020 

Online marketing kansen ontdekken in crisistijden

In tijden van (inter)nationale crisis is alles opeens anders. Wanneer het dagelijkse leven ineens op zijn kop wordt gezet, kunnen lopende marketingcampagnes van de één op de andere dag opeens geen resultaat meer opleveren. Marketeers zullen hun bestaande campagnes moeten herzien of stopzetten, maar kunnen ook nieuwe kansen ontdekken om op in te spelen. In dit artikel laten we zien hoe dat zit.

Klantgedrag in crisistijden

In crisistijden zien we grote veranderingen in klantgedrag. Zowel in de consumentenmarkt als in B2B. Dat is ook niet gek: het leven van mensen verandert immers drastisch. Winkels, horeca en scholen zijn bijvoorbeeld gesloten en mensen blijven zo veel mogelijk thuis. Zij werken thuis, onderwijzen hun eigen kinderen en hebben met vrienden, familie en collega’s enkel contact via digitale hulpmiddelen als WhatsApp, Slack en Zoom.

Wanneer mensen worden beperkt in hun leefgedrag, doen zij ook andere aankopen. Tijdens de coronacrisis zien we de winst van woon-, mode- en schoenenwinkels al snel met 60% dalen. Supermarkten, drogisterijen en speelgoedwinkels zien echter gouden tijden en lopen beter dan ooit.

Doordat veel mensen zonder werk komen te zitten, verkleint ook de koopkracht. Daarnaast zijn veel goederen en diensten simpelweg niet meer te koop. Vanwege contactverbod kunnen kappers, tandartsen en fysiotherapeuten hun werk bijvoorbeeld niet meer (zo makkelijk) uitvoeren.

Vier scenario’s voor bedrijven

Zoals je ziet, er verandert veel in crisistijden. De normale spelregels gelden even niet meer. Zo ook op het gebied van online marketing. Afhankelijk van de branche en jouw specifieke soort bedrijf, zijn er vier mogelijk scenario’s:

  1. Meer vraag dan normaal door de crisis
  2. Minder vraag dan normaal door de crisis
  3. Totaal geen werk meer door de crisis
  4. De crisis heeft geen effect op je bedrijfsvoering

In dit artikel zal ik alle scenario’s toelichten en kansen op het gebied van online marketing met je delen.

Scenario #1: Meer vraag dan normaal door de crisis

Laten we bij het meest positieve scenario beginnen: door de crisis ontstaat er opeens meer vraag dan normaal. Je moet je productieproces opschalen en (tijdelijk) meer personeel aannemen om de vraag aan te kunnen. Denk bijvoorbeeld aan giganten als Netflix en Picnic, maar ook aan kleine webwinkels die speelgoed en games verkopen of ICT-dienstverleners die thuiswerken mogelijk maken.

Online marketing kansen

Door de plotselinge groei in vraag naar het type product of dienst dat jij aanbiedt, kun je de volgende strategieën overwegen.

  • SEA / Google Ads: Advertenties in de zoekresultaten van Google. Door advertenties in te kopen op zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw bedrijf, ben je snel zichtbaar voor mensen die op zoek zijn naar hetgeen dat jij aanbiedt. En als het goed is, wordt er nu meer gezocht dan ooit! Meer informatie over Search Engine Advertising lees je hier.
  • SEO: In tijden waarin jouw onderneming relevanter is dan ooit, is het verstandig om je organische vindbaarheid streng te monitoren en te optimaliseren waar mogelijk. Hoge posities in Google zijn niet van de één op de andere dag te realiseren, maar je kunt je wel zorgen dat je huidige posities wat verbeteren en zeker niet dalen. Meer informatie over Search Engine Optimization lees je hier.
  • Contentmarketing: Het is als bedrijf belangrijk om relevant en betrokken te zijn. Zeker in tijden van crisis, waar slechts één onderwerp constant het gesprek van de dag vormt. Door informatieve content te maken (of dat nu in de vorm van blogartikelen, video, social media berichten of een andere vorm is) kun je inspelen op de actualiteit en jouw doelgroep bereiken. Deze content kun je vervolgens verspreiden door middel van e-mailmarketing of social media.
  • Social advertising: Biedt je een product of dienst aan dat juist nu relevanter dan ooit is? Of heb je een nieuwe dienst of product ontwikkeld? Overweeg dan om advertenties in te kopen via social media. Bereik eenvoudig een groot publiek of stel slimme filters in om een specifieke doelgroep te bereiken. Afhankelijk van de doelgroep en het product of de dienst kan bijvoorbeeld voor Facebook, LinkedIn of Instagram gekozen worden.
  • Conversie-optimalisatie: Omdat er opeens meer vraag is naar jouw product of dienst, bezoeken mensen je website waarschijnlijk ook meer dan ooit. Om te zorgen dat deze anonieme bezoekers ook daadwerkelijk klant worden, is het verstandig om je conversies te maximaliseren door middel van CRO. Hier lees je meer informatie.

Natuurlijk ben je tijdens de crisis zelf druk met het uitvoeren van de dienstverlening of het versturen van producten. Besteed je online marketing daarom uit aan een professional. Neem contact op met Ompro om de mogelijkheden te bespreken.

Scenario #2: Minder vraag dan normaal door de crisis

Door de crisis ligt je bedrijf niet helemaal stil, maar er is duidelijk minder vraag dan normaal. Voorbeelden zijn verkopers van luxeproducten en verhuurders van vergader- of werkplekken.

Online marketing kansen

Door de acute verandering in vraag naar het soort product of dienst dat jouw bedrijf aanbiedt, kun je de volgende strategieën overwegen:

  • SEA / Google Ads: Doordat er minder gezocht wordt en de kans aanwezig is dat je concurrenten hun online advertentiebudget tijdelijk stopzetten, ontstaat er een mooie kans om juist nu voor een lagere cost-per-click conversies te genereren. Doe je nog niks met SEA, dan is nu ook een mooie kans om voorzichtig je eerste campagnes op te zetten. Meer informatie over Search Engine Advertising lees je hier.
  • SEO: Kun je meer tijd aan de marketing van je bedrijf besteden, doordat je minder te doen hebt? Een mooi moment om aan je zoekmachine optimalisatie (SEO) te werken. Door je posities in zoekmachines nú te verbeteren, zul je ook nog hoog staan wanneer de vraag naar jouw product of dienst weer normaliseert. Hier meer informatie over Search Engine Optimization.
  • Linkbuilding: Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Nieuwssites (in jouw branche) zitten te springen om crisis-gerelateerd nieuws en jij hebt nu meer tijd om dit te creëren. Investeer daarom juist nu in linkbuilding en het maken van linkable content, zodat je posities in Google verbeteren en je na de crisis de vruchten kunt plukken. Lees hier meer over linkbuilding.
  • Contentmarketing: Het is altijd belangrijk om relevant en betrokken te zijn. Zeker in tijden van crisis, waar slechts één onderwerp het gesprek van de dag regeert. Door informatieve content te maken (of dat nu in de vorm van blogartikelen, video, social media berichten of een andere vorm is) kun je inspelen op de actualiteit en jouw doelgroep bereiken. Deze content kun je vervolgens verspreiden door middel van e-mailmarketing of social media. Je hebt er nu toch de tijd voor.

Ondersteuning nodig om jouw online marketing effectief uit te (laten) voeren? Neem contact op met Ompro om de mogelijkheden te bespreken.

Scenario #3: Totaal geen werk meer door de crisis

Vanwege de crisis ligt je bedrijf van de één op de andere dag helemaal stil. Mensen hebben geen interesse in jouw product of dienst of je mag het wettelijk niet meer aanbieden of uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan kappers, restaurants, de reisbranche en organisatoren van groepsactiviteiten.

Online marketing kansen

Ondanks dat er plotseling geen vraag meer is naar jouw product of dienst (en het lastig zal zijn om positief te blijven), is de situatie toch om te denken naar kansen op het gebied van online marketing:

  • SEA / Google Ads: Om kosten te besparen, doe je er verstandig aan je SEA-campagnes voor dienstverlening en producten tijdelijk uit te zetten. Leadgeneratoren kun je (mits relevant) wel door laten lopen.
  • SEO & Linkbuilding: Doordat je bedrijf helemaal stilvalt en je klanten niet meer zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt, heb je meer tijd dan ooit om aan SEO en linkbuilding te besteden. Door nu van deze tijd gebruik te maken, zul je na de crisis hoge posities in Google hebben voor relevante zoekwoorden en zal je website meer bezoekers dan ooit genereren.
  • Marketingfunnels: Ook heb je nu alle tijd om aan de slag te gaan met marketing funnels. Zo voorkom je dat je nog eens onvoorbereid bent en bouw je een solide online basis voor de toekomst.

Ondersteuning nodig om jouw online marketing effectief uit te (laten) voeren? Neem contact op met Ompro om de mogelijkheden te bespreken.

Scenario #4: De crisis heeft geen effect op je bedrijfsvoering

Er is ook een mogelijkheid dat de crisis geen invloed heeft op jouw bedrijfsvoering. Sommige zaken gaan nu eenmaal gewoon door. Denk bijvoorbeeld aan autoreparatiebedrijven, boekhouders en boomverzorgers.

Online marketing kansen

Ondanks dat de zaken (en daarmee de online marketing) gewoon op dezelfde manier doorgaan, kunnen we toch nieuwe kansen ontdekken op het gebied van online marketing.

  • Contentmarketing: Het is altijd belangrijk om als bedrijf betrokken en relevant te blijven. Ook als de crisis jouw bedrijf niet direct raakt. Door informatieve content te maken (of dat nu in de vorm van blogartikelen, video, social media berichten of een andere vorm is) kun je inspelen op de actualiteit en jouw doelgroep bereiken. Deze content kun je vervolgens verspreiden door middel van e-mailmarketing of social media.
  • CRO: In tijden van crisis en onzekerheid gaan mensen niet graag afspraken voor een (te) lange termijn aan. Conversie-optimalisatie helpt je de juiste boodschap te communiceren. Licht USP’s uit die deze onzekerheid wegnemen en benadruk bijvoorbeeld de mogelijkheid voor een testperiode of gratis retourzending wanneer dit van toepassing is.

Heb je ondersteuning nodig om deze activiteiten op de juiste manier op te pakken? Neem contact op met Ompro om de mogelijkheden te bespreken.

Nieuwe online marketing kansen creëren

Naast het optimaliseren, uitbreiden of pauzeren van de lopende online campagnes voor je huidige dienstenpakket of productaanbod, zijn er ook mogelijkheden om kansen te creëren. Door creatief om te gaan met de crisis, kun je deze nieuwe kansen ontdekken.

Zo is het voor dienstverleners wellicht mogelijk om (tijdelijk) online varianten aan te bieden van hun huidige dienstenpakket. Denk bijvoorbeeld aan training- of coachingsessies die online gegeven worden of een dienstverlener die doe-het-zelf tutorials opneemt en verkoopt. Voor webshops is het wellicht een mooi moment om eens te kijken wat gratis (retour)zending doet met je omzet.

Let wel op dat je altijd ethisch handelt. Oneerlijk een slaatje proberen te slaan uit de situatie is nooit verstandig. Een goed voorbeeld van hoe het niet moet, zagen we bijvoorbeeld bij Rumag dat door Zondag met Lubach stevig werd teruggefloten op onethisch handelen in tijden van crisis. Het bedrijf koppelde haar producten aan een goed doel, maar verdiende daar ondertussen zelf een flinke boterham mee.

Conclusie

De meeste ondernemers worden in crisistijden zwaar op de proef gesteld. Van de één op de andere dag verlies je een groot deel van je afzetmarkt en je huidige klantenbestand of kun je je bedrijfsactiviteiten zelf helemaal niet meer uitvoeren. Voor anderen zijn het juist gouden tijden. Gelukkig zijn er op gebied van online marketing altijd kansen. Benieuwd hoe jij je het best door deze kunt navigeren op het gebied van online marketing? Neem contact op met Ompro. Wij adviseren en ondersteunen je graag.

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
Cookie erbij?