Google Rankbrain: de 7 must-knows voor meer online succes
in SEO

Google Rankbrain: de 7 must-knows voor meer online succes

Google Rankbrain: misschien is het nog nieuw voor je, heb je er al van gehoord of weet je al wat het is. In ieder geval is het belangrijk om je erin te verdiepen en na te gaan wat het voor jouw business betekent. Google Rankbrain is namelijk een teken dat Google steeds slimmer wordt. Hiermee kan de zoekmachine als ‘een mens’ websites en zoekopdrachten gaan begrijpen. Het speelt een grote rol in online marketing en we verwachten dat het steeds belangrijker wordt.

In dit artikel lees je alles over Google Rankbrain. We vertellen je wat het is, hoe het werkt en welke gevolgen het heeft. Belangrijker nog, je gaat ook gaat leren hoe je kunt inspringen op Google Rankbrain. Zo wordt niet alleen Google slimmer, maar ook jij!

Na het lezen van dit artikel ben je op de hoogte van de laatste ontwikkeling in online marketing land. Hiermee ben je klaar om een up to date SEO strategie te ontwikkelen en om je website Google-proof te maken. Op die manier wordt of blijft je website goed vindbaar in Google en verzeker je je van verkeer naar de website. Kortom, met de volgende 7 punten ben je klaar om online succes te boeken. Een SEO bureau kan je hier uiteraard uitstekend bij helpen!

Wat is Google Rankbrain?

Google Rankbrain is een artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) systeem waarbij gebruik gemaakt wordt van machine learning. Het is een knap staaltje technologie van Google. Niet langer hoeven mensen van vlees en bloed zaken te programmeren alsof ze die moeten voorkauwen, maar de zoekmachine kan zichzelf dingen aanleren. Google kan zichzelf trainen waarbij geen mensenhanden aan te pas hoeven te komen. Hierbij herkent het zelf patronen en ontwikkelt het zelf inzichten.

Klinkt dit nog een beetje vaag? Laat ons dan een voorbeeld geven. Stel je eens voor dat je niet op een woord kunt komen, maar je weet wel wat je wilt. Je gaat het toch online opzoeken om het aan te schaffen.

Het woord dat je bedoelt, is ‘blender’. In Google zou je vervolgens intikken: ‘elektrisch apparaat om smoothies mee te maken’. Voorheen zou Google hier meer moeite mee hebben gehad. Je zou dan resultaten kunnen krijgen die bijvoorbeeld gaan over gebruikshandleidingen of wat nou gezonde smoothies zijn.

Nu snapt Google wel beter dat je een blender bedoelt, omdat het de nieuwe zoekopdracht kan koppelen aan eerder uitgevoerde zoekopdrachten. Nadat Google ‘gokt’ waar de relevante zoekresultaten over moeten gaan, monitored de zoekmachine jouw gedrag. Dit is belangrijke feedback, omdat jouw gedrag kan aangeven welke resultaten wel of niet relevant zijn. Hier leert Google vervolgens weer van.

Google Suggesties Rankbrain

Met het nieuwe Google Rankbrain zijn nieuwe gegevens juist een bron van informatie waar Google zelf direct van leert. Voorheen werden de data opgeslagen om later geïnterpreteerd te worden door de ontwikkelaars van Google. Daarna zouden ze pas verwerkt worden.

Wat ging er vooraf aan Google Rankbrain?

Google wordt nog elke dag blootgesteld aan zoekopdrachten die nog niet eerder uitgevoerd zijn. Ongeveer 15% van de zoekopdrachten ziet Google voor het eerst. Dat zijn er maar liefst 500 miljoen per dag! Zoals je je kunt voorstellen, zijn dat vooral long tail zoekopdrachten. In zo’n geval wordt de zoekmachine voor een uitdaging gesteld.

Google heeft dan geen direct parate kennis om relevante zoekresultaten weer te geven. De zoekmachine moet actief zoeken naar relevante resultaten en dit kost tijd. Google wil haar gebruikers zo snel mogelijk bedienen, dus het was wenselijk om een snellere manier te vinden.

In september 2013 kondigde Google haar systeem Hummingbird aan. Dit was de voorloper van Google Rankbrain en de eerste belangrijke ontwikkeling van het semantisch zoeken (focussen op de intentie van de gebruiker). Met Hummingbird werd de relevantie van webpagina’s niet meer alleen bepaald door exacte matches van zoekwoorden of woordcombinaties op de pagina.

Dankzij Hummingbird kon Google ook relevante pagina’s weergeven waarvan de content een duidelijke relatie had met de zoekopdracht. De content werd in een context geplaatst. Neem bijvoorbeeld de zoekterm ‘weer’. Google snapte dat de gebruiker eerder het weer zou willen weten van zijn locatie, dan de meteorologische betekenis daarvan zoals je die op Wikipedia kunt vinden. Inmiddels toont Google relevante informatie over het weer al voor de zoekresultaten, zodat de gebruiker niet eens hoeft door te klikken naar een website.

Google zoekopdracht Rankbrain

Het was weliswaar mogelijk om relevantere zoekresultaten weer te geven, maar er was nog geen sprake van een leerproces. Er was dus nog steeds geen tijdswinst geboekt voor nieuwe zoekopdrachten die nog nooit zijn uitgevoerd.

Twee jaar later, in september 2015, maakte Google het bestaan bekend van Google Rankbrain. Het was toen al een paar maanden in gebruik genomen. Aan de ontwikkeling ervan hebben vijf ontwikkelaars ruim een jaar aan gewerkt. Doordat de zoekmachine zichzelf dingen kan trainen, kan er sneller worden omgegaan met onbekende zoekopdrachten.

Het oorspronkelijke doel was bereikt. Bovendien worden er zo nog betere resultaten getoond die de zoekintentie van de gebruiker beantwoorden. Google moet gedacht hebben dat dat twee vliegen in een klap zijn.

Waarom is Google Rankbrain zo belangrijk?

Google Rankbrain is nu bijna twee jaar in gebruik genomen. De zoekmachine weet steeds beter de zoekintentie van gebruikers in te schatten. Het unieke van het systeem is dat er geen menselijke input nodig is om betere zoekresultaten te tonen. Het leerproces is dus geautomatiseerd, waardoor dat ook steeds sneller gaat. De computers van Google zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bezig en worden dus continu steeds slimmer. Zie het als het sneeuwbal effect.

Toch is het opvallend dat de komst van het systeem vrijwel onopgemerkt is gebleven. Zelfs professionals op het gebied van SEO hebben het niet zien aankomen. Kort nadat het in gebruik is genomen, was het effect ervan dus nog niet opvallend te noemen. Pas nadat Google het systeem bekend had gemaakt, is Google Rankbrain een veelbesproken item geworden en wordt het grote belang daarvan duidelijk.

Wat wel spectaculair is, is dat Google Rankbrain nu al het derde belangrijkste aspect is in het algoritme om zoekresultaten te ranken. Dit heeft Google zelf verklaard, terwijl Google normaal weinig informatie loslaat over het belang van de verschillende ranking factoren. Het is zeker spectaculair te noemen wanneer je je bedenkt dat er meer dan 200 factoren zijn. Bovendien heeft Google Rankbrain maar een paar maanden nodig gehad om zo’n belangrijke rol in te nemen.

Waarom heeft Google het bestaan van Google Rankbrain bekend gemaakt?

Google heeft eerder tipjes van de sluier gelicht over het belang van bepaalde ranking factoren. Die informatie was zo in trek, dat veel SEO professionals er meteen mee aan de slag gingen. Sommigen waren iets te enthousiast en gingen er verkeerd mee om. Nadat Google iets bekend heeft gemaakt, lijken doorgeslagen acties van SEO specialisten meer regel dan uitzondering.

Je kan hierbij denken aan de informatie dat links belangrijk zijn voor SEO, waarna een handel in links ontstond die niet was toegestaan door Google. Ook heeft Google wel eens verklaard dat de content op een pagina zo geoptimaliseerd kan worden, dat het zorgt voor hogere rankings.

Daarna werden er wel eens verborgen teksten op pagina’s geplaatst, zoals teksten in een witte tekstkleur op een witte achtergrond. Verder werd ook bekend gemaakt dat meer content positief zou uitwerken voor SEO. Deze informatie werd ook ‘misbruikt’. Hierbij werd bijvoorbeeld content van externe websites automatisch opnieuw gepubliceerd op de eigen website.

Google Rankbrain algoritme

Toch heeft Google weer iets bekend gemaakt in 2015. Dit keer ging dat dus over Google Rankbrain. Waarom zou Google dat doen? Simpelweg omdat Google Rankbrain niet misbruikt kan worden. Het is net zoiets als de snelheid van de website, responsive webdesign of het gebruik van Google AMP: als het steeds verder verbeterd wordt, dan is dat in het voordeel voor de gebruiker. Er kunnen geen gekunstelde acties mee worden uitgehaald. Dit is in tegenstelling tot eerdere voorbeelden met betrekking tot linkbuilding, content optimalisatie en content lengte.

Dankzij de bekendmaking van Google Rankbrain kan Google de makers van content juist sturen in een bepaalde richting. Daarbij draait het om optimaal inspringen op de behoeftes van de doelgroep. Tegelijkertijd helpt Google dit in haar missie om gebruikers te voorzien van de meest relevante informatie.

Wat zijn de gevolgen van Google Rankbrain?

Voor de komst van het systeem was Google al in staat om synoniemen en afgeleide woorden te begrijpen. Als je bijvoorbeeld ‘vertaling’ zou intikken, zou je ook resultaten krijgen die gaan over ‘vertalen’. Hetzelfde geldt ‘hoge hakken’ voor en ‘pumps’.

Google Rankbrain werd voorheen alleen gebruikt voor een deel van de 15% van de zoekopdrachten die nieuw zijn voor Google. In 2016 maakte de zoekmachine bekend dat Google Rankbrain inmiddels zelfs voor alle zoekopdrachten wordt gebruikt. Als je een website of webshop hebt, dan krijg je dus sowieso te maken met het nieuwe artificial intelligence systeem.

Nu Google beter wordt in het begrijpen van zoekintenties, hoeven de woorden op een pagina niet meer exact overeen te komen met de zoekopdracht om goed te ranken. Daardoor kan je pagina eerder hoog getoond worden in de resultaten.

Dat geldt natuurlijk ook voor de pagina’s van andere websites, waardoor je dus meer concurrentie krijgt in de organische resultaten. Dankzij Google Rankbrain krijgt de gebruiker van een zoekmachine betere resultaten en krijgt die ook sneller voorgeschoteld.

Welke gevolgen heeft Google Rankbrain specifiek op SEO?

Google Rankbrain laat zien dat het belangrijk is om content te creëren die geschreven wordt voor bezoekers en niet voor zoekmachines. Als je online succes wilt boeken met SEO, dan dien je de focus te verschuiven. De nadruk ligt namelijk niet meer op het taalgebruik van de gebruikers. Je hoeft je niet per se uitvoerig te verdiepen in het gebruik van zoekwoorden van de doelgroep.

Door deze ontwikkeling hoeven niet langer exacte zoektermen voor te komen op een pagina. Hierbij hoef je minder te werken met onnatuurlijke herhalingen en zal je meer gebruik gaan maken van synoniemen. Daardoor worden teksten logischer en prettiger leesbaar. De tekst is dan net een natuurlijk gesprek met de bezoeker.

De focus ligt nu meer op de zoekintentie van de gebruikers van Google. Hierdoor moet je pagina’s gaan optimaliseren voor de beweegreden waarmee iemand een zoekopdracht uitvoert. Hierbij kun je de doelgroep onderzoeken om zo hun behoeftes te leren kennen. Op die manier kun je content aanmaken die perfect aansluit op de zoekintentie.

Met zulke geoptimaliseerde pagina’s kun je hoog scoren op relevantie bij verwante zoekopdrachten. Zoals altijd word je beloond voor relevantie met een hoge ranking. Dat is nu waarschijnlijk nog wel meer het geval dan ooit tevoren. Dat is ook de reden dat Rankbrain een van de SEO trends is in 2017.

Bekijk hieronder ook eens de uitleg van Rand Fishkin van Moz.com.

Hoe schrijf je een SEO tekst die geoptimaliseerd is op Google Rankbrain?

Content schrijvers zijn waarschijnlijk gewend om een zoekwoord onderzoek te doen voorafgaand aan het schrijven. Hoewel het taalgebruik van de doelgroep minder van belang is met de komst van Google Rankbrain, is het nog steeds een goed idee om te beginnen met een zoekwoord onderzoek. Dit is het startpunt van de content.

Toch horen SEO teksten anders geschreven te worden dan voorheen. Bij het zoekwoord onderzoek is het aan te raden om te zoeken naar verbanden. Een tekst hoeft niet geoptimaliseerd te worden voor maar één zoekterm, maar eigenlijk juist voor meerdere zoektermen. Dat wil zeggen dat teksten geschreven horen te worden voor bredere onderwerpen. Je kunt ideeën opdoen via Google AdWords Keyword Planner of de suggesties die onderaan zoekresultaten in Google staan.

Gerelateerde zoektermen Google Suggest

Wat dus anders wordt, is dat SEO teksten voortaan ook horen te gaan over verwante onderwerpen. Een tekst gaat dan niet alleen de diepte in over één bepaald onderwerp, maar behandelt er juist meerdere. Het doel is om een zo goed en compleet mogelijk antwoord te geven. Zo wordt de tekst een logisch, samenhangend en compleet verhaal.

Voorheen gingen teksten namelijk vooral de diepte in over één specifiek sub onderwerp. Die konden relatief kort zijn met zo’n 300 tot 400 woorden. Logischerwijs beslaat een SEO tekst anno nu dan ook meer woorden. Dat zijn dan al snel meer dan 1000 woorden. Deze tekst telt trouwens 2336 woorden, om maar even te laten zien dat een informatieve tekst vrij lang mag zijn 😉

Je wilt bijvoorbeeld een tekst schrijven over hoe content schrijvers nieuwe onderwerpen kunnen bedenken voor hun blogs. Voorheen zou je alleen schrijven over hoe ze een keer inspiratie kunnen opdoen. Met de komst van Google Rankbrain kun je in diezelfde tekst ook schrijven over hoe ze blijvend ideeën kunnen krijgen en hoe ze die kunnen inplannen in een content kalender. Of neem bijvoorbeeld dit artikel. Het bespreekt niet alleen wat Google Rankbrain is, maar ook wat eraan vooraf ging, wat de gevolgen zijn en wat je ermee kunt.

Goede rankings dankzij Google Rankbrain

De computers van Google slapen nooit en blijven leren. Machines leren zichzelf dingen aan en kunnen zo slim worden als mensen. Dit is niet meer iets uit science fiction films, maar het is nu ook realiteit. We verwachten dat Google Rankbrain een steeds grotere rol gaat spelen. Je kunt er dus eigenlijk nu al niet meer omheen, laat staan in de toekomst…

Misschien vind je dit best eng klinken of imponeert het je wel. Gelukkig is het nieuwe algoritme van Google eigenlijk juist een beloning voor content van hoge kwaliteit. Als je al schreef voor bezoekers en je had in je achterhoofd met welke bedoeling ze informatie zoeken, dan doe je het al goed. In dat geval past je werkwijze bij die missie van Google en krijg je daarvoor ook waardering in de vorm van hogere rankings.

In het kort gaat het erom dat je SEO strategie past bij de nieuwe visie van Google. De conclusie is dat content schrijvers niet meer in hokjes horen te denken en voor elk hokje een tekst hoeven te schrijven. Het best zou zijn dat zij juist meerdere hokjes aan gaan doen met maar één tekst. Dus pak die pen op of klap je laptop uit en leer jezelf uitvoerig te schrijven over een onderwerp.

We hopen in ieder geval dat wij geslaagd zijn in een goede SEO tekst te schrijven anno nu. Uiteraard zijn we benieuwd naar wat jij van Google Rankbrain vindt. Plaats hieronder je opmerkingen, suggesties of vragen! Je kunt ze hieronder achterlaten in een reactie.

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Jolanda de Zwart
Door

Jolanda de Zwart

op 07 Feb 2017

Helder en duidelijk bericht! Bedankt

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact