Page content

SEO trends 2017: dit is wat je moet weten [infographic]

article content

SEO trends 2017: dit is wat je moet weten [infographic]

SEO trends 2017 – De ontwikkelingen op het gebied van SEO volgen elkaar snel op. Zo snel, dat je eigenlijk elk jaar de balans op wilt maken om het overzicht te houden. Bovendien is SEO een veelbesproken onderwerp met allerlei standpunten over wat je juist wel of niet zou moeten doen.

Vorig jaar publiceerde ik nog een infographic met de SEO trends voor 2016. Daarom is het nuttig om voor ogen te hebben wat er gaat gebeuren in 2017 in SEO land. De trends hebben wij op een rijtje gezet met behulp van feiten uit eerder onderzoek.

In dit artikel bespreken we de 5 SEO trends voor 2017. Hiermee kun je zorgen dat jouw website goed vindbaar is in zoekmachines.

Klik hier om direct naar de infographic te gaan.

Gesproken zoekopdrachten nemen een vlucht

Vergeet even de bestaande theorieën over de termen waarop je gevonden wilt worden. In 2017 draait het niet per se om wat de zoektermen zijn, maar vooral om hoe die worden ingevoerd in een zoekmachine! Voice search, oftewel gesproken zoekopdrachten, worden steeds vaker uitgevoerd.

De trend start bij jongeren. Nu worden 1 op de 5 zoekopdrachten ingesproken. De verwachting is dat in 2020 dit zelfs de helft zal zijn. Gesproken zoekopdrachten worden niet alleen ingevoerd op mobiele apparaten, maar ook op desktop en ondersteunende apparaten. Men dankt de toename van de gesproken zoekopdrachten aan de software die steeds beter wordt. Ook gebruiken mensen ze om zo efficiënt met hun tijd om te kunnen gaan.

Het gevolg is dat het zoekgedrag verandert en daarmee ook de zoektermen. Ingesproken zoekopdrachten beginnen vaker met de vraagwoorden als ‘wie’, ’wat’, ‘wanneer’, ‘waar’, ‘waarom’ en ‘hoe’ dan getypte zoekopdrachten. Gesproken zoektermen zijn dus vaak long tail zoekopdrachten met gemiddeld 4,2 woorden per zoekterm. Getypte zoektermen hebben een gemiddelde van 3,2 woorden. Gebruikers die ze inspreken, zijn op zoek naar een praktisch antwoord en hebben een relatief hoge koopintentie.

Google speelt ook in op de toename van de long tail zoekopdrachten. De zoekmachine ziet het belang er dus ook van in om de strategie af te stemmen op de gesproken zoekopdrachten. Google geeft namelijk Featured Snippets prominent weer boven de zoekresultaten. Dit is content van derden die praktisch antwoord geeft op de gestelde vraag van de gebruiker.

Dankzij Featured Snippets kan Google haar gebruikers nog sneller bedienen. Content marketeers dienen webpagina’s te optimaliseren voor long tail zoektermen. Zo maakt de webpagina niet alleen kans om weergegeven te worden in de organische zoekresultaten, maar ook als Featured Snippet. Lees hier meer over Voice search en SEO.

Leuke content is niet voldoende

De kwaliteit van je content is cruciaal. Leuke content is niet goed genoeg, content moet episch zijn! Uit bovenstaande trend volgt logischerwijs dat het belangrijk is om na te gaan wat de zoekintentie is van de gebruiker. Epische content kenmerkt zich door tegemoet te komen aan die zoekintentie. De content moet uitvoerig antwoord geven.

De topresultaten in Google hebben over het algemeen uitgebreidere content dan de resultaten die minder goed scoren. Je webpagina zal hierdoor meer backlinks krijgen en beter scoren in Google. Houd er wel rekening mee dat uitgebreide content vraagt om een goede structuur, zodat de lezer niet voortijdig afhaakt. Voeg ook relevante afbeeldingen toe die iets toevoegen aan de content.

Klinkt ‘epische content’ misschien nog wat zweverig? Laat ons een voorbeeld geven. Stel, je verkoopt koffiemachines. Een mogelijke zoekintentie van iemand in je doelgroep is de vraag hoeveel kopjes koffie in een gezonde levensstijl passen. De long tail zoekopdracht zou kunnen zijn: ‘hoeveel koffie per dag mag je drinken?’. Jouw content moet hier uitgebreid antwoord op geven.

Ga bijvoorbeeld in op de verschillende richtlijnen voor diverse soorten koffie of voor verschillende leeftijden. Je kunt de content eigenlijk zo uitgebreid maken als je wilt, zolang het maar bij de zoekintentie past. Voeg ook een afbeelding toe, bijvoorbeeld waarin je de hoeveelheid koffie schematisch weergeeft.

Google wordt slim, slimmer… slimst?

Google wordt steeds slimmer. En hoe! In 2017 blijft Google RankBrain ontwikkelen, een artificial intelligence systeem. Hiermee kan Google zoekopdrachten steeds beter interpreteren en zoekresultaten weergeven die zo relevant mogelijk zijn. Hoewel niemand precies weet hoe het algoritme van Google werkt, weten we wel dat RankBrain de op twee na belangrijkste ranking factor is.

Opvallend is dat de zoekwoorden niet per se op de pagina voor hoeven te komen om de pagina te laten tonen in de zoekresultaten. Content marketeers hoeven zich hier geen zorgen om te maken. Je kunt RankBrain in jouw voordeel laten werken door te focussen op kwalitatieve content. Optimaliseer de content zodat het episch wordt.

Goede mobiele ervaring gaat boven alles

We schreven vorig jaar al over het belang van responsive designs als trend voor 2016. Het is dan ook geen nieuws meer dat je website responsive of adaptive moet zijn. Als je website dat niet zou zijn, dan zou je bezoekers op je website mis lopen.

Als je website anno 2017 nog niet is aangepast aan mobiele apparaten, dan kun je het wel vergeten. Google heeft namelijk mobiele designs definitief van levensbelang gemaakt om getoond te worden in zoekresultaten.

Bovendien is de snelheid van de mobiele website ook van belang. Dit kun je optimaliseren via de Accelerated Mobile Pages (AMP) technologie van Google. De zoekmachine laadt mobiele websites aanzienlijk sneller dan websites die dat niet zijn. Google gaat mobiele zoekresultaten zelfs apart weergeven boven desktop zoekresultaten. Het idee is om haar bezoekers zo beter een optimale mobiele ervaring te kunnen bieden.

Apps verschijnen ook in organische zoekresultaten

Deze ontwikkeling is het verlengstuk van de voorgaande trend. Het is geen geheim dat Google veel waarde hecht aan mobiele designs. Het weergeven van mobiele applicaties in organische zoekresultaten is eigenlijk een stap verder die nog niet wijd en zijd bekend is. Toch worden apps al sinds 2014 door Google geïndexeerd en sinds 2015 ook door Bing.

In 2017 zal de ontwikkeling van apps in zoekresultaten zich voortzetten. Dit betekent voor websites dat er meer concurrentie is in de organische zoekresultaten. Daarentegen krijgen apps wel meer bezoekers, waardoor er meer conversie via apps gerealiseerd kan worden.

De 5 trends in detail [infographic]

Bovenstaande informatie was eigenlijk maar een tipje van de sluier. Wil je ook meer weten over de 5 SEO trends van 2017? Bekijk dan onderstaande infographic waarin je hier meer over te weten komt. Klik op de infographic om het te vergroten. Succes met jouw SEO strategie in 2017!

SEO trends 2017 infographic

Grotere versie van de infographic

Embed deze infographic op je website:

Comment Section

3 reacties op “SEO trends 2017: dit is wat je moet weten [infographic]


Door Stefaan op 23 november 2016

Top artikel. Vooral de hoeveelheid voice searches is nieuw voor me. Heb je hiervoor een bron met meer data?


Door Robin op 24 november 2016

Leuke informatie tof!
Heb je inderdaad meer info over de voice searches en hoe je dit implementeert in je website etc?
Verder heb ik ook de AMP uitgezocht, voor mijn gevoel is dit meer headline nieuws wat dan toont, zoek op Donald Trump bijvoorbeeld en je krijg hem als AMP headline op je mobiel, als je zoekt op seo specialist vind je geen AMP artikel. Zie ik dit verkeerd en is AMP meer een accerelatie module om op mobiel sneller te laden als een soort speedinsight score?

Alvast bedankt


Door Zino op 30 maart 2017

AMP kun je gebruiken middels een plugin als je een WordPress website hebt. Je stript de pagina van veel opmaak waardoor de site supersnel laadt op mobiele apparaten, maar dit gaat dus wel ten koste van je design. Google houdt er van maar ik kies er voor om het vooral op blogs te gebruiken en niet zoveel op salespages.

Voice search wordt nog wel een dingetje dit jaar.

Plaats een reactie


*