Belang van een mobiele website voor SEO
in SEO

Belang van een mobiele website voor SEO

Een mobiele website (ofwel full responsive website) is nauwelijks weg te denken gezien de enorme toename van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Een logisch gevolg van deze toename is eveneens een toename van het internetgebruik op mobiele apparaten.

Consumenten bekijken steeds vaker een (bedrijfs)website via een mobiel apparaat en zijn ook geneigd om steeds sneller een online aankoop te doen via hun tablet of smartphone. Ga jezelf maar eens na ;-) Hoe vaak gebruik je niet je smartphone om e-mails te lezen of de tablet om even iets op te zoeken.

Google en Mobiele SEO

Google is gek op mobiele websites en dat vertaalt zich ook door naar Mobiele SEO. Hoe beter een website is ingericht voor gebruikers, des groter de kans dat de site hoog in Google komt. Google heeft in 2013 de Hummingbird update doorgevoerd. De Hummingbird update was gericht op het beter begrijpen van mobiele zoekopdrachten en legt tevens verbanden met de locatie voor betere zoekresultaten.

Google is zo gek op mobiele websites dat men zelfs stap voor stap uitlegt hoe je een mobiel geoptimaliseerde website bouwt op de manier hoe Google dit het liefst ziet. Tevens heeft Google officieel gepubliceerd dat wanneer gebruikers een negatieve mobiele ervaring krijgen van jouw website dat de site gestraft wordt met lagere een ranking. Kortom, heb je nog geen mobiele website dan raden we echt aan om dit te overwegen.

Mobiele website vs. full responsive website

Een mobiele website wordt vaak ook wel full responsive website genoemd maar dit is niet altijd hetzelfde. Men gebruikt de term “mobiele website” als verzamelnaam voor een aangepast website design dat zich aanpast aan de resolutie van een mobiel apparaat. Toch hoeft de mobiele adaptive versie van een website niet altijd full responsive te zijn.

Een full responsive website is een website design dat zich aanpast aan ieder mobiel apparaat. Zo kan bijvoorbeeld een full responsive website op een smartphone een dropdown-menu hebben maar op een tablet de navigatie buttons naast elkaar. Het belangrijke verschil is dus dat de indeling van een full responsive website zich kan aanpassen aan het mobiele apparaat, dat is bij een adaptive website design vaak niet zo, hierbij veranderd alleen het formaat.

full responsive design ompro.nl

Op ompro.nl hebben we een full responsive website design. De indeling van de responsive website past zich volledig aan op het apparaat waardoor de gebruiker een optimale weergave krijgt van de website. (klik op de afbeelding voor een grotere weergave)

Afbeelding 1 en 2, portrait en landscape weergave van een Iphone 4, zie je dat er in plaats van een uitgevouwen menu een dropdown menu button verschijnt.
Afbeelding 3, portrait weergave van een Ipad, zie dat de rechtse sidebar is verplaatst onder de main bar en het menu weer zichtbaar is.
Afbeelding 4, landscape weergave van een Ipad, rechtse sidebar is weer toegevoegd en het menu is verder uitgeschoven.

In de bovenstaande afbeelding is duidelijk te zien dat het full responsive design van dit blog zich automatisch aanpast op ieder mobiel apparaat.

Mobiel verkeer op je website

Om inzicht te krijgen hoeveel mobiel verkeer er op een website komt kun je Google Analytics raadplegen.

Klik in het keuzemenu van Google Analytics het volgende aan: Doelgroep –> Mobiel –> Overzicht

Vervolgens verschijnt het overzicht via welke apparaten de bezoekers op je website de website hebben bekeken. Analytics maakt standaard onderscheidt tussen drie categorieën te weten: desktop, mobile en tablet. Op Ompro.nl zie je dat ruim 83% van de bezoekers de website bekijkt vanaf de pc of laptop, bijna 8,5% kijkt via een mobiele telefoon en 8,1% bekijkt de website via een tablet.

mobiele apparaten analytics ompro.nl

Op deze manier kun je dus zien hoeveel mobiel verkeer er op je website komt en of men kijkt via desktop, tablet of mobiele telefoon.

Mobiele zoekresultaten in Google

Google maakt onderscheidt tussen mobiele zoekresultaten en desktop zoekresultaten. Wanneer men bijvoorbeeld zoekt via een smartphone of tablet, dan zijn de zoekresultaten anders dan wanneer men zoekt vanaf een laptop of PC, dit is dan ook de belangrijkste reden waarom SEO geïnteresseerden en deskundigen rekening moeten houden met mobiel verkeer. Een website kan dus in de desktop zoekresultaten op plek 3 staan maar in de mobiele zoekresultaten bijvoorbeeld op plek 12 wanneer gezocht wordt op dezelfde zoekterm.

Praktijkvoorbeeld:

We gaan zoeken in Google op de term “zoekmachine optimalisatie” en kijken op welke positie ompro.nl staat. We zoeken op twee verschillende manieren:

  • Desktop
  • Smartphone (iphone 5 zonder gepersonaliseerd zoeken)

De zoekopdracht via de desktop levert positie 6 op.

De zoekopdracht via de smartphone levert positie 8 op. Hier is dus meer winst te behalen t.o.v. de desktop resultaten.

We zoeken dus op dezelfde zoekterm vanaf twee verschillende apparaten en dit levert een positieverschil op van twee plaatsen. (op het moment van zoeken)

Je kunt dus stellen dat mobiele SEO anders is dan desktop SEO omdat Google onderscheidt maakt tussen mobiele zoekopdrachten en desktop zoekopdrachten. Waarom zijn mobiele zoekresultaten anders dan desktop zoekresultaten? Hoe bepaalt Google op welke positie een website komt in de mobiele zoekresultaten? En waarom is mobiele SEO anders dan desktop SEO? Dit zijn leuke vragen voor een volgend artikel.

Leuk, maar wat staat mij nu te doen?

Heb je al een full responsive website dan ben je goed bezig! Heb je een mobiele website die mee rekt en zich aanpast aan de resolutie dan zou je een full responsive design kunnen overwegen. Heb je helemaal nog géén mobiele website dan raden we ten zeerste aan om je hierin te gaan verdiepen of eens met een programmeur te gaan praten. Het is simpelweg not done tegenwoordig om geen mobiele versie van je website te hebben, zowel tegenover de bezoekers als tegenover Google.

Daarnaast is het ook belangrijk om inzicht te krijgen in het mobiele verkeer op jouw website. Hoeveel mobiele bezoekers trekt de website en welke mobiele apparaten gebruiken ze? Deze statistieken kunnen een bron van informatie zijn!

De kans is groot dat Google de mobiele zoekresultaten zal door ontwikkelen voor een steeds betere mobiele gebruikerservaring. Het is zeer aannemelijk dat de verschillen tussen desktop – en mobiele zoekresultaten groter en groter zullen worden. Desktop SEO en Mobiele SEO zullen tevens mee veranderen.

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Adriaan
Door

Adriaan

op 19 May 2014

Erg interessant artikel, ik sluit me er volledig bij aan! SEO en responsive webdesign zijn niet meer weg te denken uit de online zakenwereld. Wel moet men niet vergeten dat de webshop zelf de basis blijft. Als deze niet in orde is, onlogisch of onprofessioneel bijvoorbeeld, zal SEO weinig zin hebben..

Henriette Galliard
Door

Henriette Galliard

op 09 Dec 2016

Wat ik wel vreemd vindt is dat ik op de iphone en de ipod op verschillende posities kom te staan in google. Terwijl het toch in beide gevallen om de mobiele versie gaat.

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 09 Dec 2016

Dat kan vele oorzaken hebben. Gebruik je dezelfde browser op beide apparaten, zoek je incognito ofwel wordt je internet geschiedenis gebruikt? Daarnaast kunnen posities met het uur fluctueren.

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact