Page content

SEO tips 2017 [infographic]

article content

SEO tips 2017 [infographic]

Om ook in 2017 goed te blijven scoren in Google is het belangrijk dat je de juiste SEO tips toepast.

Op het internet zijn honderden tips te vinden, maar wat zijn de beste tips op gebied van zoekmachine optimalisatie? En welke ontwikkelingen gaan we het komend jaar zien?

Om te zorgen dat je website nog meer terrein gaat winnen in Google, hebben we voor jou de beste SEO tips en trends op een rijtje gezet in deze infographic!

UPDATE: Bekijk hier ook de 5 SEO trends voor 2017.

Zie het als een soort checklist:

SEO tips 2016 infographic

Grotere versie van de infographic

Embed deze infographic op je website:

Mijn visie op de SEO tips in deze infographic:

1. Lange zoektermen

Lange zoektermen scoren sneller en hoger in Google. Deze zoektermen zijn gerichter, converteren beter en bevatten minder concurrentie.

Mede door de toenemende populariteit van Voice Search worden lange zoekwoordcombinaties (longtail) van 4 of meer woorden nog belangrijker.

In Google zoekt 70% van de gebruikers op zogenaamde longtail zoektermen. Dit betekent dat slechts 30% zoekt op korte termen.

Persoonlijk vind ik dit al jaren de beste SEO strategie. Naast dat je hier sneller en hoger mee scoort zijn ook de bezoekers vele malen gerichter. Voor alle soorten websites en webwinkels is dit een uitstekende strategie.

2. Mobiel is een pré

Een responsive of adaptive webdesign is tegenwoordig een pré.

Steeds meer bezoekers bekijken websites vanaf een mobiel apparaat. Google heeft een grote voorkeur voor websites die zich aanpassen op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets.

Vaak lees je op blogs dat mobiel de toekomst is. Dat is het dus niet! Mobiel is het heden. Heb je anno 2016 nog geen mobiel vriendelijke website dan doe je er verstandig aan om er snel een agendapunt van te maken.

3. Killer content is king

Niet zomaar wat content. Maar echte killer content die bezoekers spontaan gaan delen!

Content gecreëerd voor bezoekers en niet voor zoekmachines. Denk daarbij aan checklists, uitgebreide stappenplannen, handleidingen, casestudy’s, video’s en e-Books.

Het publiceren van een eenvoudige landingspagina met wat zoekwoord optimalisatie is verleden tijd. Dit soort pagina’s scoren slecht in Google. Probeer goed na te denken over de zoekintentie van de gebruiker en zorg dat je precies biedt wat zij nodig hebben. Kortom, creëer killer content waar bezoekers wat aan hebben en echt mee geholpen zijn.

4. Inzetten op semantiek

Google gebruikt semantiek om de exacte context en betekenis van woorden te leren.

Semantische code ofwel structured data wordt toegevoegd aan een website. Vaak in de vorm van een schema.org markering. Google weet dan precies wat een element betekent.

Bijvoorbeeld:

Bedrijfsnaam: Ompro | adres: Stationsplein 12 | URL: https://ompro.nl

Door semantische code toe te voegen aan je website, help je Google niet alleen beter te begrijpen waar je website over gaat maar heb je ook een voordeel in de zoekresultaten.

5. Interactie stimuleren

Interactie en reacties van bezoekers zijn zeer belangrijk! Het zorgt voor een binding met de bezoeker.

Reacties zorgen voor een constante stroom nieuwe content. Dit zorgt voor een positieve invloed op posities in Google.

Ook het stimuleren van de interactie via social media kanalen.

De interactie van bezoekers heeft een bijzonder goede invloed op je reputatie in Google. Wanneer bezoekers op je website reageren en delen via sociale media, dan ziet Google dat als een goede indicatie van de kwaliteit.

6. Lokale SEO

Bedrijven die zaken doen met consumenten kunnen niet meer om lokale SEO heen.

Zowel consumenten als bedrijven zoeken massaal lokaal en regionaal. 45% van alle consumenten zoekopdrachten zijn van lokale aard. 80% daarvan converteert en leidt uiteindelijk tot een aankoop.

Mede dankzij het toenemende mobiele surfgedrag wordt lokale SEO nog belangrijker. Het was al belangrijk voor bedrijven die hun klanten uit de omgeving werven maar nu wordt het voor ieder bedrijf interessant.

7. Denken in onderwerpen

In plaats van keywords. Lange, uitgebreide webpagina’s scoren over het algemeen hoger in Google.

Webpagina’s van websites in de top 3 van Google bevatten gemiddeld meer woorden dan websites op de 9e of 10e positie.

Daarnaast hebben lange webpagina’s een grotere kans op backlinks en sociale interactie.

De lengte van content zegt uiteraard niet altijd iets over de kwaliteit. Probeer onderwerpen van pagina’s breder te trekken. Optimaliseer niet meer iedere pagina voor één zoekterm maar denk ook aan synoniemen, variaties, gerelateerde vragen en direct gerelateerde zoektermen.

8. Online reputatie

Website en brand reputatie is en blijft de belangrijkste ranking factor voor SEO. Zonder goede reputatie zal een website nooit de top van Google bereiken.

Website reputatie is de som van alle positieve en negatieve invloeden. Het opbouwen van een goede reputatie is een continu proces.

Online reputatie is al sinds de introductie van de Google Pagerank het criterium, om de posities van websites in de zoekresultaten van Google te bepalen. Tegenwoordig horen daar naast backlinks en interactie ook sociale signalen bij.

9. Geliefd worden

Quote: Google only loves you when everyone else loves you first. — Wendy Piersall

Stel de bezoeker centraal. Zorg voor killer content en creëer een prettige gebruikerservaring. Alleen dan zal je hoog in Google komen.

 

Comment Section

5 reacties op “SEO tips 2017 [infographic]


Door Kraaitje op 5 februari 2016

Leuk en informatief artikel, bedankt voor het schrijven hiervan!


Door Mark van Tuel op 15 februari 2016

Succes!


Door Coen Olde Bijvank op 4 juli 2016

Bedankt voor het schrijven van dit artikel. Goede backlinks zijn nog steeds een must-have voor een ieder die hoog wil scoren in zoekmachines, dat zijn mijn ervaringen in ieder geval.

Ik merk zelf met (veel) artikelen als ik backlinks plaatst / koop dat veel van deze artikelen de top 3 behaalde, puur door die backlinks.

Wat zijn jouw eigen ervaringen met backlinks?


Door Leon op 4 oktober 2016

Thanks! Interessant artikel!
Ben tevens erg benieuwd naar het effect van links in een reactie onder interessante artikels. Daarnaast ben ik erg benieuwd of een https certificaat op mijn website een positieve invloed heeft op de positie van een site in de zoekmachines.


Door Sabine op 28 november 2016

Goed artikel! Bedankt voor de tips! Vooral de tip over schrijven in onderwerpen ga ik gebruiken. Ik schrijf nu zelf vaak meerdere korte teksten van ongeveer 300 woorden. Ben benieuwd wat het effect is!

Plaats een reactie Annuleren


*