Google Mijn Bedrijf – Aan de slag met je online strategie? Veel mensen storten zich direct op SEO en SEA. Een kleine, maar heel belangrijke stap wordt vaak over het hoofd gezien: Google Mijn Bedrijf. En dat is jammer, want deze (gratis!) tool kan je heel veel opleveren. In dit blog lees je er alles over.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een soort Google+ voor bedrijven. Of de nieuwe gouden gids (ken je die nog?), maar dan veel veelzijdiger en actueler. Op je Mijn Bedrijf pagina toon je belangrijke bedrijfsgegevens als je adres, telefoonnummer, openingstijden en een omschrijving van de activiteiten. Wijzigt er iets? Dan kun je dit makkelijk en meteen zelf aanpassen. Eigenlijk is zo’n pagina echt een must voor ondernemers.
Oh ja? Waarom?
- Het is gratis
- Je bent extra zichtbaar in Google & Google Maps
- Je maakt het de gebruiker extra makkelijk – vooral mobiel
- Je bepaalt zelf welke bedrijfsgegevens getoond worden
- Je kunt reageren op Google recensies
- Je scoort punten voor de SEO ranking
Lokaal zoeken
Steeds meer mensen zoeken lokaal. Ze voegen bijvoorbeeld een plaatsnaam toe aan hun zoekopdracht. Maar de algoritmes van Google worden ook steeds slimmer. Dankzij bijvoorbeeld GPS in smartphones weet Google ook steeds beter waar jij je bevindt als je zoekt. Hier worden zoekresultaten ook op aangepast. Jouw bedrijvenpagina zorgt ervoor dat je lokaal een stuk beter vindbaar bent.
De mobiele gebruiker helpen
Vooral voor mobiele gebruikers is Google Mijn Bedrijf heel handig. En die zijn er steeds meer. Google Mijn Bedrijf biedt mobiele gebruikers de gelegenheid direct naar het bedrijf te bellen, zonder het telefoonnummer in te toetsen. Een routebeschrijving via Google Maps is ook makkelijk in te stellen. Nieuwe klanten komen dus nog makkelijker met jou in contact.
Recensies in Google
In je ‘online visitekaartje’ van Google Mijn Bedrijf zijn ook je Google recensies zichtbaar. Krijg je goede recensies? Dan geeft dat meteen een betrouwbare uitstraling. En heb je meer dan vijf recensies verzameld? Dan wordt de gemiddelde beoordeling in sterren op je bedrijvenpagina getoond. Valt weer nét wat extra op. Als beheerder van Google Mijn Bedrijf kun je ook reageren op recensies. Zo laat je betrokkenheid zien.
Posten in Google
Sinds de zomer van 2017 is het ook mogelijk om te posten op je Google Mijn Bedrijf pagina. Heb je een belangrijk nieuwtje, organiseer je een evenement of wil je afwijkende openingstijden delen? Dat kan. In 100 tot 300 woorden. En je kunt zelfs een afbeelding of CTA button toevoegen. De post wordt toegevoegd aan je bedrijfsvermelding, en zorgt er zo dus voor dat deze nóg meer opvalt.
Google Mijn Bedrijf en SEO
Google geeft zoekresultaten van Google Mijn Bedrijf voorrang. Dus je wordt – vooral als je je pagina goed ingericht hebt – beter gevonden. Dan de recensies: ook dat is een rankingfactor, dus ze zorgen ook voor een betere plek in Google. Kortom: je bent kosteloos groter en beter zichtbaar, op meerdere plekken, en met informatie die je zelf in de hand hebt. Terwijl je ook nog punten scoort op SEO-gebied. What’s not to like? Zeker als je makelaar of advocaat bent is Google Mijn bedrijf onmisbaar!
Hoe werkt het?
Voor Google Mijn Bedrijf heb je eigenlijk maar één ding nodig: een Google-account. Bij het inrichten van je pagina moet je er rekening mee houden dat je Google Mijn Bedrijf als het ware ‘koppelt’ aan je bedrijfswebsite, door middel van een verwijzing en een tag in je HTML-code. Tot slot moet je bedrijvenpagina geverifieerd worden. Google wil namelijk weten of het om een echt bedrijf gaat. Dit gaat meestal via een verificatiebriefkaart via de ouderwetse post.
Klinkt dat toch nog ingewikkelder dan je dacht?
Schakel dan een SEO professional in. Ompro staat voor je klaar om je Google Mijn Bedrijf pagina op de juiste manier voor je in te richten. Want je wilt natuurlijk dat het goed gebeurt. Aarzel niet en neem contact met ons op.