Online marketing en SEO voor Advocaten
Marketing en SEO voor Advocaten

Online marketing en SEO voor Advocaten

Voor advocaten, notarissen en juristen 

10+ jaar

Ervaring

80+

Tevreden klanten

+6400

Whitepaper downloads

Online marketing en SEO voor advocatenkantoren

We gaan even terug naar de tijd van Napoleon. Voor advocaten en juristen waren de regels op het gebied van 'marketing' in de 19e en 20e eeuw erg strikt. In de Ereregelen van die tijd stond zelfs het volgende: "Het maken van reclame, in welke vorm ook, is ontoelaatbaar". Tot 1989. Toen werden de strenge regels omtrent publiciteit geschrapt uit de gedragscode. Toch maken advocaten nog steeds geen grote stappen op het gebied van marketing. Terwijl je als jurist érg veel profijt kunt hebben van wat promotie.


Het belang van (online) marketing voor advocaten en juristen

Als raadsman heb je jarenlang gestudeerd om jouw specialisme volledig onder de knie te krijgen. Natuurlijk wil je graag dat mensen je om jouw specialiteit weten te vinden. Je hebt waarschijnlijk al wel een website, maar haal je daar het maximale uit? Met een - op de juiste manier - geoptimaliseerde site, beland je hoger in de zoekresultaten van Google. Met als logisch gevolg dat jouw potentiële cliënten sneller hun weg naar jouw website weten te vinden.


Een geoptimaliseerde website?

Als jurist hecht je waarschijnlijk veel waarde aan de uitstraling van je fysieke kantoor. Waarom zou je deze stijl niet doortrekken naar je 'online kantoor', ofwel je website? Veel mensen zoeken alles op via internet, ook een advocaat, jurist, notaris of anderszins juridisch adviseur. Je website is eigenlijk je digitale visitekaartje. Werkt 'ie goed, en creëer je een persoonlijke, betrouwbare uitstraling? En scoor je ook nog eens hoog in Google? Dan volgen de (nieuwe) cliënten vanzelf. 

SEO om te scoren in Google met je advocatenkantoor

Om goed gevonden te worden in de zoekmachine, ga je aan de slag met Search Engine Optimization (SEO), ofwel zoekmachineoptimalisatie. En daar valt van alles onder: de technische basis van je website moet in orde zijn. Door middel van linkbuilding moet je aan een natuurlijk linkprofiel - en dus een goede website reputatie - bouwen. Én je content moet uniek en kwalitatief zijn, en rekening houden met de juiste keywords.

Met een keywordanalyse of zoekwoordonderzoek bekijk je welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt en waar je dus mee kunt scoren in Google. In de advocatuur is het belangrijk om te weten dat potentiële cliënten zelden zoeken op algemene woorden als "advocaat". Ze zoeken iemand in de buurt die hen kan helpen met een specifiek probleem. Dus ze zullen eerder "notaris hypotheek Tilburg" of "advocaat letselschade Groningen" in de zoekmachine intypen. Met kwalitatieve SEO-teksten speel je hier handig op in.

Benieuwd naar de resultaten voor onze klanten?

Thought leadership voor advocaten

Voor de meeste mensen is jouw vakgebied taaie kost. Je mag als rechtsgeleerde je kennis gerust - een beetje - delen. Je website en social media kanalen zijn prima kanalen om je expertise te tonen. Ga bijvoorbeeld aan de slag met het schrijven van sterke, inhoudelijks blogs. Een redelijk laagdrempelig marketingmiddel, ze kosten je namelijk alleen een beetje tijd. Een mooi 'bij-effect' van blogs: Google is dol op dynamische websites die regelmatig 'verse content' plaatsen. Dus je werkt met je blogs niet alleen aan je uitstraling en reputatie, maar ook aan je online vindbaarheid!

Hoe te beginnen met bloggen?

Haak bijvoorbeeld in op (juridische) nieuwsberichten, of licht een actuele wetswijziging toe die mogelijk praktische gevolgen heeft voor je doelgroep. Leef je vooral in je (potentiële) cliënt in. Qua thema's én qua taalgebruik. Heeft de lezer weinig tot geen juridische voorkennis? Vermijd dan jargon. Als een tekst te ingewikkeld is, haakt de lezer af. De kunst zit 'm in het leesbaar én begrijpelijk maken van moeilijke onderwerpen. Natuurlijk zorg je ook altijd voor een 'call to action' - je voegt een trigger toe die de lezer aanspoort contact met je op te nemen voor specifiek advies voor zijn of haar situatie.


Online marketing en SEO uitbesteden

Heb je niet voldoende kennis in huis om je website zelf te optimaliseren? Of heb je helemaal geen tijd of zin om te gaan bloggen? Dan hoeft dat ook niet. Voor een online marketing specialist zijn zaken als SEO, linkbuilding, contentmarketing en bloggen aan de orde van de dag. Ompro neemt je deze werkzaamheden met liefde uit handen. Benieuwd naar wat we op online marketing vlak voor jouw advocatenkantoor kunnen betekenen? Neem gerust eens contact met ons op.

Wil je samenwerken met Ompro?