Waarom SEO zonder UX vrijwel zinloos is – en andersom
in SEO

Waarom SEO zonder UX vrijwel zinloos is – en andersom

Met je ogen dicht zou je blogs over online marketing kunnen vinden, simpelweg omdat het er zoveel zijn. Ze gaan over allerlei domeinen van online marketing. Denk bijvoorbeeld aan SEO, SEA en gebruiksvriendelijkheid. Zo kunnen we nog wel veel meer onderwerpen opnoemen.

Wat al deze blogs vaak missen, is een bruggetje slaan met een ander domein. Waar zou bijvoorbeeld een geadverteerde post in Facebook zijn zonder relevante content? En waar zou een website in Google te vinden zijn zonder goede gebruiksvriendelijkheid?

In dit artikel richten we ons op het raakvlak van SEO en gebruiksvriendelijkheid (oftewel user experience, UX). De twee specialisaties kunnen zonder elkaar eigenlijk niet goed ingezet worden.

Anders leveren de SEO en UX werkzaamheden niet de resultaten waar je op gehoopt hebt. Wij slaan alvast voor jou het bruggetje, dan kun jij later op weg naar online succes;)

SEO en UX anno 2017

SEO

SEO (zoekmachine optimalisatie) is zorgen dat een website of webshop goed vindbaar is in een zoekmachine. Hiervoor hoeft de zoekmachine niet betaald te worden. De website wordt dan weergegeven in de zogenoemde organische zoekresultaten.

De werkzaamheden rondom SEO waren oorspronkelijk vrij eenvoudig. Door er simpelweg voor te zorgen dat de zoektermen van gebruikers in Google zo vaak mogelijk voorkwamen op een webpagina, dan kon je al een goede ranking krijgen.

Inmiddels is de zoekmachine al vele slagen verder. Werkzaamheden rondom SEO zijn nu gericht op het optimaliseren van pagina’s voor de zoekintentie van gebruikers.

Waarom voert iemand een bepaalde zoekopdracht uit? In het artikel SEO trends 2017 schreven we al dat leuke content niet genoeg is. Anno 2017 moet een pagina zo relevant mogelijk zijn door goede en complete informatie die perfect aansluit op een zoekopdracht.

UX (Usability en UI)

Focussen op gebruiksvriendelijkheid op een website of webshop is belangrijk om tevreden bezoekers te krijgen. Zij kunnen terugkeren en een actie uitvoeren waarvan je graag wilt dat ze die doen (bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief of iets kopen). Het gaat erom dat de bezoekers een goed gevoel overhouden nadat ze je website of webshop hebben bezocht.

UX is een overkoepelende term. Het wordt wel eens in een adem genoemd met usability (gebruiksgemak) en UI (user interface). Feitelijk zijn dit begrippen die slechts op een deelonderwerp slaan. Usability draait om hoe snel iemand zijn doel kan behalen. De webpagina moet ervoor zorgen dat dat effectief en efficiënt kan. User interface gaat over het (visueel) aantrekkelijk maken van elementen waarmee de bezoeker interactie heeft.

Bij UX gaat het om de reactie van de bezoeker op de effectiviteit en efficiëntie van een website. Bij UX draait het om een goede totale beleving. Dat kun je doen door te zorgen voor een wow-effect. Werkzaamheden om UX te verbeteren zijn breed.

Het kan gaan om technische aspecten, zoals de laadsnelheid versnellen en de zoekfunctie op een website te verbeteren. Ook maken bijvoorbeeld de volgende werkzaamheden deel uit van UX: inzicht verschaffen in de bezoekers, analyseren van data met Google Analytics, eye-tracking gegevens verzamelen en A/B testen uitvoeren.

Hoe SEO en UX samen gaan

Even goed opletten, want hier komt het beloofde bruggetje. Zoekmachines zoals Google zijn er niet alleen op uit om gebruikers de informatie te geven waar ze naar op zoek zijn. Zoekmachines verzamelen namelijk ook data om het gedrag van hun gebruikers te begrijpen. Laat deze data nou net afgeleid worden van UX gerelateerde zaken…

Uit deze informatie kan Google opmaken wat wel of niet nuttig zou zijn voor haar gebruikers. En voilà, gebruiksvriendelijke websites krijgen daardoor als vanzelfsprekend een hogere ranking dan websites die minder gericht zijn op gebruiksvriendelijkheid. Om die reden zou het verbeteren van de UX niet alleen als bijzaak naast SEO moeten bestaan. Het zou een taak moeten zijn die hoog op het prioriteitenlijstje staat. Bekijk ook eens de video hieronder van Moz.com

Focussen op UX zou je niet moeten doen voor een zoekmachine om daar een betere ranking te krijgen. Je zou dit juist moeten doen voor de gebruiker. Een zoekmachine kan namelijk maar een beperkt aantal zaken meten. Dat zijn kwantitatieve gegevens, zoals het bounce rate percentage. Dit is het percentage bezoekers dat direct vertrekt na het bekijken van één pagina.

Google zou bijvoorbeeld kunnen constateren dat deze te hoog is. Dat is een teken dat de gebruiker niet kon vinden wat hij zocht, waarna je website een lagere ranking kan krijgen. Dat wil je natuurlijk liever niet. De reden van het hoge bounce rate percentage is onbekend bij Google. Het maakt Google overigens ook niet heel veel uit wat de oorzaak is. Daarentegen kun/moet jij wel ontdekken waarom het bounce rate percentage zo hoog is. Dit kun je doen door je te richten op de ervaring van de gebruiker.

Waarom UX naast SEO zo belangrijk is

De visie van Google is het leveren van relevante informatie uit alle gegevensbronnen waarbij het gebruiksgemak van de gebruiker centraal staat. De gebruikservaring wordt genoemd in de visie van Google, dus dan moet het wel hoog in het vaandel staan bij de zoekmachine.

Bovendien zijn er verschillende signalen waar dit ook uit blijkt. Google ontwikkelt steeds verder Google Rankbrain, een kunstmatig intelligentie systeem. Hiermee kan de zoekmachine zoekopdrachten steeds beter als mens gaan begrijpen. Vervolgens krijgt de gebruiker betere zoekresultaten en dat is uiteraard gebruiksvriendelijk.

Ook krijgen websites en webshops die niet mobile responsive zijn, en dus niet gebruiksvriendelijk zijn op mobiele apparaten, slechtere rankings. Verder zet Google ook featured snippets in, dat is content van externe websites die al antwoord geven op de zoekvraag nog voordat de gebruiker hoeft te klikken op een zoekresultaat. Dit verbetert ook het gebruiksgemak van de gebruiker. Al met al is het duidelijk dat Google gebruiksvriendelijkheid inderdaad belangrijk vindt en dat je hier ook op moet focussen.

Hoe je SEO en UX samen goed inzet

De beste manier om te beginnen met SEO en UX samen goed in te zetten, is gewoon door je logische verstand te gebruiken. Goed nieuws dus. Als je gespecialiseerd bent in SEO, dan hoef je je niet ineens compleet onder te dompelen in de wereld van UX. Andersom geldt het net zo. Je hoeft geen expert te zijn op beide gebieden.

We hebben een lijstje gemaakt die je kan helpen door zowel SEO als UX gelijktijdig goed in te zetten. Zo houd je het vizier op beide aspecten gericht en hoef je niet iets uit het oog te verliezen.

1. Voer een zoekwoord onderzoek uit

Deze stap is simpelweg essentieel voor elke nieuwe pagina van een website of webshop. Elke pagina zou geoptimaliseerd moeten worden voor een zoekwoord, zodat het goed vindbaar is in zoekmachines. Misschien heb je een zoekwoord onderzoek allang uitgevoerd voor bestaande pagina’s. Het is toch goed om de zoekwoorden nog eens te herzien. Wellicht zijn het taalgebruik of de zoekintentie veranderd van de bezoekers. Zo ja, dan moet je ze updaten en de pagina aanpassen.

zoekwoorden onderzoek Google Trends

Zoals je in de afbeelding hierboven kunt zien, verschillen de zoektermen last minute hotel kust en last minute hotel aan zee in populariteit naarmate de tijd vordert. De situatie sinds je laatste zoekwoord onderzoek kan alweer veranderd zijn. Je hebt toen bewust gekozen op te optimaliseren voor een bepaalde zoekterm. Misschien is de andere zoekterm juist populairder geworden in de tussentijd en is je zoekwoord onderzoek achterhaald.

Ook zoekintenties kunnen veranderen. Waar iemand misschien drie jaar terug in Google zou kunnen zoeken naar ‘website ontwerpen’ en een website designer zou zoeken, zou diegene anno 2017 wellicht op zoek zijn naar tips om zelf een website te ontwerpen.

Kortom, het gebruik van zoekwoorden en zoekintenties veranderen nu eenmaal in de loop der tijd. Hierdoor moet je je pagina’s up to date houden, zodat ze relevant blijven voor de gebruikers.

2. Optimaliseer de zoekresultaten

Een ander gebied waar SEO en UX elkaar treffen, is in de zoekresultaten in een zoekmachine. Zoekresultaten moeten relevant en leesbaar zijn, zodat gebruikers erop klikken en vervolgens snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken. En dat is dan weer gebruiksvriendelijk.

Je kunt zoekresultaten relevant en leesbaar maken door de title tag, url, breadcrumbs en meta description te optimaliseren. Zorg dat je de zoekterm daarin vermeldt en maak de verschillende elementen in een zoekresultaat leesbaar. Noem ook andere USP’s die iemands aandacht trekken. Denk bijvoorbeeld aan, “161 websites en webwinkels geoptimaliseerd” of “Ruim 9 jaar SEO ervaring”.

Let wel dat je nooit meer tekens gebruikt dan dat Google kan weergeven, anders wordt de tekst afgebroken en dat is niet gebruiksvriendelijk. Voor de title tag is dat zo’n 63 tekens en voor de meta description 150 tekens. Zo kun je meer klikken naar je website aantrekken.

3. Houd je bezoekers vast

Als je veel klikken genereert via een zoekresultaat in een zoekmachine, dan ben je goed bezig. Maar je bent er nog niet! Vervolgens is het zaak om je bezoekers vast te houden. Als de bestemmingspagina’s na een klik aansluiten bij wat gebruikers in Google zoeken, dan is dat een signaal voor Google dat je zoekresultaat relevant is. Hiervoor kun je beloond worden met een hogere ranking.

Onthoud dat bezoekers altijd haast hebben. Als ze binnen een paar seconden niet kunnen vinden wat ze zoeken, dan gaan ze weg. Je moet er dus alles aan doen om binnen die paar seconden de bezoeker het gevoel te geven dat hij op het juiste adres is.

Er zijn verschillende manieren hoe je dit kunt doen. Allereerst kun je ervoor zorgen dat het logo (site ID) duidelijk is en geassocieerd is met de zoekterm. Als het logo dat niet is, zorg dan dat je een afbeelding plaatst die wel duidelijk relevantie vertoont. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar die eerder genoemde last minute aan zee, dan kun je een afbeelding weergeven van dat mooie hotel aan de kust.

Een ander belangrijk aspect is het gebruik en de invulling van de tekstkoppen. Je structureert er niet alleen tekst mee, maar helpt ook snel navigerende bezoekers. Zorg dat ze bij de zoekterm en zoekintentie passen. Daarnaast moet de content na de koppen natuurlijk aansluiten bij datgene waar de gebruiker naar op zoek is. Als je de eerste stap van het zoekwoord onderzoek gedegen hebt gedaan, dan is geoptimaliseerde content creëren een logische volgende stap.

En last but not least, zorg dat elke pagina een call to action heeft! Bezoekers vinden het fijn om te weten wat er van ze verwacht wordt. Zorg ook dat ze precies weten wat er gebeurt als ze op de call to action klikken. Neem eventuele twijfels weg. Zoals bijvoorbeeld de CTA hieronder:

Neem contact met ons op!

Bovendien helpt het om alles uit je website te halen als je zorgt dat elke pagina een call to action heeft. Dan bekijken bezoekers niet alleen een pagina, maar kunnen ook iets doen waar jij iets aan hebt.

Ze worden als het ware naar een logische vervolgstap geleid. Denk bijvoorbeeld aan iets in een winkelmandje plaatsen en dat ook afrekenen. Zonder call to action zouden ze op een dode weg zijn en geneigd zijn om de website weg te klikken.

4. Wees snel

We zeiden het net al even: je hebt maar een paar seconden om de bezoeker te bevestigen dat hij op de juiste pagina is. Je wilt de bezoeker niet laten wachten. Niet op het laden van tekst, afbeeldingen of op geprogrammeerde codes aan de achterkant van de website.

Afbeeldingen kun je optimaliseren door het juiste formaat (zoals jpg, png of bmp) te kiezen. Het formaat dient te horen bij de taal waarin de website is geprogrammeerd. Op internet kun je ook compressie tools vinden, waarmee je de afbeelding significant kan verkleinen zonder veel in te moeten leveren aan kwaliteit.

Daarnaast kunnen veel regels aan (CSS) code ook de website vertragen. Waar eens nog veel codes nodig waren om iets voor elkaar te krijgen, is de technologie zo verbeterd dat dit nu met minder regels kan. Schoon de codes dus zo nu en dan op om je website sneller te maken.

Ook kan de server bepalend zijn voor de laadsnelheid. Vraag je hosting bedrijf of de server waar je website op draait, optimaal is. Als je website veel verkeer heeft, dan is het wellicht een idee om zelf een dedicated server in te stellen.

5. Blijf testen, testen en jawel: testen

Het kan altijd beter. Als je een wijziging hebt doorgebracht en het werpt vruchten af, dan wil dat niet zeggen dat het niet nog meer vruchten kan afwerpen. Hiervoor kun je A/B testen uitvoeren. Als je begint bij het vergelijken van grote verschillen, dan kun je meteen de goede richting inslaan. Daarna kun je altijd nog in de details treden en steeds verder optimaliseren.

Focus op SEO en UX

SEO en UX kunnen elkaar versterken. Vica versa is het ook zo dat ze elkaar kunnen afzwakken als een van de twee disciplines niet goed wordt ingezet. Je website of webshop moet je dus zo ontwikkelen, dat het zowel ten gunste komt van SEO als UX. Relevante en uitgebreide content creëren en zorgen dat de gebruiker een goed gevoel overhoudt na zijn bezoek, dat is waar het vandaag de dag in online marketing om draait.

Eigenlijk moet je met alles wat je doet, de gebruiker in je achterhoofd houden. Want als je dat doet, dan ben je sowieso al goed bezig. Google stelt namelijk altijd de gebruiker centraal en als jij dat ook doet, dan krijg je automatisch goede rankings.

Lijkt SEO en UX samen een breed werkveld en weet je niet precies waar je moet beginnen? Wij als SEO bedrijf helpen je graag verder. Laat hieronder een opmerking of vraag achter of neem contact met ons op. Dan zorgen wij er ook voor dat je een goed gevoel overhoudt na je bezoek 😉

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact