Concurrentie Analyse voor SEO | Ompro
arrow_drop_up arrow_drop_down
Concurrentie analyse SEO

Concurrentieanalyse voor SEO

Concurrentie analyse van A tot Z incl. handige tools

Concurrentieanalyse van A tot Z

Om hoog te scoren in Google zul je je concurrentie online voorbij moeten streven. Maar hoe zorg je dat Google jouw webpagina’s verkiest boven die van een andere website? Om effectief te werk te gaan, adviseren we om een online concurrentieanalyse uit te voeren. In dit artikel vertellen we hoe onze specialisten bij Ompro dit aanpakken.

Wat is een concurrentieanalyse?

In een vrije markt is er voor vrijwel elk product of dienst wel een andere partij te vinden die iets soortgelijks aanbiedt. En vandaag de dag is het ook zeer waarschijnlijk dat deze concurrent een website heeft waar deze producten en diensten aangeboden worden.


Wanneer potentiële klanten door middel van zoekmachines op zoek gaan naar de producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt, is er geen garantie dat ze ook daadwerkelijk bij jouw website uitkomen. Wanneer de concurrent hoger gepositioneerd staat in Google is de kans zelfs groot dat ze deze website bezoeken en daar hun aankopen doen in plaats van op jouw website.


Waarom Google (en andere zoekmachines) de webpagina’s van een concurrent boven die van jou plaatst, is van een aantal zaken afhankelijk.


Deze zaken zijn in drie SEO pijlers samen te vatten:


  • De website-techniek van de concurrent zit beter in elkaar
  • De website van de concurrent heeft een hogere autoriteit
  • De content op de webpagina’s van de concurrent sluit beter aan bij de zoekintentie van de gebruiker

Deze drie pijlers zijn de basis van SEO. En hoe meer online concurrentie er in jouw markt aanwezig is, hoe belangrijker het is om jouw website op deze punten te optimaliseren.


Voor de technische staat van jouw website ben je niet afhankelijk van je concurrentie. Wel is het de basis van goede SEO en we adviseren daarom altijd om een snelle, gebruiksvriendelijke en veilige website te (laten) maken. In dit artikel zullen we ons echter voornamelijk richten op content en autoriteit.


Om te bepalen waarom de concurrent hoger scoort dan jouw website (die dezelfde producten of diensten aanbiedt) voeren we een concurrentieanalyse uit.


Een online concurrentie onderzoek voor SEO bestaat uit:


  • De zoekwoorden die gebruikt worden
  • Welke websites scoren op deze zoekwoorden
  • De autoriteit van de website ten opzichte van de concurrenten
  • De kwaliteit van de content

Hulp nodig met uw concurrentie analyse?

Stap 1: Zoekwoorden onderzoek uitvoeren

Hoog scoren in Google betekent hoog gepositioneerd worden voor bepaalde zoektermen. Maar welke zoektermen gebruiken potentiële klanten wanneer zij zoekmachines gebruiken om de producten of diensten te vinden die jouw bedrijf aanbiedt? Om daarachter te komen voeren we zoekwoorden onderzoek uit.


In het kort bestaat een zoekwoorden onderzoek uit de volgende stappen:


1. Kies een onderwerp

2. Verzamel zo veel mogelijke zoekwoorden binnen dit onderwerp

3. Bepaal het zoekvolume per zoekwoord

4. Bepaal de moeilijkheidsgraad per zoekwoord

5. Bepaal de zoekintentie per zoekwoord


Op onze zoekwoorden onderzoek pagina leggen we stap voor stap uit hoe we dit bij Ompro aanpakken.


Belangrijk is om zowel algemene zoektermen met veel zoekvolume (short tail zoekwoorden), als specifieke zoektermen met wat minder zoekvolume (long tail zoekwoorden) te verzamelen. Over het algemeen zullen short tail zoekwoorden meer concurrentie bevatten dan long tail zoekwoorden. 

Hulp nodig met zoekwoorden onderzoek?

Stap 2: Concurrentie bepalen

Nu we een lijst met zoekwoorden hebben, die relevant zijn voor onze dienstverlening, kunnen we kijken hoe jouw website op deze zoekwoorden scoort ten opzichte van de concurrentie.


Eerst kijken we wie de concurrentie is voor jouw belangrijke zoekwoorden. Hier zijn verschillende technieken voor. Bijvoorbeeld door simpelweg te zoeken in Google op de belangrijkste zoektermen en te kijken welke vijf concurrenten er als eerst worden getoond in de resultaten.


Zelf gebruiken wij hier SEMrush voor: een zeer uitgebreide en professionele SEO tool. Met de competitive positioning map brengen we de concurrenten in kaart met de meeste overeenkomende zoektermen. Vervolgens gebruiken we de keyword gap functie om in kaart te brengen op welke zoektermen deze concurrenten allemaal scoren. Door deze handige tool hebben we in een mum van tijd de gehele online concurrentie in beeld voor een bepaald onderwerp.


Semrush concurrentie analyse


Ook brengt SEMrush per zoekwoord de moeilijkheidsgraad van een bepaald zoekwoord in kaart. Afhankelijk van de autoriteit van een website, zien we nu de haalbaarheid om te scoren met een (nieuwe) webpagina voor een bepaald zoekwoord.

Stap 3: Autoriteit bepalen

Nu we weten welke zoektermen belangrijk zijn en wie de online concurrenten zijn, is het tijd om de autoriteit van jouw website ten opzichte van die van de concurrentie te bepalen.


Waarom? Omdat een van de belangrijkste ranking factoren van Google de autoriteit van een website is. Autoriteit, met betrekking tot SEO, betekent de hoeveelheid links vanuit andere websites naar jouw website en wat de kwaliteit van deze links is.

Om de waarde van een link te bepalen, kijken we naar verschillende metrics.


De belangrijkste metrics zijn:


  • Citation Flow: de hoeveelheid aan inkomende links
  • Trust Flow: de kwaliteit van een link
  • Page Authority: de waarde van een bepaalde pagina op basis van het aantal (en de kwaliteit van de) inkomende links
  • Domain Authority: de waarde van een domein op basis van het aantal (en de kwaliteit van de) inkomende links


Zoals in stap 2 al even kort benoemd, is de haalbaarheid om te scoren op een bepaald keyword afhankelijk van de autoriteit van je domein en je specifieke webpagina’s. Door een linkprofiel in kaart te brengen van jouw website en die van je concurrenten kunnen we deze autoriteit bepalen.


Een SEO tool als Ahrefs biedt hier uitkomst voor. Deze tool speurt constant het web af en brengt alle links tussen websites in kaart. Door jouw website en die van je concurrenten in te voeren krijg je een overzichtelijk beeld hoe de autoriteit van jouw website er voor staat ten opzichte van die van je concurrenten.


Stap 4: Contentanalyse

Het algoritme van Google is continu in beweging. Naast de juiste zoekwoorden gebruiken en werken aan de autoriteit van je website, krijgt de kwaliteit van de content steeds meer de overhand. Met steengoede content kun je tegenwoordig zelfs concurreren met grote domeinen!


Het is daarom in een concurrentieanalyse belangrijk om niet alleen naar data te kijken, maar ook een analyse te doen van de kwaliteit van de content van je concurrenten.


We kijken bij een contentanalyse naar:


  • Het aantal woorden dat gebruikt wordt op een webpagina
  • Het gebruik van afbeeldingen en video
  • De gebruikerservaring van een webpagina
  • Leesbaarheid van de tekst, zowel visueel als tekstueel
  • De actualiteit van de informatie
  • De frequentie van het plaatsen van content


Deze laatste stap bestaat uit kwalitatief onderzoek van de concurrenten. Dit doen we door de website te bestuderen en de aanwezige content kritisch te lezen.


Zien we bijvoorbeeld dat de concurrentie enorme lappen teksten schrijft, met veel diepgang, verrijkt met afbeeldingen en video, met een fijne opmaak? Dan zal nieuwe content minstens aan deze maatstaf moeten voldoen.Maar willen we de concurrentie echt voorbij schieten, dan zullen we nóg betere content moeten maken!

Concurrentieanalyse uitbesteden

Met bovenstaand stappenplan gaan onze specialisten bij Ompro effectief te werk om de concurrentie voor jouw website in kaart te brengen. Op basis daarvan kan een doelgerichte strategie worden ontwikkeld.


Wil je ook aan de slag met SEO om jouw website beter vindbaar te maken? Laat dan je online concurrentieanalyse door Ompro uitvoeren! Dan ben je er zeker van dat je doelgericht te werk gaat en je het maximale uit je website haalt.

Hulp nodig met uw concurrentie analyse?

Cookie erbij?