Google Medic update - Dit is wat je moet weten!

Google Medic update – Google is op 31 juli gestart met een algoritmische update en als gevolg hiervan kunnen ook de zoekresultaten van jouw website gewijzigd zijn. Jaarlijks worden 500 à 600 Google-updates doorgevoerd en van de meeste zal je maar weinig merken. Maar eens in de zoveel tijd wordt er ook een “grote” update uitgerold, zoals Google Panda of Google Penguin.

Google Medic update – Tijdlijn

Op 31 juli zagen marketeers al schommelingen in de posities, en op 1 augustus heeft Google bevestigd dat er inderdaad een “broad core algorithm update” is uitgevoerd. Dit na veel tweets – óók aan het adres van Google – en andere geluiden online. Google had in eerste instantie namelijk geen informatie gegeven over deze update. Op 3 augustus werd er weer een piek waargenomen in de zoekresultaten en hebben waarschijnlijk de meeste veranderingen plaatsgevonden.

Bovenstaande grafiek is wat veel marketeers zagen, in bijvoorbeeld Semrush. SERP staat voor Search Engine Results Page, de Google-pagina waar jouw website op gevonden wordt en volatility is een term uit de financiële wereld, wat beweeglijk betekent. Om dit te vertalen naar de afbeelding: De uitschieter geeft een onverwachtse beweging weer in de zoekresultaten van Google. Wanneer zulke pieken waargenomen worden, betekent dit vaak een update in het algoritme van Google.

Google gaf in eerste instantie niets aan over de update, maar toen er (aanhoudend) concrete vragen gesteld werden, hebben zij wel een verklaring uitgegeven. SEO specialist Barry Schwartz van SE Roundtable schreef op 1 augustus dat het leek alsof er een grote update werd uitgerold. Als antwoord verwees Google in eerste instantie naar een tweet van 12 maart:

 

Oftewel, er worden vaker Google updates gedaan. Soms zijn dit kleine aanpassingen, en soms grotere, maar het zou gaan om een gebruikelijke update. In deze tweet werd geen specifiek advies gegeven of een verklaring over welke aanpassingen er plaatsgevonden hebben.

Your Money or Your Life pagina’s

Barry Schwartz heeft hierdoor zijn eigen onderzoek gedaan naar de getroffen websites om zo te kunnen achterhalen op welke aspecten de update zich richt. Zo constateerde hij dat de update zich vooral richtte op Your Money or Your Life (YMYL) websites en heeft deze update de Google Medic update gedoopt, afgeleid van de medische websites die veelal getroffen zijn. Deze term is vervolgens veelvuldig overgenomen door veel andere SEO-specialisten.

Google omschrijft deze “YMYL”-pagina’s als websites die je geluk, gezondheid of rijkdom kunnen beïnvloeden. Hier vallen gezondheid gerelateerde websites, juridische pagina’s, shopping websites en financiële pagina’s onder. Experts hebben kritisch gereageerd op deze update en hebben in groten getale de vraag gesteld waarom Google zich op deze branches gericht heeft. Een specifiek antwoord is uitgebleven, wel is het advies gegeven dat websites waardevolle content voor de gebruiker moeten creëren.

Een antwoord is mogelijk terug te vinden in de verhoogde eisen die Google aan deze pagina’s stelt. Zo is er in de richtlijnen opgenomen dat deze pagina’s gemaakt moeten zijn door experts, een flinke dosis autoriteit moet hebben, en dat het een vertrouwde pagina moet zijn. Natuurlijk moet je pagina hier altijd aan voldoen, maar omdat deze pagina’s het welzijn van de gebruiker kunnen beïnvloeden, wordt hier nog kritischer naar gekeken door Google. Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat deze pagina’s voornamelijk getroffen zijn omdat er niet voldoende aan deze richtlijnen werd voldaan. Zonder bevestiging van Google blijft dit echter gissen.

Google Medic – Dus wat kunnen (andere) branches hiervan leren?

Met name dient de zoekintentie van de gebruiker centraal te staan bij het creëren van content. Daarnaast is het verstandig om eens goed te kijken naar je “over ons”-pagina. Kan je hier nog sterker uitdragen waarom jij expert bent in jouw veld? Ben je gepubliceerd door een gerenommeerde website, of heb je bijvoorbeeld deel uitgemaakt van een panel? Neem dit soort zaken dan op in je “over-ons”-pagina. Ook het opnemen van klantreviews op je website blijft enorm waardevol. Houd je pagina up to date, (geen gebroken links dus) en zorg ervoor dat je website ook op mobiele apparaten goed draait. Google neemt sinds kort namelijk ook de laadsnelheid op mobiele apparaten mee in hun ranking. Ook benieuwd hoe jouw mobiele website presteert? Raadplaag dan eens de Mobile-Friendly Test van Google.

Is jouw website ook getroffen door de update? Of wellicht heb je een ander specifiek vraagstuk. Laat dan een reactie achter, want we gaan graag verder met je in gesprek! Uiteraard kun je ook het contactformulier invullen voor wat één op één tijd.