7 Linkbuilding tactieken die té riskant zijn in 2015 [infographic]

Ik hoop NIET dat jij één van deze linkbuilding tactieken gebruikt? Doe je dit wel, dan loop je een gigantisch risico!

Je posities in Google lopen gevaar én je loopt het risico op reputatie schade.

Laten we eerlijk zijn. In 90% van de gevallen is linkbuilding sowieso al een riskante bezigheid.

Dat is nou precies wat Google niet wil! Ook benieuwd welke tactieken het riskantst zijn?

De term zegt het al “links bouwen”. En vaak uit zich dat in het geforceerd backlinks creëren.

In navolging op de infographics, hoe bouw je je domein autoriteit op? én content marketing trends voor 2015.

Volgt nu dit artikel. Ehhh, waar waren we ook alweer gebleven… O ja, riskante linkbuilding.

Laten we gelijk beginnen bij de eerste tactiek.

Je kunt ook direct naar de infographic gaan.

Betaalde links (betalen voor backlinks)

Betaalde backlinks zijn links waarvoor geld betaald is maar dat zal je vast niet verbazen 😉 Deze techniek wordt nog steeds grootschalig toegepast.

Hoe werkt dit principe?

Website A wil een backlink kopen op website B die verwijst naar website A. Dit kan van alles zijn, een tekst link, banner, sitewide link etc.

B plaatst de link naar A op zijn website en ontvangt hier een vergoeding voor, vaak is dat geld.

Je zou zeggen, niets mis mee. Voor wat, hoort wat! Maar….

Google is fel tegen het kopen en verkopen van dofollow (volgbaar voor Google) links met als doel om hoger in Google te komen. Als  er dan betaald wordt voor een link moet deze nofollow (niet volgbaar) zijn.

In deze video legt Matt Cutts exact uit wat volgens Google betaalde links zijn.

Ze hebben zelfs een formulier in de Google Webmaster Tools waarbij je betaalde links kunt melden.

Waarom is dit dan zo risicovol voor mijn website?

Google wil dus niet hebben dat er wordt betaald voor backlinks die dofollow zijn.

Het volgende gebeurt als Google opmerkt dat er sprake is van betaalde links:

If you receive a warning for selling links that pass PageRank in Google’s Webmaster Tools, you’ll see a notification message to look for “possibly artificial or unnatural links on your site pointing to other sites that could be intended to manipulate PageRank.” That’s an indication that your site has lost trust in Google’s index.

Je website loopt reputatieschade op in Google waardoor je rankings wegzakken. Top 10 posities zakken verder weg en je bezoekersaantallen dalen. Google wordt steeds beter in het herkennen van betaalde links. Dus je bent gewaarschuwd 😉

Article directories

Vroeger een goede manier om backlinks te krijgen die ook werkte. Je schreef een artikel over een onderwerp, plaatste die op een article directory website.

Om het geheel af te maken voegde je een paar backlinks toe, eitje toch?

Article directories hadden over het algemeen een goede website reputatie en daardoor waren de backlinks ook redelijk waardevol.

Tegenwoordig zijn backlinks van article directories waardeloos! Sterker nog, ze schaden eerder je website dan dat ze goed doen.

Waarom dan? Zoals bij alles dat op een bepaald moment “goed werkt” wordt ook hiervan misbruik gemaakt. Spammen, spammen en nog eens spammen…

Gekopieerde content, slechte kwaliteit, korte artikelen etc. etc.

Deze sites hebben hierdoor met name de afgelopen jaren enorme reputatie schade opgelopen.

Maar waarom schadelijk dan? 

Het zijn géén waardevolle backlinks! Vaak zijn ze ook niet relevant én ze bevatten veel gekopieerde content. Google ziet ze als uitschot. Als ze dus naar jouw website verwijzen dan loop je risico op reputatie schade.

Web directories

We hebben het hierover de bekende “directories”. Verreweg de bekendste en waardevolste is DMOZ.org en je hebt ook nog de Yahoo directory.

Maar er bestaan ook Nederlandse varianten (dochter pagina’s) zoals Startpagina.nl of Startkabel.nl. Je kent ze vast wel…

Vroeger, de enige manier om te zoeken op het internet en waardevol. Tegenwoordig, een museum.

De afgelopen 5-7 jaar is de factor “content” steeds belangrijker geworden om bovenaan in Google te komen.

Directories hebben nauwelijks content en bestaan vrijwel alleen uit links. Dit is ook tevens de reden dat links van directories niet veel waard meer zijn.

Hoe link kunnen backlinks van directories zijn?

Behoorlijk link, zeker als je de slechtste gebruikt. In Nederland zijn er nog twee directories (die ik al eerder noemde) die nog de moeite waard zijn om je website aan te melden. Zorg dan wel dat je je site aanmeldt bij een relevante pagina.

Aanmelden bij andere lage kwaliteit directories kun je beter vermijden.

Forum profiel links

Je maakt een profiel aan op een forum en zet daar je backlink in en klaar is kees. Niet actief deelnemen op het forum, nee niks.

Maar…., wel weer een backlinkje erbij.

Vroeger werkte het inderdaad zo,  maar Google is nu prima in staat om te zien dat dit zeer matige backlinks zijn.

Forum links zijn niet verkeerd, mits je ze op juiste manier gebruikt. Als je actief deelneemt op een forum dan is er uiteraard niets mis met een profile link.

Maak je tientallen profielen aan op diverse fora en sites dan ben je verkeerd bezig.

Google merkt dan wel degelijk op dat er een groot aantal “waardeloze” backlinks verwijzen naar je website en dit kan je website schaden.

Hou je het bij 3-4 fora waar je echt participeert dan is het uiteraard geen probleem.

Link Wheels

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies wist wat een link wheel is dus heb ik het even opgezocht 😉

En wat blijkt, ik wist wat het was maar alleen niet dat het zo werd genoemd.

Link wheels zijn pagina’s die zijn aangemaakt op zogenaamde web 2.0 sites (Squidoo, Blogger, Hubpages Tumbler etc.) en die verbonden zijn met elkaar.

De pagina’s zijn allemaal geoptimaliseerd voor het belangrijkste zoekwoord en linken naar één hoofddomein.

Zeer schadelijk als je het mij vraagt. Hetzelfde principe als article directories omdat er vaak sprake was van lage kwaliteit content, gekopieerde content en korte artikelen.

Gehuurde backlink (footer of sidebar)

Ruimte huren op een website. Voor een maand of voor een jaar… Het maakt niet uit, huren is huren. Hiervoor geldt hetzelfde als voor het kopen van links. Geld in ruil voor een link terug. Zie hierboven “betaalde links”.

Blog netwerk

Een netwerk van een aantal blogs die collectief met elkaar gelinkt zijn.

Blogs van diverse eigenaren, maar het kunnen ook blogs zijn van dezelfde eigenaar.

Hierbij is relevantie heel belangrijk. Zijn de blogs die met elkaar gelinkt zijn relevant voor elkaar? De onderwerpen moeten overeenkomen of er moet een overlap zijn.

Zo niet, dan kan het schadelijk zijn voor je website. Krijg je een link van een blog netwerk die gelinkt is met niet relevante blogs, dan kan het tricky zijn.

Daarnaast heb je ook niet altijd inzicht in de kwaliteit van die individuele blogs.

Link building survey van Moz

De 7 riskante linkbuilding tactieken die hierboven besproken zijn komen uit de infographic van Moz.

Zij voeren jaarlijks een onderzoek uit over linkbuilding en verwerken de resultaten in een infographic. Die vind je hieronder.

*Wat is volgens jou de meest risicovolle linkbuilding tactiek? Laat dat hieronder weten!*