Effectiefste content marketing trends voor 2015 [infographic]
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 oktober 2014 

Effectiefste content marketing trends voor 2015 [infographic]

Wil jij ook succesvoller worden met je content marketing strategie? Uiteraard! Wie niet?

Deze handige infographic geeft je inzicht in wat de effectiefste content marketing trends voor 2015 zijn, zodat jij daarop kan inspelen. Ook benieuwd naar de top 3 uitdagingen van B2B content marketeers?

Voorkom dat jij dezelfde fout maakt als 65% van de ondernemers!

In navolging op de infographic van vorige week over het opbouwen van domein autoriteit kwam naar voren dat het creëren van zogenaamde content assets uiterst belangrijk is voor het opbouwen van website autoriteit.

Met content assets bedoelen we content die zo waardevol is dat het kan worden gezien als een bezitting (asset). De beste content die bezoekers zich kunnen wensen.

De kwaliteit van content is veelal afhankelijk van de voorbereiding en uitvoering. Een content strategie kan hier een handig hulpmiddel voor zijn. Bij het vormgeven van een goede content strategie wordt vooraf nagedacht over:

  • Het doelstellingen formuleren
  • Doelgroep definiëren
  • Over welke onderwerpen moet er content worden geplaatst?
  • De vorm van de content (tekst, video, afbeeldingen, infographics etc.)
  • Waar de content geplaatst wordt (welke website)
  • Wanneer de content geplaatst wordt (datum en eventueel tijdstip)
  • Verspreiding (b.v. via welke sociale media of ander kanalen)
  • Etc. etc.

Dan hebben we nog de uitvoering en bijsturing. Een content strategie is nooit af, gedurende het traject zal moeten worden bijgestuurd en zaken worden aangepast. Bijvoorbeeld als er onvoorziene actualiteiten verschijnen of als er bepaalde zaken vervallen.

Documenteer je content strategie!

Als je effectiever wilt zijn met content marketing, documenteer dan je strategie. Met het documenteren bedoelen we het uitwerken en bijhouden van een strategie op papier of in een digitaal document.

Nee, dus niet mondeling je strategie voeren of zomaar wat doen. Niet dat je op een dag een helder moment krijgt en denkt ik ga eens wat schrijven over onderwerp X, misschien kan ik er ook nog een leuke serie van maken.

Documenteer je content strategie

Nee, echt een gedegen plan waar vooraf over nagedacht is en met tenminste de hierboven beschreven onderdelen.

Uit onderzoek dat werd uitgevoerd door Marketingprofs onder 5000+ marketeers uit 109  landen en 25 soorten industrieën blijkt dat 35% van de ondervraagden een gedocumenteerde content marketing strategie voert.

De effectiefste content marketing tactieken

Seminars en bijeenkomsten

Persoonlijk contact en netwerken blijft ontzettend belangrijk voor de online wereld. Offline contacten maken en onderhouden blijft een van de beste manieren om content onder aandacht te brengen.

Ga je zelf maar na, een e-mailtje of een direct message via Twitter, het blijft allemaal niet zo hangen. Wanneer je iemand in levende lijven ziet tijdens een presentatie of bij een ontmoeting, dan blijft die indruk vele malen beter hangen in je brein dan een “digitale ontmoeting”.

De verbale en non-verbale signalen blijven belangrijk voor mensen, daar kan geen sociaal netwerk tegenop!

Effectiefste content tactiekenWebinars en webcasts

Na fysieke ontmoetingen in de offline wereld zijn daarna online ontmoetingen het effectiefst. Het delen van content via webinars of webcasts is ongekend populair en effectief.

Bij het volgen van een webinar heb je daadwerkelijk het gevoel dat je in contact staat met diegene. Je krijgt een goed beeld van de persoon, je ziet de persoon bewegen en je krijgt dus ook dingen mee van zijn motoriek en je hoort een stem.Webinar volgen

Al deze verbale en non-verbale signalen zijn uiterst belangrijk bij informatie overdracht. Het is niet voor niets dat een salespitch via een webinar over het algemeen een veel hogere conversie geeft dan een statische salespage.

Stel je voor je zit in je werkkamer en volgt een webinar. Lekker in je badjas en in je eigen veilige omgeving naar iemand te luisteren die je interessante informatie voorschotelt. Je voelt je speciaal en wordt meegenomen door het verhaal.

Laten we eerlijk zijn, de tekst die je nu aan het lezen bent weet je over enkele uren nog wel te reproduceren. Maar hoe zit dat over enkele dagen? Dit komt enerzijds doordat het internet je overspoelt met informatie, anderzijds doordat tekst minder goed wordt onthouden dan beelden.

Daarnaast heb je ook niet echt een gevoel en beeld van de auteur. Dat is juist de kracht van webinars en webcasts, het visuele en audiovisuele aspect.

Online video’s

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een video zegt meer dan tienduizend woorden. Mensen zijn nu eenmaal dol op video. Niet alleen u of ik maar iedereen.

In korte tijd kan er ontzettend veel informatie worden gedistribueerd en die ook nog eens goed door het brein wordt onthouden.

Video content

Youtube is niet voor niets uitgegroeid tot de op één na grootste zoekmachine op het internet.

Bij een goede content marketing strategie is online video praktisch onmisbaar. Vrijwel iedere doelgroep is te bereiken via video. Online video speelt een enorme rol op het internet, zoekmachines veranderen erdoor, het is een revolutie!

Content deling via blogs

Content deling via blogs is de meest gebruikte vorm van content marketing. Net als deze post!

Je schrijft een artikel en voegt er een aantal afbeeldingen aan toe om zaken te verduidelijken. Of je creëert een serie over een bepaald onderwerp. Het delen van content via blogs komt nog steeds veel voor.

Case studies

Ook jouw doelgroep is dol op case studies. Case studies leveren een soort van bewijs en laten stap voor stap zien hoe iets in zijn werk gaat.

Deze vorm van content vormt een soort van bewijs en maakt de case ook tastbaarder voor de lezer. Zo iets van: “Oke, het werkt in die case dus dan kan het bij mij ook werken”.

Bedrijven gebruiken vaak case studies om vertrouwen te wekken. Om te laten zien dat zij de kennis en expertise in huis hebben. Zij laten ten slotte zien hoe hetgeen dat ze beloven, uitwerkt in de praktijk.

Top 5: content marketing doelen voor B2B

Zoals al eerder vermeld is een content strategie zonder doelstellingen geen content strategie. Wat heb je aan een strategie zonder doelen? Je schiet dan met hagel en bijsturen lukt dan ook niet omdat je niet weet waarop je moet bijsturen.

Naamsbekendheid van je bedrijf of als persoon is over het algemeen het meest voorkomende doel van content marketing. Bij 84% van de ondervraagden was dit het doel, het meest populaire doel van de onderzoeksgroep.

Content marketing doelen voor B2B

Op vrijwel gelijke hoogte volgde met 83% het genereren van leads. Content delen met als doel het verwerven van prospects. Kort daarna gevolgd door het creëren van betrokkenheid en participatie door content spreiding, voor 81% was dit een doel.

Maar liefst drie kwart van de ondervraagden wil direct sales generen via hun content strategie.

Top 3 B2B content marketing doelen in 2015: naamsbekendheid verhogen, leads genereren en sales

Als laatste hebben we het zogenaamde “lead nurturing”. Lead nurturing is het informatie voeden aan je contacten die nog geen klant zijn in de hoop dat ze klant worden.

Je creëert in wezen een expert status omdat potentiële klanten als het ware een kijkje in de keuken nemen, wat je als bedrijf allemaal kunt. Uiteindelijk zullen relaties eerder geneigd zijn om iets van je af te nemen omdat het bedrijf of de persoon in kwestie je ziet als expert.

Ga jezelf maar na. Je wilt je verdiepen in laten we zeggen “zoekmachine optimalisatie”. ;-)

Je gaat Googelen. (jaja, een officieel Nederlands werkwoord). Klikt op een zoekresultaat en komt op een website waar je wordt overspoelt met informatie.

Je neemt wat artikelen door en komt tot de conclusie dat de info super waardevol was en dat je er veel van geleerd hebt.

Doordat deze website jou dingen geleerd heeft en de informatie gratis met je deelt, ben je van mening dat dit bedrijf of deze website exact weet hoe je zoekmachine optimalisatie moet aanpakken.

lead nurturing proces

Je hebt een indruk gekregen van de kennis en expertise van het bedrijf en bent daardoor eerder geneigd om met dat bedrijf in zee te gaan. Althans, die kans is vele malen groter dan wanneer je dit niet had geleerd.

Dat is nou exact wat je met lead nurturing wil bereiken.

Lead nurturing is hot!

Lead nurturing is wat mij betreft de manier om klanten te werven via een website. Maar niet alleen om klanten te werven! Ook om een grote community op te bouwen. Voor Ompro.nl is lead nurturing een belangrijk doel, zoveel mogelijk kwalitatieve content verspreiden.

Lead nurturing: een belangrijk doel voor je content strategie in 2015!

In de onderstaande infographic vind je de B2B content marketing trends voor 2015 uit het eerder genoemde onderzoek, dat werd uitgevoerd door Marketingprofs. De infographic is ontwikkeld en samengesteld door Uberflip.com.

*Documenteer jij je content marketing strategie? Laat dat hieronder weten!*

 

Content marketing trends B2B 2015 infographic

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
Cookie erbij?