De SEO strategie van online magazine Manify.nl

3,5 jaar geleden begon ik naast mijn baan als SEO/Analytics consultant Manify.nl. Een mooie speeltuin voor SEO projectjes. Tussen het geweld van food-, fashion- en beautybloggers was er nog maar erg weinig voor de man te vinden.

Ook de grote print titels hadden nog relatief weinig interesse in de online blog en -magazine wereld voor mannen. Inmiddels weten zo’n 165.000 bezoekers per maand Manify te vinden.

Organisch Verkeer

Organisch zoekverkeer is, na social, met 25% van de bezoekers het belangrijkste kanaal. Met oog op groei is het echter nog een veel belangrijker kanaal. Met 75% nieuw bezoekers krijgen we het grootste aantal nieuwe bezoekers via organisch binnen.

Ook het conversiepercentage richting het contactformulier is vanuit organische zoekresultaten het grootst. Aangezien onze inkomsten bestaan uit het verkopen van advertorials is dat een belangrijke factor voor ons.

Je kan je dus voorstellen dat organisch verkeer voor zowel groei van het aantal lezers als onze omzet erg belangrijk is.

SEO vanuit het oog van de gebruiker

Content

In tegenstelling tot veel andere typen websites is nieuwe content voor ons geen enkel probleem, het is ons bestaansrecht. Wel letten we goed op de optimalisatie ervan. Op welk zoekwoord focussen we? Hebben we er niet al eerder over geschreven? Hoe staan de titels, koppen en descriptions?

We schrijven uiteindelijk altijd voor de lezer, ook als dit ten kosten gaat van de SEO-score.

Interne links

We zijn veel bezig met het logisch aanbrengen van interne links. Dat helpt Google natuurlijk een handje, maar dit is eigenlijk ook vanuit het oogpunt voor de gebruiker gekomen. Naast de best gelezen en meest recente artikelen aan de zijkant en de relevante artikelen onder een artikel gebruiken we redelijk vaak handmatige interne links.

Wekelijks hebben we terugkerende series. Bijvoorbeeld met tips over het dragen van een pak in Suit Up Tuesday. Hierin verwijzen we standaard naar het voorgaande artikel. Vaak verwijzen we ook terug naar iets wat besproken is in een van de eerdere artikelen waar we ook naar toe teruglinken.

We gebruiken, zoals het hoort, ook een bronvermelding met links bij het gebruik van foto’s van derden. Heb we inspiratie opgedaan voor het onderwerp van het artikel, dan vermelden we deze ook met een uitgaande link, wat bijdraagt aan een natuurlijk profiel.

Daarnaast gebruiken we ook inline related posts om aan te geven dat we meer van dit soort posts hebben. Door de titel en de afbeelding van het artikel te tonen merken we dat het aantal pageviews per bezoek omhoog is gegaan. Daarnaast draagt het bij aan de interne linkbuilding.

Externe Links

Wij benaderen niet actief sites voor links. In het begin heb ik natuurlijk wat startpagina’s benaderd. Onze huidige strategie bestaat meer uit ‘Outreach’, zoals ik het zelf noem. Wij schrijven bijvoorbeeld over de nieuwe collectie van Van Gils (onbetaald). Dan mail ik de PR=man/vrouw daarvan en vraag of ze het willen delen, sharen etc. Zo krijgen wij wat exposure via hun social media kanalen. Daarnaast hebben veel merken een In de pers-pagina. Dat is een mooie link voor ons.

Daarnaast worden we regelmatig gevraagd naar onze ervaringen of mening (zoals hier). Dat kan in magazine, blog, krant of op social media zijn, wat uiteindelijk ook weer een link oplevert.

Daarnaast zie je dat we redelijk wat natuurlijke links vergaren. Als je zelf écht goede content schrijft dan gaan mensen daar naar verwijzen. Zo hebben we een aantal goede barbecue recepten, haartrends voor mannen en reisreportages waar veel naar gelinkt is vanuit andere sites die het tof vonden óf onze foto’s of video’s gebruiken voor hun eigen verhaal.

Snelheid

Wat ons een enorme boost heeft gegeven is de snelheid van onze site. We hebben heel lang op een klein vps-je gehost maar zijn sinds iets meer dan een jaar over gegaan op een dedicated wordpress hosting. Zij verzorgen voor ons ook de caching en backups zodat wij ons kunnen focussen waar we goed in zijn.

Deze keuze is uiteraard gemaakt vanuit het oogpunt van de gebruiker. Omdat bijna ⅔ van de gebruikers mobiele gebruikers zijn, was dit nog belangrijker voor ons.

Naast een hogere pageview/visit, lagere bouncerate en langere tijd op de site hebben we ook het aantal bezoekers via organische zoekresultaten enorm zien stijgen. Deze investering hadden we veel eerder moeten doen!

Onze SEO strategie zal altijd de focus op de gebruiker zijn. Net zoals die van Google trouwens. Zolang je vanuit de gebruiker denkt in gebruiksgemak maar ook in content, zal je het prima doen in Google. Met wat handigheden en kennis van techniek zorg je voor nét dat beetje extra!