7 SEO tools (gratis) voor hogere rankings in Google
SEO tools – Een SEO check helpt je bij het optimaliseren van je website. Dit komt natuurlijk erg goed van pas als je je website ziet als middel en niet als doel op zich. Het stopt niet bij het hebben van een website alleen, omdat er nog zoveel meer uit te halen valt. Zo zou het voor een restaurant waardevol zijn om niet alleen een recente menukaart erop te zetten.
Dat restaurant zou de website juist ook kunnen inzetten als middel waarmee potentiële klanten met trek in de buurt het restaurant kunnen vinden. Of dat een juwelier met een leuke actie inspeelt op Valentijnsdag of Moederdag en zo een veel groter bereik krijgt. Of dat jij je website inzet als online etalage van de producten die je verkoopt en er een leuk e-mail adressen bestand mee opbouwt. Goed, je snapt het idee.
Of je je nu regelmatig bezig houdt met het verbeteren van je website of er alleen van tijd tot tijd nieuwe informatie op zet, een SEO check geeft een overzicht van waar je website nu is. En waar het laaghangend fruit hangt. Het laat dus zien wat er nog beter kan. Dat zijn vaak dingen waar je zelf overheen hebt gekeken of simpelweg blind voor bent geworden.
Dat klinkt best leuk, zo’n SEO check. Maar wat het nog leuker maakt, is dat er goede checks zijn die ook nog eens gratis zijn! Het zijn er ook nog eens 7 in totaal. Dus waar wacht je nog op, laat je website checken en ontdek wat je kunt verbeteren. Pluk het zogenaamde lage fruit en geef je website een boost.
MozBar
Moz is een grote community op het gebied van SEO. Naar eigen zeggen is het het grootste platform. Of dat helemaal waar is kunnen we niet zeggen, want er zijn namelijk ook nog grote andere communities. Geheel belangeloos is Moz niet, want het brengt (betaalde) producten op de markt. Dat hoeft eigenlijk ook niet, want Moz is een gerenommeerde partij met kennis van zaken. De blogs zijn toonaangevend, worden vaak gelezen en er wordt regelmatig een nieuw artikel geplaatst.
Goed om te weten is dat Moz ook een gratis SEO tool heeft ontwikkeld. Deze tool is een toepassing voor in je Google Chrome browser. Je downloadt het en daarna vind je er een pictogram van in de browser. Dan klik je simpelweg op het icoontje in je browser om de analyse te starten. Dat doet de tool vervolgens voor de webpagina die je hebt geopend in de browser. De gegevens ontvouwen zich in een balk onder de URL balk. Je krijgt onder andere gegevens te zien van:
Wat de H1 en H2 zijn van de pagina
Dit zijn de belangrijkste koppen tekst van een webpagina. Voor SEO is het belangrijk om 1 H1 te hebben en meerdere relevante H2 koppen.
Hoe de meta description eruit ziet
Een meta description is een korte beschrijving van een pagina. Die wordt getoond in het zoekresultaat in Google. Het is belangrijk om deze zo te schrijven dat die kort en bondig is en iemand uitnodigt om de pagina te bezoeken.
Wat de Rel = “canonical” is
Dit is een stukje code op de achterkant van de webpagina. Als deze anders is dan de URL van de pagina, dan geeft de code aan dat er een URL is waarvan de pagina vergelijkbare (of dezelfde) content heeft. Als je dit niet doet en er bestaat wel zo’n pagina, dan kan dat je rankings in zoekmachines verslechteren.
De laadtijd
Dit gegeven is vrij belangrijk voor SEO. Veel usability experts zeggen dat de laadtijd 2 seconde of lager ideaal is. Hoewel deze tijd voor menig websitebeheerder uitdagend zal zijn, is het toch van groot belang om de laadtijd te beperken. Gelukkig kun je al snel grote slagen maken met optimaliseren van bepaalde zaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan content verkleinen (afbeeldingen, maar ook codes als CSS en Javascript) en broncode opschonen (zodat codes niet dubbelzinnig zijn).
Als je je registreert en inlogt via de tool, kun je ook gegevens zien wat betreft links:
- Hoeveel links er gaan naar de webpagina
- Welke daarvan follow en no-follow zijn
Een follow link geeft een kleine SEO boost aan de pagina waar de link naar verwijst. Google ziet een link als een aanbeveling. Als er gaandeweg meer follow links worden geregistreerd, is dat des te meer een teken dat de website goed en belangrijk is. In het Engels noemen ze dit mooi ‘link juice’ dat over sijpelt, als teken dat de ene website langzaam de andere helpt. Het aantal follow links, en de autoriteit van een website die daarmee gepaard gaat, wordt aangegeven met de Pagerank score. Een hogere Pagerank helpt om hogere posities in Google te krijgen.
Een nofollow link daarentegen is een link die niet zorgt voor een SEO boost. Het draagt dus niet bij aan het ‘aanzien’ van een website. Veel links zijn vandaag de dag nofollow. Denk bijvoorbeeld aan links in forums en reacties. Maar hoewel nofollow links niet zorgen voor een SEO impuls is het toch goed om ze te hebben. Maar waarom dan precies? Nofollow links zorgen nog altijd voor verkeer op je website en zorgen voor een natuurlijk backlink profiel. Meer bezoekers krijgen betekent meer actie op de website en dat is dan weer een teken voor Google dat je website ertoe doet. - En welke links intern of extern zijn
De statistiek geeft aan de links naar een pagina van je eigen website verwijzen of naar een externe website. - Wat de score is van domein- en pagina autoriteit
Dit staat inherent verbonden aan het aantal links dat je website heeft. Dat wordt als een van de belangrijke ranking factoren gezien. Een hogere autoriteit gaat gepaard met hogere posities in Google. - Wat de zogenoemde spam score is
Google gaat na welke websites overkomen als spam. Volgens Moz spelen hierbij 17 factoren een rol. Als Google denkt dat je website spam is, kan de website verbannen worden uit de zoekresultaten.
De MozBar heeft een leuke extra. In de zoekresultaten van Google krijg je namelijk direct bepaalde statistieken over de pagina waar het zoekresultaat naar verwijst. Dat gaat om de domein autoriteit, pagina autoriteit en het totaal aantal links naar de pagina. Je kunt ook doorklikken voor een uitgebreidere analyse van de pagina. Dan kom je terecht bij een andere tool van Moz: open site explorer. Deze tool ligt eigenlijk in het verlengstuk van de MozBar.
Open Site Explorer van Moz
Deze tool is logischerwijs ook van Moz. Het hoeft niet geïnstalleerd te worden, maar je typt op de website van Open Site Explorer de URL in van de website die je wilt onderzoeken. Klik op Search en je ziet direct allerlei SEO gegevens. Dit zijn veelal dezelfde gegevens als die je krijgt met MozBar. Open Site Explorer gaat er wel dieper op in dan MozBar. Zo krijg je inzicht in:
- Van hoeveel unieke domeinnamen de links komen
- Dit is het totaal aantal domeinen die verwijzen naar de webpagina. Voor dit gegeven worden ‘dubbele’ links van hetzelfde domein gefilterd, zodat alleen de verwijzende domeinnamen over blijven. Voor SEO is het van belang om te weten wat de diversiteit van de domeinen zijn. Zo is het bijvoorbeeld beter om 10 links te hebben van 10 domeinen, in plaats van 10 links van 5 domeinen.
- Vervolgens kun je filteren welke links je wilt zien
- Met Open Site Explorer kun je zien waar de links dan vandaan komen. Je kunt filteren op externe of interne links en op link type (denk bijvoorbeeld aan follow en no follow links).
- Wat de zogenoemde link anchor tekst is
- Dit is de zichtbare tekst die klikbaar is van een link. Die is doorgaans in het blauw en onderstreept. Google hecht waarde aan deze tekst, omdat het een signaal is over het onderwerp van je pagina. Bij SEO is dit dus ook goed om in de gaten te houden.
- De domein- en pagina autoriteit en spam score van de domeinen die verwijzen
- Een link heeft een grotere waarde wanneer die komt van een website met veel autoriteit en een lage spamscore dan wanneer het weinig autoriteit heeft en een hoge spamscore. We trappen hiermee misschien wel een open deur in, maar het is toch goed om in je achterhoofd te houden bij het analyseren van je inkomende links.
Met MozBar krijg je te zien wat de basale SEO gegevens van een pagina zijn. Open Site Explorer gaat dus een stap verder. Om die reden is het een goed idee om een SEO check te beginnen met een MozBar analyse, waarna je de pagina verder onderzoekt met Open Site Explorer.
WooRank SEO tool
Waar MozBar en Open Site Explorer gedetailleerde gegevens laten zien, is het alsnog aan jou om te bepalen hoe goed je op weg bent met SEO. Daarentegen is WooRank een tool die je helpt te bepalen wat goed is en wat verbeterd kan worden op je website. Dat doet de tool aan de hand van groene vinkjes, oranje uitroeptekens en rode kruisjes. Je website krijgt een score van 0 tot 100. Zo heb je direct een duidelijk beeld wat als eerst aandacht vraagt. WooRank behandelt allerlei onderdelen, zoals laadtijd, het gebruik van zoekwoorden en (mobiele) gebruiksvriendelijkheid. Net zoals MozBar, heeft WooRank ook een extensie die je kunt toevoegen aan je browser. Handig, want zo kun je ook met deze tool met een klik direct een rapport opvragen van de website die je bezoekt.
De tool kun je simpel raadplegen, door de URL van de pagina in te vullen op de website van WooRank. Als je dit een keer hebt gedaan, word je daarna voorgesteld om een proefperiode van 14 dagen aan te gaan. Aan jou natuurlijk de keus of je het eenmalig wilt uitproberen of er inderdaad ook op termijn aan de slag mee wilt gaan.
De tool is naar onze mening erg waardevol, omdat ook informatie geeft waarom iets goed is of nog verbeterd kan worden. Dat is in het Nederlands, dat is toch fijn. Als kers op de spreekwoordelijke taart geeft het ook informatie over hoe je iets kunt verbeteren. Als je nog geen doorgewinterde SEO professional bent, dan raden wij WooRank zeker aan.
SEO SiteCheckup
SEO SiteCheckup is vergelijkbaar met WooRank. Je vult een URL in en je laat de tool die analyseren. Vervolgens krijg je een dashboard te zien met je score. Er wordt ook ingegaan op algemene SEO gegevens, laadtijd en mobiele gebruiksvriendelijkheid. Anders dan WooRank, wordt er in het Engels toelichting gegeven en wordt er maar af en toe advies gegeven over hoe je iets kunt verbeteren. Dat advies gaat dan wel erg de diepte in, waardoor je je mannetje moet staan op het gebied van techniek en programmeren. Na een analyse word je ook gevraagd om je te registeren.
Website SEO Check tool
Dan is er ook nog de tool Website SEO Check. Het werkt wederom op dezelfde manier als Open Site Explorer en SEO SiteCheckup. Makkelijk dus, met als bijkomend voordeel dat je goede toelichting krijgt over allerlei zaken. Ook over die dingen die juist al goed zijn. Scroll wel even naar beneden, want daar vind je de analyse (voordat je denkt dat je je naam en email-adres moet opgeven om het rapport te krijgen).
Pingdom Website Speed Test
De tools die hiervoor zijn besproken, zeggen gewoonweg alleen hoe lang het duurt voor de website geladen is. Ze keken wel naar uitlopende SEO gegevens. Er zijn ook tools die zich focussen op (maar) één SEO ranking factor: de laadtijd van de website. Deze ranking factor speelt wel een grote rol voor de ranking score, dus het is zaak om hier goed naar te kijken. Niemand houdt ten slotte van een langzame website. De tools die alleen inzicht geven in de laadtijd, zijn wel des te gedetailleerder en bieden meer opties om de laadtijd te analyseren.
Met de Pingdom Website Speed Test kun je meer te weten komen. Vul de URL in van de website waarvan je de laadtijd wilt onderzoeken. Vervolgens geef je aan vanaf welke locatie je de test wilt uitvoeren. Dit speelt een rol, omdat een Nederlandse website sneller geladen zou kunnen worden in Europa dan in de Verenigde Staten, en visa versa. Om vanuit Europa te testen, geef je Stockholm, Zweden aan. De andere testlocaties zijn Dallas in Texas, San Jose in Californië en Melbourne in Australië.
Als je de resultaten te zien krijgt, dan word je misschien wel een beetje overweldigd door de vele getallen. Gelukkig werkt de tool ook met scores van 0 tot 100 en met de kleuren rood, oranje en groen. Zo word je al snel wegwijs in de materie rondom de laadtijd. Er worden ook suggesties gegeven, zodat je ook direct aan de slag kunt met verbeteringen.
Vraag het Google
SEO statistieken kun je niet directer opvragen dan bij Google zelf, toch? Daarom raden wij tenslotte Google Search Console aan. Je ziet data van bijvoorbeeld hoe Google je pagina heeft geïndexeerd en hoe het ervoor staat met zoekopdrachten in Google waarbij je website al dan niet verschenen is in de zoekresultaten.
En, last but not least: PageSpeed Insights is een SEO tool die ook ontwikkeld is door Google. Deze tool gaat ook vooral over de snelheid van een website. Toch is deze tool iets anders dan Pingdom Website Speed Test die hiervoor is besproken. Het gaat ook over je website sneller maken op alle apparaten. Het is bepaald geen geheim dat Google gebruiksvriendelijkheid belangrijk vindt en dan gaat het met name om de mobiele gebruikservaring. Hier hebben we bijvoorbeeld onze eerdere blogs al aan gewijd, zoals ‘SEO trends 2017: dit is wat je moet weten’ en ‘Waarom SEO zonder UX vrijwel zinloos is – en andersom’. Daarin kun je lezen dat Google een goede mobiele gebruikservaring zo goed als cruciaal heeft gemaakt om via Google bezoekers aan te trekken. Daarom mag je niet vergeten om de PageSpeed Insights ook te raadplegen.
Als je de URL van een webpagina hebt ingevuld en je start de analyse, dan zie je twee scores. Dat is er een voor de prestaties op mobiel en op desktop. Niet schrikken, want Google heeft een strenge beoordeling. Vul een aantal bekende sites in en je ziet wat we bedoelen. Zelfs een score van bijvoorbeeld 80 is nog niet voldoende, want het krijgt een oranje uitroepteken. Pas scores vanaf 85 krijgen een groen vinkje. De score kan veranderen van tijd tot tijd, doordat Google nieuwe regels hanteert of de analyse verbetert.
Het fijne is dan weer wel dat er suggesties gegeven worden hoe je dingen kunt verbeteren. Daarbij maakt Google onderscheid tussen laadprestaties van de inhoud boven de vouw (het eerste wat een bezoeker te zien krijgt van een webpagina en voordat hij naar beneden scrolt) en van de volledige pagina. Google heeft als richtlijn dat de inhoud boven de vouw binnen 1 seconden geladen moet zijn! Het valt niet mee om hieraan te voldoen, maar je wordt verder geholpen in dit artikel of in de discussiegroep van Google PageSpeed Insights.
En nu ben jij aan zet!
In dit artikel hebben we 7 gratis SEO tools besproken. Ze geven je inzicht in hoe goed je site al presteert om hoge rankings te veroveren. Kies een tool waar je mee gaat beginnen. Je keus is afhankelijk van wat je belangrijk vindt: misschien is dat wel linkbuilding of juist de snelheid van je website. Uiteindelijk gaat het erom dat het totaalplaatje klopt waarbij je de bezoeker centraal zet. Hij moet vertrouwen hebben in de website en snel bediend kunnen worden. Als je dit steeds in je achterhoofd houdt, dan ben je goed op weg.
Als je niet een bepaald aspect hebt die je het belangrijkst vindt, dan is het een goed idee om met een tool te beginnen die algemene SEO gegevens geeft. Dat is een mooi startpunt om van daaruit dieper te graven op onderdelen die beter kunnen. Als bijvoorbeeld de MozBar aangeeft dat de laadtijd te wensen over laat, dan kun je met Google PageSpeed Insights nader bekijken hoe je dat kunt verbeteren.
Bovendien kun je met een tool die algemene inzichten geeft als startpunt, ook nagaan waar het zogenoemde laaghangende fruit hangt. Waar kun je grootste slagen slaan met de minste moeite? Begin hier met optimaliseren, zodat je SEO inspanningen al snel grote impact kunnen hebben.
Of ga voor SEO tool nummer 8
We kunnen ons goed voorstellen dat SEO veel is en dat je niet weet waar je moet beginnen. Of dat je wel een tool hebt uitgeprobeerd en weet wat er beter kan, maar dat je dan toch nog vastloopt. Dan is er gelukkig altijd nog een plan B en dat is Ompro inschakelen! We staan voor je klaar om SEO goed in te zetten of om je verder te helpen. Laat een reactie achter onder dit artikel of neem contact met ons via dit formulier. Je kan ons altijd een vraag stellen zonder aan iets vast te zitten 😉 We zien ook altijd graag reacties tegemoet waarin je ons laat weten wat je vindt van een SEO tool. Succes!