Nofollow-links: tijdverspilling of goudmijn?
in SEO

Nofollow-links: tijdverspilling of goudmijn?

Iedereen wil graag veel bezoekers op zijn website. Jij ook, anders was je niet op deze site beland. Toch? SEO-specialisten zijn daarom een belangrijk deel van hun werkdag bezig met linkbuilding. Niet alle links hebben hetzelfde effect in Google.

Nofollow-links zijn een ondergeschoven kindje en krijgen niet de waardering die ze verdienen. En dat is zonde. Daarom laat ik je in dit artikel het belang van nofollow-links voor jouw linkbuilding strategie zien.

Terug naar de basis

Om goed uit te kunnen leggen waarom nofollw-links wel degelijk van waarde zijn, is het handig als je ook weet hoe Google opereert. Google laat zogenoemde ‘spiders’ dag in dag uit het wijde web ‘crawlen’. Ze speuren het internet af om nieuwe links te vinden en te indexeren. Op iedere nieuwe URL laten ze het welbekende (doch voor velen mysterieuze) Google algoritme los, om de kwaliteit van de link vast te stellen. Zo bepalen ze de pageranking, ofwel: hoe hoog je getoond wordt in de zoekresultaten.

Hoog in de organische resultaten van Google komen, is precies het doel van SEO. Een kwalitatief linkprofiel leidt niet alleen meer bezoekers naar jouw pagina. Het geeft jouw website ook autoriteit in de zoekmachine. Linkbuilding is daarom al jarenlang een hot topic in de SEO-wereld. Als websites naar jouw pagina verwijzen, stijgt je link populariteit. Kwaliteit en relevantie van de backlinks is belangrijk.

Een nofollow-link is een backlink voorzien van een nofollow-kenmerk in de HTML code. Met deze tag zegt een webmaster als het ware tegen Google dat deze link niet gevolgd moet worden. Hij wordt dus ook niet geïndexeerd, waardoor een nofollow-link geen invloed heeft op je positie in Google.

rel=”nofollow”

Nofollow-links zijn de tegenhanger van de ‘gewone’ dofollow-link, die dus wel gewoon gevolgd worden door Google. Voor de bezoeker is er aan de voorkant van de website overigens geen verschil te zien.

Om Google te pleasen. Het levert je misschien niet direct een hogere ranking op, maar het kan wel averechts voor je uitpakken als je geen nofollow-links gebruikt. Google wil namelijk graag dat websites op een natuurlijke manier autoriteit opbouwen. De spiders kunnen niet goed zien of een link gekocht is. Het zijn immers maar robots. Daarom wil Google dat je nofollow-links gebruikt als het om commerciële content gaat, zoals gastblogs en advertorials. Links in social media en forums zijn eigenlijk ook vrijwel standaard nofollow.

Jeetje, dat klinkt helemaal niet goed voor mijn website?

Dat lijkt maar zo. Het voelt misschien tegennatuurlijk om energie te stoppen in het verkrijgen van online publiciteit, zonder dat het je meer autoriteit oplevert in de zoekmachine. Maar nofollow-links hebben wel degelijk waarde voor je linkprofiel, en dus voor de SEO.

Waarom? Ik geef je 3 redenen om te zorgen voor een organische verhouding tussen nofollow- en dofollow-backlinks:

  1. Branding

Je kunt zeggen wat je wilt, maar een link is een link. Google volgt ‘m misschien niet, maar de bezoekers van die pagina misschien wel. Je bent mooi weer op een extra plek zichtbaar. En dat leidt wellicht tot een heleboel nieuwe bezoekers op jouw pagina.

  1. Je maakt je linkprofiel betrouwbaarder

Google wil dus dat je op een eerlijke en natuurlijk manier autoriteit opbouwt. Als je een link koopt, speel je eigenlijk vals. Als jouw pagina alleen maar dofollow-backlinks heeft, is dat verdacht voor Google. Bovendien: als de zoekmachine een commerciële dofollow-link naar jouw website vindt, krijg je strafpunten en zak je in de ranking.

  1. Stiekem toch werken aan een betere ranking?

Een nofollow-verwijzing naar jouw website levert je mogelijk wel winst op in de zogenaamde Trustranking, een algoritme dat de betrouwbaarheid van een website meet. Een link naar jouw site – dofollow of nofollow – is hoe dan ook een teken van vertrouwen. En Google kan zeggen wat ‘ie wil, die spiders volgen die nofollow-link heus wel. Al is het maar uit nieuwsgierigheid wat voor informatie er achter de link te vinden is. Als die heel relevant en kwalitatief is, scoor je daar ook weer punten mee.

De beste linkbuilding tactiek

Deel je een artikel aanvankelijk commercieel, als gastblog bijvoorbeeld? Dan ‘kost’ je dit een nofollow-link. Maar als je content uniek en relevant is, dan zullen gerelateerde websites hem opmerken. En delen. Als waardevolle extra informatie. Puur omdat ze het goed vinden. En zo levert hetzelfde verhaal je ook weer extra (dofollow-)backlinks op.

Je ziet: de cirkel is rond. Alle aspecten van SEO hangen met elkaar samen. En als je échte resultaten wilt behalen, moet je diep gaan. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? En wil je je linkbuilding uitbesteden Onze deur staat voor je open!

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact