Voice Search: zo speel jij in op de ontwikkelingen
Voice search groeit enorm, we maken steeds meer gebruik van gesproken zoekopdrachten. Niet alleen van Google Voice Search maar ook andere persoonlijke assistenten zoals Siri en Cortana. Persoonlijke assistenten zijn ongekend populair en worden beter en beter. De manier waarop men zoekt op het internet verandert hierdoor compleet. Maar hoe speel je daarop in met je website?
In Amerika maakte in oktober 2014 bijvoorbeeld al 55% van de volwassenen gebruik van Siri, Google Now of Cortana. 1/5 van het totaal aantal mobiele zoekopdrachten wordt gedaan met behulp van voice search. Het gebruik daarvan neemt alleen maar verder toe, nu de slimme assistenten er steeds beter in slagen ons relevante antwoorden te bieden.
De slimme assistenten helpen apps te openen en agenda-afspraken in te plannen, maar zorgen er ook voor dat we gemakkelijker online kunnen zoeken. Wat komt er allemaal kijken bij de transitie naar voice search. Werken de gevestigde SEO technieken ook nog in de toekomst? En hoe speel je met bedrijf, website of webwinkel in op deze ontwikkelingen?
De transitie naar gesproken zoekopdrachten, vraagt namelijk om een andere SEO optimalisatie dan in de tijd waarin we alleen nog het toetsenbord tot onze beschikking hadden. Een SEO bedrijf is als een van de eerste op de hoogte van deze ontwikkelingen, waardoor ze jou kunnen helpen om altijd een stapje voor te lopen op je concurrenten.
Gesproken zoekopdrachten in o.a. Google
Voice search heeft betrekking op gesproken zoekopdrachten, die we rechtstreeks in o.a. Google kunnen invoeren. Het is voldoende om tegen bijvoorbeeld onze smartphone (of tegen computers met een microfoon) te spreken en te vragen naar waar we naar op zoek zijn.
Het is niet langer nodig om dat wat we graag willen vinden om te zetten naar een combinatie van zoekwoorden, die we vervolgens intypen. In plaats daarvan spreken we een complete zin uit, zodat Google of een andere zoekmachine daar vervolgens voor ons naar op zoek kan gaan.
Conversationele zoekopdrachten
Voice search leidt tot conversationele zoekopdrachten, die anders in elkaar zitten dan dat wat we intypen. Zodra we naar Google of een andere zoekmachine surfen denken we na over de wijze waarop we onze vraag kunnen vertalen naar een combinatie van relevante zoektermen. Zoek je bijvoorbeeld naar een bureau gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie?
De kans is groot dat je iets in zal typen als [SEO bureau]. In een gesproken omgeving zou je die combinatie niet zo gebruiken. Indien je een vriend of collega wilt uitleggen wat je zoekt zal je het waarschijnlijk gewoon hebben over een ‘bureau gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie’. Zoals je kunt zien levert dat dus twee totaal verschillende combinaties van zoekwoorden op. Waarbij je feitelijk dezelfde zoekintentie hebt.
SEO optimalisatie voor voice search
De SEO optimalisatie voor voice search vraagt daarom om een andere benadering dan wat we tot nu toe gewend zijn. Traditioneel zoeken we aan de hand van combinaties van relevante steekwoorden, die anders in elkaar zitten dan de zinnen die we onderling uitspreken. Het betekent dat we de SEO optimalisatie van een website afstemmen op die zoekwoorden en de relevante termen daar omheen.
In de nieuwe situatie dienen we pagina’s veel meer te optimaliseren voor long tail combinaties, op basis van gesproken zinnen. Denk daarbij aan tussenkoppen en paragrafen die geschreven en geoptimaliseerd zijn rondom longtail zoektermen.
De trend richting voice search houdt wat dat betreft verband met die van de Google Featured Snippets, deze lijken onderdeel van dezelfde strategie bij Google. De zoekmachine wil ons zo snel mogelijk antwoord geven op de praktische en concrete vragen waar we mee zitten.
SEO optimalisatie van voice search zit concreet anders in elkaar dan de traditionele methode, waardoor het van belang is een bureau in te schakelen dat daar goed van op de hoogte is. Dit levert de beste resultaten op, die bovendien duurzaam zijn richting de toekomst.
Vragen of hulp nodig bij de transitie naar voice search?
Heb je vragen naar aanleiding van dit blog vragen of wil je eens sparren over de mogelijkheden? Laat dan hieronder een reactie achter of eens contact op.