Minder bezoekers op je website? Dit is wat je moet doen!
Als je een website beheert of verantwoordelijk bent voor contentmarketing heb je dit vast wel eens meegemaakt: je traffic neemt plotseling af, en je hebt geen idee waarom. Een gevoel van bezorgdheid en verwarring bekruipt je. Is al je harde werk dan voor niks geweest? In dit artikel geef ik je een checklist om het probleem te identificeren én lees je tips om je bezoekersaantal weer op het oude niveau te krijgen (of zelfs die stijgende lijn weer terug te zien)!
Blijf in zo’n situatie als hierboven beschreven vooral kalm. Bezoekersaantallen en bezoekersgedrag fluctueren altijd een beetje. Een klein dipje is geen reden tot paniek. Houd het wel in de gaten! Houdt deze ‘dip’ meer dan een paar weken aan? Zoek dan tot op de bodem uit waar de traffic drop vandaan komt, voordat je nog meer inlevert in je Google-ranking. Of erger: voordat je sales afnemen.
Goed, je hebt dus een daling in je bezoekersaantal gezien. Maar heb je er ook écht naar gekeken? Door een paar minuutjes de tijd en rust te nemen om écht even naar je statistieken te kijken, achterhaal je vaak al heel veel informatie over de herkomst en aard van het probleem.
Google kan de boosdoener zijn, maar is vaak slechts de boodschapper. Én de tools van Google helpen je er bovendien vaak ook weer bovenop. Volg de volgende stappen, en voor je het weet heb je het probleem volledig in kaart en ben je weer klaar om te knallen!
Stap 1. Controleer of je data wel volledig betrouwbaar zijn
Soms is een plotselinge verandering in je data – positief of negatief – vooral te wijten aan onbetrouwbare gegevens. Wijzigingen in de code van je website en zelfs in plug-ins voor Google Analytics kunnen problemen veroorzaken voor de trackingcode van je website.
In Google Analytics check je eenvoudig of je trackingcode nog naar behoren functioneert en je data dus wel of niet op een betrouwbare manier worden uitgelezen. Misschien is er – na een eventueel herstel van je trackingcode –verder helemaal niks aan de hand. En da’s wel handig om te weten voordat je je volledig stort op je crisisplan voor damage control!
Stap 2. Kijk onder de motorkap van Google
Is er toch iets meer aan de hand? Dan is de Google Search Console het startpunt van je verdere zoektocht. Waarom? Je kunt de Search Console vergelijken met je meterkast: dat is de eerste plek waar je kijkt als de stroom in je huis het niet meer doet. Met de tools en rapporten van de Google Search Console kun je zien wanneer de bots van Google jouw website hebben bezocht, en de bijbehorende rating.
Zo krijg je in de Search Console ook een bericht van Google als zij je een handmatige ‘penalty’ hebben toegekend én waarom. Zo’n straf van Google kan onmiddellijk ingrijpende gevolgen hebben voor je ranking. Het voordeel: als je een bericht van Google hebt in de console, weet je meteen waar het probleem zit én kun je dit dan ook snel en efficiënt aanpakken.
Daarnaast kun je het zoekverkeer en de prestaties van je site meten in de Google Search Console. Deze data kun je gebruiken voor SEO-doeleinden, om te zorgen dat je site opvalt in de zoekresultaten van Google. Andersom zijn de gegevens ook een ideale basis voor troubleshooting.
Stap 3. Onderzoek waar je publiek verliest
De volgende stap: Google Analytics. Uit dé tool voor webstatistieken haal je een zee aan informatie. Waarschijnlijk heb je de daling in je bezoekersaantallen zelfs gespot in deze applicatie. Voor het probleem – en vooral de oplossing daarvan – is het niet zozeer van belang hoeveel bezoekers je verliest, maar wáárom.
In Google Analytics spoor je daarom op waar je precies publiek kwijtraakt. Gaat het om direct verkeer? Of bezoekers die – organisch – via Google je website binnenkwamen? Of scoren de campagnes van je Google-advertenties of social media kanalen juist even niet zo lekker?
Verlies je ‘direct’ publiek (dus de bezoekers die direct de url van jouw website intypen in hun browser)? Dan heb je misschien (tijdelijk) last van die succesvolle marketingcampagne van jouw concullega. Verlies je organisch verkeer uit de zoekmachine? Dan is jouw zichtbaarheid in Google verminderd. Waarschijnlijk ben je – om wat voor reden dan ook – gezakt in de ranking. Zaak is om dan zo snel mogelijk op te sporen waarom precies, zodat je de tegenaanval kunt inzetten. 😉
Stap 4. Bekijk wélk publiek je verliest
In Google Analytics zie je ook de verdeling nieuwe en terugkerende bezoekers. Ook dat is waardevolle informatie. Mis je opeens heel veel nieuwe bezoekers, dan is er mogelijk iets veranderd in jouw zichtbaarheid in Google.
Misschien heeft een andere speler in jouw branche flink geïnvesteerd in SEO, wat jou naar beneden dringt in de ranking. Misschien ben je overboden in Google Ads, waardoor jouw meest prominente advertenties onder de vouw zijn verdwenen.
Of misschien heeft een dubieuze site naar jouw pagina doorgelinkt, wat je een penalty van Google heeft opgeleverd. Trouwe terugkerende bezoekers keren je vooral de rug toe als je site niet meer presteert zoals ze gewend zijn. Hoe is het gesteld met de 404-meldingen en laadsnelheid van jouw website?
Stap 5. Zoom uit voor het grotere plaatje
Vergelijk verschillende periodes. Misschien is jouw product of dienst minder in trek in een bepaalde maand of seizoen? Dan zou je ieder jaar in dezelfde periode een dipje in de bezoekersaantallen moeten zien. Als jij waterijs of bikini’s verkoopt, verwelkom je in de winter hoogstwaarschijnlijk minder bezoekers op je website dan wanneer het kwik de dertig graden aantikt.
Als je B2B opereert in de educatieve sector, heb je in de schoolvakantie minder kans op succes. Bezoekersaantallen fluctueren altijd wat, en da’s lang niet altijd reden tot paniek.
Het probleem te lijf
Een online professional is niet voor een gat te vangen. Na een grondig onderzoek – met behulp van bovenstaande checklist – weet je wanneer het probleem ontstaan is en om welke doelgroep het gaat. De kans is groot dat je zo de aanleiding van het probleem kunt herleiden. En dan los je het gewoon op. Tsjakkaa!
Is een penalty van Google de oorzaak van je traffic drop? Dan heb je direct een handvat om mee aan de slag te gaan. Ben je bezoekers verloren in een van je online advertentiecampagnes? Boost dan je socials en/of geef Google Ads wat liefde. Schrijf gewoon een nóg slimmere tekst, met een nóg toffer beeld, verwijzend naar een nóg betere landingspagina. En natuurlijk overbied je je concullega’s.
Zit jouw probleem aan de organische kant? Dan moet je nog wat dieper in de materie duiken. Want SEO is dan wel een slimme, duurzame strategie binnen de online marketing, het kost wat meer tijd en moeite om Google van jouw betrouwbaarheid te overtuigen.
Binnen SEO kun je meerdere zaken aanpakken om de online zoekresultaten te domineren. Die stappen kun je ook de andere kant op volgen om problemen op te lossen. Niet altijd ‘quick fix’, maar wel effectief om jouw bezoekersaantal weer op te krikken voor de langere termijn.
Troubleshooting tip 1: check wijzigingen in je linkprofiel
Een belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Je bouwt als online marketeer doorlopend aan een groot en betrouwbaar linkprofiel. Het nadeel: externe links heb je niet volledig zelf in de hand. Verlies je links? Dan verlies je ook ‘paadjes’ waarmee bezoekers jouw website kunnen bezoeken. Bij effectieve referrals zie je dat direct terug in het bezoekersaantal.
Daarnaast zijn backlinks ook een rankingfactor. Verlies je (kwalitatieve) backlinks? Of wordt er juist door ‘spammerige’ sites naar jouw website verwezen? Dan lever je betrouwbaarheid in bij Google, met een lagere ranking als gevolg. En een lagere ranking leidt (indirect) ook tot een afname in bezoekers.
Tools zoals Semrush, Moz Link Explorer of Ahrefs helpen je je linkprofiel te monitoren. Als blijkt dat backlinks inderdaad de oorzaak zijn van de afname van je bezoekersaantal, kun je overwegen je linkbuilding te boosten. En zomaar wat willekeurige links verzamelen, is daarbij niet de beste strategie: kwaliteit gaat voor kwantiteit!
Troubleshooting tip 2: zorg dat je website goed en prettig werkt
Soms is het nodig om je website (ingrijpend) te veranderen voor zakelijke doeleinden, en verlies je daarbij SEO tijdelijk even uit het oog. Als je website na een herindeling of migratie ineens veel minder publiek trekt (en dit niet vanzelf weer aantrekt, het kan namelijk een poosje duren voor je website volledig opnieuw geïndexeerd is), is het slim om even te controleren of er iets is misgegaan tijdens de migratie.
Waarom haken je bezoekers af? Door een mindere ranking? Of door een minder prettige gebruikerservaring? Is je nieuwe design bijvoorbeeld veel ‘zwaarder’? Bijvoorbeeld omdat je afbeeldingen van een te groot formaat gebruikt? Dan kan dat ernstig invloed hebben op de laadsnelheid van je website: een belangrijke factor voor usability, gebruikersgemak én bovendien een rankingfactor. Ook dode links zijn een belangrijke bron van ergernis, na een herindeling is het van groot belang om al je pagina’s netjes door te verwijzen.
Troubleshooting tip 3: maak unieke en kwalitatieve content
Eén van de dingen die een grote invloed heeft op het verkeer naar je website is de kwaliteit van je content (of het gebrek daaraan). Vooral sinds de uitrol van Google Panda. Deze update van het algoritme is speciaal gericht op het tackelen van websites met dubieuze tactieken of slechte content. Ook op het vlak van content is ‘kwantiteit’ geen sleutelwoord, al kun je in een langere tekst vaak wel meer expertise en betrouwbaarheid laten zien.
Let op: Google prikt zo door keyword stuffing heen, dus je tekst onnodig verlengen om je zoekwoorden een paar keer extra aan bod te laten komen kan averechts werken. Vul je goede tekst vooral ook aan met goed beeld en vergeet ook de metadata niet…
Troubleshooting tip 4: houd je concurrentie in de gaten
Je hebt niet alles volledig zelf in de hand. Soms doe je zelf alles netjes ‘volgens het boekje’, maar pakt een andere speler in jouw markt nét wat meer uit, met betere content of simpelweg een groter budget. Of misschien besluit een shady website naar jouw pagina te verwijzen. Kennis is macht. Het is goed om volledig gefocust te zijn op jouw website, maar houd ook je ogen open voor wat er om je heen gebeurt. Dan kun je ook op situaties anticiperen en/of reageren.
Troubleshooting tip 5: blijf op de hoogte van wat Google doet
De grootste uitdaging van SEO tegenwoordig: op de hoogte blijven van alle wijzigingen in het Google algoritme. Google verandert haar algoritmes tot wel 600 keer per jaar! Vaak zijn dat kleine dingetjes, maar soms zitten er ook grote updates bij. Hummingbird bijvoorbeeld. Dergelijke updates kunnen een enorme impact hebben op je rankings, en dus ook op je bezoekersaantallen.
Als webbeheerder doe je er goed aan om op te hoogte te zijn van (komende) updates. Dan weet je altijd waarom Google bepaalde wijzigingen doorvoert, waar Google je voor kan straffen én wat je dus zelf kunt doen om bij Google in een goed daglicht te blijven.
2 x 5 = 10
Een heel verhaal. Met één belangrijke gedachte: all is not lost als je even wat minder bezoekers trekt. Ga het probleem systematisch te lijf, bijvoorbeeld door bovenstaande lijstjes door te lopen. Met deze tien handvaten heb jij het probleem in no-time opgespoord én opgelost. Misschien kom je er nog wel beter uit?!
Dit blog is verschenen op Frankwatching.
De ervaren SEO specialisten van Ompro kunnen jou helpen, zodat er weer meer bezoekers naar je website komen!