SEO: 5 voordelen voor jouw bedrijf
97 procent van alle internetgebruikers maakt gebruik van zoekmachines. Het is dus erg belangrijk om goed vindbaar te zijn. SEO kan je daarbij helpen. SEO uitbesteden is hiervoor een uitstekende optie, want dan wordt de SEO uitgevoerd door ervaren SEO specialisten.
Met zoekmachine optimalisatie zorg je voor hogere organische posities in de zoekmachine. Geen kosten per klik en toch héél veel extra bezoekers op je website. In deze blog zet ik alle voordelen van SEO voor je op een rijtje.
SEO in het kort
SEO staat voor Search Engine Optimization. Ofwel zoekmachine optimalisatie. Een verzamelnaam voor alle activiteiten in de zoekmachinemarketing die ervoor zorgen dat je website hoog scoort in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.
Dat is belangrijk, want als jouw website een hoge positie heeft in Google, zullen er meer mensen op je link klikken. De meerderheid van de mensen klikt namelijk op de eerste pagina. Vaak kijkt men zelfs niet verder dan de top 3. Je wilt dus zo hoog mogelijk getoond worden in de zoekresultaten.
SEO: kleine investeringen kunnen leiden tot grootse resultaten
Als je adverteert, of dat nou in Google is, in de krant of ergens anders, stopt de vertoning zodra je stopt met betalen. Hou je je biedingen in AdWords niet in de gaten? Dan word je snel overboden.
En jouw advertentie zakt weg of verdwijnt zelfs helemaal uit beeld. Bovendien betaal je bij iedere klik. Bij SEO werkt dat anders. Je hoeft niet te betalen voor organische resultaten. Als jouw website goed rankt, dan kost je dat niets. Of er nu één persoon op je link klikt per dag, of een miljoen.
Een flinke boost voor je online zichtbaarheid
Iedere zoekmachine heeft z’n eigen advertentieplatform. Voor Google gebruik je AdWords, Bing werkt met BingAds en ook Yahoo en MSN hebben zo hun eigen tool. Wil je in alle zoekmachines adverteren? Dan hangt daar per zoekmachine een prijskaartje aan.
Zo werkt het niet bij SEO. Zit je website technisch slim in elkaar, gebruik je de juiste meta-data, werk je aan goede content en een sterk linkprofiel? En heeft dit ervoor gezorgd dat je in Google op de eerste pagina terecht bent gekomen? Dan is de kans héél groot dat je ook een hoge positie hebt bemachtigd in de andere zoekmachines. Ben je makelaar of advocaat bekijk dan de: SEO voor makelaars pagina of de SEO voor advocaten pagina eens.
SEO is een duurzame investering
Ken je je doelgroep? Dan kun je ze heel gericht aanspreken in je webpagina’s. Bepaal je zoekwoorden aan de hand van zoekintentie. Dan weet je welke vragen je moet beantwoorden met je content. Zorg ook voor een gebruiksvriendelijke, duidelijk gestructureerde en snelle website. Ook mobiel. Investeer je in een goede website, effectieve content en andere SEO-middelen? Dan heb je daar lange tijd profijt van.
Meten is weten
Zorg dat je website gekoppeld is met een analyse tool, zoals Google Analytics. Je kunt hierin namelijk precies zien hoeveel bezoekers er op je website komen, maar ook op welke woorden zij hebben gezocht of vanuit welke pagina’s ze zijn doorverwezen.
En bovendien of je bezoekers ook geconverteerd hebben (bijvoorbeeld of ze iets gekocht hebben of een offerte hebben aangevraagd). Je kunt dus heel nauwkeurig achterhalen of je inspanningen op het gebied van SEO effect hebben. En je haalt er natuurlijk ook weer nieuwe ideeën voor verdere optimalisatie uit.
Een goed(e) vindbare website versterkt je andere marketingmiddelen
Het internet is tegenwoordig heel belangrijk, maar onderschat ook andere marketingmiddelen niet. Adverteer je ook nog in de krant? Of heb je een mooie campagne lopen op tv of radio? Ook dan is een hoge positie in Google waardevol.
Hetzelfde geldt als je een fysieke winkel hebt, of showrooms. Uit onderzoek blijkt dat 86% van de consumenten internet gebruikt om winkels in de buurt op te zoeken. Iedere online bezoeker kan zich dus ook ontwikkelen tot een offline bezoeker.
Voordelen van SEO
SEO kan dus een heleboel opleveren voor jouw bedrijf. Nog even kort de voordelen op een rijtje:
- Het maakt je online beter zichtbaar
- Je hebt geen kosten per klik
- Je investering is duurzaam
- Het versterkt je andere marketingmiddelen
- Het effect is goed meetbaar
Uiteindelijk leidt een betere online zichtbaarheid natuurlijk tot meer kliks. En als je het slim aanpakt, leiden meer kliks weer tot meer leads of conversies. En dat betekent weer meer omzet. Dat is uiteindelijk toch het ultieme voordeel van SEO. Keiharde resultaten.
Het algoritme van Google
Het internet bestaat uit miljoenen websites. Google heeft een interessante formule bedacht om deze op volgorde te zetten. De zoekmachine gebruikt daarvoor ruim 200 ranking factoren.
SEO heeft dus wel wat om het lijf. Maar met een goed gebouwde – mobile compatible – website, met slim geformuleerde url’s, kopjes en meta-data, een duidelijke structuur, een sterk linkprofiel en effectieve content kom je een heel eind.
Zie jij de voordelen van SEO voor jouw bedrijf wel, maar weet je in de praktijk niet zo goed waar je moet beginnen? Laat Ompro je helpen! Wij denken graag met u mee.