Marketing en SEO voor bouwadviesbureaus

Online marketing voor bouwadviesbureaus

Voor bouwkundig adviseurs, architecten, ingenieurs of constructeurs

11+ jaar

Online marketing ervaring

90+

Succesvolle samenwerkingen

470+

Nr. 1 posities in Google

Online marketing en SEO voor bouwadviesbureaus

In de bouw werkt een aankoop vaak nét wat anders dan in andere sectoren. Er is op het moment van verkoop namelijk vaak nog geen tastbaar eindproduct. Om doorheen te wandelen. Sfeer te proeven. Sterker nog: klanten die bij een bouwadviesbureau aankloppen hebben vaak alleen nog maar een idee. Soms nog heel vaag. Soms ook al heel concreet. En dat idee is nog niet gestaafd aan budgettaire of bouwkundige eisen en wensen. Of aan wetgeving, zijn er bijvoorbeeld vergunningen nodig om dit plan te realiseren? 


De taak is aan jou – als bouwkundig adviseur, architect, ingenieur of constructeur – om de (potentiële) klant te overtuigen dat jij niet alleen alles in huis hebt om die nieuwe woning te realiseren, maar dat zij met jouw hulp bouwen aan een nieuw thuis. Wederzijds vertrouwen is dus heel belangrijk. En daar komt online marketing om de hoek kijken.


Marketing is veel meer dan ‘reclame maken’. Marketingcommunicatie zit – als je het slim aanpakt – verweven in je hele organisatie. Van de manier waarop medewerkers klanten aanspreken, tot (de opmaak van) schriftelijke communicatie en hoe je je online profileert op je website of social media. Omdat de meeste zoektochten tegenwoordig beginnen in de online zoekmachine, is ook zoekmachinemarketing – in de vorm van zoekmachineoptimalisatie en/of zoekmachine-adverteren – van belang.

SEO voor jouw bouwadviesbureau

Is jouw bouwadvies- of ingenieursbureau - op de voor jouw bedrijf relevante zoekwoorden - niet vindbaar op de eerste pagina van de Google zoekresultaten? Dan zal een groot deel van je doelgroep nooit op jouw website belanden. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is ook in de wereld van ontwikkelen, bouwen, onderhouden, constructie, renoveren en restaureren een opstapje naar meer klanten. En als je het goed aanpakt bouw je meteen aan je (online) imago. Aan de slag met SEO? Denk dan aan de volgende zaken:


  • Optimaliseer de techniek van je website; o.a. geoptimaliseerde URL’s en een hoge pagespeed zijn van belang
  • Maak je website geschikt voor alle platforms: computer, tablet en smartphone
  • Doe zoekwoordenonderzoek: zo kom je erachter hoe je doelgroep zoekt en welke vragen er leven bij jouw potentiële klanten
  • Naar aanleiding van het zoekwoordenonderzoek schijf je SEO-teksten: unieke en relevante content is belangrijk
  • Bouw aan je linkprofiel: door middel van linkbuilding verzamel je (op een natuurlijke manier) kwalitatieve backlinks om je autoriteit te verhogen 

Benieuwd naar de resultaten voor onze klanten?

Contentmarketing voor bouwadviesbureaus

Jouw klant is een projectontwikkelaar of aannemersbedrijf, die voor zijn project – of dat nu over woningbouw of utiliteitsbouw gaat – jouw advies over constructie en bouwkundige zaken nodig heeft. Óf jouw particuliere klant staat op het punt een huis te bouwen of verbouwen. En dus om een aanzienlijk bedrag uit te geven aan één van de belangrijkste aankopen van zijn leven. 


Wat de situatie ook is: de expertise (en persoonlijke benadering) van jouw bureau neemt alle eventuele vragen en onzekerheden weg. Je kunt daarvoor persoonlijk contact afwachten, maar beter neem je een actieve houding aan en laat je je kennis en betrouwbaarheid alvast doorschemeren via je online inspanningen. In blogs of op effectieve landingspagina’s kun je bijvoorbeeld antwoord geven op veelvoorkomende vragen van jouw (potentiële) klant. Denk bijvoorbeeld aan:


  • Waar moet je aan denken bij het kopen van je eerste huis?
  • Voor welke renovaties heb ik een vergunning nodig?
  • Zijn er trends of belangrijke ontwikkelingen in constructiematerialen?


Maar ook: welke specialisaties heb je in huis? Leg jouw vakgebieden uit en stel je medewerkers voor. Heb je keurmerken of certificeringen? En wat houden die precies in? Laat de projecten zien waar je trots op bent (liefst natuurlijk met mooi beeld). Met unieke en relevante content werk je niet alleen aan je reputatie; met dynamische content maak je óók stappen in Google. 


Ga de samenwerking aan

Als bouwadviesbureau waarschijnlijk samen met aannemers, projectontwikkelaars, architecten, woningbouwverenigingen en gemeentes. Vraag of je partners een link naar jouw website plaatsen. Voor klanten een extra ‘paadje’ naar jouw website én Google waardeert een kwalitatief linkprofiel.

Online marketing uitbesteden

Als ingenieur, bouwkundige, architect of constructeur van een bouwadviesbureau wil je je natuurlijk het liefst ‘gewoon’ met je vak bezighouden. Zie je wel het belang van SEO en online marketing? Overweeg dan eens je marketingactiviteiten uit te besteden aan een expert. Ompro bijvoorbeeld. Wij nemen je het werk graag uit handen. 


Wij doen onderzoek naar jouw branche, je bedrijf, je aanbod én je klanten. Op basis daarvan bepalen we de meest effectieve online marketingstrategie voor jouw bedrijf – voor ons zijn effectieve SEO-teksten, linkbuilding en/of online adverteren dagelijkse kost. Benieuwd naar wat Ompro voor jouw bouwadviesbureau kan betekenen? Neem contact met ons op

Wil je samenwerken met Ompro?