Online marketing en SEO voor Opleiders
Online marketing en SEO voor opleiders

Online marketing en SEO voor Opleiders

Voor opleiders en opleidingsinstituten

11+ jaar

Online marketing ervaring

90+

Succesvolle samenwerkingen

470+

Nr. 1 posities in Google

Online marketing en SEO voor opleiders

Je bent nooit te oud om te leren. Dat weet jij - als opleider - als geen ander. Je bent dagelijks druk bezig anderen te laten leren, maar sta je ook wel eens stil bij wat er voor jouzelf en het bedrijf waarvoor je werkt nog te leren valt? Gaat jouw opleidingsinstelling mee met de digitale ontwikkelingen? 


Steeds meer 'leertrajecten' vinden tegenwoordig (deels) online plaats. En weet je bijvoorbeeld hoe jouw opleidingsinstelling ervoor staat in Google? 97 procent van alle internetgebruikers gebruikt zoekmachines. Oók tijdens hun zoektocht naar een nieuwe training, cursus, opleiding of studie. Met het oog op de toenemende concurrentie, is het van belang een heldere online (marketing) strategie te hebben. In dit artikel vertellen we je er alles over.


Vindbaarheid in Google (SEO)

De meeste mensen beginnen hun zoektocht - naar wat dan ook - in een online zoekmachine, zoals Google. Als aanbieder van een mooi product of dienst - zoals jouw opleidingen - wil je dat potentiële nieuwe studenten of cursisten jouw website goed vinden. Mensen kijken in Google zelden verder dan de eerste pagina. Sterker nog: voor het meeste effect wil je eigenlijk zelfs tot de eerste vier resultaten behoren. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan je daarbij helpen. Met SEO optimaliseer je je website op zo'n manier dat 'ie slaagt voor 'de toets van Google' en je dus bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Da's een flinke klus, want je maakt een verbeteringsslag op technisch vlak, op het gebied van content, en door een kwalitatief linkprofiel op te bouwen. 

Springest en kennisdeling

Naast vindbaarheid in Google, is aanwezigheid op Springest - de 'kieskeurig.nl' onder de opleidingen - een must voor een opleidingsinstelling. Je vindt er alles om (naast je werk) te leren. En dus ook jouw opleidingsinstelling, toch? Springest verwelkomt naar eigen zeggen zo'n 300.000 unieke bezoekers per maand. Voor jouw potentiële klant is dit een extra 'ingang' naar jouw website. Een mooie kans voor meer leads.


Kennis delen als opleidinginstituut

Er zijn tegenwoordig een heleboel opleidingsinstituten. Wat onderscheidt jou als opleider nou van de anderen? Dát wil jouw aankomende student graag weten. Heb dit dus scherp. En communiceer je unique selling points (USP's) op een onderscheidende manier. Dat geldt niet alleen voor het 'bedrijf' zelf, maar óók voor de kwaliteit en inhoud van je opleidingen.


Geef daarop gerust een voorproefje. Schrijf sterke blogs, of stel aantrekkelijke whitepapers op. De inhoud haal je uit lesprogramma's. Hiermee wek je interesse op én toon je betrouwbaarheid en expertise. Vergeet niet prikkelende actiepunten toe te voegen, of vraag om een naam en e-mailadres in ruil voor de content. Je hebt dan meteen bruikbare gegevens van een geïnteresseerde bezoeker. Het is natuurlijk helemaal niet gek om na een tijdje een e-mail te sturen met de vraag of je content naar meer heeft gesmaakt…

Benieuwd naar de resultaten voor onze klanten?

SEO voor opleiders - Werk aan je imago

Als opleider heb je baat bij een professioneel en betrouwbaar imago. Daar kun je zelf prima invloed op uitoefenen. Door professionele profielen van je trainers en opleiders te laten zien. Een docent kan namelijk je ervaring maken of breken. Als studenten weten dat hun leraar veel praktijkervaring heeft en/of benaderbaar is, wordt de drempel voor inschrijving lager. 


Vraag daarnaast enthousiaste oud-studenten of alumni om een recensie te schrijven. Of interview ze en schrijf de testimonial zelf. Als je een opleiding gaat volgen, is het namelijk heel interessant van andere mensen te horen wat ze geleerd hebben. En hoe zij hun nieuwe kennis kunnen toepassen in de praktijk. Mensen zoeken namelijk graag bevestiging bij andere mensen. 

Online marketing uitbesteden

Het online landschap verandert heel snel. Als je online marketing 'er een beetje bij doet', is het bijna onmogelijk om op de hoogte te blijven. Door de snelle veranderingen binnen online marketing, nemen ook de hoeveelheid en diversiteit aan online marketing werkzaamheden enorm toe. SEO, online adverteren, social media marketing en ga zo maar door. 


Heb je zelf niet de tijd en kennis om het zelf bij te benen? Schakel dan een SEO expert in! Bij Ompro werken we met een team specialisten, waarvoor online marketing dagelijkse kost is. Wij helpen je graag. Benieuwd naar wat we voor jouw opleidingsinstelling kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Wil je samenwerken met Ompro?

Cookie erbij?