Wat is zoekwoorden onderzoek?
Wanneer we spreken over SEO, hebben we het over zichtbaar zijn in de organische zoekresultaten op het moment dat onze doelgroep op zoek gaat naar onze diensten of aanverwante onderwerpen. Maar welke zoektermen gebruikt onze doelgroep wanneer zij op zoek gaan? Om dat te achterhalen voeren we keyword research uit.
Zoekwoorden onderzoek ofwel keyword research is voor veel SEO specialisten hét startpunt wanneer zij nieuwe pagina’s gaan toevoegen of bestaande pagina’s gaan optimaliseren. Daarnaast is het een essentieel onderdeel voor vele disciplines binnen online marketing, denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een blogstrategie of contentkalender.
SEO zoekwoorden onderzoek draait in eerste instantie om volume. We verzamelen zoveel mogelijk relevante en nieuwe zoekwoorden binnen één onderwerp. Vervolgens analyseren we deze op volume, concurrentie en zoekintentie, waardoor het grootste deel weer afvalt. Tot slot houden we alleen de echte pareltjes over zoals de belangrijk short tail en long tail zoekwoorden. Op basis van de juiste zoekwoorden kunnen we vervolgens nieuwe webpagina’s toevoegen aan onze website.
Waarom dit allemaal zo uitgebreid moet? Omdat content creëren een tijdrovende aangelegenheid is en we liever één keer uitgebreid SEO onderzoek kunnen doen, dan tien webpagina’s of blogartikelen schrijven die vervolgens niet voorbij pagina twee in Google komen. Zonde van je tijd! Daarnaast wordt de kans op goede rankings groter bij een goede keyword analyse.
Bij Ompro gaan we doelgericht te werk en volgen we de volgende vijf stappen wanneer onze SEO specialisten keyword onderzoek uitvoeren:
1. Onderwerp bepalen (voor content)
2. SEO zoekwoorden verzamelen (short tail en long tail)
3. Zoekvolume bepalen
4. Concurrentieonderzoek
5. Zoekintentie bepalen