Het focussen op longtail zoekwoorden is de meest onderschatte content marketing strategie. Longtail zoekwoorden bestaan uit 3 of meer zoekwoorden, het zijn vaak artikelen geschreven voor hele specifieke onderwerpen.
Maar al te vaak willen SEO bedrijven en webmasters hoog scoren voor zoektermen zoals “zoekmachine marketing” en “zoekmachine optimalisatie”. Dit zijn zwaar beconcurreerde termen aangezien de websites die hierop willen ranken meestal gespecialiseerd zijn in het hoger komen in de zoekresultaten.
Waarom geen shorttail zoekwoorden?
Het kost ontzettend veel tijd om voor bovengenoemde zoekwoorden in de top 10 van Google te komen. Daarnaast is er geen enkele garantie dat het überhaupt lukt om zo hoog te scoren voor die termen en mocht het lukken dan duurt het misschien wel jaren. Waarom zou je dat willen?
Hieronder staat een afbeelding waarbij je ziet dat het keyword weliswaar een hoog zoekvolume heeft maar daartegenover staat een hoge concurrentie.
Al die tijd loopt de website bezoekers en omzet mis omdat in mijn ogen gewed wordt op één paard waarvan niet eens zeker is of het haalbaar is…
Waarom de longtail content strategie?
Google heeft inzicht gegeven in de verhouding tussen longtail en shorttail zoekopdrachten. Wat opviel is dat er veel vaker gezocht werd op longtail keywords dan op shorttail. De verhouding zie je hieronder in de afbeelding.
Wanneer je de content strategie focust op het schrijven van long tail zoekwoorden heeft dit een aantal voordelen:
Hogere conversies
Langere zoekwoorden hebben over het algemeen een hogere conversie dan short tail termen omdat het vaak gaat over een heel specifiek probleem of onderwerp. Dit is vrij logisch te verklaren omdat de bezoeker heel specifiek weet waar hij naar op zoek is.
Sneller hoog in de zoekresultaten
Doordat longtail zoekwoorden minder concurrentie hebben komen ze sneller hoog in de zoekresultaten. Het volgende voorbeeld zet het geheel in perspectief:
Je hebt een shorttail zoekwoord waar 6.000 keer per maand op wordt gezocht en je staat op de 13e plek in Google (wat al heel goed zou zijn). Daarnaast heb je een longtail zoekwoord waar 600 keer per maand op wordt gezocht en je staat in de top 3.
Het mag duidelijk zijn dat het interessanter is om te focussen op het long tail keywords. Ze scoren makkelijker, sneller en zorgen voor een hogere conversie.
Hoe vind ik longtail zoektermen?
Gebruik je verstand 😉 We gaan ervan uit dat de doelgroep waarvoor je schrijft bekend is. Verplaats je in de bezoekers en ga nadenken wat hen bezig houdt en wat ze eventueel voor vragen zouden kunnen hebben.
Een artikel met het antwoord op een vraag is per definitie een longtail zoekwoord. Daag bezoekers uit om vragen te stellen op deze manier krijg je veel informatie over wat men wil weten, je zou daar vervolgens een artikel over kunnen schrijven.
In de zoekmachine Google zit een handig hulpmiddel verwerkt om lange zoekwoorden te vinden, namelijk Google Suggest.
Wanneer je een zoekterm invoert in de zoekbalk dan verschijnen er automatisch meerdere resultaten waar je mogelijk in geïnteresseerd zou kunnen zijn. De zoekbalk wordt door Google aangevuld om je suggesties te geven (vandaar Google Suggest).
Zoek op verschillende fora. Uiteraard wel fora die gerelateerd zijn aan jou niche of doelgroep. Fora’s zijn er om vragen te stellen dus kijk daar rond voor inspiratie. Daarnaast zijn er ook nog veel websites waar men vragen kunnen stellen zoals bv. Yahoo Answers en de Nederlandse variant goeievraag.nl.
Tot slot kan Google Analytics geraadpleegd worden. Klik op verkeersbronnen>zoekmachineoptimalisatie>zoekopdrachten. Je krijgt hier een overzicht van alle zoektermen die je website op gevonden is.
Om dit overzicht te krijgen moeten wel Google webmasterhulpprogramma’s zijn ingeschakeld. Dit is tevens een bron van inspiratie.
Dit waren een aantal mogelijkheden. Er zijn nog veel andere manieren om longtail zoekwoorden te vinden, wees vooral creatief!!
Reacties, likes en tweets worden zeer gewaardeerd!! Dus kom maar op 😉
Gert-Jan Buze
op 25 Dec 2013Mark van Tuel
op 02 Jan 2014Niek
op 14 Dec 2014Mark van Tuel
op 15 Dec 2014