YouTube marketing strategie in 5 stappen

Een YouTube marketing strategie zorgt voor een groot bereik en biedt ook mogelijkheden om op lange termijn je doelgroep aan te spreken en aan klantenbinding te doen.

Video marketing wordt steeds populairder en zo ook de vindbaarheid van deze video´s.

Met online video´s kun je zeven keer makkelijker scoren dan met webtekst, daarnaast ondersteund video vaak de informatiewaarde van een webpagina.

Doordat bezoekers video´s bekijken wordt de gemiddelde bezoeksduur van een bezoeker ook langer en dat werkt versterkend voor de zoekmachine optimalisatie van je website.

Maak een eigen Youtube kanaal aan

Iedereen kan een eigen kanaal aanmaken waar het grote publiek vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week naar kan kijken.

Het kanaal kan aangepast worden met bijvoorbeeld een eigen logo en klanten kunnen zich bovendien op het Youtube kanaal abonneren om zo op de hoogte te komen als er weer een nieuwe video is gelanceerd.

Stel je doelgroep vast

Bij elke vorm van marketing is het belangrijk om de juiste doelgroep te bereiken.

Het is dan ook aan te raden om voor het bepalen van de YouTube marketing strategie eerst de doelgroep helder te krijgen. De videofilms worden tenslotte voor de doelgroep gemaakt en om potentiële klanten aan te spreken.

Denk vooraf na over wat je doelgroep graag zou willen zien en pas daar de inhoud van de videofilms op aan.

Upload video’s met een doel

Om de interesse en aandacht van kijkers te krijgen en vast te houden is het belangrijk om originele video’s te presenteren.

Bovendien moet elke video een doel bevatten, bijvoorbeeld een instructievideo van een product. Daar heeft een kijker wat aan, maar ook een product op originele wijze in beeld laten zien kan de aandacht trekken.

Optimaliseer video’s

Om ook gevonden te kunnen worden is het belangrijk om de video’s te optimaliseren voor de zoekmachines.

Dat kan door een duidelijke bestandsnaam met het zoekwoord op te nemen en door aandacht te besteden aan de title tag, alt tag en beschrijving van de film.

Elke video die je maakt en upload naar YouTube kan rond een specifiek zoekwoord worden gemaakt op basis waarvan de film volledig rond het onderwerp geoptimaliseerd kan worden.

Een andere manier van optimalisatie is gebruik te maken van online video transcription en ondertiteling, waar YouTube handige tools voor beschikbaar heeft.

Verder is het aan te raden om van je kanaal ook een mobiele versie te maken, want mensen gebruiken steeds vaker een smartphone of tablet om filmpjes te kijken.

Meet het resultaat

Het is natuurlijk van belang om te zien wat de resultaten zijn van het inzetten van YouTube als marketinginstrument. Daarom is het aan te raden om regelmatig het resultaat te meten.

Maak daarvoor gebruik van YouTube Analytics.

Bovenstaande 5 stappen bieden een goede basis om een YouTube marketing strategie te ontwikkelen, waarbij er uiteraard steeds nieuwe video’s worden toegevoegd om bezoekers naar het eigen kanaal te blijven trekken.

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact