Google Author rank ofwel het Google auteurschap zal de komende tijd steeds belangrijker worden bij de zoekmachine optimalisatie van je website.
Het opbouwen van een goede author rank kan je als auteur voordeel geven bij de positie van je website in Google.
Dit artikel zal stap voor stap uitleggen wat het Google auteurschap is, hoe het is ontstaan, hoe je hier mee moet starten en hoe je jouw reputatie als auteur kunt verbeteren!
Het ontstaan van Author Rank?
Jaren geleden heeft Google het patent aangevraagd op Agent Rank, waarmee het de bedoeling was en is dat er aan Agents, zoals bloggers, schrijvers en andere contentleveranciers een classificatie kan worden toegekend.
De classificatie vindt daarbij plaats door te beoordelen hoe content door derden wordt ontvangen. Zo wordt er gekeken of er bijvoorbeeld sprake is van interactie op basis van de online gepubliceerde content en of de informatie ook gedeeld wordt met anderen. Daarvoor wordt er onder meer gekeken naar de populariteit op social media.
Om je als Agent te herkennen en een ranking toe te kennen, moet Google natuurlijk over informatie beschikken over je identiteit.
Bij het aanvragen van het patent behoorde dat nog niet tot de mogelijkheden, maar de ontwikkelingen hebben inmiddels geleid tot het ontstaan van Google Plus en het Google auteurschap.
De reden waarom Google Author rank wordt ingevoerd
Google Author rank is het nieuwe algoritme van de zoekmachine en is tevens een zeer belangrijke ranking factor.
Waarom wordt author rank dan ingevoerd?
Laten we eerst kijken naar het doel van Google als zoekmachine… Google heeft als doel om de “klant” te voorzien van de meest betrouwbare en kwalitatiefste content die er beschikbaar is. Met andere woorden, als iemand zoekt voor een bepaald zoekwoord dan probeert Google het best mogelijke resultaat te bieden.
Voorheen werd de kwaliteit van een artikel beoordeeld op basis van de reputatie van een website, dit bepaalde ook de ranking in de zoekresultaten.
Met Author rank wil Google de kwaliteit van artikelen gaan beoordelen op basis van de reputatie van de auteur. Op die manier kan Google beter beoordelen hoe waardevol een bepaald artikel is.
Wat betekent dit in de praktijk?
Stel: Je bent een fietsenspecialist en je blogt regelmatig over fietsen. Iedere keer wanneer jij een artikel schrijft over fietsen, wordt jouw reputatie op gebied van fietsen groter omdat je meer en meer gezien wordt als specialist. Het gevolg hiervan is dat de artikelen die je publiceert steeds beter gaan scoren in de zoekresultaten.
Wanneer jij als auteur op een website een artikel plaatst over een bepaald onderwerp waar je vaker over schrijft is de kans groot dat dit artikel beter scoort dan wanneer je zou bloggen over een onderwerp waar je nooit over blogt.
Uiteraard is het niet alleen belangrijk hoe vaak je blogt, het gaat met name om de kwaliteit van de artikelen. De reputatie van jou als auteur is onder meer afhankelijk van:
– Hoe vaak wordt jouw content gedeeld?
– Hoeveel likes, plusjes en tweets krijg je en van wie? (sociale interactie)
– Met wie sta jij in contact, wie bevinden zich in jouw kringen en wat is hun authoriteit (circles)
– Worden jouw artikelen gelinkt vanaf andere websites? (backlinks)
– etc. etc.
Nog een ander voorbeeld. Ik blog vrijwel alleen over ‘zoekmachine optimalisatie’. Wanneer ik een artikel publiceer over zoekmachine optimalisatie zal mijn artikel hoger scoren dan wanneer iemand ook eenzelfde artikel plaatst maar nooit of minder vaak blogt over hetzelfde onderwerp. (ervan uitgaande dat beide artikelen van uitstekende kwaliteit zijn)
Mijn advies: kies een specialisatie en ga daarover bloggen. Je zal merken dat naarmate je author rank beter wordt, de artikelen die je plaatst beter gaan scoren in de zoekmachines.
In het laatste deel van dit artikel zal worden uitgelegd hoe ook jij kan starten met Google auteursschap en hoe je jouw reputatie als auteur opbouwt.
Maak een Google+ profiel aan
Voordat je kunt beginnen met het opbouwen van een reputatie op Google Plus als auteur dien je eerst een Google+ profiel aan te maken. Vul je profiel zo volledig mogelijk in en voeg een duidelijke foto toe.
Google moet echter nog wel weten op welke websites je content publiceert. Dat doe je door via je Google+ Profiel en tabblad ‘Over’ het veld ‘Bijdrager aan’ in te vullen. De websites zelf moeten daarnaast van een profiellink worden voorzien.
Mocht je nu aan een groot aantal verschillende websites van anderen content leveren, dan kun je in het artikel bijvoorbeeld een link opnemen naar je profiel.
We raden je ook aan om je auteursfoto in Google te plaatsen, dit zorgt voor extra herkenbaarheid als auteur en voor een hogere click-through ratio (CTR) op je artikelen in de zoekmachine.
Bouw je auteur reputatie op
Het opbouwen van je reputatie begint pas nadat je bovenstaande stappen hebt ondernomen.
Schrijf alléén top artikelen
Waardevolle content is uiteraard altijd al belangrijk geweest, maar heeft nu nog meer invloed dan in het verleden.
Probeer alléén kwalitatief goede artikelen te publiceren en zorg ervoor dat deze gedeeld worden via Google Plus en andere social media netwerken. Het is beter om één zeer sterk artikel te schrijven dan vijf matige artikelen.
Probeer de lezers echt te helpen met je artikelen, maak het inhoudelijk sterk en ondersteun met afbeeldingen en/of video’s. Op deze manier creëer je de wow-factor bij mensen die je artikelen lezen and guess what…. De bezoekers op je website zullen je artikelen gaan plussen, liken en tweeten en op andere manieren je content gaan verspreiden en delen.
Met andere woorden, schrijf dus niet voor de zoekmachines maar echt voor de bezoekers.
Vind je dit nou een top artikel dan zou ik het zeer tof vinden dat hieronder even plust, liked of tweet ;-)
[socialbuttons]
Google plus kringen (circles)
Daarnaast is het belangrijk dat je jezelf in de kijker speelt bij andere auteurs in jouw vakgebied en daarbuiten, zodat je wordt opgenomen in hun kringen (circles).
Als je wordt opgenomen in de kringen van auteurs die zelf ook een goede reputatie zorgt dit ervoor dat Google jouw ook gaat zien als serieuze auteur, anders zouden ze jou niet opnemen in hun kringen ;-) De reputatie van jou als auteur is dus mede afhankelijk van de personen die jouw in hun kringen hebben.
Zorg er dus voor dat je zelf auteurs met autoriteit toevoegt aan je kringen maar ook dat je wordt opgenomen in de kringen van andere auteurs met autoriteit.
Google kijkt dus niet alleen naar het aantal relaties in je kringen maar ook naar de kwaliteit van die relaties (author rank) ervan.
Interactie en participatie
Een andere zeer belangrijke manier je author rank te verhogen is het stimuleren van interactie op je eigen Google+ berichten en die van andere auteurs. Daarnaast is interactie op de artikelen ook zeer belangrijk, denk daarbij aan reacties.
Je dient dus niet alleen interactie te stimuleren op je eigen profiel maar participeer ook op andere Google+ accounts. Op die manier profileer je jezelf en zorg je ervoor dat je wordt opgemerkt door andere auteurs.
Een goede Author rank en dan…..?
Focus dus op schrijven van top artikelen, stimuleer interactie op je Google+ profiel en participeer op andere Google+ accounts dan zal je author rank sterker worden.
Hoe beter de reputatie van je author rank des sneller zullen je blogs worden opgenomen in de zoekmachines en zul je hoger scoren in de zoekresultaten.
Robert van Heerde
op 27 Nov 2013Mark van Tuel
op 27 Nov 2013