Facebook marketing strategieën zijn er in allerlei verschillende categorieën en er kunnen steeds enkele instrumenten worden ingezet om fans aan je website of bedrijf te binden en een nieuwe doelgroep te bereiken.
Er zijn verschillende categorieën die gebruikt kunnen worden om een Facebook strategie uit te stippelen, maar is het natuurlijk belangrijk om eerst het doel te bepalen.
Wil je bijvoorbeeld een evenement promoten of wil je dat belangrijke informatie wordt gedeeld?
Zeven categorieën om Facebook doelen te bereiken
Er is een infographic beschikbaar waarin zeven verschillende categorieën zijn opgenomen die op het gebied van marketing elk een ander doel dienen.
- Fans
- Evenementen
- Prijsvragen
- Advertenties
- Delen
- QR codes
- Samenwerking
Elke categorie hierboven vereist weer een andere activiteit om Facebook marketing strategieën ook succesvol te laten zijn.
In de categorie Fans kun je bijvoorbeeld vragen stellen of elke maand een fan centraal stellen. In de categorie Evenementen kunt je bijvoorbeeld denken aan het lanceren van een nieuw product of aan een online feest.
Facebook Prijsvraag strategieën
Bij de categorie Prijsvragen is het moet je wel rekening houden met de strenge richtlijnen die Facebook op het gebied van het organiseren van contests hanteert. In de categorie Ads kun je ook verschillende acties ondernemen, zoals het opnemen van een link naar de landingspagina van je website of een andere call to action.
Facebook Delen
De categorie Delen is belangrijk dat je content deelt en dat de inhoud ook verder wordt gedeeld. Om dat te stimuleren kun je bijvoorbeeld een link naar een artikel of video vermelden of een checklist beschikbaar stellen. QR codes worden steeds vaker gebruik en daar kun je handig gebruik van maken.
Facebook QR acties
Achter QR codes kunnen allerlei zaken zitten, zoals de aanduiding van een locatie van je bedrijf of een link naar een welkomstvideo.
Samenwerking is een categorie waarin je producten van anderen kunt beoordelen of door een reactie te plaatsen op de pagina van een klant.
Overige Facebook strategieën
Naast bovenstaande categorieën is het verder van belang om aandacht te besteden aan doorlopende activiteiten, zoals het aanbieden van korting die exclusief voor fans bestemd is of het plaatsen van een QR code op de profielfoto.
Sociaal actief zijn houdt wel in dat er op regelmatige basis aandacht besteed moet worden aan een of meerdere van de zeven genoemde categorieën voor een goede Facebook marketing strategie.