Dus, je wilt een infographic maken, maar hoe ga je te werk?
Infographics zijn visueel aantrekkelijk en pakken snel de aandacht tussen lange stukken tekst.
Vaak lijken ze heel simpel maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om er één te maken.
Daarnaast hebben ze ook vaak een meerwaarde voor SEO. En scoren ze vele malen beter dan gewonen afbeeldingen.
In dit artikel geef ik je graag een aantal gouden tips en tricks die wij zelf gebruiken!
Kies één duidelijk onderwerp voor de infographic
Als je een goede infographic maakt, ziet iedereen in één oogopslag waar deze over gaat. Kies dus één duidelijk onderwerp en vat deze goed samen.
De beste manier om dit te doen is van groot naar klein te werken. Dus je werkt eerst je research volledig uit.
Daarna maak je een soort management samenvatting van de informatie in bulletpoints en stelt jezelf steeds weer de vraag; “is dit essentieel om mijn boodschap over te brengen?”. Dit kan je vaak niet zelf omdat je simpelweg te diep in de materie zit.
Daarom is het altijd verstandig een buitenstaander of extern bureau bij deze fase te betrekken. Een buitenstaander kijkt heel anders naar de infographic dan jij zelf en zal je daarom goed op weg helpen bij het maken ervan.
Wil je een infographic maken met daarin meerdere onderwerpen?
Let er dan goed op dat deze onderwerpen duidelijk van elkaar gescheiden zijn, zowel op inhoud als op de visuele aspecten. Sorteer de gegevens die je hebt verzameld en zet gerelateerde onderwerpen bij elkaar.
Werk met duidelijke contrastkleuren om aan te geven wat bij elkaar hoort en wat niet. Op deze manier kun je een infographic maken met meerdere onderwerpen en toch het overzicht bewaren.
Houdt er rekening mee dat je niet altijd twee onderwerpen met elkaar kan verenigen en daardoor met je eigen “overdadigheid” de hele infographic onduidelijk maakt. Als je budget het toestaat kan je beter een tweede (of derde) infographic maken met een nieuw onderwerp.
Zorg voor een lopend verhaal
Wanneer je je onderwerp hebt bepaald en je de infographic gaat uitwerken is het aangeraden om na te denken over hoe je de verzamelde data bij jouw publiek onder de aandacht wilt brengen.
Een goede manier om dat te doen is door een duidelijk, gestructureerd verhaal te vertellen.
Zorg ervoor dat het voor jouw publiek weinig moeite kost om de hele infographic te lezen. Daarmee bedoelen we dat je elke zin zo bondig mogelijk houdt en zoveel mogelijk informatie in designs uitwerkt.
Het is dus niet de bedoeling dat je ze met complexe tabellen en ingewikkelde rekensommen gaat lastigvallen.
Richt je alleen op de belangrijkste zaken en zet tabellen, grafieken of rekensommen er alleen in als deze de zaak ook daadwerkelijk verduidelijken.
Voor je het weet ben je weer ouderwets aan het opsommen en kan je net zo goed een tekst schrijven.
Wat we willen is een infographic die laat zien wat de data betekend, want dat is waar onze klanten in geïnteresseerd zijn. Giet het geheel in een leuk thema en je hebt gelijk een veel interessantere infographic.
Het doel van de infographic
Wil je een geslaagde infographic maken, dan is het ook belangrijk om stil te staan bij wat een infographic nu eigenlijk zou moeten doen.
Een infographic moet jouw publiek op de juiste manier triggeren, zodat ze bijvoorbeeld doorklikken naar de website of interesse krijgen in jouw producten. Om dit goed te doen moet je weten wat aanslaat.
Kan je uit de voeten met een simpel design? Of probeer je indruk te maken op vormgevers? Een groot verschil.
Geef je publiek de belangrijkste informatie, zorg dat het geheel er aantrekkelijk en uniek uitziet (en dus opvalt tussen de rest!). Geef duidelijk aan wat ze moeten doen om vervolgstappen te nemen.
Zo zullen ze de behoefte krijgen om die vervolgstap ook daadwerkelijk te nemen.
Dit kun je extra verduidelijken door kleuren en vormen op de juiste manier te gebruiken, kijk maar eens naar de onderstaande infographics.
Het is in één oogopslag duidelijk hoe je ze moet lezen en je ziet ook gelijk de contactbutton onderaan staan met contactinformatie van Cooler Media. Maar het belangrijkste is het verschil in niveau van detail. De een is veel uitgebreider dan de ander maar is dat altijd nodig?
Vind inspiratie op internet
Ga je een infographic maken, dan is het verstandig om eerst op zoek te gaan naar inspiratie.
Op internet zijn inmiddels duizenden voorbeelden te vinden van goede infographics. Zo kun je bijvoorbeeld Pinterest gebruiken, het staat hier vol met infographics.
Ik vind dit persoonlijk de beste manier om in korte tijd veel infographics te vinden. Gebruik de zoekfunctie en je komt al snel vele goede voorbeelden tegen.
Je kunt via deze pagina ook heel makkelijk zoeken naar infographics met een bepaald thema. Ik voer zelf bijvoorbeeld het zoekwoord “infographic” in op de zoekbalk en klik in het resultatenscherm op de categorie “travel”.
Zo`n thema is essentieel voor de vertaalslag. Ik zag ooit een infographic over de gezondheid van treinconducteurs waarbij de aderen en bloedvaten van een mens waren weergegeven als spoorlijnen. Dat pakt de aandacht van de doelgroep!
Naast Pinterest zijn er meerdere websites zoals dailyinfographic.com en blog.visual.ly waarop je vaak leuke artikelen vindt zoals: “de beste infographics van 2014”. Dit soort pagina’s zijn handig om te bepalen wat goed werkt en wat niet.
Budget & stijl
Voordat je begint met de infographic is het belangrijk om na te denken over dingen als stijl en budget.
Hierboven zag je twee voorbeelden van onze eigen infographics, elk met hun eigen stijl. In het linkse voorbeeld zie je een simpele, maar ook goedkopere infographic.
Deze geeft in essentie hetzelfde weer als de rechtse infographic, maar de rechtse infographic bevat veel meer detail. Hiermee laat je de infographic meer opvallen.
In veel gevallen volstaat een simpele weergave van de data en kun je prima uit de voeten met de basis optie. In andere gevallen loont het om te kiezen voor meer detail omdat dit je infographic op meerdere manieren ten goede komt.
Vraag een specialist
Er zijn verschillende manieren om een goede infographic te maken. Zo zijn er op internet programma’s te vinden waarmee je zelf aan de slag kunt.
Maar als je geen designer bent zal je al snel fouten maken die bij sommige doelgroepen niet door de beugel kunnen.
Vooral voor interne presentaties en kleinere budgeten zou ik je aanraden deze optie te overwegen.
En heb je een designer op kantoor? Dan is hij de eerste waarmee je zal moeten praten.
In andere gevallen zal het echter lonen om een professionele infographic te laten maken door een ervaren partij.
Zei kunnen alle eerder genoemde regels objectief toepassen en zorgen zo voor het beste eindresultaat.
Een goede designer zal op zoek gaan naar een unieke insteek, die opvallend, ontroerend, mooi, heel lelijk of bijvoorbeeld extreem duidelijk is.
Je probeert met de designs een bepaald gevoel op te wekken, dat je niet kan creëren met (gewone) teksten.
Promoot je infographic op de juiste manier
Wanneer je uiteindelijk een geschikte infographic hebt weten te maken is het promoten van jouw infographic misschien nog wel belangrijker.
Want je wil natuurlijk dat men jouw infographic gaat zien, lezen en het liefst ook nog gaat delen.
Het ligt voor de hand om hem te delen in je bestaande netwerk via Facebook, Twitter, Google+, etc. Maar daarnaast zou je goed moeten kijken naar nieuwe kanalen zoals online advertenties, blogsites of zelfs offline mogelijkheden.
Als mensen je werk écht mooi vinden is de kans namelijk aanwezig dat ze hem gaan delen via hun eigen netwerk en dat is precies wat je wilt!